Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 10-22 in panne

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 10-22 in panne

    Gisteren pech gehad: mijn fotozak is gevallen met daarin de 10-22 die op mijn toestel zat. Gevolg: de lens staat een beetje krom op het toestel en de AF werkt alleen van 17 tot 22 brandpunt.
    Graag wat raad aub...

  • #2
    Re: canon 10-22 in panne

    Tja, ik ken dat fenomeen. Zelf ben ik aan mijn derde exemplaar toe... (aan niemand verder vertellen hé...).
    Dit objectief wordt algemeen als heel degelijk beschouw. Op verschillende fora wordt zelfs beweerd dat het glas van 'L'-kwaliteit is. Maar de bouwkwaliteit van dit objectief is absoluut niet van 'L'-kwaliteit. Daar ben ik achter gekomen toen ik het objectief opengelegd heb in een poging om het te herstellen. Ik heb daarbij vastgesteld dat het voorste deel, waarin zowat al het glas zit, aan het achterste deel, met de electronica en de vatting, vastgezet is met drie onogelijk kleine schroefjes in drie miniscule kunststofringetjes. Het voorstel deel van het objectief is erg zwaar tov het achterste deel. En bij een schok (zoals een val) breken die kleine kunsstofoogjes af.
    Als je een beetje handig bent kan je één en ander herstellen. Ik heb dat bij twee objectieven gedaan. Dat heeft alleszins tijdelijk gewerkt. Maar op de lange duur ging alles toch weer los, ondanks het gebruik van zgn. superlijm. Tenslotte heb ik maar weer een nieuw exemplaar gekocht.
    Besluit : dit kan gebeuren, het is herstelbaar, ja kan het zelf doen, weliswaar tijdelijk. Canon kan dat vast degelijk herstellen met nieuwe onderdelen. Maar ik schat dat de kosten zullen oplopen in de richting van de prijs van een nieuw exemplaar.


    Groet,

    Paul.

    Comment


    • #3
      Re: canon 10-22 in panne

      Is er bij de andere fabrikanten geen steviger alternatief voor de canon lens of is deze optisch beter.Ik ben al enige tijd aan het overwegen om een breedhoek zoom te kopen om het bereik voor mijn 24/105 L op te vullen .

      Comment


      • #4
        Re: canon 10-22 in panne

        Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
        Is er bij de andere fabrikanten geen steviger alternatief voor de canon lens of is deze optisch beter.Ik ben al enige tijd aan het overwegen om een breedhoek zoom te kopen om het bereik voor mijn 24/105 L op te vullen .
        Er zijn weinig lenzen die een val ongeschonden doorstaan, dat is toch werkelijk geen koopargument.....

        Comment


        • #5
          Re: canon 10-22 in panne

          Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          Is er bij de andere fabrikanten geen steviger alternatief voor de canon lens of is deze optisch beter.Ik ben al enige tijd aan het overwegen om een breedhoek zoom te kopen om het bereik voor mijn 24/105 L op te vullen .
          de nikon 12-24 mss wel adapter ring moeten zoeken (en ja nikon lens kan op canon)
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: canon 10-22 in panne

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Er zijn weinig lenzen die een val ongeschonden doorstaan, dat is toch werkelijk geen koopargument.....
            Jawel hoor, mijn Nikkor 70-200 2.8 VR viel met camera van heuphoogte op de grond(ik was rennend) en werkte nog perfect nadien en nu nog steeds, na 1,5 jaar...
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: canon 10-22 in panne

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Er zijn weinig lenzen die een val ongeschonden doorstaan, dat is toch werkelijk geen koopargument.....
              Mijn stokoude EF24-85 wel, de zonnekap heeft dat prima opgevangen

              Moet ik blijkbaar niet met m'n EF-S 10-22 proberen (onbruikbare zonnekap trouwens, ik hou mijn hand tegen de zon)

              Comment


              • #8
                Re: canon 10-22 in panne

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Jawel hoor, mijn Nikkor 70-200 2.8 VR viel met camera van heuphoogte op de grond(ik was rennend) en werkte nog perfect nadien en nu nog steeds, na 1,5 jaar...
                Het is maar net hoe zo'n ding terecht komt, alles tussen totall loss en nog goed bruikbaar is mogelijk, blijft geen reden om een een bepaald, prijzig type te kopen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Mijn stokoude EF24-85 wel, de zonnekap heeft dat prima opgevangen

                Moet ik blijkbaar niet met m'n EF-S 10-22 proberen (onbruikbare zonnekap trouwens, ik hou mijn hand tegen de zon)
                Ik heb ook zo'n 24-85, een fijn lensje, maar geen brok beton....
                Het is maar net hoe zo'n ding terecht komt, alles tussen totall loss en nog goed bruikbaar is mogelijk, blijft geen reden om een een bepaald, prijzig type te kopen

                Comment


                • #9
                  Re: canon 10-22 in panne

                  Goed bezig, gasten; hiermee ben ik echt wel geholpen...

                  Comment

                  Working...
                  X