Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kalibratiespin huren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kalibratiespin huren

    Ik zou graag mijn scherm kalibreren maar de aankoop van zo'n spin lukt mij momenteel niet. Het is echter wel eens dringend nodig.
    Weet iemand waar ik dit materiaal kan huren?

    Alvast bedankt!
    https://www.tinicleemputfotografie.com/

  • #2
    Re: Kalibratiespin huren

    Heb je niet iemand in de omgeving die het je kan lenen? Calibratie moet je om de paar weken herdoen. Niet dat monitors tegenwoordig geweldig verlopen, maar je krijgt van die vervelende herinneringen. ( kan je wel uitschakelen heb ik na een paar jaar ontdekt)

    Comment


    • #3
      Re: Kalibratiespin huren

      Heeft BD deze niet voor leden? Of is dat alleen een flitsset. Volgens mij heeft de lokale fotoclub hier ook zo' n apparaatje voor de leden. Dus door lid te zijn van verenigingen kan ervoor zorgen dat je hem kosteloos kan lenen.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Kalibratiespin huren

        Bij calibratie heb je vaak 2 onderdelen.
        1) je hebt een electronisch oog dat je kleurscherm op meet
        2) Je hebt software die met die data kan omspringen.
        Het eerste is geen probleem, die kan je bij mij komen halen, maar bij 2 moet je software installeren op de PC en daarvoor heb je wel een registratiesleutel nodig. Dus, daar wringt het schoentje om zo vrij calibratietooling door te geven. Ik geef namelijk wel geen sleutels door.
        3) Vaak wordt er wel een profiel aangemaakt maar heb je dan ook nog een klein stukje software, eigen aan de calibratietoepassing die dat profiel voor jou vertaalt. Jawel, enkel te installeren via een sleutel en dus kom ik aan op de argumentatie van 2.

        Belangrijk is wel dat niet alle calibratietoepassingen even goed omspringen met onze schermkleuren...
        Last edited by Wim.Vanmaele; 9 november 2016, 06:46. Reden: schrijffout
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Kalibratiespin huren

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Heeft BD deze niet voor leden? Of is dat alleen een flitsset. Volgens mij heeft de lokale fotoclub hier ook zo' n apparaatje voor de leden. Dus door lid te zijn van verenigingen kan ervoor zorgen dat je hem kosteloos kan lenen.
          Rogier, indien een club een software en bijhorend calibratiemateriaal heeft, betekent dit niet dat ze dat vrij onder hun leden kunnen en mogen verspreiden. Het is niet omdat bv BD photoshop legaal aan koopt dat alle leden vrij photoshop kunnen en mogen installeren en gebruik kunnen maken van de aankoopsleutel.
          Een school kan bv een groepsregistratie doen, maar dat is dan voor photoshop op hun eigen PC's.
          Een licentie die verspreid kan en mag worden bestaaat ook wel, maar daar wil je dan wel de prijs niet van weten.
          Als je werkgever je laat genieten van zo'n groepsregistratie dan kan je die soft bij je thuis op de PC installeren (indien zo opgenomen in het contractregels), maar dan MAG je dat NIET installeren op PC's van niet-werknemers van dat bedrijf.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Kalibratiespin huren

            Wim ik ging ervan uit dat ze de software gratis op de site zouden hebben staan en dat je dus door lenen van zo' n oog alles tot je beschikking had.
            Maar hoe zit het met die software sleutels? Stel je hebt 2 notebooks, 2 workstation en 2 gewone computers. Heb je dan meerdere ogen nodig, omdat je anders niet de gewenste sleutels hebt?
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Kalibratiespin huren

              Dergelijke vragen stel je best aan de firma waar je de calibratietool van gebruikt.
              Mits een verantwoorde en correcte vraag kunnen zij toestemming, ... geven. Soms staat dit ook in de klein letterkes van de agreements-pagina die veelal NIET gelezen wordt, maar wel aanvaard.
              Zo mocht je indertijd MS-Office op 3 verschillende PC installeren MAAR het mocht slechts op één effectief werken. Maar ik weet nu ook wel, dit is theorie ...
              De calibratiesoftware die ik thuis heb staat op 3 machines en ik heb één licentie ervoor en ben wel legaal correct bezig. Ik heb slechts één spider om de calibratie uit te voeren, maar éénmaal die gedaan kan je die spider opbergen tot een volgende hercalibratie.

