Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verkopen via Dreamstime

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's verkopen via Dreamstime

    Met de zoekfunctie vond ik twee topics over het verkopen van foto's via stock-sites. Deze postings zijn reeds van een tijdje terug... Vandaar deze nieuwe topic!

    In één van de topics werd www.dreamstime.com als één van de betere sites naar voor geschoven.

    Ik vraag me af of er intussen meer mensen ervaring hebben met Dreamstime. En hoe gaat het met de verkoop van foto's van mensen die reeds een account hadden bij Dreamstime?

    Ergens heb ik ook wel interesse om foto's aan te bieden. Zoals ergens te lezen stond, je kunt ze beter aanbieden en (misschien) een centje bijverdienen dan dat ze op je HD blijven staan... Alle beetjes helpen als amateurfotograaf...


    Grtz
    Momenteel geen fototoestel meer!

  • #2
    Re: Foto's verkopen via Dreamstime

    Van de sites waar ik stock verkoop, zit dreamstime op de 3e plaats qua omzet.
    Ze beoordelen in mijn ervaring strenger de aangeleverde foto's en de goedkeuring duurt ook veel langer dan de anderen.
    Persoonlijk verkoop ik voor die prijzen geen foto's die ik niet op een halfuurtje opnieuw zou kunnen reproduceren.

    Gegroet,
    Tom.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's verkopen via Dreamstime

      Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
      Van de sites waar ik stock verkoop, zit dreamstime op de 3e plaats qua omzet.
      Welke sites zou jij aanraden dan?

      En hoeveel verdien je er ongeveer mee?

      Grtz
      Last edited by streetbiker1977; 5 november 2006, 16:10. Reden: Vraagje vergeten...
      Momenteel geen fototoestel meer!

      Comment


      • #4
        Re: Foto's verkopen via Dreamstime

        Allemaal, vermits het gaat om royalty free beelden en de microstock sites geen exclusiviteit eisen.
        Shutterstock is in mijn ervaring de makkelijkste om mee te starten.

        Gegroet,
        Tom.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's verkopen via Dreamstime

          Ik verkoop mijn foto's momenteel via Istock.com, dreamstime.com, fotolia.co.uk, shutterstock.com en luckyoliver.com

          Shutterstock is veruit de beste. Je krijgt er weinig geld per verkochte foto($0,25), maar ze verkopen er veeeeel meer. Om toegelaten te worden moet je wel eerst 10 test foto's insturen. Daarvan moeten er min 7 goedgekeurd worden, zoniet moet je een maand wachten om het opnieuw te proberen dus pas op! Ze zijn er trouwens obsessief over ruis dus zorg er voor dat je foto's technisch perfect zijn.

          Luckyoliver is een nieuwe site en verkoopt dus nog niet veel foto's, maar volgens mij is dit een site die het nog ver zal shoppen. Het uploaden naar deze site is zeer makkelijk dus ik ben er al een portfolio aan het opbouwen voor de toekomst.

          Istock en dreamstime zijn zeer traag en erg kieskeurig in het accepteren van foto's. Laat dat je wel niet tegenhouden om je foto's er te verkopen wat iedere cent die je er verdient is één die je anders nooit zou gehad hebben.

          Hoeveel je verdient hangt natuurlijk af van de kwaliteit en de quantiteit. Er zijn mensen die er hun brood mee verdienen, er zijn er die er hun brood mee verdienen en in een vette bmw rijden en er zijn er zoals ik die een klein beetje extra geld verdienen om materiaal te kopen. Je kunt dus van 0 tot $10.000 per maand verdienen afhankelijk van de hoeveelheid foto's die je hebt en hun kwaliteit. Ikzelf heb slechts een 45-tal foto's online op de meeste stock sites en verdien een $50/maand. Tegen het einde van deze maand hoop ik een 100tal foto's online te hebben en zo'n $100 te verdienen.

          Om veel geld te verdienen verkoop je het best foto's van mensen. Indien mogelijk bussiness type foto's. Mensen in costum aan de laptop, mensen aan het bellen met de gsm, ... . Vooral foto's op een volledig witte achtergrond zijn in trek.

          Moesten jullie nog vragen hebben stel ze dan maar, ik maak er een soort eindwerk achtig iets over voor school.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's verkopen via Dreamstime

            stockfoto's van mensen lijken me nogal lastig, niet?
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Foto's verkopen via Dreamstime

              Hoe bedoel je?

              Comment


              • #8
                Re: Foto's verkopen via Dreamstime

                wel, dan spereek je al af met je modellen dat je hun foto's gaat verkopen?

                of neem je zomaar kiekjes om daarna te verkopen?
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's verkopen via Dreamstime

                  Ja natuurlijk, je loopt gewoon langs straat en als je een aantrekkelijk persoon ziet CLICK en ze is klaar om op internet verkocht te worden.

