Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe PC goede configuratie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe PC goede configuratie ?

    Aangezien bij mijn "oude" pentium 3 733 Mhz, mijn harde schijven beginnen vol te graken, en deze niet van de snelste zijn, overweeg ik het volgende systeem aan te schaffen :

    * Intel P4 - 2,6 Ghz/512 - FSB800 - 0,13-micron - socket 478 - boxed + cooler
    * Asus P4P800 Deluxe - Intel 865PE - Dual Channel DDR400 - Lan - Sound - SATA - AGP8X - Glan
    * DDR-400mhz - 256 MB - PC3200 - Apacer - C,5
    * DDR-400mhz - 256 MB - PC3200 - Apacer - C,5
    * Chieftec Midi Tower DX-01B-DU Black - 340w
    * 80 GB WesternDigital Special Edition 800JB - 8mb cache - UATA-100 - 7200 rpm
    * 200 GB WesternDigital Special Edition 800JB - 8mb cache - UATA-100 - 7200 rpm
    * LG DVD 16x48x - bulk + black front cover
    * Gainward Ultra650-8X XP - Gforce4 Ti4200
    Powerpack 128MB - AGP8X
    * Floppy drive 1,44 Sony
    * externe CD-R Plextor 48/24/48U

    Met een DVD-R wil ik nog wachten i.v.m. de standaarden.
    Foto, videobewerking, en mijn zoon is een spelletjesfanaat ( oa Quake)..

    Over het OS W98 (dat ik nu nog gebruik) of Win XP is er ook nog onduidelijkheid. W98 heeft ons nog nooit in de steek gelaten...
    Voordeel is ook dat mijn programma's onder win98 kunnen blijven draaien, iets wat ik met Win XP niet weet. Ik heb ondermeer ook Coreldraw 7 NL en Office 97 Pro.

    Ongetwijfeld, dat weet ik wel zeker, zitten er hier op BD cracken op het gebied van PC's. Ik wens natuurlijks niets verkeerds te kopen, daarom advies van de PC-cracken onder jullie.....vooraleer ik bestel.
    Bedoeling is dat wij dan weer een paar jaartjes probleemloos kunnen draaien.....
    Bedankt bij voorbaat voor jullie advies.



  • #2
    Ziet er lang niet slecht uit. Goeie hard drives, die WDs met 8MB buffer.

    Degelijke videokaart (is het de 128MB versie?) en redelijk wat RAM zal je weten te appreciëren. Ik zou wel voor 1x 512MB kiezen i.p.v. 2x 256MB, tenzij dat met een Socket 478 zo moet (maar ik dacht dat dat enkel met RIMMs was).

    Waarom een externe CD writer? Met USB2 of firewire kom je wel al ergens, maar ik denk niet dat de snelheden van een interne gehaald worden. Nu ja, zelfs die 48x haal je nooit met een IDE systeem, dus misschien maakt het niet zoveel uit.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Originally posted by Sonyke
      * DDR-400mhz - 256 MB - PC3200 - Apacer - C,5
      * DDR-400mhz - 256 MB - PC3200 - Apacer - C,5
      Tenzij je 2x hetzelfde latje nodig hebt voor je moederbord (ik meen dat sommige chipsets 2 identieke latjes kunnen interleaven om zo grotere snelheden te halen) zou ik gaan voor eentje van 512M. Kwestie van genoeg uitbreidingsruimte voor later te hebben.

      Originally posted by Sonyke
      * 80 GB WesternDigital Special Edition 800JB - 8mb cache - UATA-100 - 7200 rpm
      * 200 GB WesternDigital Special Edition 800JB - 8mb cache - UATA-100 - 7200 rpm
      Uit nieuwsgierigheid : wat ga je zo allemaal op bijna 300G aan diskspace zetten ?? Ik heb nu 80G (omdat het nauwelijks meer kostte dan 40G) en zelfs met meer dan duizend foto's krijg ik die nog niet halfvol. Vergeet bovendien backups niet. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je 200G schijf die boordevol foto- en film-materiaal staat, er ineens de brui aangeeft en helemaal onleesbaar geworden is. Het zal je maar overkomen...
      Tenzij je effectief die diskspace nodig hebt, zou ik eerder kiezen voor een DVD-writer dan voor een 200G schijf, zelfs al is er nog altijd geen echte standaardisatie.

