Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De zonnepanelen (10 stuks) zijn er van 415W piek (er zijn toen panelen geplaatst met een iets hoger piekvermogen omdat de bestelde panelen op dat moment niet leverbaar waren).
    Met 10 panelen van 415 Wp zit je dan toch aan 4150 Wp en niet aan 3950 Wp zoals in uw screenshot staat?
    Verkeerd ingegeven door de installateur dan?
    En vermoedelijk heb je ook optimizers op de panelen, of niet?
    Met optimizers heb je tot 10 procent meer winst dan zonder.

    Als je een omvormer hebt die maximaal 5 KW kan verwerken, en er liggen meer zonnepanelen (wat dikwijls wordt gedaan als er plaats genoeg is voor meer panelen), dan zal het maximale vermogen door de omvormer beperkt worden tot 5KW, dan zal je ook nooit zien dat de panelen in bepaalde omstandigheden heel eventjes wat meer vermogen kunnen leveren.
    Maar je zal dan wel gemakkelijker aan die 5 KW geraken terwijl de zon schijnt.
    SolarEdge beveelde het toen ook zo aan om de panelen te overdimensioneren en dat werd in het algemeen ook zo gedaan, maar vroeger was er een grotere impact door het prosumententarief dat berekend werd op de maximum capaciteit van de omvormer en een gans jaar betalen op een waarde dat men maar enkele dagen per jaar kon overschrijden kostte meer dan het opbracht.
    Actueel is dit al niet meer van toepassing met een digitale meter.
    Last edited by VerSeg; 21 april 2024, 13:36.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Met 10 panelen van 415 Wp zit je dan toch aan 4150 Wp en niet aan 3950 Wp zoals in uw screenshot staat?
      Verkeerd ingegeven door de installateur dan?
      En vermoedelijk heb je ook optimizers op de panelen, of niet?
      Met optimizers heb je tot 10 procent meer winst dan zonder.

      SolarEdge beveelde het toen ook zo aan om de panelen te overdimensioneren en dat werd in het algemeen ook zo gedaan, maar vroeger was er een grotere impact door het prosumententarief dat berekend werd op de maximum capaciteit van de omvormer en een gans jaar betalen op een waarde dat men maar enkele dagen per jaar kon overschrijden kostte meer dan het opbracht.
      Actueel is dit al niet meer van toepassing met een digitale meter.
      De installateur zal dan waarschijnlijk de gegevens van de offerte hebben ingegeven.
      Er zitten optimizers op de panelen.

      Dat de panelen hier niet overgedimensioneerd zijn heeft vooral te maken met plaatsgebrek op het dak, het volledige dak is wel groter, maar dat is niet allemaal van mij, de badkamer van de buren zit daar ook nog onder.
      Ik zal binnenkort bij de jaarlijkse afrekening wel zien of het de moeite waard is om bij de gemeente te vragen of er eventueel nog wat panelen tegen de muur mogen worden gehangen, die zouden wel ideaal zijn voor de periodes dat de zon laag hangt, de panelen op het dak liggen maar op 10° en dat is niet ideaal voor het najaar, winter en voorjaar. Die extra panelen zouden ook op bewolkte dagen in totaal voor wat meer energie zorgen zodat ik over het hele jaar minder dagen heb dat ik stroom moet aankopen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Er zitten optimizers op de panelen.
        In 2017 toen wij de panelen kochten was dat per definitie zo bij SolarEdge volgens wat men vertelde.
        Geen idee eigenlijk of het bij hun ook zonder kan.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Het weer, actueel 6,3 graden om 20:00, dus niet echt hetgeen men actueel zou mogen verwachten.
          Overdag afwisselend bewolkt, wat opklaringen en uiteraard ook regen en ineens veel wind tijdens de bui.
          Wel een mooi zicht, maar geef me toch maar liever een blauwe lucht.

          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Het was weer een koude nacht, het plat dak is hier aangevrozen, en ik zie dat de buurman ook weer de ruiten van zijn auto ijsvrij zal moeten maken voor hij vertrekt.
            Gisteren hebben we mooie opklaringen gehad, maar op het einde van mijn wandeling begon het toch te regenen, het was fris, en er was weer veel wind
            De windmolens zullen deze maand al veel energie opgewekt hebben, voor de zonnepanelen is het nog niet zo goed geweest, we hebben deze maand nog maar een paar echt mooie voorjaarsdagen gehad.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Met -1,4°C was het uiteraard een koude nacht, overdag eindelijk ook wat zonnig en tot nu toe geen regen.
              Maximum was 12,7°C en actueel 8,7°C.
              Opbrengst zonnepanelen was met 35,7 kWh ook eens niet echt slecht.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Hier was het vandaag een redelijk mooie dag, af en toe wat zon maar wel veel te koud met maximum 9° overdag.
                Rond 18hr is het hier dan beginnen dichttrekken en tegen de avond begon het te regenen, en daarna weer de ene na de andere bui.
                Daarstraks stond het grasveld onder water toen even de hemelsluizen volledig opengingen.
                Het wordt toch echt wel tijd dat we eindelijk eens wat lente mogen krijgen met warmere temperaturen maar vooral heel wat minder regen.
                2023 was het natste jaar ooit gemeten en 2024 is goed op weg om dat te evenaren

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; gisteren, 23:36. Reden: typo
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Hmmm, van die regen had ik beter gezwegen, iets na mijn vorig bericht zijn de eerste druppels al gevallen en ondertussen heeft het al goed geregend.
                  Eens 24 uur droog blijkt wat te veel verwacht.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Hier moet het vannacht ook wat geregend hebben, maar de nattigheid is al aan het opdrogen nu.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • Vanmorgen ben ik nat geworden terwijl ik naar de winkel fietste, het regende nog niet toen ik vertrok, maar een halve kilometer verderop begon het flink te regenen.
                      Er was wel een voordeel, door de lage temperatuur (zo'n 4°C) moest ik mij op de terugweg geen zorgen maken dat de kipfilets die in de aanbieding stonden te warm werden terwijl ik naar huis fietste.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X