Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diverse vragen over fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diverse vragen over fotografie

    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum en omdat ik met zovéél vragen zit, ben ik hier terecht gekomen.
    Omdat fotografie me enorm boeit, maar waar ik spijtig 'de ballen' van ken, zou ik graag antwoord of raad krijgen op enkele vraagjes:
    - ik heb een budget van rond de 1000 euro, welk toestel raden jullie me aan om te kopen??
    - kan je iets van fotografie leren door zelf te oefenen, dus zonder cursus te volgen?
    - Ik zie hier op het forum volgende termen staan: sluitertijd, diafragma, iso, exposure time, ruis, .... Wat wil dit allemaal betekenen??? Wie kan me de fotografische termen uitleggen?
    - Eens ik een toestel gekocht heb: hoe kan ik foto's nemen waar bv. de achtergrond schemert, of hoe kan ik bepaalde technieken leren?
    Sorry voor de vele vraagjes maar ik zou echt wel mooie foto's willen leren nemen!!!! Bedankt voor jullie reacties!


    [MOD] Topictitel aangepast. Laten we "Dringend raad aub!!!!!!!!!!!!" voorbehouden aan mensen die écht dringend raad nodig hebben.

    Willy
    Last edited by Hombre; 8 november 2006, 17:41.

  • #2
    Re: Dringend raad aub!!!!!!!!!

    Inderdaad, veel vragen
    Hier een eerste opzet.
    Je kan boeken kopen, naar de bib gaan om boeken te lenen, op internet kijken voor eenvoudige cursussen: http://www.blokzijl.net/foto.htm of http://cursus.fotobeurs.com/fotografie/basisprincipes/

    Fotocamera voor onder EUR 1000... ikzelf heb een Nikon D50, Canon EOS 350D is ook een goede. Hangt er zeer vanaf of je vol automatische camera (compact) wil kopen (dan ben je veel minder geld kwijt) of dat je alles wil kunnen instellen en lenzen wil kunnen vervangen, dan kom je denk ik op diegene uit wat ik net vertelde.

    Sukses!
    Damiaan.
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

    Comment


    • #3
      Re: Dringend raad aub!!!!!!!!!

      Met alle respect, maar je vraagt wel énorm veel. Je kunt niet verwachten dat iemand hier een paar uur ervoor uittrekt om een compleet antwoord voor je te formuleren (en dan nog...). Via google zul je honderden sites vinden boordevol uitleg, wat mij op weg heeft gezet, is deze site: http://www.morguefile.com/archive/classroom.php
      Je kunt inderdaad leren fotograferen zonder een cursus te volgen, maar dat vraagt veel inspanning en oefening!
      Veel succes!
      Zen

      Comment


      • #4
        Re: Dringend raad aub!!!!!!!!!

        Het lijkt me 't beste om in een dichtsbijzijnde fotoclub je te laten aansluiten.
        Als je nog niet weet wat een diafragma is en sluitertijd.... en hoe je deze met elkaar kunt gebruiken is 't moeilijk om zomaar uit het niets te starten...

        Tim W.
        Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

        Comment


        • #5
          Re: Dringend raad aub!!!!!!!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
          Het lijkt me 't beste om in een dichtsbijzijnde fotoclub je te laten aansluiten.
          Als je nog niet weet wat een diafragma is en sluitertijd.... en hoe je deze met elkaar kunt gebruiken is 't moeilijk om zomaar uit het niets te starten...

          Tim W.
          of contact zoeken met iemand, die je op weg kan helpen.
          Waar woon je? Als je in mijn buurt woont (Grimbergen) stuur me dan PM of emailtje.

          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Re: Dringend raad aub!!!!!!!!!

            Pernillejille,

            Hartelijk welkom op BD

            1 ste les:
            • Lees de forumregels
            • Post in het juiste forumonderdeel.
            Elk van je vragen hoort feitelijk thuis in een verschillend forum. ( camera, fotobewerking, ter zake enz )

            De grootste gemene deler is echter fotografie.
            Daarom dus dames en heren, hooggewaardeerde BD-ers, schakelen wij deze topic over naar "Algemeen"

            ( en nu maar hopen dat de "algemeen-mod) mij dat niet al te kwalijk neemt )



            mvgr
            mod Jo(han)
            Last edited by Jo; 8 november 2006, 17:38.
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

            Comment


            • #7
              Re: Diverse vragen over fotografie

              Hallo, en welkom op BD.
              Je vraagt eerst welk toestel je voor een budget van 1000 euro het best kan kopen, daarna vraag je uitleg over de in mijn ogen toch wel tot de basisbegrippen in de fotografie behorende termen als : diafragma, sluitertijden, iso enz. Ik denk dat je meer baat hebt met het aankopen van een goed boek en/of wat meer naar deze termen gaat zoeken op diverse forums of het internet.
              Let wel hoor, ik wil je ook best wat op weg helpen indien mogelijk maar als je nu eerst eens begint bij het begin dan weet je ook welk toestel voor jou het meest geschikt zal zijn of in elk geval in de richting van jouw keuze zal komen.
              Misschien dat je hier al wat verder mee komt : http://home.hetnet.nl/~zeylmaker/boeken/boeken.htm

              succes, Jan.
              ps. als je van de regio Limburg bent kunen we misschien iets afspreken, mail dan maar.
              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

              Comment


              • #8
                Re: Diverse vragen over fotografie

                Hoi,

                Welkom op het forum.

                Je hebt inderdaad heel wat vragen. Ik zal trachten je toch min of meer een antwoord te geven.