      Originally posted by Sonyke
      Over het OS W98 (dat ik nu nog gebruik) of Win XP is er ook nog onduidelijkheid. W98 heeft ons nog nooit in de steek gelaten...
      Hier zou ik absoluut zeker voor XP gaan, voor diverse redenen :
      * W98 is al niet meer gesupporteerd door Microsoft, dus geen security updates meer, geen service packs, etc...
      * W98 is echt niet zo superstabiel. Het werkte misschien wel goed op je vorige PC maar gaat het even goed je nieuwe hardware supporteren ?
      * Of ga je zelfs nog W98 drivers vinden voor al je nieuwe en recente hardware ?
      * Bij mij is XP de allereerste Windows versie die nu al meer dan een halfjaar stabiel draait zonder enige problemen.
      * Alle grote (en ook kleine) softwarepaketten draaien probleemloos op XP.
      * Alleen met oude games kun je wel eens problemen hebben, maar die kun je dan in een soort Windows Me emulatie-mode draaien.
      * XP is bij aankoop van een nieuwe PC vrij goedkoop.
      * Eventueel zou je nog dual-boot kunnen werken met een W98 en een XP partitie.

      Henk

      Comment


      • #4
        Ziet er wel ok uit, u


        -die harde schijven, ik zou overwegen om bijvoorbeeld 2x120GB@7200rpm in RAID 0, dan heb je nog steeds 240 GB maar veel sneller.

        -Zoals vorigen al zeiden, 1 latje ram ipv 2

        -een extra ventilatortje of twee kunnen nooit kwaad, en zo kan je de koeler van je cpu kalmer (lees: stiller) zetten.

        -Floppy drive: heb je dit wel nog nodig ?

        -Er bestaan nu ook CDRW-DVD, cd's schrijven, dvd's lezen dus, misschien is dit interessanter dan twee toestellen, en tenziij je van plan bent om die overal mee naartoe te sleuren, ga dan voor intern.
        Simkin.

        portfolio: http://www.megapixel.tk

        Comment


        • #5
          * Bij mij is XP de allereerste Windows versie die nu al meer dan een halfjaar stabiel draait zonder enige problemen.
          bij mij ook, draait hier soms maanden zonder reboot.
          Simkin.

          portfolio: http://www.megapixel.tk

          Comment


          • #6
            Ziet er een heel deftig systeempje uit. Ik zou daarentegen voor Maxtor HD's gaan met een SATA aansluiting: de laatste reeks is stiller dan de Western Digitals (fluid bearing), hebben ook 8MB cache en zijn ongeveer even snel. Je kan dan ook de SATA aansluitingen gebruiken: veel smallere kabels die de airflow bevorderen en je kan je HD's, cd-rom en cd-write (waarom extern?) elk aan een apart IDE kanaal hangen (bevordert de snelheid).

            Voor het ram-geheugen moet je zeker 2 latjes kopen aangezien de P4P800 een dual-channel memory ontwerp heeft. 2 identieke latjes heb je genomen en daarbij is Apacer een degelijk merk ... goede keuze dus!
            :: http://www.dpix.be ::

