Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto nemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsfoto nemen

    Hey iedereen,

    zit nu al een tijdje rond te snuffen op dit forum, maar zit toch nog met een redelijk specifieke vraag...

    Deze namiddag moet ik voor mijn sportclub een eerste groepsfoto nemen van een reeks ploegen.
    Natuurlijk wil ik zo'n goed mogelijk beeld afleveren.

    Na wat rond kijken op het forum komt ik topics tegen waarbij ze aanraden om een 70-200mm te gebruiken en dan in een andere topic weer net niet.
    Het materiaal waar ik gebruik van kan maken is:
    Canon 1D Mark III, EF 50mm f/1.8, EF 70-200mm f/2.8 L USM.

    De dingen zoals, diafragma tussen de 11 - 16 zetten, ISO zo laag mogelijk, geen sluitertijd onder de 1/125, statief gebruiken, enz. weet ik inmiddels al.
    Maar heeft iemand ervaring met één van deze 2 lenzen in groepsfoto's en zo ja, iemand enige tip de welke ik best gebruik ?
    Er zou zo'n 10 tot 12 man mee in de foto staan.

    Alvast bedankt
    Canon 1D Mark III - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 24-70mm f/2.8 L USM - EF 50mm f/1.8 II - wat filters.

  • #2
    Re: Groepsfoto nemen

    Oorspronkelijk geplaatst door Sonicje Bekijk bericht
    ......

    De dingen zoals, diafragma tussen de 11 - 16 zetten, ISO zo laag mogelijk, geen sluitertijd onder de 1/125, statief gebruiken, enz. weet ik inmiddels al.
    nou....dan moet het wel lukken hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Groepsfoto nemen

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      nou....dan moet het wel lukken hoor.
      grt,bouk.
      En dan best met de 70-200mm of de 50mm ?
      Of maakt dat niet zo'n groot verschil voor dit type foto ?
      Canon 1D Mark III - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 24-70mm f/2.8 L USM - EF 50mm f/1.8 II - wat filters.

      Comment


      • #4
        Re: Groepsfoto nemen

        Oorspronkelijk geplaatst door Sonicje Bekijk bericht
        En dan best met de 70-200mm of de 50mm ?
        schiet met beide.
        maar de 50mm is eigenlijk een looplens hè.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Groepsfoto nemen

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          schiet met beide.
          maar de 50mm is eigenlijk een looplens hè.
          grt,bouk.
          Ok, bedankt voor de informatie
          Dan zal het een combinatie van de 2 worden, maar toch primerend met de 70-200mm.
          Canon 1D Mark III - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 24-70mm f/2.8 L USM - EF 50mm f/1.8 II - wat filters.

          Comment


          • #6
            Re: Groepsfoto nemen

            Oorspronkelijk geplaatst door Sonicje Bekijk bericht
            ........
            Dan zal het een combinatie van de 2 worden, maar toch primerend met de 70-200mm.
            yep.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Groepsfoto nemen

              volgens mij gaan de foto's het natuurlijkst ogen met de 50mm. Deze heeft namelijk een beeldhoek die ongeveer gelijk is aan deze van onze ogen. Bijkomend voordeel met een groep is de extra scherptediepte. Ik zou ook ongeveer vanop borsthoogte fotograferen, dat geeft nog geen kikker perspectief maar wel meer ruimte in de achtergrond omdat de groep dan meer los komt van de grond.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Groepsfoto nemen

                Lieve mensen daar ben ik dan weer :p Ik krijg steeds meer opdrachten binnen om groepsfoto's te maken nu maak ik die met mijn kitlens van canon (350d) het probleem is dat ik vind dat de groepsfoto niet wordt wat ik wil elke keer erger ik me er weer aan dat de mensen die achteraan staan niet 100% scherp zijn (het gaat

                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Groepsfoto nemen

                  Gebruik nooit een extreme breedhoek, want daarmee vervormt het beeld heel sterk aan de zijkanten (de mensen die aan de zijkant van de foto komen, die zien er dan heel erg breed uit).

