Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe computer, displayport of niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe computer, displayport of niet

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Als er in die twee geheugenbanken in totaal 16 GB geheugen zit, dan zal dat voor mij wel voldoen, dat is nog altijd 4 keer zoveel als wat ik nu heb in mijn huidige pc.
    En wat die "tamelijk dure pc's" betreft, ga eens kijken wat je bij andere merken vindt voor 1100 euro, dat zal een heel stuk minder zijn (ik ben er zelf toch geen betere tegen gekomen voor die prijs).

Ze hebben wel een pc die je kan overclocken, maar dat is voor mij inderdaad ook een overbodige luxe. (die is nog een stuk duurder)
    je kan deze ook overklocken hoor maar niet raadzaam.
    En die 16 is een wereld van verschil als je maar 4 hebt (had ik ook) en nu heb ik een Medion Harley
    Ik verbaas mij nog altijd over de opstarttijden van deze pc,
    pc aanzetten scherm aanzetten en je goed recht zetten en hopla klaar voor gebruik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Niemand beweert dat een i7 niet sneller is ... maar net als die snellere grafische kaart zal ook de snellere processor niet veel invloed hebben om fotokes te bekijken of te bewerken.
      Net als je aanhaalt "als er een snellere processor in het aanbod zit" kan je dan evengoed zeggen "als er een snellere videokaart in het aanbod zit".
      Als je dan toch maar die snellere (voor Photoshop bijna overbodige) processor gaat kiezen, is die snellere videokaart iets meer verantwoord.

En gebruikt Photoshop de GPU niet?
      Eens je met i5 of i7 werkt kan de GPU soms een grotere invloed hebben dan de CPU.
      Euch : Photoshop gebruikt amper de GPU : er zijn enkele zaken die versneld worden maar eigenlijk veel te weinig. Cuda wordt bv. nog altijd niet gebruikt door Photoshop, wel door Première Pro (als je de goeie grafische kaart hebt).
      Voor foto'kes te bekijken zal die i7 inderdaad niet veel verschil maken, maar om ze te bewerken met Photoshop en Lightroom heeft die i7 wel zijn nut.
      Een snelle grafische kaart voor Photoshop is nog altijd niet nodig : in principe kan je zelfs de chip in je processor gebruiken, je zal amper verschil merken...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
        je kan deze ook overklocken hoor maar niet raadzaam.
        En die 16 is een wereld van verschil als je maar 4 hebt (had ik ook) en nu heb ik een Medion Harley
        Ik verbaas mij nog altijd over de opstarttijden van deze pc,
        pc aanzetten scherm aanzetten en je goed recht zetten en hopla klaar voor gebruik
        Die 16 GB is inderdaad een wereld van verschil als je van 4 komt. Net als een SSD voor die opstarttijd.
        Dat overclocken lukt niet bijster goed met dat moederbord en ook die processor. Om echt te overclocken heb je een Z87 en i7 47xxK processor nodig. Maar overclocken is behalve voor spellen eigenlijk onnodig en het houdt de nodige risico's in. De koeling van je PC wordt dan heel belangrijk : met de standaard intel koeler moet je er niet aan beginnen.
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          ... Voor foto'kes te bekijken zal die i7 inderdaad niet veel verschil maken, maar om ze te bewerken met Photoshop en Lightroom heeft die i7 wel zijn nut...
          Enkele jaren geleden was er een behoorlijk verschil tussen de i5 en i7 maar in de nieuwste versies voor desktops is het grote verschil dat de i5 4 cores heeft terwijl de 4 core i7 ook nog een keer hyperthreading heeft - waardoor die 'virtueel' 8 cores ter beschikking stelt. In de artikels die ik daarover las staat dat PhotoShop en Lightroom met die extra cores eigenlijk niets kunnen doen en dat het performantieverschil vrij gering is. Ik twijfel dus wat aan het nut van een i7.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Enkele jaren geleden was er een behoorlijk verschil tussen de i5 en i7 maar in de nieuwste versies voor desktops is het grote verschil dat de i5 4 cores heeft terwijl de 4 core i7 ook nog een keer hyperthreading heeft - waardoor die 'virtueel' 8 cores ter beschikking stelt. In de artikels die ik daarover las staat dat PhotoShop en Lightroom met die extra cores eigenlijk niets kunnen doen en dat het performantieverschil vrij gering is. Ik twijfel dus wat aan het nut van een i7.
            Je vergeet wel nog dat de i7 meer cache-geheugen heeft dan de i5 (33 %), en dat is behoorlijk belangrijk voor de snelheid van een processor.
            Adobe zelf stelt dat ze in Photoshop en Lightroom die hyperthreading gebruiken waar het voordelen biedt. Super veel zal het niet schelen, maar het voordeel tussen i5 en i7 kan dus tot een dikke 20% oplopen voor software waar de combinatie van cache en hyperthreading goed ondersteund wordt. Zelfs als het maar 10% scheelt, en het prijsverschil niet groot is blijft het het overwegen waard.
            Wil je een budget-PC dan kan je evengoed een i5 nemen, wil je het snelste dan neem je een i7 : het blijft op dat vlak redelijk simpel.
            Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb deze besteld: http://www.medion.com/be/nl/shop/gam...510019060.html (de goedkoopste van de twee).
              De Medion i5 computers hebben bijna allemaal een harde schijf van 1TB (er is er een met een 2TB schijf, maar die heeft geen SSD) en bij de enige i5 waar er ook nog een SSD schijf in zit is die beperkt tot 128GB, en dat vind ik te weinig.
              Daarom zal het dus een i7 worden, daar hebben ze ook nog meer RAM geheugen in gezet, dan kom ik zeker niets tekort.
              Met de foto's zit ik nu bijna aan 1TB, ik heb liefst nog wat reserve zodat ik weer een tijdje voort kan.
              De externe harde schijven die ik voor back-up gebruik zijn ook 2TB, daar kan ik nog wel 5-6 jaar mee voort (tegen het huidige jaargemiddelde), tegen dan zullen 4TB schijven weer goedkoper geworden zijn (de prijs daarvan is nu al niet meer zo extreem hoog).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Super veel zal het niet schelen, maar het voordeel tussen i5 en i7 kan dus tot een dikke 20% oplopen voor software waar de combinatie van cache en hyperthreading goed ondersteund wordt.
                Het effectieve verschil in geval van Photoshop zal blijkbaar toch geen 10 of 20% zijn ... toch niet als we volgende test mogen geloven.

