Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elk safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elk safari

    Hallo,

    Noorwegen dat is vanalles maar vooral water, van waar dat water blijft komen is een raadsel. Een groot netwerk van gletsjers, meren, rivieren, versnellingen, watervallen en fjorden. Maar wat ik helaas zeer weinig zag was wildlife. Weinig vogels, weinig andere dieren zoals bv het eland waarvoor je op de weg zo voorzichtig moet zijn. (jaarlijks vallen hier honderden verkeersdoden mee in Scandinavië)
    Toen we de laatste week in Hemsedal verbleven hebben we ons dan maar ingeschreven voor een "elksafari". Om 22 u 's avonds met een autobus door de bossen.
    Het fotoresultaat is absoluut geen klasse (alle foto's 1600 en 3200 iso), het is eerder een waarneming, en misschien helpt het anderen beter voorbereid te zijn ?

    Interessant om te weten is dat het in Noorwegen in deze periode van het jaar nauwelijks donker wordt, aardig meegenomen als je pas om 22 u op safari vertrekt, alleen hadden we die avond zware bewolking wat een tegenvalller was.

    De brochure spreekt over "we kunnen bijna garanderen dat u een eland te zien krijgt", klinkt al gevaarlijk.

    Onze eerste stop was iets na 22 u, we hadden nog niets waargenomen. We kregen een stukje elkworst te proeven en een glaasje bessensap.

    Ik zonderde me even een paar honderd meter af van de groep en plots kruist er "iets" mijn pad, maar het is snel verdwenen. Ik wandel wat verder en kom terug, dan zie ik dat het een hert is dat nog even terug komt piepen.



    Het bleef een paar minuten staan, wel een paar honderd meter verder.

    Terug de bus in en weer een half uurtje tevergeefs speuren. Dan plots vlakbij de bus....



    Iso 3200 en door een vuile autobusruit....

    En dan een beetje verder, eindelijk prijs, zij het dan in een donker stuk bos en weeral vanuit die stomme bus. Maar goed, de Elk blijft redelijk lang staan als hij ons niet ruikt, een stinkende bus kan geen kwaad, maar geen mensen...
    Een vrouwtje met jong, de foto is niet goed, maar het was een deugdoende waarneming !



    Daarna zagen we er nog enkelen van ver en snel.

    Bij een laatste gingen we uit de bus, hij of zij stond ver in een weide, ik sloop zo kort mogelijk, maar dat bleef toch nog 100 meter of zo en dan begon hij te vertrekken. Helaas nog minder licht toen.



    De week voordien had ik op een hoogvlakte een kudde gezien, van heel ver alweer, ik dat dat het elken waren. Nu blijken dat solitairen te zijn en ze leven niet in kuddes, weet iemand wat dit dan wel was ?

    Last edited by Arousal; 21 juli 2010, 10:08.

  • #2
    Re: Elk safari

    het zijn misschien rendieren. ik ga midden augustus naar het hardangervidda nationaal park in noorwegen, en daar zou een groot aantal rendieren moeten leven. hopelijk kom ik er ook tegen (en kan ik er deftige foto's van nemen).

    Comment


    • #3
      Re: Elk safari

      Oorspronkelijk geplaatst door yerfloyd Bekijk bericht
      het zijn misschien rendieren. ik ga midden augustus naar het hardangervidda nationaal park in noorwegen, en daar zou een groot aantal rendieren moeten leven. hopelijk kom ik er ook tegen (en kan ik er deftige foto's van nemen).
      Die laatste is overdag, dat moet lukken. Als je meer tijd hebt dan ik uiteraard, was op doorreis en in tijdsnood.

      Comment


      • #4
        Re: Elk safari

        ik zal wel tijd genoeg hebben, ik denk 10-12 dagen om het park te zien, te voet. dat zou wel moeten lukken

        Comment

        Working...
        X