            Comment


            • #7
              Ziet er zeer goed uit,Willy!De floppy heb je eigenlijk niet nodig.En ja,ik sluit me aan bij de andere gasten,zet er XP op.Het is 5 jaar sinds 98 uitkwam en alles evolueert.Mijnen XP Professional staat er nu bijna een jaarke op en nog altijd draait zeer stabiel.Voor de software zoals Office 97,updaten naar de nieuwere versies!!!Meegaan met den tijd verdorie en dan zijt ge weer enkele jaarkes zoet!!Over die software moet ge je niet druk maken Gij hebt naar het schijnt nen nonkel die daar voor zorgt
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Originally posted by Simkin
                -een extra ventilatortje of twee kunnen nooit kwaad, en zo kan je de koeler van je cpu kalmer (lees: stiller) zetten.
                Als je het mij vraagt zijn het toch wel de case fans zelf die het meeste lawaai maken en niet die onboard fan van die Intel ! Dus die opmerking snap ik niet goed ??
                Hoedanook is de koeling van de P4 echt wel heel goed. Mijn case heeft (naast de fan in de voeding) ook 2 extra ventilators. Ik heb die gewoon uitgezet ! CPU wordt nog altijd niet warmer dan 50° bij constante load van 100% (bvb bij schaakprogramma). Moederbord temperatuur blijft onder de 45°.

                Henk

                Comment


                • #9
                  Het mobo is Dual Channel, dus ben je meer met 2x256, dan met 1x512. Ook zou ik je een interne writer aanraden, misschien een speciale reden waarom je een externe neemt, maar anders staat het toch maar onder de voeten.
                  Harde schijven zijn ook dik in orde, alleen ik persoonlijk meer voor Maxtor ben.
                  En als OS zeker XP nemen, beste tot nu toe!
                  Met deze config zit je goed voor een aantal jaren hoor!
                  Veel suc6 ermee !
                  "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

                  Comment


                  • #10
                    Met deze configuratie kan je wel een tijdje voort, ziet er goed uit.
                    Er bestaan ook DVD R en RW die beide (+ en -) systhemen aankunnen. Ik denk dat zelfs Sony er een heeft.
                    Groetjes,
                    Frank

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pgordebeke
                      Ziet er lang niet slecht uit. Goeie hard drives, die WDs met 8MB buffer.

                      Degelijke videokaart (is het de 128MB versie?) en redelijk wat RAM zal je weten te appreciëren. Ik zou wel voor 1x 512MB kiezen i.p.v. 2x 256MB, tenzij dat met een Socket 478 zo moet (maar ik dacht dat dat enkel met RIMMs was).

                      Waarom een externe CD writer? Met USB2 of firewire kom je wel al ergens, maar ik denk niet dat de snelheden van een interne gehaald worden. Nu ja, zelfs die 48x haal je nooit met een IDE systeem, dus misschien maakt het niet zoveel uit.
                      Dag Pieter bedankt voor je reply.
                      Die latjes moeten per twee en identiek, dit kan niet anders. Heb ik speciaal gevraagd.
                      Die externe CD writer : die heb ik daarstraks gehaald. Bedoeling is dat ik mijn foto's, en andere data, op huidige schijven nu eerst ga branden. Ik was nog niet in het bezit van een CD schrijver, (wel heb ik mijn foto's nog eens dubbel op een externe harde schijf staan, die ik ook onderweg gebruik). Ik heb dus eigenlijk wel een back-up. En het is inderdaad juist dat een externe via de USB niet de snelheid haalt van een interne. Ik wenste nog even te wachten voor een interne en dan ook te gaan voor een CD-DVD Er is nog niet echt een standaard, naar 't schijnt.