              Men moet stoppen met denken dat indien als misschien en eveneens stoppen met veronderstellingen te maken die nergens op gebasseerd zijn. Leidt enkel tot foutieve antwoorden, oplossingen en tenslotte overloze discussies en fustraties.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Kalibratiespin huren

                Bij sommige dient het oog als dongle en heb je geen sleutel nodig voor de software

                Comment


                • #9
                  Re: Kalibratiespin huren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Stel je hebt 2 notebooks, 2 workstation en 2 gewone computers. Heb je dan meerdere ogen nodig, omdat je anders niet de gewenste sleutels hebt?
                  Je hebt een sleutel voor de software, die is normaal voor gebruik op EIGEN materiaal.

                  1 software, 1 toestel/oog. Eventueel kan/mag je die software op 100 of 1000 EIGEN computers installeren, met 1 oog kan je toch maar 1 scherm calibreren.

                  Het wordt meestal iets anders als je je software op computers van derden laat installeren ... dat is meestal niet toegelaten in de gebruiksovereenkomst.

                  Maar dan komt seffens de gebruikelijke reaktie : ah ja, het mag niet maar het kan wel ... dus doen we het maar ... al die regeltjes ...

                  Bijvoorbeeld, Colormunki :
                  ColorMunki Photo includes an end user license agreement (EULA) allowing a single user the ability to install and run unlimited installations of ColorMunki software on any number of computers that he/she owns.
                  Zoals Wim.Vanmaele stelt : het kan voor iedere firma/toestel/software anders geregeld zijn. Maar ik denk dat de gebruiksvoorwaarden wel voor alle merken zo zal zijn opgesteld : licentie geldt voor 1 eigenaar en diens toestellen (en dus niet de toestellen van derden).

                  Dat veel clubs en fotografen er hun voeten aan vegen zal wel zijn.

                  On topic : er zijn winkels die zo'n Colormunki verhuren (laat ons hopen dat ze daarvoor de toestemming hebben van Colormunki, mogelijkheid die bestaat).

                  Voorbeeld : 10 euro + 5 euro per dag extra en 250 euro waarborg : http://www.fotonelissen.be/verhuur
                  Last edited by Empe; 9 november 2016, 04:21.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kalibratiespin huren

                    Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                    Bij sommige dient het oog als dongle en heb je geen sleutel nodig voor de software
                    Dirt betekent niet dat er geen gebruiksvoorwaarden zijn. Dat zijn vaak die dingen die je eerste moet aanvaarden alvorens verder te gaan en vooral gelezen te hebben.
                    Dat velen hun broek vegen aan die voorwaarden en er maar op los verspreiden ... is fout. Maar ik vraag me dan ook af waarom er zo geroepen wordt indien hun foto plots door anderen wordt gebruikt zonder de auteur daarin gekend te hebben.
                    Doe niet aan een ander wat je zelf niet wil aangedaan worden is de boodschap.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kalibratiespin huren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Dirt betekent niet dat er geen gebruiksvoorwaarden zijn. Dat zijn vaak die dingen die je eerste moet aanvaarden alvorens verder te gaan en vooral gelezen te hebben.
                      Dat velen hun broek vegen aan die voorwaarden en er maar op los verspreiden ... is fout. Maar ik vraag me dan ook af waarom er zo geroepen wordt indien hun foto plots door anderen wordt gebruikt zonder de auteur daarin gekend te hebben.
                      Doe niet aan een ander wat je zelf niet wil aangedaan worden is de boodschap.
                      Wat sla je hier allemaal door elkaar, zeg.

                      Een Eye one koop je als hardware en de software download je zo. Dus je koopt een toestel en geen gebruik. Dat is nogal een verschil.
                      Ik mag mijn auto toch ook doorverkopen of zelfs schenken aan wie ik wil.
                      Doe effe normaal.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kalibratiespin huren

                        Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                        Wat sla je hier allemaal door elkaar, zeg.

