Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gelijke nummering foto's vermijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gelijke nummering foto's vermijden

    Momenteel werk ik met 2 compacte Canons, nl. een PowerShot A720 IS en een IXUS 70. Het probleem hiermee is dat ik regelmatig 2 foto's met dezelfde nummer bekom. Als deze dan nog eens in dezelfde folder opgeslagen moeten worden, krijg ik vanzelfsprekend de vraag dat de ene foto door de andere moet overschreven worden. Dit kan opgelost worden door handmatig de naam op de SD-kaart aan te passen. Maar als dit met meerdere nummers voorkomt, is dit een tijdrovende klus.
    Hoe kan ik dit oplossen? Kan de standaard naam "IMG_***" aangepast worden?

  • #2
    Re: Gelijke nummering foto's vermijden

    Als je bvb Bridge gebruikt om foto's automatisch te importeren, kan je de beelden automatisch naar believen laten herbenoemen.
    Ik geef de mijne steeds een naam in de vorm jjmmdd_hhmmss_xxxx waarbij xxxx een volgnummer is.

    T.

    Comment


    • #3
      Re: Gelijke nummering foto's vermijden

      Als je de foto's van 1 geheugenkaartje gerecupereerd hebt op je harde schijf,
      - ga je in (bvb) Windows Explorer naar de map met de gerecupereerde foto's,
      - selecteer alle files (ctrl-A),
      - rechtermuisknop klikken op de eerste file,
      - kies "naam wijzigen" en typ bvb "20080816 ixus (1).jpg" (zonder de dubbele quotes).
      - ENTER drukken en alle geselecteerde foto's hebben een andere naam met tussen haakjes een volgnummer. Als je "(1)" weglaat begint de nummering vanaf 0 ipv vanaf 1.

      Nu kan je zonder problemen de foto's van je tweede geheugenkaart recupereren...
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #4
        Re: Gelijke nummering foto's vermijden

        Oorspronkelijk geplaatst door TiKri96 Bekijk bericht
        Als deze dan nog eens in dezelfde folder opgeslagen moeten worden
        Dat moet niet, dat wil jezelf.

        Oplossing: ACDSee, als je hier foto's met een al voorkomend nummer naar een map kopiëert, kun je het zo instellen dat er een -x toegevoegd wordt.

        Camera´s op doornummeren zetten, dan zullen toch niet in één sessie dezelfde nummers voor blijven komen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Gelijke nummering foto's vermijden

          Oorspronkelijk geplaatst door TiKri96 Bekijk bericht
          Kan de standaard naam "IMG_***" aangepast worden?
          In de camera('s) wel te verstaan?

          Comment


          • #6
            Re: Gelijke nummering foto's vermijden

            Nee, niet mogelijk => voorgestelde oplossingen
            Mijn fotowebsite : www.filover.be

            Comment

            Working...
            X