Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud Airco

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderhoud Airco

    Daikin Airco met 2 units geplaatst, we krijgen nu een onderhoudscontract aangeboden voor 180€ exclusief BTW per jaar met verlengde garantie tot 5 jaar.. Het eventueel bijvullen van de airco zit er zelfs niet bij.
    Toch een vrij dure zaak......de plaatsers zeiden ons zelf dat er tegenwoordig amper onderhoud is, naargelang het gebruik heel af en toe de filter eens reinigen.....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

  • #2
    Re: Onderhoud Airco

    Als alles in orde is, dan zou een airco geen koelmiddel mogen verliezen.
    Het is dus zeker niet de bedoeling dat die elk jaar bijgevuld zou moeten worden (want de gebruikte gassen zijn broeikasgassen, en die zijn vele malen "effectiever" als broeikasgas dan CO2).
    Auto-airco's zijn veel gevoeliger voor lekken omdat er flexibels worden gebruikt en ook omdat er veel meer trillingen zijn dan bij een vaste airco in een woning (bij auto's schijnt het normaal te zijn dat er geregeld koelgas moet worden bijgevuld, maar dat is uiteindelijk wel heel slecht voor het milieu).

    Onderhoud van een airco, dat is het reinigen van de filters en af en toe het stof uit de condensor blazen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Onderhoud Airco

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Auto-airco's zijn veel gevoeliger voor lekken omdat er flexibels worden gebruikt en ook omdat er veel meer trillingen zijn dan bij een vaste airco in een woning (bij auto's schijnt het normaal te zijn dat er geregeld koelgas moet worden bijgevuld, maar dat is uiteindelijk wel heel slecht voor het milieu).
      En zelfs dat is volgens mij blijk van "slecht vakmanschap"
      Ik heb nog geen enkele auto gehad (en rij al 20jaar met airco), waar er iets bijgevuld moest worden. Behalve bij 1, en die was dan lek.

      Comment


      • #4
        Re: Onderhoud Airco

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Daikin Airco met 2 units geplaatst, we krijgen nu een onderhoudscontract aangeboden voor 180€ exclusief BTW per jaar met verlengde garantie tot 5 jaar.. Het eventueel bijvullen van de airco zit er zelfs niet bij.
        Toch een vrij dure zaak......de plaatsers zeiden ons zelf dat er tegenwoordig amper onderhoud is, naargelang het gebruik heel af en toe de filter eens reinigen.....
        Mijn thuis airco, Storck, die ik nog in Bfr. betaald heb, ;-) is nog nooit bijgevuld. Enigste wat ik daar moet doen, buiten de filters, is af en de pomp vrijmaken, daar komt smurrie in wat de werking van de kontakten verstoord.

        Comment


        • #5
          Re: Onderhoud Airco

          Francis, ik heb twee Samsung's hangen één in de living en één in de slaapkamer en al wat ik moet doen is jaarlijks en na de zomer een deksel afnemen en het stof van de filter afborstelen (buiten dan hé).
          Meer onderhoud is daar niet aan nodig had ik begrepen.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Onderhoud Airco

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            En zelfs dat is volgens mij blijk van "slecht vakmanschap"
            Ik heb nog geen enkele auto gehad (en rij al 20jaar met airco), waar er iets bijgevuld moest worden. Behalve bij 1, en die was dan lek.
            Ik heb er zelf geen ervaring mee (nooit een auto met airco gehad), maar ik heb al heel veel automobilisten gehoord die de airco van hun auto geregeld (soms jaarlijks) moeten laten bijvullen omdat die anders niet meer werkt.
            Op dit ogenblik is het verlies van koelmiddel in voertuigen voor een groot deel verantwoordelijk voor de toename van broeikasgassen in de atmosfeer.
            Bij de recentste auto's wordt er daarom andere soort koelmiddel gebruikt die een veel lagere co2-equivalent heeft dan R134a dat nu al vele jaren wordt gebruikt.
            Het enige probleem van het nieuwe koelmiddel is de brandbaarheid, maar onder de motorkap van elke auto zitten verschillende brandbare vloeistoffen (de ene al lichter ontvlambaar dan de andere), als er daar iets begint te branden dan kan je altijd best wat verder uit de buurt gaan staan (zelfs elektrische auto's zijn gevaarlijk als ze beginnen te branden). Dat nieuwe koelmiddel zou kunnen branden in bepaalde omstandigheden, maar het zou wel minder snel beginnen te branden dan propaan of butaan (die gassen kunnen ook heel gemakkelijk als koelgas worden gebruikt, in elke koelkast zit tegenwoordig wel R600a).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Onderhoud Airco

