Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tamron 28-75 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tamron 28-75 2.8

    ik ben al geruime tijd aan het kijken voor een nieuwe lichtsterke lens. tot nog toe moest ik het op mijn d60 stellen met de standaard kit lenzen nikkor 18-50 en 55-200. mijn oog is hierbij gevallen op de tamron 28-75 2.8. reeds veel goede kritieken gelezen over deze lens, maar toch enkele vragen

    -deze lens heeft geen Vibratie reductie. is dit een groot gemis op deze lens met een maximum van slechts 75mm? lenzen met vc/OS/VR zijn natuurlijk ineens een heel stuk duurder. ter info: de bedoeling zou vooral zijn voor portretten en ook wat binnen shots.

    - een tweede vraag: is die 2.8 bruikbaar eigenlijk voor portretten? Gezien de kleine DOF, kan ik me voorstellen dat bv ogen scherp zijn, terwijl de neus al onscherp is.

    - en hoe groot is het voordeel is een 2.8 lens bij flitsfotografie? immers zelfs al schiet je lens op 5.6 bv, dan compenseert je flits toch voor de kleine lichtdoorval?

    alvast bedankt aan iedereen die mij nuttige info kan bezorgen!
    facebook

    500px

  • #2
    Re: tamron 28-75 2.8

    Ik heb deze lens nu twee dagen in bezit, gebruik hem wel op een D700, maar het voorlopige oordeel...:

    Bouw van de lens; plastiek, precies wat je verwacht voor de prijs.

    Bruikbaarheid volopen; Nog geen storende lensfouten kunnen ontdekken.

    Geen VR...; ik mis het niet op een dergelijk bereik.

    2.8 is prima en zelfs uitstekend bruikbaar voor portretten.

    Voordeel van f2.8 bij flits...je hoeft minder hard té flitsen...en als je goed flits, dus achtergrond ook meebelicht, nog steeds een heerlijk zachte bokeh.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: tamron 28-75 2.8

      -deze lens heeft geen Vibratie reductie. is dit een groot gemis op deze lens met een maximum van slechts 75mm? lenzen met vc/OS/VR zijn natuurlijk ineens een heel stuk duurder. ter info: de bedoeling zou vooral zijn voor portretten en ook wat binnen shots.
      Ik ervaar het gemis aan VR op mijn 24-70 en prime lenzen niet als een gemis. Ik kan me omstandigheden voorstellen wanneer het nuttig kan zijn, maar ik ervaar het nut van VR vooral op langere lenzen.

      - een tweede vraag: is die 2.8 bruikbaar eigenlijk voor portretten? Gezien de kleine DOF, kan ik me voorstellen dat bv ogen scherp zijn, terwijl de neus al onscherp is.
      2.8 op DX is zeker bruikbaar voor portret. Vergeet niet dat je niet *altijd* op f2.8 moet trekken...

      - en hoe groot is het voordeel is een 2.8 lens bij flitsfotografie? immers zelfs al schiet je lens op 5.6 bv, dan compenseert je flits toch voor de kleine lichtdoorval?
      Scherptediepte is anders (lees mooier) en minder sterk flashen.

      C.

      Comment


      • #4
        Re: tamron 28-75 2.8

        Prachtig lenske voor zijn prijs , zit erbij mij altijd op als kitlens
        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

        Comment


        • #5
          Re: tamron 28-75 2.8

          owkei jullie maken de keuze gemakkelijker

          tnx voor de reacties alvast!
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: tamron 28-75 2.8

            Ik spreek nu mijn ervaring uit over de Canon-variant, hoewel de exemplaren elkaar niet veel zullen ontlopen.

            Op zichzelf staand biedt de lens prima kwaliteit, maar in vergelijkingen natuurlijk wel beduidend minder scherp dan de Canon/Nikon 24-70, met name in de randen. Ook had ik erg veel last van vignettering. Als je een crop body hebt zul je daar waarschijnlijk geen last van hebben.

