Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maak zelf een digiframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maak zelf een digiframe

    Ik las hier een topic over digiframes............dit deed ik vorig jaar :

    Hi fella's,

    Since i always wanted to buy a digital frame, but lacked cash to spend onto that thing, i decided to surf the net...........and stumbled uppon this marvelous idea of turning an old laptop into a digitalframe.
    For those not knowing what a digital frame is.........a pictureframe with digital content able to slideshow pictures.

    1st step : getting a laptop and prepping it

    I found myself an old latitude xpi (pent1 133mhz, 2gig HDD, 32meg ram) laptop.
    Preparing it was somth completely else!!! It went DIFFICULT, i've installed tons of os's but this one was weird. It didnt take 'freedos' it didnt take 'dos6.22', it didnt like '3.11'....my guess at the end was that the bootdisk i used to fire it up was made with ME and XP, leaving me with a laptop started using a 'newer-version' boot disk.....
    The thing that DID install was win95....on disk........since this laptop only has a FDD and no cd options, it was a struggle to get the damn thing running, but i succeeded.
    I also found a nice free-slideshow screensaver for 95,me,2000,xp etc...
    And it works!
    After all of this, the screen wouldnt let go of its 16colors!!!!!!!! Pffffff
    it aint easy to find a driver for a laptop tft, being an old laptop didnt really work in my advantage either........after surfing for ages AGAIN, i finally found the driver that worked. Now i could run 640x480x16bit color or 800x600x256color..........i choose running at higher res but with less color, since that was the best option by far for this laptop.

    Take a picture of the keyb, it might come in handy later, since a lot of laptops have screws hidden underneath the keys............this one didnt !!, lol so i took it half apart for nottin......
    (keep the keyboard for later, if the system EVER brakes downu might need it if your ps2 connection is busted or u wanna us e a mouse and keyb)





    2nd step : rip that baby apart ! BE VERY GENTLE THOUGH
    A laptop is like a woman.........u got to de-essemble it with a soft touch, dont make it upset or it'll brake somthing!!! in this case any old soldered piece of equipment might be crucial for your success...........
    " I got somth and it goes stumping like this , all you need is uhm tiss uhm tiss uhm tiss" > singing didnt help either so i just took the time needed to rip it bare-parts.

    U can throw away a lot of stuff, like the battery (heavy and big) cause u'll run it with power supply only, keyb, docking bay, cover, trackball, casing etc etc etc, u should end up with only the TFT, MOBO, HDD and a cd or a fdd to upload pics later on (if your laptop aint that old u can use its pcmcia card to establish a network, but i didnt wann go through the hassle and money to get one, and running at 800x600 has one big advantege : PICSIZE !!, its about 200-300kb, so i can upload 7pics per diskette !!!)




    PAY SPECIAL ATTENTION to the screen, its VITAL and the connections are too !!!






    3nd step :would u run for me baby ?: check everything runs like u wish b4 re-essembling it




    It still did it, even the slideshow kicked in nice after1 minute.


    final step : casing and essembling

    Essemble the baby and look for a big size pictureframe or glass or plexi or use your imagination !!
    Second thoughed: LEAVE the plexi, i tried to alter it but its a real b*tch since u cant cut it properly , even tried it with my dad whos quite handy, but we didnt succeeded. Plexi is a NO-GO or u should be heavily good equiped with special gear, MAYBE it works than.

    I used my imagination and made a wooden frame with 'bars' in the middle and 'folded' over that a alminium mesh ( use special scissers or u will not be able to cut that mesh !!! )
    Than i connect the mesh to the bars and began placing all the stuff on the mesh !!