                      Comment


                      • #12
                        [QUOTE] Originally posted by henkvw
                        Originally posted by Sonyke
                        * DDR-400mhz - 256 MB - PC3200 - Apacer - C,5
                        * DDR-400mhz - 256 MB - PC3200 - Apacer - C,5

                        Tenzij je 2x hetzelfde latje nodig hebt voor je moederbord (ik meen dat sommige chipsets 2 identieke latjes kunnen interleaven om zo grotere snelheden te halen) zou ik gaan voor eentje van 512M. Kwestie van genoeg uitbreidingsruimte voor later te hebben.
                        Inderdaad Henk, dat is de reden er zijn 2 identieke latjes daarvoor nodig

                        [
                        Uit nieuwsgierigheid : wat ga je zo allemaal op bijna 300G aan diskspace zetten ?? Ik heb nu 80G (omdat het nauwelijks meer kostte dan 40G) en zelfs met meer dan duizend foto's krijg ik die nog niet halfvol. Vergeet bovendien backups niet. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je 200G schijf die boordevol foto- en film-materiaal staat, er ineens de brui aangeeft en helemaal onleesbaar geworden is. Het zal je maar overkomen...
                        Tenzij je effectief die diskspace nodig hebt, zou ik eerder kiezen voor een DVD-writer dan voor een 200G schijf, zelfs al is er nog altijd geen echte standaardisatie.
                        Ik heb nu 40 maar dat zit zo goed als vol. Niet vergelijkbaar met bijna 300 natuurlijk
                        Ja Henk, ook dat is de reden, 120 of 200, maakt eigenlijk ook niet zo veel uit. Ik heb altijd al problemen gehad met gebrek aan ruimte op mijn harde schijven, vandaar nu ineens genoeg. Het is een verschil van 100 euro, en dat is ook niet aan mijn been gebonden. Maar je hebt gelijk, maar gezien nog geen standardisatie en de prijs van ruim 500 euro voor een DVD-writer, wenste ik nog even te wachten, maar zal er toch zo snel als mogelijk is (de prijs zal wel zakken, en de richting van de standaard laat zich nu al een beetje voorspellen, maar kan nog kantelen) één laten inbouwen. Inderdaad het veiligst. Ik zal er altijd voor zorgen dat mijn foto's zeker ook ofwel op de externe HD staan, of/en ook op CD's, die ik vanaf nu kan gaan branden met de externe CD-R. Ik ga hier nog eens goed over nadenken, ik kan je zéér goed volgen.

                        Hier zou ik absoluut zeker voor XP gaan, voor diverse redenen :
                        * W98 is al niet meer gesupporteerd door Microsoft, dus geen security updates meer, geen service packs, etc...
                        * W98 is echt niet zo superstabiel. Het werkte misschien wel goed op je vorige PC maar gaat het even goed je nieuwe hardware supporteren ?
                        * Of ga je zelfs nog W98 drivers vinden voor al je nieuwe en recente hardware ?
                        * Bij mij is XP de allereerste Windows versie die nu al meer dan een halfjaar stabiel draait zonder enige problemen.
                        * Alle grote (en ook kleine) softwarepaketten draaien probleemloos op XP.
                        * Alleen met oude games kun je wel eens problemen hebben, maar die kun je dan in een soort Windows Me emulatie-mode draaien.
                        * XP is bij aankoop van een nieuwe PC vrij goedkoop.
                        * Eventueel zou je nog dual-boot kunnen werken met een W98 en een XP partitie.

                        Henk
                        Bedankt Henk, dat is zeer duidelijk het zal wel XP worden, alleen moet ik mijn zoon hiervan nog overtuigen, maar je uitleg is hierbij een hulp

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Simkin
                          Ziet er wel ok uit, u


                          -die harde schijven, ik zou overwegen om bijvoorbeeld 2x120GB@7200rpm in RAID 0, dan heb je nog steeds 240 GB maar veel sneller.

                          -Zoals vorigen al zeiden, 1 latje ram ipv 2

                          -een extra ventilatortje of twee kunnen nooit kwaad, en zo kan je de koeler van je cpu kalmer (lees: stiller) zetten.

                          -Floppy drive: heb je dit wel nog nodig ?

                          -Er bestaan nu ook CDRW-DVD, cd's schrijven, dvd's lezen dus, misschien is dit interessanter dan twee toestellen, en tenziij je van plan bent om die overal mee naartoe te sleuren, ga dan voor intern.