                1: een instap DSLR of goede prosumer camera zou voldoende moeten zijn. Met 1000€ zou je dus een goede standaardset met externe flits en een licht statief moeten kunnen kopen. Bekijk ook eens goed de tweedehands markt. Ga best eens naar een winkel waar je de camera's kan proberen en eens in de hand houden. Indien je voor een DSR zou gaan: Nikon D50 kit, SB600 en een statiefje moet voor een 1000€ net lukken.

                2:Fotografie leer je vooral door veel zelf te oefenen. Een cursus kan je helpen om sneller je weg te vinden. Doch door gerichte vragen te stellen op deze fora en veel foto's te bekijken kan je ook veel opsteken. Maar dus vooral veel oefenen.

                3:Hier de fotografische termen uitleggen is misschien wat te veel. Gebruik eens de zoekfunctie of zoek eens op google of wikipedia.

                4:Hier zal je toch meer gerichte voorbeelden moeten geven van wat je wil bekomen. Eerst zelf eens experimenteren.

                groetjes,

                Wouter.
                Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

                Comment


                • #9
                  Re: Diverse vragen over fotografie

                  Nog een laatste linkje van mij, op ons eigen forum! http://www.belgiumdigital.com/tips/articleid/150
                  Groetjes, Damiaan.
                  Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diverse vragen over fotografie

                    Als sluitertijd en diafragma je nog niets zeggen begrijp ik dat je van 0 begint.

                    In dat geval is het heel belangrijk te beseffen dat 80% van de schoonheid van een foto door de man/vrouw achter het fototoestel bepaald wordt. Maximum de laatste 20% zitten in het materiaal. Als je het op je eigen gaat leren (wat perfect mogelijk is door veel te lezen op websites zoals deze, in boeken, ...) moet je toch een jaar of twee tellen (afhankelijk van hoe intensief je ermee bezig gaat zijn) alvorens je je gaat onderscheiden van de snapshotshooter.

                    Voor €1.000 heb je meer dan fatsoenlijk materiaal, maar een fout die vele maken is denken dat goed materiaal goede fotos levert.

                    Aan digitale fotografie zijn ook 2 facetten: het nemen van de foto en de bewerking van de foto met de computer. Een DSLR toestel gaat er eigelijk vanuit dat je de fotos achteraf met de computer bewerkt. Een compact toestel zal zelf een minimale postprocessing doen (verscherping, contrast, ...)

                    Als je je keuze maakt zou ik in alle geval ook de compact toestellen in overweging nemen. Is stukken goedkoper, is voldoende om u in te werken in de fotografie en uw fotograaf-oog te oefenen. Een jaar later heb je dan de nieuwe versie DSLR voor dezelfde prijs en dan kan je aan het zwaardere werk beginnen. Uw compact toestel zal u altijd van pas blijven komen.
                    _______________________________________
                    Canon 5Dmk2 - http://toppie.modellennet.be - http://www.modelmayhem.com/shardana

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diverse vragen over fotografie

                      Eerlijk gezegd, ik ben indertijd ook zo begonnen . . . met een hele boel vragen . . . ik heb het geluk gehad een BD lid te ontmoeten die er niet tegen opzag een praatje te maken aan de telefoon. Op dat ene uurtje heb ik meer geleerd dan al mijn boeken die ik achteraf heb gelezen . . .Koen ( immage ) Nog eens bedankt he
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diverse vragen over fotografie

                        Hallo allemaal!


                        Oei, oei: blijkbaar ken ik de forumregels niet helemaal
                        Wel leuk dat ik al enkele reacties gekregen heb en dat er sommigen zijn
                        die me al meteen meer uitleg willen geven.
                        Ik ben van West-Vlaanderen, afspreken zal dus moeilijk lukken...
                        Indien nog info voor mij: shoot!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diverse vragen over fotografie

                          veel info op: http://photonotes.org/about/
                          Mijn flickr-foto's vind je hier (niet uitsluitend "ttv-brol")

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diverse vragen over fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door top Bekijk bericht
                            Als je je keuze maakt zou ik in alle geval ook de compact toestellen in overweging nemen. Is stukken goedkoper, is voldoende om u in te werken in de fotografie en uw fotograaf-oog te oefenen. Een jaar later heb je dan de nieuwe versie DSLR voor dezelfde prijs en dan kan je aan het zwaardere werk beginnen. Uw compact toestel zal u altijd van pas blijven komen.
                            Vind ik voor een absolute beginner zeker goede raad

                            Zo leer je ook het best de beperkingen van toestel en software kennen (iets waar je al heel gauw zult tegenaan botsen en nu absoluut nog geen weet van hebt) en hiermee dan rekening kunt houden bij een latere upgrade

                            Wil je absoluut voor een DSLR gaan, gebruik hem dan tijdelijk op Automatisch (vermits je er blijkbaar voorlopig helemaal nog niks van kent)
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diverse vragen over fotografie

                              Hallo,

                              Ik denk dat velen onder ons begonnen zijn met op "auto" te fotograferen En in normale omstandigheden geeft dat meestal geen slechte resultaten.

                              Ik heb nog avondschool gevolgd waar ik nog een goede cursus van liggen heb, als je wil dan kopieer ik die wel even en stuur ik die op met de post. Want int nederlands en in "schooltermen" zijn de dingen soms wat vlugger te begrijpen he. Iets leren op een computerscherm is zowieso nie gemakkelijk denk ik. Er staan niet echt voorbeeldfoto's in, maar die kan je dan wel vinden op internet.
                              Stuur me maar PM als ik iets moet opsturen...

                              Lies
                              Nikon D70s - Nikkor 50mm 1.8 - Sigma 105mm 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X