En dan spreken we alvast van heel wat bewerkingen na elkaar en heel zware want nog nooit heb ik een bewerking gehad die zolang duurde.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ik heb nog wat gezocht naar tests van verschillende processors, dit is een vergelijking tussen de i5-750 die ik nu gebruik en de i7-4770 die in de nieuwe pc zit (en die al onderweg is naar hier).

De enige bewerking die hier vrij lang duurt is Topaz Deniose, maar die pas ik nooit toe op een heleboel foto's tegelijk.
                  Een hele map met foto's automatisch verkleinen voor de website doe ik wel geregeld (Photoshop Elements "Meerdere bestanden verwerken"), en dat kan soms wel een tijd duren, dat zal dan waarschijnlijk ook wel wat sneller gaan met de nieuwe computer.
                  BD0338BE

Comment

Een hele map met foto's automatisch verkleinen voor de website doe ik wel geregeld (Photoshop Elements "Meerdere bestanden verwerken"), en dat kan soms wel een tijd duren, dat zal dan waarschijnlijk ook wel wat sneller gaan met de nieuwe computer.
                    Vooral door de SSD dan ... heeft toch grote invloed.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Vooral door de SSD dan ... heeft toch grote invloed.
                      Ik vrees er wat voor : als je foto's op de gewone harde schijf staan (wat hier het geval is) en je de compactere foto's terug naar de harde schijf zendt, zal het zelfs helemaal geen invloed hebben.
                      Als je harde schijf leest aan 100 MB/s (wat normaal is voor de huidige harde schijven) en je foto's 5 MB groot zijn, dan kan je een goeie 16 foto's per seconde verwerken op "harde schijf snelheid": ik vrees dat het trager zal gebeuren via photoshop...