                          Wat die HD's betreft dat ga ik ook nog eens nagaan en navragen. De 2 identieke latjes zijn een must voor dit systeem. Floppy drive zou ik toch missen, is toch gemakkelijk vind ik. Kostprijs 14 Euro.
                          Wat de externe CD-R betreft, zie ook boven : die heb ik al meegebracht, omdat ik absoluut nu toch wel bestanden (vooral foto's, op CD wilde zetten. Niet dat ik geen back-ups heb maar toch. Ik wilde niet meer wachten. In het huidige systeem er nog ene insteken zag ik niet zitten, moest ik bv ook weer de voeding gaan splitten, en in de kast geen plaats meer. De Sony DRU510A DVD-R/RW+R/RW + software kost 400 Euro. Evenwel die zou niet zo goed zijn (eigenlijk kan dat niet ne Sony niet goed ) Plextor zou veel betrouwbaarder zijn, maar die kost rond de 500 Euro.
                          Dat DVD-gedoe ga ik nog eens bekijken. Kan zijn dat ik het doe. Kost me wel een goede breedhoek

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Frederik
                            Ziet er een heel deftig systeempje uit. Ik zou daarentegen voor Maxtor HD's gaan met een SATA aansluiting: de laatste reeks is stiller dan de Western Digitals (fluid bearing), hebben ook 8MB cache en zijn ongeveer even snel. Je kan dan ook de SATA aansluitingen gebruiken: veel smallere kabels die de airflow bevorderen en je kan je HD's, cd-rom en cd-write (waarom extern?) elk aan een apart IDE kanaal hangen (bevordert de snelheid).

                            Voor het ram-geheugen moet je zeker 2 latjes kopen aangezien de P4P800 een dual-channel memory ontwerp heeft. 2 identieke latjes heb je genomen en daarbij is Apacer een degelijk merk ... goede keuze dus!
                            Dan u wel Frederik. De huidige Western Digitals zijn toch stil. Ik heb ze daarstraks nog zien draaien, erg stil zelfs. In welke mate bevordert dat de snelheid Frederik ? De prijs Western/Maxtor is gelijk, alleen weet ik niet hoe dat zit met Maxtor-Sata's, heb ik geen prijs van, en heb die ook niet gezien/horen draaien.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by roadrunner
                              Ziet er zeer goed uit,Willy!De floppy heb je eigenlijk niet nodig.En ja,ik sluit me aan bij de andere gasten,zet er XP op.Het is 5 jaar sinds 98 uitkwam en alles evolueert.Mijnen XP Professional staat er nu bijna een jaarke op en nog altijd draait zeer stabiel.Voor de software zoals Office 97,updaten naar de nieuwere versies!!!Meegaan met den tijd verdorie en dan zijt ge weer enkele jaarkes zoet!!Over die software moet ge je niet druk maken Gij hebt naar het schijnt nen nonkel die daar voor zorgt
                              Bedankt Danny, ik weet het. En dat netjes in elkaar steken dat zal ook wel mee vallen, maar of dat onmiddellijk allemaal werkt.... toen nogal last gehad vooraleer één van de schijven herkend werd. Vorige keer koste mij dat -ik had ook hulp- een week-end. Desnoods breng ik alles naar U, gij hebt toch twee maanden vacantie, daar kan wel een uurtje of twee af . Intussen heb ik den deze nog, alhoewel. Ik heb juist een driver moeten downloaden en installeren omdat hier nog WIN98 draait, met XP had dit niet nodig geweest. Henk heeft overschot van gelijk. Toeval of niet nu werkt mijne CD-rom drive niet meer is die nu kapot of wat ? Kreeg ook een foutmelding "no ASPI layer is active" als ik dat boeltje hier juist opstarte.
                              Waarschijnlijk wordt het XP, alleen, ik heb XP nog nooit gezien.

                              Comment

                              Working...
                              X