Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple OS X 10.9 Mavericks gratis upgrade

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Apple OS X 10.9 Mavericks gratis upgrade

Hier een artikel over niet meer werkende externe schijven http://reviews.cnet.com/8301-13727_7...&subj=MacFixIt
    Vriendelijke groeten van fotokijker.
    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
    https://vanmeulder.be

Comment

Ik zou aanraden voorlopig van Mavericks af te blijven ..
      Veel nieuws heeft he t niet te bieden ..

Alles werkt wel , maar blijkbaar heeft iedereen wel één of ander probleempje ..

Mijn probleem met de sliders in LightRoom 4 kan blijkbaar niet direct verholpen worden ..

Adobe zegt hierover dat het de fout is van Apple (dat zal wel ja) en dat als je LR5
      aanschaft en updated naar LR5.2 het probleem opgelost is . Adobe doet niets aan dit "cosmetiek" foutje ..

Bedankt Apple , jullie hebben zelf jullie geloofwaardigheid een ferme deuk bezorgd ...

zelfs CS6 kan problemen vertonen ..

ik doe nu een complete herinstallatie van 10.8 ...
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

Comment

Iedereen is ook wel erg ruim gedacht vind je niet. Er zijn genoeg mensen die geen enkel probleem hebben en content zijn. Ik zelf ervaar toch nodige snelheidswinst in Ligtroom. Tot ophesen geen enkel probleem.
        En veel nieuws ? onder de motorkap iets wat we niet direct zien vind ik de vernieuwingen voor mij interessant genoeg om te upgraden. Dit alles is voor iedereen persoonlijk.

En hoever ga je als Apple en Microsoft met ondersteunen van oudere versies van software. Hier kan men hele discussie over starten en ieder heeft zijn haar eigen mening. Lets respect that ;-)
        Adobe heeft makkelijk praten, maar stiekem schuilt er toch een marketing truuk achter hun commentaar. Ze willen natuurlijk maar al te graag dat je upgrade, want dit zijn natuurlijk weer extra inkomsten voor hen.

En het is Apple die nieuw besturingssysteem heeft geïntroduceerd. In hoeverre meoten zij alle beschikbare software gaan testen of deze nog functioneert op de door hen geïntroduceerde OS. Dit is toch echt iets voor bijvoorbeeld Adobe zelf. En indien nodig met een eventuele gratis update te komen, zodat het weer naar behoren functioneert. Het is niet zo dat Adobe geen toegang heeft gehad tot de developer versie van het nieuwe OS. Dit hadden ze al lang kunnen fixen. Persoonlijk vind ik het een slap antwoord.

Het is een bekend iets dat oudere versies van software problemen kunnen ervaren met een nieuw OS. Of dit nu van Windows, Linux of OS X is. Advies wat men vaak krijgt is updaten naar de laatste versie.

Laten we tevens niet vergeten wat beleid is van Adobe met ondersteuning van nieuwe camera's. Met Lightroom 3 kon ik niet meer de RAW files inlezen van de 5D3. Advies omzetten naar DNG of upgraden naar de laatste versie van Lighroom (de net uit was) Adobe stelt de camera versie niet beschikbaar voor oudere versie, want ze hebben liever dat je upgrade. Zo kun je van de meeste software producten wel iets vinden ;-)

Comment

Ik heb ook de upgrade gedaan naar Maverick.
          Geen noemenswaardige problemen ondervonden.
          Surfen gaat thans vlugger.
          CS6 werkt hier perfect ( ook met layermasks )
          Het enige wat ik heb moeten verwijderen is Little Snitch.
          Dit heb ik vervangen door "Hands Off " dat perfect werkt.
          Mijn Pop In van Telenet werkte niet meer.
          Hier heb ik in de account de login naam moeten vervangen door e-mail adres
          ( zie site telenet )
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
            Ik zou aanraden voorlopig van Mavericks af te blijven ..
            Veel nieuws heeft he t niet te bieden ..