                        Een Eye one koop je als hardware en de software download je zo. Dus je koopt een toestel en geen gebruik. Dat is nogal een verschil.
                        Ik mag mijn auto toch ook doorverkopen of zelfs schenken aan wie ik wil.
                        Doe effe normaal.
                        Ik doe wel normaler dan je laat blijken. ALs je je wagen door verkoopt of wegschenkt verandert hij van eigenaar ...
                        Ik kan me niet voorstellen dat jij je wagen nadat je die aan een vreemde hebt verkocht er nog even vrij kan en mag mee rijden. EN neen, ik sla niet teveel door elkaar. Alles staat eventueel in de aanvaardingsovereenkomst en die kan natuurlijk verschillend zijn, maar uiteindelijk staan daar de spelregels in hoe er dient gewerkt. En het is niet aan de koper om daar een andere rechtmatige inhoud aan te geven.
                        Indien "Eye one" dit bij hun verkoopsregeling toe laat, dan heb ik ook niet gezegd dat dat niet kan. Ik spreek over tooling waarbij een sleutel, lees licentie, dient aangekocht en betaald.
                        Ik heb hier een scanner en scansoftware die je vrij kan ophalen. Mag ik daarmee scannen en de zaken doorgeven ? Ja, en daar heb je gelijk in. Maar, daarnaast heb ik ook nog OCR-software gekocht en een sleutel gekregen. Die sleutel is een dongle die op de USB-poort zit. Mag ik dit nu vrij aan iedereen doorgeven? als ik de aankoopsvoorwaarden lees. NEEN. Doe ik het wel, dan is dat mijn eigen interpretatie van gebruik van paketten, maar correct is het niet.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kalibratiespin huren

                          Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                          Wat sla je hier allemaal door elkaar, zeg.

                          Een Eye one koop je als hardware en de software download je zo. Dus je koopt een toestel en geen gebruik. Dat is nogal een verschil.
                          Ik mag mijn auto toch ook doorverkopen of zelfs schenken aan wie ik wil.
                          Doe effe normaal.
                          Nee, je koopt de hardware en je krijgt gebruiksrecht van de sofware die je kan/moet downloaden.

                          Aan het gebruik van sofware hangen meestal voorwaarden vast. Je kan die voorwaarden lezen en respecteren of je kan die negeren ... net zoals je een rood licht kan respecteren of negeren, een ' nee ' van een vrouw kan accepteren of negeren, enz....

                          Wat de software van xrite betreft :

                          In this Agreement, the term "Software" means X-Rite Software provided to you or to which you are being provided access, including associated user documentation, in electronic, digital, or printed form. The term "You" or "you" means the company, entity or individual that is acquiring the license to access and/or use the Software under this Agreement.

                          SOFTWARE LICENSE

                          Grant

                          . Subject to the terms and conditions of this Agreement, X-Rite hereby grants to You a limited, nonexclusive license to access and use the Software, in object code format only, solely in connection with Your own business operations and on the terms and conditions set forth in this Agreement. You may install and use the Software on any number of computers owned by You. Additional installations and uses are prohibited unless otherwise expressly authorized by X-Rite in a separate written document issued by X-Rite to You in X-Rite’s sole discretion.
                          Uiteraard mag je ook doorverkopen (maar dan mag je het zelf ook niet meer gebruiken) :

                          Restrictions

                          . In addition to other restrictions set forth in this Agreement, You may not (a) use, copy or distribute the Software (electronically or otherwise) or any copy, adaptation, transcription or merged portion thereof except as expressly authorized under this Agreement; (b) create derivative works based in whole or in part on the Software, (c) use the Software for the benefit of third parties in a commercial, retail, service bureau or otherwise whether for profit or without charge, except as permitted under this Agreement; (d) modify, disassemble, reverse compile, decompile or reverse engineer the Software or otherwise examine the Software for purposes of reverse engineering; or (e) distribute any serial number or password supplied to You by X-Rite, except as a permanent transfer of single copy of the Software in its registered, fully functional mode to one new owner, as provided in this Agreement.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kalibratiespin huren

                            Empe,
                            Dank voor de uitleg over de aankoopvoorwaarden van "Eye one". Staaft alleen maar wat ik al schreef.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                            Nee, je koopt de hardware en je krijgt gebruiksrecht van de sofware die je kan/moet downloaden.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Kalibratiespin huren

                              Wat een theater zeg.

                              Die gebruikersvoorwaarden zijn een juridisch dichttimmeren van alles en nog wat.

                              Een X rite koop je zo uit het rek, je loopt er mee naar huis, zet de software er op en die checked of je hardware is aangesloten. Klaar.

                              Loop met die Calibrator naar een andere computer hang hem er aan, klaar.

                              Ik mag dat gewoon doorverkopen. Er is geen serial, er is een hardware sleutel en die is gekoppeld aan de dongle, niet aan de machine of persoon.

                              Maar iets anders. Dat verhuren van dat spul. Mag dat dan wel? Dat lijkt me veel minder volgens de gebruiksvoorwaarden.
                              Last edited by IvoPhoto; 9 november 2016, 10:40.

                              Comment

                              Working...
                              X