Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto: welk focuspunt? - Drukwerk: hoe opslaan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsfoto: welk focuspunt? - Drukwerk: hoe opslaan?

    hey

    op het werk hebben ze mij gevraagd om groepsfoto's te nemen
    meestal doe ik portretten....
    Hoe zet ik mijn focuspunten? Ik werk met een Nikon D90

    Deze nota heb ik gekregen waarbij mijn vraag is, als ik de foto in RAW neem en deze bewerk, moet ik deze in een bepaald format opslaan want ik zie 300dpi, wil dat iets zeggen?
    Daar ken ik niet zoveel van
    Ik laat steeds de foto's afdrukken waardoor ik steeds mooie foto's heb maar met drukwerk heb ik geen ervaring

    Om de coördinatie van het geheel praktisch, haalbaar en overzichtelijk te houden, willen we vragen om met deze richtlijnen rekening te houden:

    · Eindformaat van het kaartje wordt langwerpig (liggend) zodat het in onze standaard enveloppen kan. Zorg dus dat de medewerkers naast mekaar op de foto staan (al of niet in dubbele rij). De pose mag origineel zijn, maar ga het niet te ver zoeken.

    · Neem de foto in hoge resolutie: 300 dpi = grote beeldmodus (in principe staat het toestel hierop ingesteld en hoef je niets te wijzigen). De foto niet verkleinen bij opslaan op de PC!

    · Bezorg ons de foto of foto’s per e-mail als bijlage in afbeeldingsformaat (jpeg, tif of gif) – dus geen pdf, niet in Word of in een mail zelf geplakt

    · Vermeld in de mail duidelijk per foto de gemeente(n) waar het groepje verpleegkundigen actief is (zodat de communicatiedienst de verschillende foto’s uit elkaar kan houden) en vermeld hoeveel kaarten er telkens per foto nodig zijn.

  • #2
    Re: Groepsfoto: welk focuspunt? - Drukwerk: hoe opslaan?

    Moderator Note: Verplaatst van Fotobewerking, waar deze vraag niet thuishoorde, naar Algemeen.


    Twee totaal verschillende vragen.
    Moderator Note: En daarom heb ik als Mod je titel aangepast

    De eerste gaat over het maken van groepsfoto's. Focuspunt hangt af van de opstelling van de groep, maar doorgaans is dat in het midden. Voldoende klein diafragma om voldoende scherptediepte te creëren.
    De tweede vraag gaat over drukwerk. Wel: werk je foto's af van RAW naar JPG, maar sla op in het grootst mogelijke formaat, dwz. niet gaan verkleinen. Dat geeft de drukker de meeste mogelijkheden.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Groepsfoto: welk focuspunt? - Drukwerk: hoe opslaan?

      Als je groep op één rij staat, stel je gewoon scherp op de middenste persoon. Op twee rijen ook.
      Ga voor wat meer scherptediepte, en hou de achtergrond (als het geen witte muur oid is) onscherp door de groep er verder van op te stellen.
      Een DOF calc programmaatje kan erg nuttig zijn. Je vindt er genoeg voor Windows, MacOS, iOS en Android.
      Je vertelt niet welke lenzen je hebt, ga niet korter dan 35mm, kwestie van de vervorming in de hand te houden.
      Werk sowieso in RAW, die 300dpi is waardeloze informatie. Geef JPEGs af in de hoogste kwaliteit, een drukker weet er verder wel raad mee.
      Hou bij de compositie rekening met het eindformaat (+/- 21x10cm). Een karton met een uitsnede in die verhouding (grofweg 2x zo breed als hoog)waar je doorkijkt kan helpen, cineasten doen dit ook. Of, als je zoeker over 1/3de lijnen beschikt, blijf grofweg tussen de twee horizontalen. Een testje doet wonderen. Fotografeer een kast of iets anders, waarbij je de lijnen kunt laten samenvallen met herkenningspunten op die kast of andere, druk die foto af, en snij uit volgens je referentiepunten. Als de H : B-verhouding 1:2 is, zit je goed.
      Last edited by LesC; 15 april 2013, 11:01. Reden: Code verbeterd
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment

      Working...
      X