Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

copyright perikelen - update (laatste keer)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • copyright perikelen - update (laatste keer)

    zie pagina 6 !!

    -------------------------------------------
    Net ontdekt dat een aantal van m'n foto's gebruikt worden op een Belgische commerciële site (reisagentschap). Ik heb NOOIT toestemming gegeven en ik heb ook nooit enig bericht van hen ontvangen hierover. Meestal geef ik trouwens geen toestemming om foto's te gebruiken als het voor commerciële sites is, enkel voor educatief/persoonlijk gebruik én steeds met bronvermelding.
    Op elke pagina van onze site staat een copyright notice... dus 'wir haben es nicht gewusst' gaat niet op !

    Ik heb nu een beleefd briefje gestuurd naar de webmaster van die site met een vraag om verduidelijking. Ik ben (nog) niet gaan dreigen met vanalles en nog wat... maar wat kan ik hiertegen doen ? Tot welke instantie moet ik me hiervoor richten ? Wie helpt ?? Enige tips, richtlijnen,... ?

    Jan
    -----------------------
    Ayse & Jan's Travelspot :
    Travel with us to Turkey, Iran, Pakistan, Xinjiang, Thailand, Laos, Malaysia,...
    http://start.at/travelspot

    <font size="1" color="darkgray">Edited by - janva1966 on 02 April 2002 13:34:57</font>

    <font size="1" color="darkgray">Edited by - janva1966 on 05 April 2002 13:49:14</font>
    Jan
    www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

  • #2
    Hallo janVA1966,

    Dreigen e.d. helpt meestal ook niet dadelijk.
    Je hebt gedaan wat je moest doen: de webmaster een mail sturen met daarin het verzoek om de foto's van de site te verwijderen omdat ze geen toestemming hebben om ze te publiceren.
    Je moet natuurlijk wel genoeg bewijzen meesturen dat jij de fotograaf van de betreffende foto's bent (dat zal niet zo moeilijk zijn neem ik aan ...)

    Als dat niet dadelijk gebeurt zou ik een tweede mail sturen (ze hebben de eerste misschien niet ontvangen?).

    En als ze dan nog niets ondernemen om de foto's te verwijderen, dan zou ik eventueel een mail sturen naar hun hosting-firma (als je die kan te weten komen).

    En hoe het dan eventueel verder zou moeten, ... daarvoor zitten hier andere knappe koppen die er meer van weten dan ik ...

    Succes Jan ...

    Jaja

    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      De site die m'n foto's gebruikt is een NV. Ik heb een aantal screenshots genomen van de pagina's waarop de foto's verschijnen... als bewijs
      Wat me stoort, is het feit dat het hier duidelijk om een groot bedrijf gaat met een - naar ik mag aannemen - ruim budget voor zo'n dingen... waarom dan niet eventjes geschreven en gevraagd om de foto te mogen gebruiken/kopen ? Ik vind dat echt wel straf... en zoals svda het in een andere topic al stelde "het is niet echt heel correct om een foto te posten zonder de auteur toestemming te vragen en zijn naam te vermelden"... toch ?!

      De hosting-firma heb ik ondertussen opgezocht en dat blijkt www.hostit.be te zijn.

      Ik ben ook al eens gaan neuzen op http://www.info2clear.com naar meer info over copyright en 'intellectual property'...

      Voorlopig wacht ik af, maar alle hulp is welkom !

      Jan
      -----------------------
      Ayse & Jan's Travelspot :
      Travel with us to Turkey, Iran, Pakistan, Xinjiang, Thailand, Laos, Malaysia,...
      http://start.at/travelspot

      Edited by - janva1966 on 17 March 2002 23:26:22
      Jan
      www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

      Comment


      • #4
        Ik zou sowieso een aangetekend schrijven richten aan die firma, met een kopij van de schermafdrukken en de vraag om binnen de 7 dagen de foto's van hun website te verwijderen. Stuur als bewijs dat de foto's uw eigendom zijn bvb de exif info van enkele van de foto's mee. Indien ze geen gevolg geven aan uw eis, dan kan je gerechtelijke stappen ondernemen (als je het zo ver wil drijven). - zo zou ik het doen hee -

        --
        Met vriendelijke groeten,
        Sven De Troch
        sven@nt-admin.com
        --
        Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

        Comment


        • #5
          ik zou geen schadevergoeding vragen ovv van een reis...
          Ze zullen u dik bij uw p*tje nemen ).

          'k zou ook met een aangetekend schrijven beginnen...

          Comment


          • #6

            ik zou geen schadevergoeding vragen ovv van een reis...
            Ze zullen u dik bij uw p*tje nemen ).

            'k zou ook met een aangetekend schrijven beginnen...


            Marc

            " Waar een wil is, is een weg ! Zelfs als de weg weg is ! " ;-)
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Jan, hulp kan ik bij deze niet bieden, maar ik wil alleen maar meegeven dat ik het schandalig vind dat men zomaar alles van het web jat... Schrijf desnoods eens naar "ombudsjan" - ik denk dat dit item wel het vermelden waard is in hun programma !!!

