Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd

    Ik ben begin september gestart met een avondopleiding fotografie.

    Momenteel beschik ik over een Canon 450D met de standaard 18-55 IS kitlens. Maar ik zou me graag iets betere objectieven aanschaffen.

    Ik had gedacht aan:

    EF 24-105 f4 IS USM als standaardlens + EF 50mm f1.8 II voor in slecht verlichte omstandigheden.

    Mijn Kitlens zou ik dan voorlopig houden voor groothoek.

    Is deze combinatie aan te raden of bestaan er nog betere alternatieven in dezelfde prijsklasse. Graag wat advies van de kenners

    (ik zou later eventueel willen upgraden naar een Full Frame dus liefs geen EF-S objectieven)
    Last edited by Dieter303; 15 september 2010, 11:17.

  • #2
    Re: Advies gevraagd

    Misschien moet je de kwestie wat anders benaderen.

    Zie een lens als een tool en voor de klus die je moet doen koop je een passende tool.
    Wil je een spijker in het hout slaan, dan is een hamer een voor de hand liggende keuze.
    Gaatje boren? Dan een boormachine.

    Wanneer jij weet wat je met de lens gaat doen en/of wat je nu mist met je huidige lens, dan weet je ook welke eigenschappen je nieuwe lens moet hebben.
    Dan kan je gericht vragen wat een goede keuze is uit alle lenzen die over die specifieke eigenschappen beschikken.

    De 24-105 is een goede lens, daar verschillen de meningen niet echt over.
    Of de lens goed aansluit bij jouw wensen moet je zelf bepalen.

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd

      Oorspronkelijk geplaatst door Dieter303 Bekijk bericht
      EF 24-105 f4 IS USM als standaardlens + EF 50mm f1.8 II voor in slecht verlichte omstandigheden.

      Mijn Kitlens zou ik dan voorlopig houden voor groothoek.

      Is deze combinatie aan te raden of bestaan er nog betere alternatieven in dezelfde prijsklasse. Graag wat advies van de kenners
      Ik vind het geen gekke gedachte/combinatie temeer daar de 18-55 IS op 18mm op z'n best is en op F3.5 goed bruikbaar.
      Tenzij je het bezwaarlijk vindt steeds tussen wat tele en groothoek te moeten wisselen.
      Qua optiek is het zeer zeker een zinnige combinatie.

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
        Misschien moet je de kwestie wat anders benaderen.

        Zie een lens als een tool en voor de klus die je moet doen koop je een passende tool.
        Wil je een spijker in het hout slaan, dan is een hamer een voor de hand liggende keuze.
        Gaatje boren? Dan een boormachine.

        Wanneer jij weet wat je met de lens gaat doen en/of wat je nu mist met je huidige lens, dan weet je ook welke eigenschappen je nieuwe lens moet hebben.
        Dan kan je gericht vragen wat een goede keuze is uit alle lenzen die over die specifieke eigenschappen beschikken.

        De 24-105 is een goede lens, daar verschillen de meningen niet echt over.
        Of de lens goed aansluit bij jouw wensen moet je zelf bepalen.
        Ik zoek een setje waarmee ik veel verschillende toepassingen aankan, we werken maandelijks in veschillende thema's (vb. portret, landschap, pinhole, beweging, kleur, zwart/wit,...) zowel buiten, binnen als in de studio. Ik ben niet van plan om elke maand nieuwe objectieven aan te schaffen, helaas laat mijn budget dit niet toe.

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd ivm Canon Lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Dieter303 Bekijk bericht
          Ik ben begin september gestart met een avondopleiding fotografie.

          Momenteel beschik ik over een Canon 450D met de standaard 18-55 IS kitlens. Maar ik zou me graag iets betere objectieven aanschaffen.

          Ik had gedacht aan:

          EF 24-105 f4 IS USM als standaardlens + EF 50mm f1.8 II voor in slecht verlichte omstandigheden.

          Mijn Kitlens zou ik dan voorlopig houden voor groothoek.