    BE ADVISED: alminium i s a conductor so make sure your tft NOR mobo touches it !!!! >> i used 'tek7' (a polymere tube) and let it dry over night, its strong, isolates and easy to use. At the back of the mobo i placed small 'draft strips' that stick by itselfs and is neat and leave your mobo bout few milimeters away from the mesh, use the tube again to lime it to the mesh again.
    Built you frame quite firm, cause it does weigh a bit and needs some support to hold it steady.

    final result :

    the back:


    the front :



    So here u have a digital 12inch frame for
    laptop : 60€
    plexi : 20 € (i busted that one!!)
    frame bars,mesh : 20€ (mesh is quite expensive)

    That leave su with about 100€ instead of 400€ for a 10 and 600€ for a 12inch digital frame. Ok, those come with wireless lan and easily uploaded possibilities and no OS, so they ARE easier, but the cost bout 4-6 times as much...........and are often not great to look at.

    Hope this review helps u any further with building a digiframe.



    review by
    -M-

    ps: hoop dat je er iets aan hebt
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: Maak zelf een digiframe

    195 views, is het dan zon nutteloze post?
    Heb er nochtans positieve reacties op gekregen 'live' dan wel...

    -M-
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

    Comment


    • #3
      Re: Maak zelf een digiframe

      Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
      195 views, is het dan zon nutteloze post?
      Heb er nochtans positieve reacties op gekregen 'live' dan wel...
      Je 'popi'-Engels en overdreven leestekengebruik vond ik erg vermoeiend lezen en dat is de reden dat ik na de eerste alinea's al afgehaakt ben. Niettemin leek het me wel interessant.

      Comment


      • #4
        Re: Maak zelf een digiframe

        tja, die review is al een tijdje geleden geschreven en dat was op een engels forum met andere achtergrondkleur.......
        Maar desalniettemin werkt het wel

        -M-
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #5
          Re: Maak zelf een digiframe

          Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
          tja, die review is al een tijdje geleden geschreven en dat was op een engels forum met andere achtergrondkleur
          Oh, en die achtergrondkleur had invloed op je taalgebruik?

          Comment


          • #6
            Re: Maak zelf een digiframe

            Ik vind het knap gevonden. Misschien dat ik dit ook wel eens probeer. Spaart je wel een hoop geld uit. Maar hoe zit het met het stroomverbruik van dit systeem? En het geluid van de harddrive? Valt dit mee? Of is dat toch iets om rekening mee te houden?

            Comment


            • #7
              Re: Maak zelf een digiframe

              hey

              een vraagje kan dit ook niet zonder HD??? klinkt misschien stom maar kan je bv niet een soort boot cd maken dat gewoon enkel de slideshow start en op die cd rom ook dan de pics zetten ???? wand ik heb nog een oude laptop ma de HD is kapot...

              greets

              anexco
              o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

              Comment


              • #8
                Re: Maak zelf een digiframe

                ik snap eigenlijk niet waarom je 'm helemaal gedisassembleerd hebt, ontkoppel gewoon het schermgedeelte, verleng draden & zo waar nodig & plaats scherm op de onderkant van de laptop wat dus de voorkant wordt, eventueel kan er nog een houten kader rond en hopla .. (btw, al es de stroomkosten in het prijsverschil verrekend? )

                Comment


                • #9
                  Re: Maak zelf een digiframe

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                  195 views, is het dan zon nutteloze post?
                  Heb er nochtans positieve reacties op gekregen 'live' dan wel...

                  -M-
                  Zeer interessant, Mordred! Heb je geen zin om het artikel te vertalen, dan kunnen we dit -met jouw goedkeuring natuurlijk- op de BD website publiceren.

                  Willy
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maak zelf een digiframe

                    Oorspronkelijk geplaatst door Purevision Bekijk bericht
                    Ik vind het knap gevonden. Misschien dat ik dit ook wel eens probeer. Spaart je wel een hoop geld uit. Maar hoe zit het met het stroomverbruik van dit systeem? En het geluid van de harddrive? Valt dit mee? Of is dat toch iets om rekening mee te houden?
                    Het geluid van de HDD kan idd wel storend zijn, maar dat hangt weer af van je HDD.... dus dat kan je enkel weten als je je laptop eens nader be'kijkt'.
                    Het stroomverbruik is niet zo hoog, enkel je lcd schermpje staat aan, de rest is zo goed als uit(af en toe je hdd die draait).
                    De fans die je hebt bij pc's die zijn er 9/10 niet meer op, en da cpu's werken meestal enkel met passieve koeling.