              Mijn ervaring met auto-airco's is ongeveer een kleine 20 jaar.Ooit heb ik eens een airco-controle laten doen,maar bliijkbaar geen probleem met verlies.
              Je moet wel opletten met het inschatten van de werking (ben ik van bewust).Werkt hij nog:OK.Werkt hij nog altijd zoals hij nieuw was???
              Is zoals een koppeling die slijt;je went er progressief aan.Tot iemand anders met je auto rijdt.
              Ik rij altijd met airco,tot groot spijt van mijn vrouw:Altijd te koud.Ik vind 19° een goede temperatuur om alert te blijven etc.Ik rij graag en werkte graag in een koele omgeving.Maar ieder zijn goesting zeker.
              Conclusie:het ding doet zijn ding,maar is het zoals het nieuw was??Ben je er tevreden mee of niet?Ben je bereid om die kosten te doen,om alles zoals vroeger te krijgen??
              Dat zijn zaken die je moet afwegen.

              Comment


              • #8
                Re: Onderhoud Airco

                Onderhoud bij een airco/warmtepomp houd in dat de drukken (hoge en lage druk) worden gecontroleerd met de manometers en de filters worden gereinigd, veel meer is er ook niet aan te doen als deze in orde zijn. Ik verschiet er niet echt van dat het bijvullen bij een lek of dergelijke er niet bij zit. De prijzen van de koelmiddelen zijn enorm gestegen dit jaar...

                De flexibles bij wagens zijn nooit 100% dicht. Heb een jaartje gewerkt in de vrachtwagen koeling, daar werd de compressor en bepaalde flexibels zelfs op elk jaarlijks onderhoud vervangen.

                Comment


                • #9
                  Re: Onderhoud Airco

                  Hier een onderhoud laten doen (na 8 jaar) en dat was een forfait van 90€ voor drie binnenunits en een buitenunit.
                  Normaal niet nodig als je zelf regelmatig onderhoud doet (filters kuisen), alleen is na jaren de ventilator vol komen te zitten (aangedikt stof) en daar konden we niet aan zonder te demonteren.
                  Of ze daar aan uit geraken is een andere vraag, ik denk niet echt want ze zijn uren bezig geweest. :-)

                  Anders zou zelfs die 90€ nog te veel betaald zijn want in normale omstandigheden is dat enkel het reinigen van de filters en eens uitblazen van de buitenunit … hetgeen men zelf ook wel kan.
                  Die druk meten is allemaal goed en wel, maar zolang de airco normaal koelt is daar zelfs geen reden toe.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onderhoud Airco

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Daikin Airco met 2 units geplaatst, we krijgen nu een onderhoudscontract aangeboden voor 180€ exclusief BTW per jaar met verlengde garantie tot 5 jaar.. Het eventueel bijvullen van de airco zit er zelfs niet bij.
                    Goed geprobeerd zou ik zeggen. De eerste 5 jaar komen er normaal geen gebreken aan je airco. Per uitzondering kan er een koppeling beginnen lekken en dan vullen ze gas bij waarvoor ze 250€ aanrekenen. 180€ x 5 = 900€. Dan laat je beter alle 5 jaar een nieuwe unit plaatsen.
                    In onze community in Spanje staan ongeveer 300 airco's van diverse merken sedert 2011/2012. Daarvan is er slechts 1 buitenunit vervangen moeten worden in 2017, en 2 moesten er bijgevuld worden.
                    Het enige wat hier (zelf) gedaan wordt, zijn de stoffilters reinigen.
                    Zet je airco op de hoogst mogelijke koelstand en meet de temperatuur direct aan de uitlaat van de koude lucht. Als die temperatuur 10°C lager is dan de omgevingstemperatuur, mag je gerust zijn dat alles in orde is met de compressor en de hoeveelheid gas.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onderhoud Airco

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Die druk meten is allemaal goed en wel, maar zolang de airco normaal koelt is daar zelfs geen reden toe.
                      Dat is juist, bovendien gaat er bij het aan en afkoppelen van de manometers altijd een beetje koelmiddel verloren, en dat is ook niet goed.
                      Als ze de drukken wel controleren, dan moeten ze rekening houden met alle mogelijke parameters (binnen en buitentemperatuur, en dan moeten alle filters, verdamper en de condensor helemaal zuiver zijn), maar ook dan is het niet altijd mogelijk om met 100% zekerheid vast te stellen of er nog zoveel koelmiddel in de installatie zit als wat de fabrikant opgeeft. Om dat juist vast te kunnen stellen moet de installatie leeg worden getrokken en dan moet het gewicht van het verwijderde koelmiddel heel nauwkeurig worden gewogen, alleen op die manier is met zekerheid vast te stellen op er nog voldoende koelmiddel in de airco zat. Een ervaren koeltechnieker heeft eigenlijk geen manometers nodig om vast te stellen of er nog voldoende koelmiddel in een kleine installatie om nog te werken zoals het moet, door de temperaturen te voelen met de hand is er ook al vast te stellen of de installatie voldoende koelmiddel heeft om goed te kunnen werken. Op die manier moet er geen "koeltechnische handeling" gebeuren waarbij er een kans is dat er koelmiddel verloren gaat.