Alles werkt wel , maar blijkbaar heeft iedereen wel één of ander probleempje ..

Mijn probleem met de sliders in LightRoom 4 kan blijkbaar niet direct verholpen worden ..

Adobe zegt hierover dat het de fout is van Apple (dat zal wel ja) en dat als je LR5
            aanschaft en updated naar LR5.2 het probleem opgelost is . Adobe doet niets aan dit "cosmetiek" foutje ..

Bedankt Apple , jullie hebben zelf jullie geloofwaardigheid een ferme deuk bezorgd ...

zelfs CS6 kan problemen vertonen ..

ik doe nu een complete herinstallatie van 10.8 ...
            Peter, gelukkig heb ik het nog niet moeten doen, hoe doe je dat herinstalleren van 10.8 ?
            groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
              Peter, gelukkig heb ik het nog niet moeten doen, hoe doe je dat herinstalleren van 10.8 ?
              ofwel via time machine..
              ofwel zoals ik doe, helemaal opnieuw met de installatie dvd die destijds bij mijn MacBook Pro geleverd was
              en dan de andere versies die via de apple store aangekocht zijn ....

Wanneer je opstart met de alt toets ingedrukt gehouden kun je opstarten vanaf de dvd of recovery partitie.
              Vanaf daar kun je een vorig OS opnieuw installeren.

En dan is ie meteen weer helemaal schoon..
              Wel wat werk, maar dan kan ik er weer een tijdje tegen ..

grts Peter
              grts Peter
              BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                ofwel via time machine..
                ofwel zoals ik doe, helemaal opnieuw met de installatie dvd die destijds bij mijn MacBook Pro geleverd was
                en dan de andere versies die via de apple store aangekocht zijn ....

Wanneer je opstart met de alt toets ingedrukt gehouden kun je opstarten vanaf de dvd of recovery partitie.
                Vanaf daar kun je een vorig OS opnieuw installeren.

En dan is ie meteen weer helemaal schoon..
                Wel wat werk, maar dan kan ik er weer een tijdje tegen ..

grts Peter

Peter,
                ik heb de Moutain Lion via App stores aangekocht (geen dvd) , kan ik dan eventueel gewoon deze terug downloaden en installeren of is het neit zo simpel, sorry ben daar een leek in ;-)
                groetjes Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                  Beste Krol,

het ging hem over het feit dat ik GEEN kredietkaart heb ... ondertussen is de zaak opgelost (lees hierboven)

Mvg,
                  Senne
                  anno 2013??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koban Bekijk bericht
                    Ik ervaar geen problemen met externe HDD's heb er drie getest. USB2 en USB3 geen van alle had problemen. Getest op een MacBook Air 13 2011 en MacBook Pro late 2013. Op de Mac Mini mid 2010 met fire wier disk geen problemen. Werkt hier prima.

Zelf merkte ik wel snelheidswinst op de Air in vergelijking met 10.8.5. Lightroom draaide stuk soepeler.

En wil je het OS toch proberen dan maak je voor je gaat installeren een een back-up met Time Machine. Mocht het niet bevallen om wat voor reden dan ook dan kun je altijd je back-up terug zetten.

Krijg soms het gevoel dat we van een mug een olifant aan het maken zijn ? ;-)
                    iedereen is niet zo gedreven in die zaken, ik toch zeker niet, gelukkig nog geen gebruik moeten maken van een back-up, als het echt niet nodig is doe ik het liever niet

er kan toch altijd iets mislopen of niet ?
                    groetjes Ingrid

Comment

Gelukkig is het maken van een back-up in OS X niet zo heel ingewikkeld.
                      Je gaat naar je Systeemvoorkeuren en je kiest voor Time Machhine
                      Aan de linker kant van het venster van de Time Machine zie je een schuif staan met de optie aan en uit
                      Koppel een externe hdd aan en selecteer deze. Een kopie wordt weg geschreven naar je hdd.

