Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

timelap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • timelap

    ok, wss ga ik nu een domme vraag stellen

    Wat is het verschil tussen timelaps video beelden en gewone video beelden die je via uw videoprogram gewoon versnelt?
    nikon 5100
    AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G
    AF-S DX VR Nikkor 55-300mm 4.5-5.6G ED vr

  • #2
    Re: timelap

    Videobeelden worden doorgaans opgenomen aan 25 beelden per seconde. (Kan ook wel 24 bps zijn ).
    Als je die versneld bekijkt aan bvb. dubbele snelheid dan ga je, eenvoudig gezegd, alles dubbel zo snel zien gebeuren.
    Dat "versnellen" doe je dan wel met een videobewerkingsprogramma.

    Bij een timelapse ga je de beelden niet opnemen aan 25 beelden per seconde maar veel trager. Die snelheid kies je zelf naargelang het onderwerp of het effect dat je wil hebben.
    Stel dat je een zonsondergang versneld wil tonen dan kan je bvb. de zon "filmen" aan 1 beeld per minuut.

    Als je de film bekijkt zie je die dan wel aan 25 beelden per seconde. Wat je dan in het echt 25 minuten duurt zie je dan, versneld, in 1 seconde.
    Je begrijpt dan ook dat een mooie timelapse maken heeeel veel tijd geduld vraagt. :-)
    Last edited by Skitch; 3 april 2014, 23:41.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: timelap

      Hier een praktisch voorbeeld met reële tijden :
      Forum voor het plaatsen van zelf opgenomen video's. Max 1 per topic, max. 1 topic per dag.

      Bron : Eukapi
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #4
        Re: timelap

        grappig om plots een link naar een oude topic van me te zien

        nog een paar verschillen, als
        A = foto's pakken, daarna 24 foto's per seconde zetten
        B = filmen, daarna versnellen


        - A kan gedurende nacht (long exposure), bij B zie je niets 's nachts.
        - je hebt redelijk wat DSLR modellen waarbij A RAW kwaliteit zou zijn, terwijl B gewoon HD opname is.
        - A geeft veel megapixels, vaak 20+ . termijn HD video je maar 2 megapixels geeft.
        - B versnellen geeft niet de correcte motion blur, bij A kan je een langere shutterspeed (en als gevolg een meer natuurlijke motion blur) instellen, afhankelijk van het aantal foto's per seconde.
        - A kan je graden in lightroom, B niet
        - bij A moet je letten op flickr, bij B minder een probleem
        - ....

        zo zijn er nog wel verschillen.

        Comment


        • #5
          Re: timelap

          A kan je dynamischer maken door in nabewerking een zoom beweging te maken.

          bij, B ga je merkbaar een kwaliteitsverlies zien.
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

          Comment


          • #6
            Re: timelap

            Oorspronkelijk geplaatst door Eukapi Bekijk bericht
            grappig om plots een link naar een oude topic van me te zien
            Haha.
            Er in deze videohoek al een schat aan goede informatie te vinden hé.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: timelap

              ik had ergens tips gelezen over het bewerken. (een berekening van hoelang je de foto wilt zien (vb 0.041 sec ofzoiets). Is hier idd een berekening of regel voor? Ik dacht dat dit allemaal automatisch gebeurde met mijn helmcamera, niet dus .
              nikon 5100
              AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G
              AF-S DX VR Nikkor 55-300mm 4.5-5.6G ED vr

              Comment

              Working...
              X