Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Sint brengt mij een .......

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: De Sint brengt mij een .......

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Ik ga je missen
    Raar he, met forumrunner heb ik dat steeds voor, wanneer ik dezelfde post eens open en sluit met tapatalk is dat fenomeen verdwenen…..
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Vanaf nu rij ik met een halve 6-cilinder (900cc, drie cilinders met een turbo), ik ben de Dacia MCV net gaan halen in de garage.
      Stationair voel je iets meer trillingen dan bij een viercilinder, maar eens je aan het bollen bent draait die heel soepel zonder merkbare trillingen.
      Dat is een hypermoderne motor.
      Vermits je geen balansassen hebt zijn er uiteraard die trillingen aan lage toeren.
      Maar eens op toeren ga je het minder voelen omdat die frequenties eruit gefilterd worden door de motorophanging.

Renault (en dus Dacia ) heeft wel een trucje toegepast om een zachtere loopcultuur te hebben eens je in de toeren gaat. Dat zou ook (en vooral ) moeten zo zijn bij volgas.
      Zie HIER welk trucje het is.
      Het is maar een "trucje", het is niet perfect maar het helpt om een zachtere loop te hebben.
      ​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        OK,
        ik heb het daarjuist geprobeerd tegen 30kmh op een droge betonbaan, want kasseiwegen hebben we niet in Spanje. Ik denk dat ik op 3 meter stilstond . ABS heeft niet gewerkt, maar er kwam wel een heel hard schurend lawaai van de remmen bij te pas. Een experiment dat niet voor herhaling vatbaar is.
        En zeggen dat je remmen de eerste 1.000 Km zacht moet behandelen tot het ruwe van schijven en blokken op elkaar ingesleten is.

Comment

Vanaf nu rij ik met een halve 6-cilinder (900cc, drie cilinders met een turbo), ik ben de Dacia MCV net gaan halen in de garage.
          Stationair voel je iets meer trillingen dan bij een viercilinder, maar eens je aan het bollen bent draait die heel soepel zonder merkbare trillingen.

Ik moet er nu wel op letten dat die een heel stuk groter is dan de Clio, parkeren moet ik terug gewoon worden.
          Er zit wel een optiepakket op met parkeersensoren achteraan, dat helpt wel een beetje.
          De Dacia past gelukkig nog wel in mijn garage, maar veel overschot is er niet meer...
          Proficiat met je nieuwe wagen Bart.
          Is dat geen afgeleide van de Nissan driecilinder motor ?
          Driecilinders zijn trouwens bij veel merken aan een opgang bezig, KLIK
          Mijn vrouw heeft DEZE met 1.200cc driecilinder 95pk motor, vinnig ding en super zuinig (6 liter euro 95 en altijd korte stukken en aan de pomp gemeten)
          Ik heb een persoonlijke voorkeur voor driecilinders en boxers, gewoon omdat ik denk dat de verhoudingen ontsteking compressie
          enz. steeds beter tegenover elkaar staan dan bij een gewone viercilinder in lijn.
          Onze oude Subaru Justy waar vroeger eerst mijn vrouw en dan de dochters mee reden was ook een 1.000cc driecilinder, was ook zo zuinig
          en had bijna 350.000 Km op de teller toen hij hier weg is gegaan, op die motor heeft NOOIT een sleutel gestaan.
          Trouwens met geen enkele van onze zes Subaru's hebben wij ooit enig mechanisch probleem gehad.
          De twee Mercedessen daarentegen, mechanisch niet slecht maar ook niet om over naar huis te schrijven, motor geen probleem,
          maar ophangrubbers van de C, waren een ramp, en aan 140.000 Km een roetfilter van 1.600€ + montagekosten vond ik ook niet echt leuk.

Comment

Skitch, dat filmpje had ik al wel gezien, die motor staat technologisch een heel stuk verder dan de 4-cilinder 1200cc met 8 kleppen van de Clio waarmee ik 14 jaar heb gereden.
            Maar als je de motorkap van de Dacia open doet, dan zit er veel meer onder, ook al is het 900cc motorblok op zich kleiner.
            Er zit tegenwoordig zoveel rond gebouwd om alles zo milieuvriendelijk en zuinig mogelijk te maken dat ik zelf niet meer weet waarvoor het allemaal dient.
            Als je vroeger een motorkap open trok, dan zag je nog duidelijk "de motor" zitten, met de carburator(s), inlaat en uitlaat.
            Nu zie je een wirwar van kabels en leidingen, en als je goed zoekt, dan zit daaronder nog wel ergens een motorblok.