Voor veel foto's gebruik ik trouwens irfanview om te verkleinen : werkt heel vlot en makkelijk.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Ik vrees er wat voor : als je foto's op de gewone harde schijf staan (wat hier het geval is) en je de compactere foto's terug naar de harde schijf zendt, zal het zelfs helemaal geen invloed hebben.
                        Als je harde schijf leest aan 100 MB/s (wat normaal is voor de huidige harde schijven) en je foto's 5 MB groot zijn, dan kan je een goeie 16 foto's per seconde verwerken op "harde schijf snelheid": ik vrees dat het trager zal gebeuren via photoshop...
                        Ik weet niet met welk soort foto's jij vergelijkt maar mijn RAW-bestanden van mijn oude 5D zijn gemiddeld tussen de 12 en 15MB.
                        Als ik die in PS open en twee kleine bewerkingen uitvoer, dan geeft PS al een documentgrootte aan van 95MB (test) en via verkenner zie ik dat PS op dat moment al een redelijk temp-bestand in gebruik heeft.

Na de start van PS was dit +- 350.000 kB en na openen van één foto en twee bewerkingen was dit al de waarde van de screenshot.
                        Lijkt me nogal logisch dat een snelle schijf hier toch enige invloed kan hebben ... of niet soms?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Je heb 16 GB ram, en je laadt je foto's in vanaf de gewone harde schijf : dan heeft een SSD bitter weinig invloed.
                          Daarnaast : foto's bedoelt voor een website zullen wel al bewerkt zijn, dus RAW's zullen het al niet meer zijn. Mijn 12 MP JPG's zijn gemiddeld een 5 MB groot, en voor een website worden dat foto's van een 1024 x 768 ofzo...

Het hangt er in photoshop volledig vanaf welke bewerkingen je uitvoert. Een 12 MP foto is 12*3 = 36 MB groot (*3 omdat een JPG een 24 bit foto is : dus 3 bytes per pixel, een JPG comprimeert die 36 MB naar een 5-6 MB). Elke layer die je aan die foto toevoegt maakt de nodige geheugenruimte dan 36 MB groter. Maar dat speelt allemaal niet veel rol voor je SSD : al die zaken worden in het RAM geheugen van je PC geperst. Het is maar als daar geen geheugen meer vrij is (volgens wat gereserveerd is voor Photoshop) dat Photoshop het cache geheugen gaat aanspreken. Bij een PC met 16 GB ram mag je gerust 8 GB aan Photoshop reserveren : daar passen dus al wat foto's met bijkomende layers in... Nu : Photoshop houdt ook je bewerkingen bij in zijn history, en daarvoor wordt sneller de cache gebruikt, omdat dat bij "normaal" gebruik je ram teveel zou belasten.
                          Groeten,

Polleke

Comment

De nieuwe computer is een half uurtje geleden geleverd, en tot nu toe werkt alles prima.
                            Een snelheidstest kan ik nog niet meteen doen, ik moet er eerst alles op zetten wat ik nodig heb.
                            BD0338BE

Comment

De nieuwe computer is een half uurtje geleden geleverd, en tot nu toe werkt alles prima.
                              Een snelheidstest kan ik nog niet meteen doen, ik moet er eerst alles op zetten wat ik nodig heb.
                              Allé : veel "leute" ermee. Normaal moet dat een behoorlijk stukje sneller lopen dan met je vorige vehikel...
                              Groeten,

Polleke

Comment

Allé : veel "leute" ermee. Normaal moet dat een behoorlijk stukje sneller lopen dan met je vorige vehikel...
                                De vorige was ook niet echt een trage computer, maar deze reageert toch een pak sneller op elke klik.
                                Het opstarten gaat echt supersnel, en de programma's openen ook veel sneller.
                                Wat ik niet echt kon terugvinden in de specificaties, en waar ik een beetje schrik voor had was het geluid, maar deze is ook een pak stiller dan de vorige.

Ik heb de kast even open gehaald, er is niet veel plaats vrij om nog wat bij te steken, maar voor mij zit er alles al in wat ik nodig heb.
                                Het slot vooraan voor de harde schijf is nu al in gebruik (gewoon de schijf in de houder steken, en in het slot schuiven, meer is het niet), al mijn foto's staan op die manier al op de nieuwe computer.
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X