Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

    Ik overweeg de aankoop van de volgende prime: Canon EF 50mm f1.4 usm.
    Mijn huidige standaardzoomlens is de EF-s 17-55mm f2.8 is usm.

    Ik zou graag kunnen inschatten wat de meerwaarde is van deze lens naast de lens die ik al heb. Deze lens zal in eerste instantie gebruikt worden voor baby- en kinderportretfoto's op mijn Canon 7D. Op feestjes kan ik me voorstellen dat ik eerder mijn standaardzoomlens zal meenemen owv het grotere bereik.

    Wat me aantrekt is de beperktere scherptediepte en de bijhorende bokeh. Ik kan echter niet goed inschatten wat ik me moet voorstellen met een scherptediepte op diafragma 1.4.

    Kan iemand me zeggen hoe je de scherptediepte kan berekenen?
    De lens wordt dus gebruikt op een small frame camera (ik weet niet of dit belang heeft) Heeft de afstand tot het object ook belang?

    Ik zoek dus een rekenformuletje dat me kan vertellen: op 1m afstand van het object, op een small frame, op diafragma 1.4 bedraagt de totale scherptediepte x cm.

    Waar zitten de wiskundigen?

  • #2
    Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

    google eens op dofmaster


    Dan zul je je antwoord(en) vinden (even te lui om de link zelf te zoeken )
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

      Dank je, uitstekende tip!

      Vind niet meteen de 7D in het lijstje met camera's, maar het geeft me toch een idee van de beperkte scherptediepte.

      Nieuwe vraag bij deze: vinden jullie de prime ef 50mm f1.4 een meerwaarde naast de EF-s 17-55mm f2.8?

      Comment


      • #4
        Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

        In plaats van de 7D kan je elke andere Canon crop pakken, sensorgrootte is immers hetzelfde.

        Meerwaarde, ik denk voor het doel waar jij ze voor wil gebruiken meer dan zeker..!

        Weet echter niet in hoeverre het echte meerwaarde tov de veel goedkopere 50mm f1.8 gaat geven (kijkend naar IQ) (en daarmee bedoel ik dat ik het echt niet weet dus kan er geen waardeoordeel over doen)
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM



          vol met foto's van deze lens.

          Comment


          • #6
            Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

            Superlenske voor zijn prijs.
            Zeker een meerwaarde hoor.

            Hier toevallig eentje vanmiddag genomen aan tafel tijdens het eten

            Mijn zoontje is dol op pasta



            Hier nog eentje van de dochter een tijdje geleden. Ik stond bovenaan de schommel

            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

            Comment


            • #7
              Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

              Was vergeten dat ze met een 5D markII zijn genomen.

              Deze is met de 85mm, zo zou het er eventueel kunnen uitzien op een crop.



              Nog eventjes op wijzen, f1.4 is niet zo makkelijk om uw scherptestelpunt te vinden hoor, mikken op de ogen en hopen dat ze niet bewegen ))))
              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

              Comment


              • #8
                Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

                Niet twijfelen, de 50 1.4 moest al in uw collectie zitten
                Neem een portret van dicht, het kind komt in 3D uit, de bokeh is een schilderij van kleurtjes die alle brol van de achtergrond wegveegt. Dreamy kids on dreamy pics

                Comment


                • #9
                  Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

                  Bedankt voor jullie enthousiaste reacties!
                  Einde deze week zit deze lens op mijn camera!

                  Koenraad

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

                    Proficiat met de beslissing

                    Heb je nog vragen over deze lens, stel ze gerust.......
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

                      Oorspronkelijk geplaatst door k.arnauts Bekijk bericht

                      Ik zou graag kunnen inschatten wat de meerwaarde is van deze lens naast de lens die ik al heb.
                      Het is misschien al te laat als je de lens al gekocht hebt... Maar misschien toch nog deze link meegeven... http://www.pixel-peeper.com/adv/?len...max=none&res=3

                      Op deze website kan je voorbeeldfoto's bekijken nadat je zowel de lens als de camera gekozen hebt... Je kan zelfs ook op iso, diafragma,... selecteren.
                      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherptediepte canon EF50mm f1.4 USM

                        Ik vind diafragma een overschatte factor in het berekenen van de scherptediepte. Brandpuntsafstand en afstand tot je voorwerp is veel belangrijker. Zo levert de (dure!) 85 F/1.2L ongeveer dezelfde scherptediepte op als de 100 F/2.0.

                        Een 'nifty fifty' is altijd handig om te hebben op je camera, zeker als je crop hebt. Ik merkte wel, toen ik de 7D met de 17-55 had, dat de 50mm eigenlijk nooit tevoorschijn meer kwam. In dat geval zou een 85 F/1.8 een betere aanvulling zijn.

                        Maar goed, de aanschaf is al gedaan.

                        Comment

                        Working...
                        X