          Is deze combinatie aan te raden of bestaan er nog betere alternatieven in dezelfde prijsklasse. Graag wat advies van de kenners

          (ik zou later eventueel willen upgraden naar een Full Frame dus liefs geen EF-S objectieven)
          Goei keuze.....Koop U daarna nog de 17-40 of die andere legendarische breedhoek en je bent gesteld.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd

            Canon 17-55 2.8 IS (24-105 verkocht ik wegens teveel vignetering).
            Of Tamron 17-50 is ook heel scherp en goede prijs/kwaliteit.

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd

              is die kitlens van Canon dan zo slecht? Ik heb de Nikkor 18-55 kitlens jarenlang met heel veel plezier gebruikt.

              Mijn pa gebruikt die Canon kitlens en die klaagt er niet over. Hij is nochtans 20 jaar professioneel fotograaf geweest.

              een 50 f/1.8 erbij voor in slecht licht lijkt mij voldoende.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door Dieter303 Bekijk bericht
                Ik zoek een setje waarmee ik veel verschillende toepassingen aankan, we werken maandelijks in veschillende thema's (vb. portret, landschap, pinhole, beweging, kleur, zwart/wit,...) zowel buiten, binnen als in de studio. Ik ben niet van plan om elke maand nieuwe objectieven aan te schaffen, helaas laat mijn budget dit niet toe.
                Om te leren is de lens die je hebt goed genoeg, als je nadien weet waar je je wil op toeleggen kan je een gepaste lens kopen.
                De 24-105 is een goede lens, maar als je achter beslist om bijvoorbeeld concert fotografie te gaan doen had je beter een 24-70 gekocht. Wil je portretten maken, ga je beter voor een goede 50mm, 85mm of zelfs een 70-200.
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: Advies gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dieter303 Bekijk bericht
                  we werken maandelijks in veschillende thema's (vb. portret, landschap, pinhole, beweging, kleur, zwart/wit,...) zowel buiten, binnen als in de studio.
                  das niet aardig van zo,n cursus hè, je cursisten op kosten jagen met al die verschillende thema,s.
                  misschien ook eens vragen aan je mede cursisten, hoe die het oplossen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies gevraagd

                    Hou rekening met je crop-factor

                    de EF lens dat je aanhaalt, is niet de mm's die jij verkrijgt maar je moet die vermenigvuldigen

                    ik denk dat zoals putor zegt dat je beter indd een EFS 50mm f1.8 bijkoopt, fantastische lens, zeker op crop en goedkoop, niet zonder reden dat ze de naam 'fantastic plastic' draagt

                    eventueel kan je ook een zoom bijkopen zoals de 55-250 is kitlens, zo heb je bijna alle bereik en ben je vrij goedkoop gesteld

                    later kan je dan gaan kijken voor de kwalitatievere lenzen als je dan ook effectief weet waar je interessepunt exact ligt
                    dit is bij mij ook het geval zenne
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Om te leren is de lens die je hebt goed genoeg, als je nadien weet waar je je wil op toeleggen kan je een gepaste lens kopen.
                      De 24-105 is een goede lens, maar als je achter beslist om bijvoorbeeld concert fotografie te gaan doen had je beter een 24-70 gekocht. Wil je portretten maken, ga je beter voor een goede 50mm, 85mm of zelfs een 70-200.
                      Ok, misschien geen slecht idee om nog eventjes te wachten. Die 50mm 1.8 ga ik mij alvast aanschaffen, deze zal me alvast goed van pas komen voor het thema van deze maand: portret.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies gevraagd

                        Ik startte vorig jaar ook cursus fotografie.
                        Omdat ik nog niet goed wist waar ik zelf naar toe wou, kocht ik op mijn Canon 500D voorlopig een Sigma 18-200mm, waarvan ik wist dat ik ze later zeker nog als reislens zou kunnen gebruiken. Ik kon er zonder problemen al mijn opdrachten mee doen, maar kwam er wel achter dat die lens ook heel wat mindere puntjes heeft (bv. ze schuift soms uit).
                        Kocht vrij snel een 50mm 1.4 van Canon, superlens!!!
                        Wat rondgevraagd hier en daar, en ben nu aan het sparen voor een Canon 24-70. Maar kan gerust in de tweede module nog even voort met wat ik al heb hoor.

                        Comment

                        Working...
                        X