Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke standaardzoom...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke standaardzoom...

    of enkele primes?

    Heb momenteel de 85mm f1.8 en de 70-200f2.8, en zoek nog een standaardzoom aan te kopen of enkele primes in plaats daarvan. camera is de 50d van canon.
    Trek momenteel meer en meer concerten, dus lichtsterke lens is leuk meegenomen, alhoewel ik desnoods de 50mm f1.8 nog bij kan kopen...

    Optie 1: 17-55mm f2.8

    optie 2: 20/28 of 35mm f2.0/f2.8 + 50mm f1.8

    optie 3: 10-22mm (kan je hiermee nog iets van sfeerfoto's trekken op concerten, als het licht een beetje mee zit?)

    optie 4: canon 15mm f2.8, lijkt me ideaal voor sfeerfoto's op concerten, maar wat met de vervorming?

    heeft er iemand een gelijkaardige knoop moeten doorhakken, alle ervaringen welkom...

    groeten, Marc
    1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
    www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

  • #2
    Re: Lichtsterke standaardzoom...

    wat ook een sterke vooruitgang kan zijn.... fullframe sensor !
    5D MK2 al eens getest vb?
    Imagination is more important than knowledge...
    http://www.kiekje.be

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke standaardzoom...

      hoop eerst mijn lenzen een beetje op punt te zetten, en zal dan (ooit) de stap wel maken naar full frame

      groeten, Marc
      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke standaardzoom...

        Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht

        optie 4: canon 15mm f2.8, lijkt me ideaal voor sfeerfoto's op concerten, maar wat met de vervorming?
        denk dat dat juist het leuke is van die lens.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke standaardzoom...

          Als je toch de overstap wil maken, dan zou ik eigenlijk nu al een beetje rekening beginnen houden met de keuze van je lenzen..
          Ik denk eerlijk gezegd dat als je inderdaad veel concerten ed wil blijven beoefenen, de overstap naar FF niet zo lang meer zal op zich laten wachten..
          Canon 5D2 en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke standaardzoom...

            @ Kazz,

            het is en blijft een hobby, puur uit liefhebberij, en ben dan ook nog maar een kleine 2 jaar bezig, dus het gaat allemaal al snel genoeg denk ik...

            die stap komt er ooit wel, maar daar hangt ook een prijskaartje aan vast van x000 euro

            de aankoop die ik nu nog wil doen, is niet alleen bedoeld voor concerten, maar ook om de gewone vakantiekiekjes mee vast te kunnen leggen...
            ik bezit momenteel geen standaardzoom of prime met kleine brandpuntafstand.

            groeten, Marc
            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke standaardzoom...

              vervallen

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke standaardzoom...

                Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                optie 4: canon 15mm f2.8, lijkt me ideaal voor sfeerfoto's op concerten, maar wat met de vervorming?
                Daar koop je toch FE voor? Maar met de juiste software komt alles er kaarsrecht uit. Alleen wat heel lastig te schatten is met de opname: wat komt erop en hou ik mijn camera recht en dan vergeet altijd mijn virtuele horizon aan te zetten....maar ook het achterover hellen is erg kritisch, zoals je hieronder kunt zien.

                D700 + Sigma 15mm krom en recht....

                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterke standaardzoom...

                  @ Hjanssen

                  bedankt voor het voorbeeld, op zich toffe foto's,

                  maar mijn voorkeur gaat toch eerder naar de 10-22mm, vervorming zal wel minder zijn bij deze lens, en ook nog bruikbaar voor gebouwen/ landschappen

                  zijn er nog mensen die enkel met primes werken, zonder standaardzoom?

                  groeten, Marc
                  1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                  www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterke standaardzoom...

                    Ik denk dat de vertekening met een rectalineaire lens en een rechtgetrokken FE elkaar niet zoveel zal ontlopen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtsterke standaardzoom...

                      "Heb momenteel de 85mm f1.8 en de 70-200 f2.8"
                      Is dat niet genoeg ?
                      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtsterke standaardzoom...

                        @ Zoltan

                        85 mm en 70-200 zijn zéér mooie lenzen en goed te gebruiken bij concerten e.d., maar als je dan heel het podium of enkele bandleden tegelijk op foto wil hebben moet je al verschillende meters achteruit... dus zou een standaardzoom of breedhoek (die ook nog een beetje lichtsterk is ) wel handig.

                        deze zou dan buiten de concerten ook nog kunnen dienen voor vakantie/citytrip....

                        groeten, Marc
                        1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                        www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtsterke standaardzoom...

                          Je vergeet de FF zooms 16-35/2.8 en 17-40/4. De 17-55 zou scherper zijn en heeft IS maar is enkel EF-S. De vraag is hoe sterk je overweegt om later naar FF over te gaan. Maar lenzen behouden lang hun waarde 50 a 75% nieuwprijs. Qua primes zou de mooiste kit eigenlijk 14/2.8, 24/1.4 en 50/1.2 zijn , maar iets betaalbaars onder de 20/2.8 is er niet en dit is op een crop al 32mm en niet lichtsterker dan de 17-55. Het grootste voordeel van primes vandaag is hun lichtsterkte, zoom zijn vandaag ook scherp en dat was 20j geleden veel minder het geval.
                          Qua primes springen vooral de 28/1.8 en 50/1.4 in het oog, al zou de 28/1.8 niet zo'n top lens zijn. Alternatief is hier enkel voor de Sigma 30/1.4 DC gaan (EF-S!). De Sigma 20/1.8 is ook niet super...Ik zou ook niet aanraden om de 50/1.8 te kopen. Ok hij is goedkoop maar de bokeh is niet mooi en dat heb je echt wel nodige voor concerten.

                          Mijn voorkeur voor een crop zou:
                          1) 17-55/2.8 (vanwege IS)
                          2) 16-35/2.8 of 17-40/4
                          3) 10-22/3.5-4.5

                          De 10-22 staat laatst omdat het gat tussen 22 en 70mm wel erg groot is, aan de andere kant heb je dan een 16-35 lens (tov FF) wat wel heel leuk is voor sfeer-foto's.

                          Er nuttige site voor Canon lenstips is: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/
                          Te veel lenzen en te weinig tijd.
                          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtsterke standaardzoom...

                            bedankt voor alle reacties

                            @dppa
                            * de 17-55 f2.8 zou de beste standaardzoom voor crop zijn, maar om één of andere reden heb ik hier nog nooit achter gezocht...

                            *de 16-35 gaat serieus over mijn budget, de 17-40L heb ik gehad, en komt ooit bij fullframe zeker terug

                            *de 10-22: na heel wat testfoto's bekeken te hebben ga ik toch voor de 10-22mm gaan, nu nog eentje zoeken 2dehands... dus als er iemand nog één heeft liggen, laat maar weten

                            groeten, Marc
                            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtsterke standaardzoom...

                              heb juist de 10-22 gaan halen (2dehands), eerste indruk zéér mooie kleuren en weinig vervorming

                              groeten, Marc
                              1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                              www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                              Comment

                              Working...
                              X