Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Heb ik jaren gedaan Spanik, vooral wat betreft de beste
lagerkeuzes en smering te gebruiken in hoog moleculair vacuum,
waar traditionele smering vergaat in damp en waar stralingswarmte
ongehinderd door gasmoleculen de lagers kan bereiken,
(convectiewarmte is dus totaal onmogelijk in een luchtledige ruimte,
waardoor het afkoelen ook zogoed als niets is, geen lucht is geen afkoeling)
Weet je wat het antwoord meestal was bij SKF, FAG, Timken, Nadella enz.
dat ze het zelf niet wisten.
Ook Glycodur (specialist in glijlagerbussen) kwam bij ons over de vloer,
maar als het over extra bijsmeren ging, kwamen we steeds terug bij
Klüber droog grafiet en PTFE van Barrierta terecht, daar kon
geen enkele lagerfabrikant een kant en klaar antwoord op geven,
het kwam er op neer dat ze van SKF zelf zegden dat zij meer konden
leren aan ons dan omgekeerd, maar we wijken af van Wim zijn ventilatortjes.
Ik blijf er bij, voor Wim zijn probleem (als ze hoorbaar worden) is droog smeren
met grafiet de beste oplossing.
Allen, dank voor de info. Heb naarstig de uitleg gevolgd over de types lagers, ... smeermiddelen ..
Ga een motor met ventilatorrad eruit halen en even zoeken op het type (Siemens van 40 jaar terug). Weet ik dan eventueel indien er moet geolied worden.
Comment