Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoge vergroter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoge vergroter

    Hallo,
    dit gaat niet over digitaal, maar wellicht zijn er wel mensen die mij kunnen helpen.
    Ik heb een vergroter Philips PCS 130, die geschikt is voor kleinbeeld en 6 x 6 negatieven. Tot nu werkte ik alleen met kleinbeeldfilms en een 50 mm lens. Nu heb ik een 80 mm Componon 5.6 lens gekocht om 6 x 6 te verwerken, maar ik krijg niet het volledige beeld geprojecteerd. Nochtans zou een 80 mm lens hiervoor geschikt zijn. Wat is er mis ?

  • #2
    Re: analoge vergroter

    Oorspronkelijk geplaatst door Goudvink Bekijk bericht
    Hallo,
    dit gaat niet over digitaal, maar wellicht zijn er wel mensen die mij kunnen helpen.
    Ik heb een vergroter Philips PCS 130, die geschikt is voor kleinbeeld en 6 x 6 negatieven. Tot nu werkte ik alleen met kleinbeeldfilms en een 50 mm lens. Nu heb ik een 80 mm Componon 5.6 lens gekocht om 6 x 6 te verwerken, maar ik krijg niet het volledige beeld geprojecteerd. Nochtans zou een 80 mm lens hiervoor geschikt zijn. Wat is er mis ?
    Ik dacht dat de pcs 130 een condenser vergroter was: je hebt niet alleen een 80mm lens nodig maar ook een condensor voor 6x6
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: analoge vergroter

      Dat heb ik nog nergens gelezen of gehoord.
      Nog iemand een idee of een bevestiging over de condenser -en indien zo, misschien ergens een voorhanden ?

      Comment


      • #4
        Re: analoge vergroter

        Klopt. Ik heb hier een Durst vergroter die tot 6*9 kan vergroten en als je van kleinbeeld naar 6*9 overschakelt, moet je naast het objectief ook de condensors wisselen.
        mijn foto's: www.reneheylen.be

        Comment


        • #5
          Re: analoge vergroter

          Bij een Durst heb je een kleine kans dat ze nog een condensor in de rekken hebben liggen. Bij Philips volgens mij niet, Philips was nooit een echte vergroterproducent.

          Comment


          • #6
            Re: analoge vergroter

            Dat was toch het model waarbij je drie lampen aanstuurde voor kleurvergroten ipv te werken met filters ? Vond ik een knap systeem. Ik heb ook (nog) zo'n Philips en hetzelfde probleem gehad. Lang geleden dat ik er nog mee bezig ben geweest maar ik herinner me dat twee platbolle lenzen moesten gewisseld worden voor 6x6 versie, anders leed hij aan "tunnelzicht".
            Later is dit ontwerp overgekocht door Paterson, misschien daar eens kijken ?
            Het waren vrij dure stukken.

            Paul

            Comment


            • #7
              Re: analoge vergroter

              Ik heb de condensors dan eens bekeken en het is juist, er zitten er 2 in waarvan de lens in de bovenste positie geschikt is voor 24x36 en voor 6 x 6, maar de lens in de onderste positie alleen geschikt is voor 24x36. Zo staat het ook op de houders in kwestie gegraveerd.
              Dus, euhh..., heeft iemand een "bottom" condensor 6 x 6 voor mij ?
              Alvast bedankt voor de reacties !

              Comment

              Working...
              X