            Voor wat je betaalt is het een goede lens.

            Comment


            • #7
              Re: tamron 28-75 2.8

              De Tamron 28-75 mm/f2.8 is een optisch goed objectief voor relatief weinig geld. Ok, het voelt wat plastic-achtig aan, en de autofocus is niet zo snel, maar voor de rest een prachtig objectief met een laag gewicht. Met een filtermaat van 67 mm ben je ook nog eens goedkoper uit als je er een filtertje op wilt plaatsen (veel lichtsterke objectieven hanteren een 77 mm filtermaat).
              Een VR optie mis je uiteindelijk niet, alhoewel je in het begin wel moet uitkijken als je nogal eens met sluitertijden werkt die met VR objectieven nog goed te doen zijn. Zonder VR wordt het risico op bewegingsonscherpte dan wel snel groter. We zijn soms een beetje te verwend geraakt door al die trillingshulpjes
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: tamron 28-75 2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                , en de autofocus is niet zo snel,
                Op een D300/700 is de AF razend(AFS)snel.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: tamron 28-75 2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Op een D300/700 is de AF razend(AFS)snel.
                  Helaas, de AF is vlot genoeg op een D700, maar niet echt snel te noemen. De uitwendige focusring neemt echt wel even de tijd om rond te draaien. Wil niet zeggen dat je er door wordt beperkt, want zelfs vlot bewegende vogels zijn vanaf dichtbij nog prima te volgen (hiervoor geldt hetzelfde verhaal als wat je hebt beschreven voor de AF van de Nikon 80-400 mm).
                  Een echt snelle AF heeft de Nikon 24-70 mm/f2.8. Die zwiept binnen een mum van tijd van het ene naar het andere einde van de focusschaal en weer terug...maar ja, kost wel een paar centen meer
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: tamron 28-75 2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Op een D300/700 is de AF razend(AFS)snel.
                    Mijn 18-70 is sneller!
                    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                    Comment


                    • #11
                      Re: tamron 28-75 2.8

                      Ben tevreden van mijn Tamron 28-75, maar voor binnen met een cropcamera is 28mm niet altijd ideaal.
                      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: tamron 28-75 2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                        Ben tevreden van mijn Tamron 28-75, maar voor binnen met een cropcamera is 28mm niet altijd ideaal.
                        Hangt er vanaf wat je binnen wil fotograferen. Wil je veel van de ruimte laten zien, dan mis je inderdaad de groothoek met dit objectief op een cropcamera, maar in de andere gevallen is het een heel fijn objectief wat scherpe beelden kan opleveren.
                        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: tamron 28-75 2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Op een D300/700 is de AF razend(AFS)snel.

                          Wou net zeggen, deze van het weekend voor het eerst gebruikt, op een D700, tijdens een hoofdklasse wedstrijd korfbal...en geen enkele misser...AF in combi met de D700 was sneller dan de AF van mijn 70-200 HSM op de Sigma body
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: tamron 28-75 2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Op een D300/700 is de AF razend(AFS)snel.
                            Bedoel je daar de versie mee zonder ingebouwde scherpstelmotor?
                            De versie zonder motor is al een tijd uit de produktie, Tamron verkoopt nog alleen de versie met scherpstelmotor.
                            Last edited by Sus; 20 september 2010, 14:54.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                            Comment


                            • #15
                              Re: tamron 28-75 2.8

                              de breedhoek zal ik niet missen. ik heb nog mijn 18-55 lens voor die gevallen en bovendien is het vooral de bedoeling om er portretten mee te schieten, en met die 18-55 kwam ik altijd net ietsje te kort. vandaar dat ik die lens ook niet zo heel veel gebruik.

                              dus als ik de comments hier lees is dit best wel een goede lens. Uiteraard zullen er altijd betere zijn, maar daar wordt mijn portemonnee niet beter van....
                              facebook

                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X