                  Zoek een plaats waar ze niet recht in het zonlicht moeten kijken, want dan staan ze er allemaal met dichtgeknepen ogen op.
                  Om dat te vermijden kan je eventueel de foto in tegenlicht maken, en een flitser gebruiken als invulflits (onderbelichten, en de flitser een klein beetje laten overbelichten, maar je zal zelf moeten experimenteren om de instellingen optimaal te krijgen naargalang de omstandigheden, je kan dat al doen voor je de hele groep op die plaats zet).
                  Maar bij een grote groep zal dat niet lukken omdat een flitser daarvoor niet krachtig genoeg is, dat lukt alleen maar als je vrij dicht bij de te fotograferen personen kan komen.

                  Probeer iedereen duidelijk te maken dat ze zo moeten gaan staan dat hun gezicht volledig op de foto staat, sommige mensen denken dat je door de persoon die voor hun staat kan doorkijken...

                  Laat de fotosessie niet te lang duren, want dan worden ze meer en meer afgeleid, als dat gebeurt, dan is het onmogelijk om ze nog allemaal tegelijk naar de camera te laten kijken.
                  Zorg er dus voor dat je zelf niet meer aan de camera moet prutsen op het ogenblik dat je de foto's begint te maken.

                  Maak een aantal foto's kort na elkaar, misschien zit er dan wel eentje bij waarop iedereen tegelijk de ogen open heeft (zet de 1D MKIII op 10 foto's per seconde, en maak een reeksje van een 6-tal foto's, maar dat kan je nooit doen in combinatie met de flitser, want die zal niet snel genoeg kunnen herladen, als je in tegenlicht zou willen werken, dan lukt dat dus niet).

                  Met 50 of 70mm zou het wel moeten lukken om die groepsfoto te maken.
                  Beide lenzen zullen wel scherp genoeg zijn op f8-f11 (op f16 gaat de scherpte al achteruit, daarom denk ik dat f11 de beste keuze is).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groepsfoto nemen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Gebruik nooit een extreme breedhoek, want daarmee vervormt het beeld heel sterk aan de zijkanten (de mensen die aan de zijkant van de foto komen, die zien er dan heel erg breed uit).

                    Zoek een plaats waar ze niet recht in het zonlicht moeten kijken, want dan staan ze er allemaal met dichtgeknepen ogen op.
                    Om dat te vermijden kan je eventueel de foto in tegenlicht maken, en een flitser gebruiken als invulflits (onderbelichten, en de flitser een klein beetje laten overbelichten, maar je zal zelf moeten experimenteren om de instellingen optimaal te krijgen naargalang de omstandigheden, je kan dat al doen voor je de hele groep op die plaats zet).
                    Maar bij een grote groep zal dat niet lukken omdat een flitser daarvoor niet krachtig genoeg is, dat lukt alleen maar als je vrij dicht bij de te fotograferen personen kan komen.

                    Probeer iedereen duidelijk te maken dat ze zo moeten gaan staan dat hun gezicht volledig op de foto staat, sommige mensen denken dat je door de persoon die voor hun staat kan doorkijken...

                    Laat de fotosessie niet te lang duren, want dan worden ze meer en meer afgeleid, als dat gebeurt, dan is het onmogelijk om ze nog allemaal tegelijk naar de camera te laten kijken.
                    Zorg er dus voor dat je zelf niet meer aan de camera moet prutsen op het ogenblik dat je de foto's begint te maken.

                    Maak een aantal foto's kort na elkaar, misschien zit er dan wel eentje bij waarop iedereen tegelijk de ogen open heeft (zet de 1D MKIII op 10 foto's per seconde, en maak een reeksje van een 6-tal foto's, maar dat kan je nooit doen in combinatie met de flitser, want die zal niet snel genoeg kunnen herladen, als je in tegenlicht zou willen werken, dan lukt dat dus niet).

