Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dilemma

    Onlangs hoorde ik op de radio een dilemma dat je als fotograaf kan overkomen. Misschien niet vaak voorkomend, maar leuk om er een draadje over te beginnen, niet?
    Het ging als volgt:


    Stel: je zit in situatie waar je ofwel de foto van je leven kan maken, ofwel iemand's leven zien in rook opgaan, om het cru te zeggen.

    Vb je bent beroepsfotograaf, of een amateurfotograaf die zijn foto's verkoopt aan de media. Je bent ooggetuige op het ogenblik dat er iemand op straat wordt beroofd, of zelfs vermoord, je bevindt je eventueel in een gevarenzone.
    Je hebt de mogelijkheid om een foto te maken, waarvan je weet dat je er veel aan kan verdienen.

    Wat doe je in zo een situatie:
    - je maakt de foto
    - je helpt de persoon en belt de ziekenwagen
    - je doet beide voorgaand opgesomde puntjes, maar in welke volgorde?
    - je komt tussenbeide in het conflict en je riskeert je eigen leven?
    - je loopt weg omdat het er te gevaarlijk wordt?
    - ...

  • #2
    Re: Dilemma

    als analoog fotograaf in die situatie kan ik maar 1 ding bedenken, Kleur of zwart-wit

    Stap 1 Neem de foto!!! Dat is je werk, je leven, je taak voor de maatschapij, wat er van jou verwacht word...
    Stap 2 Eigen leven NIET in gevaar brengen, kan je dan helpen? doen!!
    Stap 3 Zou je je eigen leven dan in gevaar brengen met te helpen? Zorg dan voor politie, hulpdiensten, of gewoon meer mensen zodat je samen iets kan doen.
    Stap 4 Neem foto's van de hulp die geboden word, of de hulp die juist achterwege blijft.

    En dan de foto's verkopen aan de hoogste bieder!! (Zeker als jij de enige bent die dat soort beelden heeft!!)

    Zo zou (volgens mij) een beroepsfotograaf reageren.

    Persoonlijk voor mij staat hulp bieden (zonder ogenblikkelijk of duidelijk gevaar voor eigen leven) op de eerste plaats, foto's zijn maar foto's...
    Pas op, ik zou voor een onbekende in het ijskoude water springen of een brandend huis binnenlopen en misschien zelf toch ook mijn leven verliezen, maar je gaat mij niet tussen een gewapend man en zijn slachtoffer zien springen. Da's net te riskant.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Dilemma

      Soms bestaat helpen ook uit bepaalde toestanden publiek maken. Als je meer kan doen dan dat zonder gevaar voor jezelf of anderen, dan doe je dat.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Dilemma

        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
        Stel: je zit in situatie waar je ofwel de foto van je leven kan maken, ofwel iemand's leven zien in rook opgaan, om het cru te zeggen.


        Bedoel je mss

        1 Stel: je zit in situatie waar je ofwel de foto van je leven kan maken en iemand's leven zien in rook opgaan
        2 Stel: je zit in situatie waar je juist niet de foto van je leven maakt maar voorkomt iemand's leven zien in rook opgaan

        Comment


        • #5
          Re: Dilemma

          Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht


          Bedoel je mss

          1 Stel: je zit in situatie waar je ofwel de foto van je leven kan maken en iemand's leven zien in rook opgaan
          2 Stel: je zit in situatie waar je juist niet de foto van je leven maakt maar voorkomt iemand's leven zien in rook opgaan
          Kijk eens aan, ik kon het zelf niet beter gezegd krijgen.

          Comment

          Working...
          X