Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oud materiaal nog bruikbaar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oud materiaal nog bruikbaar?

    Mijn vader - die spijtig genoeg 6 jaar geleden overleden is - was vroeger ook bezig met fotografie, weliswaar analoog. Ik heb vandaag zijn oud materiaal eens opgediept uit zijn doka en vraag me nu af in welke mate dit nog nuttig en bruikbaar materiaal is. Zelf ken ik er spijtig genoeg allemaal niks van. Een overzichtje van wat ik onder andere heb gevonden:

    Canon FTb 35mm SLR camera
    Objectieven:
    - Canon 50mm f/1,4
    - Vivitar 28-90mm 1:2,8-3,5
    Convertor: Canon CFE auto teleplus 2x
    Canon Flash-auto ring
    Canon Speedlite 133D
    Staafflits Metz 45CT-1
    een aantal filters van het merk Hoya

    En dan nog een gigantisch oud uitziend toestelletje van het merk Dacora. Na opzoekwerk zou ik zeggen een Dacora Digna, ware het niet dat er een lens inzit waar Subita opstaat.

    Die Dacora, dat zal wel louter decoratief worden, gok ik, maar wat denken jullie van bovenstaand materiaal? Zou dit iets zijn waar je nog kwaliteitsfoto's mee kan nemen? En zijn er dingen bij die je nog kan combineren met nieuwe, digitale toestellen?

  • #2
    Re: Oud materiaal nog bruikbaar?

    Als je je wil verdiepen(of zelfs gewoon maar één keer wil proberen) in analoge fotografie, zou ik de Canon zeker eens uitproberen.

    Het is niet omdat het oud materiaal is dat je er geen kwaliteitsfoto's meer mee kan nemen. Zelf heb ik ook enkele analoge fototoestellen uit de jaren '70 en je zou soms versteld staan van de kwaliteit van de foto's.

    De 50-mm lens zou trouwens een zeer goeie lens moeten zijn(enkele reviews). Volgens mij heb je dus niets te verliezen

    Het kan wel zijn dat de lichtmeting niet meer goed werkt doordat de batterij plat/bijna plat is. Vervang ze dan door een batterij van 1.3 volt(bv. Wein Cell PX625) want als je er één van 1.5 volt insteekt, zal het resultaat van de lichtmeting afwijken van het eigenlijke resultaat.

    PS: De FD-lenzen kan je gebruiken op de moderne Canon dSLR's(dSLR's met een EOS mount), indien je een lensadapter(te vinden op bv. Ebay) hebt.
    Last edited by evergr3y; 3 november 2006, 13:02.
    http://pentaprism.deviantart.com
    http://bertwynant.blogspot.com/
    http://evergr3y.deviantart.com

    Comment


    • #3
      Re: Oud materiaal nog bruikbaar?

      Oorspronkelijk geplaatst door evergr3y Bekijk bericht
      Als je je wil verdiepen(of zelfs gewoon maar één keer wil proberen) in analoge fotografie, zou ik de Canon zeker eens uitproberen.

      Het is niet omdat het oud materiaal is dat je er geen kwaliteitsfoto's meer mee kan nemen. Zelf heb ik ook enkele analoge fototoestellen uit de jaren '70 en je zou soms versteld staan van de kwaliteit van de foto's.

      De 50-mm lens zou trouwens een zeer goeie lens moeten zijn(enkele reviews). Volgens mij heb je dus niets te verliezen

      Het kan wel zijn dat de lichtmeting niet meer goed werkt doordat de batterij plat/bijna plat is. Vervang ze dan door een batterij van 1.3 volt(bv. Wein Cell PX625) want als je er één van 1.5 volt insteekt, zal het resultaat van de lichtmeting afwijken van het eigenlijke resultaat.

      PS: De FD-lenzen kan je gebruiken op de moderne Canon dSLR's(dSLR's met een EOS mount), indien je een lensadapter(te vinden op bv. Ebay) hebt.

      Akkoord, maar FD lenzen zijn het minst in trek om op digis te zetten.

      a) Converter is relatief duur (duurder dan de lens)
      b) Vooral.. de converter bevat glas (lees "has optics to allow focus to infinity")

      Dus langs de ene kant heb je een lens met goede reviews, en dan ga je daar een onbekend stuk glas tussenplaatsen.

      FD/eos converters worden alleen gekocht als je echt een superlens die kei-duur is zou bezitten.
      (600mm FD, of zo een canon FD fisheye)

      Paul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Oud materiaal nog bruikbaar?

        Bedankt voor de info!
        Ik denk dat ik het zeker eens ga proberen, al is het maar uit puur sentimentele waarde, omdat ik mijn vader er altijd mee zag rondsleuren toen ik nog klein was
        En rondsleuren is echt wel het juiste woord... want die dingen wegen als lood! 't Zal dus zeker niks worden dat ik constant zal meedragen

        Comment


        • #5
          Re: Oud materiaal nog bruikbaar?

          Oorspronkelijk geplaatst door Glycerine Bekijk bericht
          Bedankt voor de info!
          Ik denk dat ik het zeker eens ga proberen, al is het maar uit puur sentimentele waarde, omdat ik mijn vader er altijd mee zag rondsleuren toen ik nog klein was
          En rondsleuren is echt wel het juiste woord... want die dingen wegen als lood! 't Zal dus zeker niks worden dat ik constant zal meedragen
          Als je dan toch een converter koopt, dan natuurlijk opent zich een wereld
          op ebay van massa's FD lenzen die nu te koop worden aangeboden plots aantrekkelijk in prijs worden !

          Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment

          Working...
          X