Geert, het zou wel degelijk om een Renault ontwerp gaan, de nieuwe 1200cc turbo die onder andere verkrijgbaar is in de Logan, dat is een viercilinder.
            Renault heeft ooit wel genoeg research gedaan met turbo motoren waarbij ze naar het schijnt tot zo'n 1300 PK uit een 1500cc motor geperst kregen.
            Dan zullen ze wel een betrouwbare 900cc kunnen bouwen die maar 90 PK en 135 Nm levert (dat hoop ik toch).
            Maar als Renault en Nissan samenwerken, dan hebben ze hopelijk de best mogelijke technologie van beide merken gebruikt.
            Op de accu staat Nissan en Renault.

De Clio kon ik de laatste tijd op 5,4 - 5,5 liter per 100km houden, zolang ik er maar niet mee op de snelweg kwam.
            Of dat nu met die veel grotere Dacia ook lukt, dat betwijfel ik toch (volgens de fabrieksopgave zou dat moeten kunnen, we zien wel wat het wordt).
            Volgens het boekje mag ik er de eerste 1000km niet sneller dan 130km/h mee rijden, maar dat mag hier in de buurt toch al nergens, dat is dus geen probleem.

Nu hang ik wel vast aan het onderhoudsinterval van 20.000km of 1 jaar, de Clio kreeg om de 2 jaar verse olie (dat deed ik zelf), maar die kon daarvoor nog niet reclameren via de boordcomputer (die was er niet).
            Ik zal nu dus wel veel meer naar de garage moeten dan met de Clio.
            De Clio heeft op 14 jaar maar één groot onderhoud gehad, nu moest dat eigenlijk wel dringend gebeuren, samen met een nieuwe distributieriem, door dat niet meer te doen heb ik zo'n 500-600 euro uitgespaard (de Dacia heeft gelukkig een distributieketting).
            Als je de garagisten moet geloven, dan had de motor van die Clio al lang uit elkaar moeten vliegen en enorm veel verbruiken omdat die zo weinig onderhoud heeft gehad, maar zelfs dan was het verbruik nog steeds laag (toch zeker voor een "prehistorisch motorontwerp").
            Ze maken ons allemaal veel te bang, en daardoor verdienen ze meer geld, dat is alles...
            De boordcomputer is nog zo'n handig truukje, die kunnen ze zelf instellen op bepaalde onderhoudsintervallen (de fabrikant in samenspraak met de garagisten, zodat je zoveel mogelijk keren langs moet komen).
            Als daar op verschijnt dat de auto onderhoud nodig heeft, dan rijden de meesten wel zo snel mogelijk naar de garage.
            Voor sommige foutcodes is dat wel nodig, maar de olie wordt niet plotseling slecht als je er wat langer mee rijdt.
            Last edited by Black B@ndit; 14 december 2014, 07:37.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Ik moet er nu wel op letten dat die een heel stuk groter is dan de Clio, parkeren moet ik terug gewoon worden.
              Er zit wel een optiepakket op met parkeersensoren achteraan, dat helpt wel een beetje.
              De Dacia past gelukkig nog wel in mijn garage, maar veel overschot is er niet meer...
              Heb mij nieuwe Logan MCV sinds april. Zeer tevreden over, beter (moderner) dan de versie van 2008 waar ik mee reed.
              Die parkeersensoren zijn inderdaad heel nuttig, bij het parkeren of als ik dicht tegen een muur moet rijden.
              Verbruikt ook veel minder.
              Rudi
              Last edited by rudimaes; 13 december 2014, 08:26.

Comment

De boordcomputer is nog zo'n handig truukje, die kunnen ze zelf instellen op bepaalde onderhoudsintervallen (de fabrikant in samenspraak met de garagisten, zodat je zoveel mogelijk keren langs moet komen).
                Als daar op verschijnt dat de auto onderhoud nodig heeft, dan rijden de meesten wel zo snel mogelijk naar de garage.
                Voor sommige foutcodes is dat wel nodig, maar de olie wordt niet plotseling slecht als je er wat langer mee rijdt.
                Bij mijn Subaru die nu één jaar wordt kan ik dat volledig zelf instellen, Km en of aantal maanden.
                Werkelijk Verbruik op de eerste 15.000 Km 7,8 liter per 100 Km, ben ik tevreden mee voor een auto van 1.600Kg leeg
                en continue 4X4 aandrijving, maar had ik het geweten, ik kocht mij toch een EVT uitvoering, deze electronic variabele transmissie schijnt nog iets zuiniger te zijn dan een handgeschakelde.