                    Met 50 of 70mm zou het wel moeten lukken om die groepsfoto te maken.
                    Beide lenzen zullen wel scherp genoeg zijn op f8-f11 (op f16 gaat de scherpte al achteruit, daarom denk ik dat f11 de beste keuze is).

                    tip van Scott Kelby
                    vraag iedereen hun ogen dicht te doen.
                    daarna zeg je dat ze allemaal hun ogen mogen opendoen, 1 sec wachten en klik, ze staan erop met hun ogen open

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groepsfoto nemen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Gebruik nooit een extreme breedhoek, want daarmee vervormt het beeld heel sterk aan de zijkanten (de mensen die aan de zijkant van de foto komen, die zien er dan heel erg breed uit).

                      Zoek een plaats waar ze niet recht in het zonlicht moeten kijken, want dan staan ze er allemaal met dichtgeknepen ogen op.
                      Om dat te vermijden kan je eventueel de foto in tegenlicht maken, en een flitser gebruiken als invulflits (onderbelichten, en de flitser een klein beetje laten overbelichten, maar je zal zelf moeten experimenteren om de instellingen optimaal te krijgen naargalang de omstandigheden, je kan dat al doen voor je de hele groep op die plaats zet).
                      Maar bij een grote groep zal dat niet lukken omdat een flitser daarvoor niet krachtig genoeg is, dat lukt alleen maar als je vrij dicht bij de te fotograferen personen kan komen.

                      Probeer iedereen duidelijk te maken dat ze zo moeten gaan staan dat hun gezicht volledig op de foto staat, sommige mensen denken dat je door de persoon die voor hun staat kan doorkijken...

                      Laat de fotosessie niet te lang duren, want dan worden ze meer en meer afgeleid, als dat gebeurt, dan is het onmogelijk om ze nog allemaal tegelijk naar de camera te laten kijken.
                      Zorg er dus voor dat je zelf niet meer aan de camera moet prutsen op het ogenblik dat je de foto's begint te maken.

                      Maak een aantal foto's kort na elkaar, misschien zit er dan wel eentje bij waarop iedereen tegelijk de ogen open heeft (zet de 1D MKIII op 10 foto's per seconde, en maak een reeksje van een 6-tal foto's, maar dat kan je nooit doen in combinatie met de flitser, want die zal niet snel genoeg kunnen herladen, als je in tegenlicht zou willen werken, dan lukt dat dus niet).

                      Met 50 of 70mm zou het wel moeten lukken om die groepsfoto te maken.
                      Beide lenzen zullen wel scherp genoeg zijn op f8-f11 (op f16 gaat de scherpte al achteruit, daarom denk ik dat f11 de beste keuze is).
                      Bedankt voor de uitgebreide uitleg !
                      Heb zonet al eens de camera boven gehaald en de instellingen zodanig gezet dat ik er weinig aanpassingen aan moet doen ter plekken.
                      Het is ook de leeftijds categorie 12-15j met hun 2e trainers, dus het te lang rekken is inderdaad geen optie

                      Heb de camera momenteel op Av mode staan met diafragma van f/11, ISO staat op 100, wat met het huidige licht zo'n 1/320 tot 1/500 gaf (na wat verplaatsen hier en daar).
                      Voor de rest staat hij ook ingesteld op 'burst mode' zodat er meerdere beelden genomen worden.

                      Nogmaals bedankt !



                      Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                      tip van Scott Kelby
                      vraag iedereen hun ogen dicht te doen.
                      daarna zeg je dat ze allemaal hun ogen mogen opendoen, 1 sec wachten en klik, ze staan erop met hun ogen open
                      Heb ook alle 4 de boeken over de fotografie tips gelezen van Scott Kelby, die tip heb ik ook zien passeren.
                      Dit ga ik mogelijks toepassen bij de oudere groepen, maar de 12-15 jarigen... heb het al meegemaakt dat iemand zijn ogen open doet en door het licht plots moest niezen en die toestanden
                      Het is een zeer goede tip, maar durft soms ook wel eens backfiren.
                      Canon 1D Mark III - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 24-70mm f/2.8 L USM - EF 50mm f/1.8 II - wat filters.

                      Comment

                      Working...
                      X