Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwarte achtergrond

    Ik heb een eenvoudig vraagje : wat is eigenlijk "de truc" om een zwarte achtergrond te krijgen bij bv. het fotograferen van een bloem ?

  • #2
    Re: Zwarte achtergrond

    Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
    Ik heb een eenvoudig vraagje : wat is eigenlijk "de truc" om een zwarte achtergrond te krijgen bij bv. het fotograferen van een bloem ?
    Ofwel flitsen :



    ofwel tegenlicht :



    ofwel een zwarte achtergrond :

    Comment


    • #3
      Re: Zwarte achtergrond

      En wil je dat eens uitleggen aan een leek. Als je flitst heb je toch geen zwarten achtergrond en met tegenlicht toch ook niet

      Comment


      • #4
        Re: Zwarte achtergrond

        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
        En wil je dat eens uitleggen aan een leek. Als je flitst heb je toch geen zwarten achtergrond
        Wel als de achtergrond ver genoeg afstaat zodat de flits deze niet meer kan belichten. Wordt trouwens algemeen gezien als één van de grootste nadelen van flitsen. Hier is het echter een voordeel.

        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
        en met tegenlicht toch ook niet
        Wel als je ver boven het dynamisch bereik van je sensor zit. Ik heb hier een spotbelichting gebruikt op de zonverlichte Winde waardoor de achtergrond (bomen) vele stops onderbelicht werd. De term "tegenlicht" is hier wel een beetje verwarrend gebruikt geef ik toe. De bloem was in tegenlicht, de achtergrond niet. Ik had beter gesproken van een puntbelichting.
        Last edited by hvr_oosterzele; 28 november 2006, 21:24.

        Comment


        • #5
          Re: Zwarte achtergrond

          Kan je ons ook een idee geven van de eventuele camera en/of flitsinstellingen???
          www.kdfotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Zwarte achtergrond

            Oorspronkelijk geplaatst door Trukje Bekijk bericht
            Kan je ons ook een idee geven van de eventuele camera en/of flitsinstellingen???
            Camera instellingen staan op de zijkant van de fotos maar doen feitelijk niet zo echt veel terzake. 't Is meer een spelen met licht (en kijken naar je histogram ).

            De Cryptocereus was met de flits los van de camera.

            Comment


            • #7
              Re: Zwarte achtergrond

              Als je table-top werkt mét zwarte doek als achtergrond (+/- 50 cm achter je motief), en je belicht met spotmeting op de door bv de zon verlichte bloem/motief in tegenlicht dus, verkrijg je een zwarte achtergrond.
              Wel rekening houdend dat de zwarte doek in de schaduwzone blijft (= achter je motief).

              mvg,

              Roland

              Comment


              • #8
                Re: Zwarte achtergrond

                Ben weeral wat slimmer geworden dankzij dit forum thx ...

                Comment

                Working...
                X