Comment

Skitch, dat filmpje had ik al wel gezien, .......................................
                  Jou kennende verschiet ik daar niet van.
                  ​​

Comment

Maar als je de motorkap van de Dacia open doet, dan zit er veel meer onder, ook al is het 900cc motorblok op zich kleiner.
                    Er zit tegenwoordig zoveel rond gebouwd om alles zo milieuvriendelijk en zuinig mogelijk te maken dat ik zelf niet meer weet waarvoor het allemaal dient.
                    Als je vroeger een motorkap open trok, dan zag je nog duidelijk "de motor" zitten, met de carburator(s), inlaat en uitlaat.
                    Nu zie je een wirwar van kabels en leidingen, en als je goed zoekt, dan zit daaronder nog wel ergens een motorblok.
                    Tegenwoordig is alles wat aan en rond een motorblok hangt inderdaad ongelooflijk, hoe je daar moet gaan aan sleutelen is me een raadsel, laat staan als er al eens een probleem is om dit te analyseren... Tegenwoordig hoor je wel eens dat mensen die eens een probleem hebben met een prulsensortje van niks een dikke factuur krijgen, maar eerlijk gezegd mag je niet schrikken dat die mensen daar enkele uren aan bezig zijn om zoiets te vervangen, voor soms iets te vervangen mag men eerst 10 andere zaken demonteren...

Zo ziet de mijne ( zonder de motorbeschermplaat er uit... 20 jaar geleden kon je direct alles aanwijzen, nu is dit onmogelijk voor iemand die daar niet dagelijks mee bezig is...) :

1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Een bougie uithalen is bij sommige merken reeds een moeilijke klus, de plaats is zo miniem dat deze tegenwoordig maar sleutelmaat 14mm meer hebben, wel goed voor 100.000 Km, maar waar ik voor vrees, is dat ze die dingen nog moeilijk los zal krijgen na zo een tijd.

Comment

Wat heb ik gekregen ?
                        Wel, een stukje levenskwaliteit erbij.
                        Na oogoperatie ziet de wereld er iets beter, scherper en netter uit, alhoewel nog niet perfect, maar ik ben tevreden met datgene wat de Sint kon bezorgen.
                        En nu heb ik er nog een meterke bij en nog een zenderke en nog een ... en nog een ... en al bij al ziet er overmorgen al beter uit. Vroeger keek ik naar morgen, maar door de Sint durf ik al naar overmorgen te kijken. Zoals ik zei, een stukje levenskwaliteit.
                        Spijtig dat de Kerstman de faktuur zal bezorgen en zullen enkele materiële dromen even naar de frigo verhuizen.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Wat heb ik gekregen ?
                          Na oogoperatie ziet de wereld er iets beter, scherper en netter uit, alhoewel nog niet perfect, maar ik ben tevreden met datgene wat de Sint kon bezorgen.
                          En nu heb ik er nog een meterke bij en nog een zenderke en nog een ... en nog een ... en al bij al ziet er overmorgen al beter uit. Vroeger keek ik naar morgen, maar door de Sint durf ik al naar overmorgen te kijken. Zoals ik zei, een stukje levenskwaliteit.
                          Spijtig dat de Kerstman de faktuur zal bezorgen en zullen enkele materiële dromen even naar de frigo verhuizen.
                          Daar kan materialisme niet tegen op Wim. SUPER.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            En zeggen dat je remmen de eerste 1.000 Km zacht moet behandelen tot het ruwe van schijven en blokken op elkaar ingesleten is.
                            Dat heb ik herleid tot 500km. Geen enkel krasje of groefje te bespeuren op de schijven.
                            Nog wat snufjes ontdekt zoals de digitale aanduiding van de olietemperatuur. Die kwam na 6 minuten kalm rijden tot 88°C, en heb ik daarna niet meer boven de 90° gekregen. Omgevingstemperatuur was vanmiddag 21°, maar in juli en augustus is het hier regelmatig rond de 40°C.
                            Het alarm om je wakker te maken heb ik niet kunnen activeren. Waarschijnlijk mag je daarvoor een tijdje helemaal niet meer aan je stuur draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Daar kan materialisme niet tegen op Wim. SUPER.
                              Dank Geert, en je hebt natuurlijk volkomen gelijk. Ik zie het ook zo, maar met Kerst loop ik met een middelmatige wagen op, in en rond mijn lichaam en ik heb dat van de lieve Sint gekregen maar wel met een rekening volledig ten laste.
                              Last edited by Wim.Vanmaele; 14 december 2014, 07:05.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                                Wat heb ik gekregen ?
                                Gefeliciteerd, dat zijn heel mooie "cadeaus".
                                http://www.smuttynose.nl

Comment

Working...
                                X