                    -M-
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maak zelf een digiframe

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Zeer interessant, Mordred! Heb je geen zin om het artikel te vertalen, dan kunnen we dit -met jouw goedkeuring natuurlijk- op de BD website publiceren.

                      Willy
                      Ja, ik zal het vertalen, hopelijk ergens gedurende volgende week (er breekt zware periode aan op werk en vrije tijd wordt beperkt daardoor), en zal voor al de geinteresseerden mijn taalgebruik aanpassen

                      -M-
                      ps: die achtergrondkleur had invloed op die oranje tekst.........
                      Mijn site...
                      vandaelefotografie.be
                      * BD0916BE *

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maak zelf een digiframe

                        Oorspronkelijk geplaatst door arnoudt Bekijk bericht
                        ik snap eigenlijk niet waarom je 'm helemaal gedisassembleerd hebt, ontkoppel gewoon het schermgedeelte, verleng draden & zo waar nodig & plaats scherm op de onderkant van de laptop wat dus de voorkant wordt, eventueel kan er nog een houten kader rond en hopla .. (btw, al es de stroomkosten in het prijsverschil verrekend? )
                        Je gaat dan niet het model bekomen dat je wil...........een houten bak oogt niet echt mooi op je kast en het wordt allemaal wat 'dikker' dan, een frame is toch meestal wat fijner.
                        De bedoeling is juist van zoveel mogelijk te disassembleren, zodat je alle excess niet als ballast op je kast, in je zicht of als 'versiering' erbij hebt hangen.
                        Ideaal is tft + mobo + draadloos netwerkkaart....

                        Er zijn talloze manieren om het op te 'hangen', dus je verbeelding beperkt je enkel daar.

                        -M-
                        Mijn site...
                        vandaelefotografie.be
                        * BD0916BE *

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maak zelf een digiframe

                          Oorspronkelijk geplaatst door anexco Bekijk bericht
                          hey

                          een vraagje kan dit ook niet zonder HD??? klinkt misschien stom maar kan je bv niet een soort boot cd maken dat gewoon enkel de slideshow start en op die cd rom ook dan de pics zetten ???? wand ik heb nog een oude laptop ma de HD is kapot...

                          greets

                          anexco
                          Er bestaat wel zoiets als een slideshower voor de 'goede oude' dos.......dus je boot up via cdrom.......je runt dan de dosbasis (niet zo groot) en dan je dosslideshower.
                          Nadelen hiervan zijn :
                          * alles vertraagt wat, telkens laden van cd
                          * die slideshower ondersteunt niet zoveel resoluties en kleuren die jij waarschijnlijk juist wel zoekt.
                          * kan knap lastig zijn dit softwarematig te laten werken, ,normaal gaat dit vlotjes, maar je loopt altijd wel op een of ander probleem met een of ander merk van laptop of incompatibiliteit met software....

                          -M-
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maak zelf een digiframe

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                            use the tube again to lime it to the mesh again.
                            Goed idee, geeft me stof tot nadenken en experimenteren.
                            Uitvoering en vooral afwerking is wat minder.

                            Heb je nu gelimoend, gekalkt of gelindeboomd?
                            Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maak zelf een digiframe

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                              ps: die achtergrondkleur had invloed op die oranje tekst.........
                              OK, maar met 'overdreven leestekengebruik' doelde ik niet op de oranje letters maar op dingen als '!!!!!!!!!!', '........' en veel te veel spaties. Misverstand dus.

                              Ik kijk uit naar je nieuwe artikel. Hopelijk heb je ook nog een foto van het geheel na afwerking?

                              Comment

                              Working...
                              X