Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rare kleur-overgang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rare kleur-overgang

    Hallo BD 'ers

    Was aan het uitproberen, ik wou eens proberen of ik een leuke foto kon maken van mijn nieuwe bril.

    Op sommige foto's verandert ineens de achtergrond halverwege van kleur, weet iemand wat dit is of veroorzaakt?

    Het is geen schaduw, daar heb ik op gelet. Ik had de bril op een stuk wit papier gelegd en het geheel verlicht met een halogeen bureaulampje. De camera stond ingesteld op iso 100, de witbalans op halogeen.

    (let op de onwaarschijnlijke tekst op de bril )

    Harm

    Nikon D90, Lightroom 3
    paint shop pro versie X3

  • #2
    Ik denk dat dit komt omdat de achtergrond vanaf die plaats minder belicht wordt : de onderkant van de achtergrond zal dichter bij de lichtbron geweest zijn dan de bovenkant. Het licht neemt héél sterk af naarmate de afstand groter wordt.

    Ik vind dit geen goede poging, het is te druk, de compositie is niet goed en er zitten te veel fouten in. Zoiets goed fotograferen is héél moeilijk !

    Comment


    • #3
      Hallo Skitch, ik denk niet dat het een reflectie van de bril was, ik had meerdere foto's gemaakt van ongeveer hetzelfde standpunt en niet alle foto's hadden hetzelfde kleurverschil. Ik wist dat de ontwerper Hoet heette maar nooit geweten dat "theo" een anagram was. Leuk om te weten.

      Sonyke, je hebt volkomen gelijk, ik heb volgens mij 50 foto's gemaakt en niet een is echt van dat je zegt redelijk. Het papier stond loodrecht op het liggende vel er was geen verschil wat afstand betreft. Zou het aan de sluiter of diafragma kunnen liggen?

      Harm
      Nikon D90, Lightroom 3
      paint shop pro versie X3

      Comment


      • #4
        Ik denk dat het met de verlichting te maken heeft. Onze spanning is wel redelijk stabiel maar fluctueert tussen bepaalde waarden. Mogelijk hoort bij een andere waarde een iets andere kleurtemperatuur van je verlichting. Je zou dit kunnen uittesten door de lamp aan te sluiten op een gestabiliseerde stroombron.
        Tevens zou je een groter witvlak kunnen nemen dat omhoog gebogen wordt zodat er geen rand verschijnt achteraan.
        BTW: harm, hoe maak je foto's zonder bril of heb je die niet nodig? Als je die niet nodig hebt, kocht je hem dan echt omwille van het Belgische diesign
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Hallo Lazy Charles,

          Klinkt logisch wat je zegt, een lamp brandt inderdaad nooit met een constante spanning en dezelfde kleurtemperatuur. Ik zal eens rondkijken naar een gestabiliseerde stroombron en of het betaalbaar is.

          Goeie vraag, ik ben de bril nodig om in de verte te kunnen zien, dichtbij gaat (nog) prima zonder. Ik kocht de bril inderdaad om het belgische design, het zijn niet echt dertien in het dozijn brillen, hou ik wel van.

          Harm
          Nikon D90, Lightroom 3
          paint shop pro versie X3

          Comment


          • #6
            Met een gestabiliseerde stroombron ga je dit niet oplossen. Het is mijns inzien gewoon omdat op die "verkleurde" plaats bovenaan minder licht of ander licht is gevallen (de rand van de verlichtingsbron, minder licht, ander spectrum). Bovenaan de achtergrond dichter naar voor laten neigen is wel een goed idee.
            Gewoon een spotje bij plaatsen ook.

            Het beste resultaat zul je waarschijnlijk krijgen door er een "tentje" van "vlieger"-doek over te plaatsen en dan dit tentje van buiten naar binnen te verlichten. Met zo iets kan je een halve dag bezig zijn !

            Comment


            • #7
              Hallo Sonyke,

              Een halve dag bezig met de belichting, dat geloof ik graag, ben een paar uur bezig geweest en ht lijkt nog nergens op.

              Een tentje, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar wat is "vliegerdoek" precies?
              Is het een soort doek wat het licht verstooit?

              Alvast bedankt voor je reactie,

              Harm
              Nikon D90, Lightroom 3
              paint shop pro versie X3

              Comment


              • #8
                Originally posted by Middelbosch
                Hallo Sonyke,

                Een halve dag bezig met de belichting, dat geloof ik graag, ben een paar uur bezig geweest en ht lijkt nog nergens op.

                Een tentje, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, maar wat is "vliegerdoek" precies?
                Is het een soort doek wat het licht verstooit?

                Alvast bedankt voor je reactie,


                Harm
                Ja Harm dat klopt. Dat doek is verkrijgbaar onder verschillende merknamen Sicarex, Icarex maar dat is eigenlijk te duur, omdat het zo sterk niet moet zijn. Misschien is dat wel hetzelfde doek als het zeil van een surfplank, maar dat weet ik niet zeker. Het is een soort parachute nijlon, je kan dat nog eens met verschillende stukken afdekken. In winkels waar ze die twee-lijners (bestuurbare vliegers) verkopen vind je dat. Ook "linnen" is bruikbaar. Ik kan op dit moment niet op de merknaam komen. Als het maar wit is, en het licht naar binnen verspreid.
                Je hangt dat op aan een ring, bv een oud fietswiel. Pas op dat je "luchter" (verlichtingsarmatuur) niet naar beneden dondert.
                Goed ook om reflecties in glas te vermijden.

                Comment

                Working...
                X