Hoe kun je deze controleren ? Het word gecomprimeerd weg geschreven op je externe hdd, maar als je er op dubbel klikt dan opent er een map en hierin zie je de gegevens van de back-up. Zo kun je controleren of je back-up is uitgevoerd.

Het terug zetten is ook niet al te moeilijk. start je machine opnieuw op door Command en R in gedrukt te houden. Je krijgt dan een venter te zien waar je kunt kiezen voor terug zetten van een Time Machine back-up. (dit kan kan per machine verschillen dit is voor de meeste modellen de optie om Time Machine terug te zetten of een nieuwe installatie uit te voeren)

Zelf nog nooit problemen gehad met de back-up en het terug zetten er van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koban Bekijk bericht
                        Gelukkig is het maken van een back-up in OS X niet zo heel ingewikkeld.
                        Je gaat naar je Systeemvoorkeuren en je kiest voor Time Machhine
                        Aan de linker kant van het venster van de Time Machine zie je een schuif staan met de optie aan en uit
                        Koppel een externe hdd aan en selecteer deze. Een kopie wordt weg geschreven naar je hdd.

Hoe kun je deze controleren ? Het word gecomprimeerd weg geschreven op je externe hdd, maar als je er op dubbel klikt dan opent er een map en hierin zie je de gegevens van de back-up. Zo kun je controleren of je back-up is uitgevoerd.

Het terug zetten is ook niet al te moeilijk. start je machine opnieuw op door Command en R in gedrukt te houden. Je krijgt dan een venter te zien waar je kunt kiezen voor terug zetten van een Time Machine back-up. (dit kan kan per machine verschillen dit is voor de meeste modellen de optie om Time Machine terug te zetten of een nieuwe installatie uit te voeren)

Zelf nog nooit problemen gehad met de back-up en het terug zetten er van.
                        Kohan, merci vr de uitleg, maar ik doe sinds de aankoop van onze Imac dagelijks een Back-up via time machine op externe schijf.
                        Heb dat al eens bekeken, maar zie zo direct niet de OS X versie tussen staan, hoe doe je dat dan ?
                        groetjes Ingrid

Comment

OS X versie check nooit gedaan, maar je kunt zien van welke datum je back-up is. Dus je zet de datum terug waarvan jij weet die goed is. Die je van te voren gemaakt hebt en gecontroleerd hebt. Maak desnoods nog een extra back-up op een ander HDD. Kan nooit geen kwaad als je twijfelt.

Hier vind je ook de nodige informatie ;-)
                          Lees hier meer over alle manieren waarop je een reservekopie kunt maken van de Mac-computer. Het maken van een reservekopie van de Mac is eenvoudig, belangrijk en wordt voor iedereen aangeraden.

Comment

Sinds de installatie van Mavericks valt de internet verbinding op mijn MacBook (Wifi via Airport Time Capsule) om de haverklap uit. Wreed ambetant.
                            Weet iemand een oplossing ?
                            Last edited by Grupello; 1 november 2013, 20:33.

Comment

Ik had dit al eens eerder voorbij zien komen op de Apple support fora ;-)
                              hier de link naar het topic. Wellicht heb je er wat aan ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                                Peter,
                                ik heb de Moutain Lion via App stores aangekocht (geen dvd) , kan ik dan eventueel gewoon deze terug downloaden en installeren of is het neit zo simpel, sorry ben daar een leek in ;-)
                                welke originele installatie dvd heb je ?
                                normaal installeer je die eerst en dan via de app store verder upgraden met uw aangekochte versie ...
                                ik weet ook niet of je de gedownloade versie op dvd kan branden en van daaruit installeren ...
                                misschien zijn er hier wel die daarop kunnen antwoorden ..
                                grts Peter
                                BD1754BE / Body & glass

Comment

Working...
                                X