              Marc

              " Waar een wil is, is een weg ! Zelfs als de weg weg is ! " ;-)
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Misschien hier even kijken.



                Kent iemand die organisatie? Wat vinden jullie daarvan?

                Comment


                • #9
                  hostingfirma contacteren, bewijzen sturen van het misbruik. zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de inhoud op hun servers. is vergelijkbaar met de wetgeving ivm persmisdrijven, waarbij in eerste instantie de 'uitgever' verantwoordelijk wordt gesteld.

                  Zij zullen de 'dreigementen' dus in uw plaats uitvoeren. Heb weet van dergelijke acties in de vs en dat wordt daar altijd sito presto door de hostingfirma's geregeld.

                  ToM.
                  ToM.___ //Fuji s602.
                  www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                  It goes to 11 you know? 1 louder.

                  Comment


                  • #10
                    maar ik wil alleen maar meegeven dat ik het schandalig vind dat men zomaar alles van het web jat
                    zonder een rel te willen starten

                    wat als het ging om een softwarepakketje dat jan geschreven had???

                    Hier komt de relativiteitstheorie weer bovendrijven hehehe

                    Comment


                    • #11

                      wat als het ging om een softwarepakketje dat jan geschreven had???
                      Jimmy, als ik al iets zou kunnen schrijven, dan zou het freeware zijn !

                      Jan
                      -----------------------
                      Ayse & Jan's Travelspot :
                      Travel with us to Turkey, Iran, Pakistan, Xinjiang, Thailand, Laos, Malaysia,...
                      http://start.at/travelspot
                      Jan
                      www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                      Comment


                      • #12
                        Volledig mee eens jan.

                        Natuurlijk voel je je bedrogen, het gaat immers om een zaak (NV) en niet zomaar een simpele homepage. zij zoudeb de ethiek toch moeten kennen he ...

                        Zou er geen advokaat op BD zitten die de rechten eens precies kan uitleggen?
                        ik ben ook wel geïnteresseerd.

                        Comment


                        • #13
                          Hmmm, meestal maken die bedrijven hun websites niet zelf en zijn in die zin dus niet rechtstreeks verantwoordelijk voor de inhoud ervan. Dat hangt er tenminste weer vanaf of die neefjes/buurjongetjes die de site hebben gemaakt het bedrijf hebben gevrijwaard tegen, ...eh..., naahhhhhhh

                          Erik

                          Comment


                          • #14
                            Na 48 uur heb ik nog steeds geen antwoord gekregen en de foto's staan nog steeds online. Dus...
                            Ik ga morgenvroeg een aangetekend schrijven versturen met in bijlage een kopie van de e-mail, kopies van de screenshots en bewijs dat de foto's wel degelijk van mij zijn.
                            Een kopie van dit bundeltje stuur ik eveneens door naar de hostingsfirma (niet aangetekend).

                            In de brief wordt alles nog eens duidelijk uitgelegd, met verwijzing naar de bijlagen en ik stel hen ook een minnelijke schikking voor nl. €5 per foto per dag dat ze online staan, gerekend vanaf 1 januari 2002. Het kan dus best dat die foto's al veel langer op hun site staan, ik ben er nu pas toevallig achter gekomen. En de foto's worden ook meerdere keren gebruikt - ik tel enkel maar het aantal foto's op zich, niet het aantal keren dat ie verschijnt (misschien voor later, mochten ze niet reageren !)... dit kan een hoog bedrag lijken, maar het gaat hier niet om een homepagina van een of andere actieveling, maar wel om een duidelijk commerciële site, die toch wordt geacht op de hoogte te zijn van de bepalingen betreffende copyright.
                            Uiteraard dienen de foto's ook ten laatste op het einde van de maand van hun site verwijderd te worden.

                            Ik ga nu afwachten wat het wordt, maar ik ga zeker NIET te lang wachten en ik zal ZEKER gerechtelijke stappen ondernemen indien er geen reactie komt... ik hou jullie op de hoogte !

                            Jan
                            -----------------------
                            Ayse & Jan's Travelspot :
                            Travel with us to Turkey, Iran, Pakistan, Xinjiang, Thailand, Laos, Malaysia,...
                            http://start.at/travelspot
                            Jan
                            www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                            Comment


                            • #15
                              Deze avond,bijna 72u na mijn e-mail aan de firma in kwestie kreeg ik dit e-mailtje :
                              "Geachte, Wij zenden uw mail ogenblikkelijk door aan de persoon die onze website verzorgt, zodat hij het nodige kan doen. Wij hebben helaas geen zicht op de plaatsen waar hij zijn afbeeldingen ophaalt.Onze excuses."

                              Het parapluutje gaat al open ondertussen is wel mijn aangetekende brief met minnelijke schikking onderweg, die zouden ze morgenvroeg moeten ontvangen... ik ben benieuwd...


                              Jan
                              -----------------------
                              Ayse & Jan's Travelspot :
                              Travel with us to Turkey, Iran, Pakistan, Xinjiang, Thailand, Laos, Malaysia,...
                              http://start.at/travelspot
                              Jan
                              www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

                              Comment

                              Working...
                              X