                      Als de fabrikant zo'n apparaat voor het eerst test (prototype) dan worden alle mogelijke temperaturen heel nauwkeurig in de hand gehouden.
                      Dat moet ik op het werk ook doen als er een prototype wordt getest.
                      Aan de hand van al die parameters kan dan worden bepaald of de installatie zo perfect mogelijk werkt met een bepaalde vulling of afstelling van bepaalde componenten (bijvoorbeeld lengte van de capillair bij kleine installaties).
                      Maar om dat te doen terwijl een installatie ergens in gebruik is, dat is heel wat minder simpel.
                      Zo moest ik onlangs ergens naartoe voor een persluchtdroger die soms plots niet goed genoeg werkte (onder bepaalde omstandigheden, meer persluchtverbruik en hogere omgevingstemperaturen? maar dat konden ze zelf niet bevestigen), om te bepalen wat er mis was heb ik ervoor laten zorgen dat de persluchtcompressor op volle capaciteit werkte (perslucht afblazen na de droger) en dan hebben we de temperatuur in de compressorruimte laten oplopen om dichter bij de testcondities te kunnen geraken. Op het eerste zicht was er niet veel verkeerd te vinden aan die persluchtdroger, onder testcondities zag ik wel dat de hoeveelheid koelmiddel niet optimaal was, maar dat was eerst niet meteen te zien op de manometers zonder alle andere parameters aan te passen naar testcondities (omgevingstemperatuur, persluchtdebiet, inlaattemperatuur...).
                      Last edited by Black B@ndit; 25 november 2018, 09:02.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Onderhoud Airco

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Dat is juist, bovendien gaat er bij het aan en afkoppelen van de manometers altijd een beetje koelmiddel verloren, en dat is ook niet goed.
                        Het eerste dat ze hier vragen is of hij nog goed koelt, indien ja dan meten ze niet automatisch.
                        Indien neen, dan kijken ze eerst of alles proper genoeg is (filters en dergelijke).
                        Daarna meten ze de temperatuur van de luchtstroom wanneer de binnenunit op maximum koelen staat, eerst met de hand en dan met een specifieke thermometer.
                        Is die binnen de norm dan meten ze ook niet meteen de druk.
                        Enkel als die dan nog niet genoeg koelt, gaan ze ook de druk meten.
                        Hier twee keer gebeurd op 8 jaar tijd.
                        Er was een lek door een barstje in een koppeling, zo miniem dat de druk maar op enkele jaren wegviel.
                        Natuurlijk de lektest gedaan en dat is wel heel gevoelige apparatuur moet ik zeggen want binnen de paar minuten hadden ze het gevonden.
                        En klopt, zonder defecten gaat er geen koelmiddel verloren.
                        Last edited by VerSeg; 25 november 2018, 09:51.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onderhoud Airco

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Zet je airco op de hoogst mogelijke koelstand en meet de temperatuur direct aan de uitlaat van de koude lucht. Als die temperatuur 10°C lager is dan de omgevingstemperatuur, mag je gerust zijn dat alles in orde is met de compressor en de hoeveelheid gas.
                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Daarna meten ze de temperatuur van de luchtstroom wanneer de binnenunit op maximum koelen staat, eerst met de hand en dan met een specifieke thermometer.
                          Is die binnen de norm dan meten ze ook niet meteen de druk.
                          Wat is een specifieke thermometer ? Ik meet het met een infrarood thermometer van het pistooltype, maar je kan het met eender welke thermometer meten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onderhoud Airco

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Wat is een specifieke thermometer ? Ik meet het met een infrarood thermometer van het pistooltype, maar je kan het met eender welke thermometer meten.
                            Gewoon een snelle thermometer, maar kan inderdaad met eender welke.
                            Maar die 10°C kouder dan de omgeving klopt hier wel niet, ze meten of de uitgeblazen lucht op 10 cm ongeveer 8°C kan bereiken bij maximale koeling.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onderhoud Airco

                              Uitgeblazen lucht van 8°C is wel héél koud.
                              Als wij vergeten zijn om de rolluiken overdag te sluiten, is het hier in de zomer binnen zo'n 28 tot 30°C. Als we dan de airco aanzetten, is de uitgeblazen lucht 14°C, vlak voor het uitlaatrooster.

                              Comment

                              Working...
                              X