                  Je zou dit kunnen proberen maar geen enkel van je foto's word aanvaard op deze sites tenzij een een model release hebt. Deze website bieden zo'n model release aan die door de fotograaf, het model, en een getuige moet getekend worden.

                  Ik veronderstel dat wanneer je een model fotografeert je toch een groter doel voor ogen hebt dan gewoon maar wat foto's nemen. Het model moet ook verstaan dat zij een product is. Wanneer je haar betaald verwacht je toch ook daar uiteindelijk iets aan te verdienen, of niet?

                  Dit zijn natuurlijk allemaal zaken die op voorhand met het model moeten afgesproken worden. Je geeft ze de tijd om het "contract" eens goed te lezen en beantwoord eventueele vragen die ze hierover nog zouden hebben. De meesten zullen akkoord gaan, anderen niet. Vele modellen vinden de gedachte trouwens leuk dat ze ergens op een billboard in Amerika of waar ook ter wereld kunnen komen te staan. Je komt er niet altijd achter waarvoor de foto's gebruikt maar, maar nu en dan laat de koper eens weten wat hij/zij er mee gaat doen. Zeker als het om één van de grotere magazines of reclamebureau's gaat. Zoiets kan dan ook een leuke aanwinst zijn voor het portfolio van een model.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's verkopen via Dreamstime

                    Niet dat ik direct van plan ben in de verkoop te stappen, maar uit interesse vraag ik me wel af hoe het dan zit met de uitbetalingen? Ik bemerk bijvoorbeeld dat Shutterstock standaard uitbetaalt via een cheque... daar komen toch enorm veel kosten bij kijken dan? Die wordt immers verstuurd vanuit NY. Of valt dat nogal mee?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's verkopen via Dreamstime

                      Bij shutterstock kan je je laten betalen via PayPal dacht ik!
                      Momenteel geen fototoestel meer!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's verkopen via Dreamstime

                        Een paar titel hoger loopt er een topic waar al je vragen over micros beantwoord worden.

                        Maar ik zal hier de link ook ff geven :


                        om te antwoorden op je vraag.

                        via een check komen er idd kosten bij en als je kleine bedragen laat overschrijven ($75) dan kan dat %-gezien best aardig oplopen.

                        Ik laat me uitbetalen via paypal, en dat kost me geen cent (zo blijkt)
                        --
                        Play Drakensang - a free online mmorpg

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's verkopen via Dreamstime

                          Perrush,

                          Vraagje, wat gebruik jij van studiomateriaal voor het maken van je foto's? Welke flitsset(s) heb je? Wat gebruik je voor achtergrond (PVC-folie, achtergronddoeken, kleuren en maten)? Welke lens gebruik je het meest voor je stockfotografie? Cfr. m'n topic hierover...
                          Deze vraag naar aanleiding van je mooie foto's over sinaasappelsap en dergelijke, zie linkje. Hoe krijg je die mooie reflectie eigenlijk? Gefotosjopped of echte reflectie?

                          Ik ben volop informatie aan het inwinnen om daarna over te gaan tot aanschaf van materiaal en me lid te maken van Shutterstock via jouw linkje...

                          Alle tips zijn welkom, hoe meer ik verkoop, hoe meer jij verdient... (als ik toegelaten word )


                          Grtz
                          Momenteel geen fototoestel meer!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's verkopen via Dreamstime

                            ik gebruik 4 studioflitsers (2 elinchroms FX400 en 2 FE 300 DB). 1 voor de achtergrond, 1 voor de ondergrond en 2 voor het object.

                            Als tafel gebruik ik een glasplaat met een witte plastic plaat over. Onder die tafel zit een studioflitser. Zo controleer ik hoe wit mijn ondergrond moet zijn. De achtergrond is een softbox 150 octa.

                            De reflecties komen van die plastic ondergrond

                            Als lens gebruik ik meestal een 100 macro (soms de 50 1.8 als het onderwerp wat te groot is)

                            En PS zit er natuurlijk overal wel tussen
                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's verkopen via Dreamstime

                              Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                              ik gebruik 4 studioflitsers (2 elinchroms FX400 en 2 FE 300 DB). 1 voor de achtergrond, 1 voor de ondergrond en 2 voor het object.

                              Als tafel gebruik ik een glasplaat met een witte plastic plaat over. Onder die tafel zit een studioflitser. Zo controleer ik hoe wit mijn ondergrond moet zijn. De achtergrond is een softbox 150 octa.

                              De reflecties komen van die plastic ondergrond

                              Als lens gebruik ik meestal een 100 macro (soms de 50 1.8 als het onderwerp wat te groot is)

                              En PS zit er natuurlijk overal wel tussen
                              Nuttige info.

                              Welk flitsvermogen gebruik je meestal effectief? Is dat heel beperkt 1/32-1/8 of eerder veel 1/4-1/1?

                              Comment

                              Working...
                              X