Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lopen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lopen.

Hello everyone.

Ik moet mijn kilootjes kwijt... 't Is mijn zoon z'n schuld haha!
    Ik zou zéér graag zumba doen, maar dat is allemaal 's avonds...
    Dan zwemmen, alle zwembaden afgelopen binnen de 35km, tja, hier en daar eentje open overdag, ben donderdag geweest,
    door de sproeiers geweest en weer terug naar mijn paskot, mijn kleren aangedaan en weer weg. Het zal vol van de schoolgasten,
    die daar ook niet kunnen aan doen he, maar zo kan je geen baantjes zwemmen he. En voel mij niet op mijn gemak ook,
    iedereen die staat te kijken en te giechelen. (Was zelf ook zo zeker vroeger?? )

Nu, beslist om te gaan lopen... Start to run...
    Alleen, ik doe dat niet graag. Zijn er nog die daar ook (ooit) aan begonnen zijn? En hoe waren jullie ervaring daarmee?
    Ik hoop wat boost te vinden om er aan te beginnen.
    Heb hier van die schemaatjes kunnen downloaden om het lopen op te bouwen en ga er maandag zowieso mee van start.
    Maar 't gaat zweten worden, niemand van de regio die ook wilt lopen???
    Ik trakteer erna met een ijsje hahahaha ja nee dat mag dan niet, een appel dan.
    facebook
    Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Re: Lopen.

Start to run is al zeker een goed initiatief. Het kan zijn dat de lente een betere periode is om te starten dan de herfst, omdat je dan over het algemeen beter weer hebt. Nog enkele tips:

1. Zorg dat je goede loopschoenen hebt, want anders heb je direct blessures. Er zijn een aantal winkels waar ze je loopprofiel opmeten (op een lopende band) en de goede schoenen geven. Dat kost wel wat meer, maar is het zeker waard.
    2. Loop in het begin zeker niet te snel of je gaat minder goed lopen en je ook blesseren.
    3. Probeer nog aan de podcast van Evy Gruyaert te geraken. Met dit op je MP3 speler moet je zelf niet meer wakker liggen van wanneer je moet lopen en wanneer je moet stappen en je hebt nog achtergrondmuziek ook.

Veel succes!

Comment

Dank je wel Jan, zal kijken voor de podcast van Evy, is handige tip. Want als je telkens die tijd in de gaten moet houden, inderdaad...
      Heb je het ook gedaan misschien?
      Heb gisteren eens gekeken op de site van start-to-run en zag ook enkele leuke dingen.
      En, zo heb je ook het gevoel je niet alleen bent he, is misschien gek, maar toch, een stem is zoveel waard vind ik, zolang ze maar niet spoken in mijn hoofd.
      Ja die loopschoenen... Is blijkbaar toch heel erg belangrijk, en zit met een wat rare knie, dus best voor kijken.
      Ja ik weet het van de lente, maar zou toch graag nu beginnen.
      Ik ben nu nog thuis tot februari, dus 't is nu of nooit. 't Moet overdag he, met de kleine.

Bedankt om je reactie!
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Hoi Jill.tje,

Ik loop al jaren en vind het heerlijk. Echter naar een vereniging kost me te veel tijd. Ik loop dus in mijn eentje. Heb met schemabegeleiding op afstand twee maal een marathon gelopen. Daarna wel in de loop der jaren te zwaar geworden. Dit jaar mede dankzij het lopen 15 kilo afgevallen (minder eten, meer lopen).

Lopen is een zeer goede manier om kilo's kwijt te raken. Verwacht er echter op korte termijn geen wonderen van. Hoe snel je afvalt hangt af van het energietekort dat je creëert door minder te eten dan te verbranden. Een tekort van 7000 kcal resulteert in een gewichtsverlies van ongeveer 1 kilo. Met het loopschema voor beginners van Start to run verbrandt je maximaal 2 kilo in 10 weken. Als je daarna meer kilometers gaat maken gaat het natuurlijk sneller..

De meeste mensen die beginnen maken drie fouten. Ze beginnen te hard, ze beginnen te hard, ze beginnen te hard. Het allerbelangrijkst is dat je het leuk gaat vinden, niet dat het zweet van je voorhoofd guts na 10 minuten. De schema's van Start to run zijn hier een zeer goed hulpmiddel voor. Ook als stok achter de deur als je een keer geen zin hebt...

Als je met hardlopen veel wilt afvallen, is het van belang om in een rustig tempo te lopen. Dat hou je veel langer vol. De hoeveelheid kcal die je verbrandt is namelijk evenredig met de afstand die je loopt, niet de snelheid. Dus beter 10 kilometer sjokken, dan 5 kilometer sprinten: Calorieën calculator voor hardlopen .

Ik zou zeggen, ga gewoon beginnen en laat weten hoe het gaat!

Jan

Comment

Hey Jan, (nog ene)
          bedankt om je reactie.

Wel ik ben ook begonnen met WeightWatchers, zou graag 10 tot 15 kilo verliezen. Alleen lukt het me gewoon niet, ik heb géén disipline op zo'n vlak.
          Dus ja, zit ik daar, de jongsten van de hoop haha. Maar ça va, we gaan ervoor.
          Val je echt niet meer af met lopen? Als ik ook op mijn voeding let? Want 2 kilo in 10 weken...
          Maar, ik mag me daar niet laten door ontmoedigen he, ja sorry zo ben ik dan he.
          In combinatie met voeding moet dat wel lukken he. En mijn koffie door water vervangen.
          Heb me een beetje laten gaan he, eigen schuld dikke bult.

Ik ga zeker iets laten weten. Maandag ga ik beginnen. En deze week kijken voor goede loopschoenen.
          'k Begin alvast met mijn gewone. Anders is dat toch maar weer uitstellen, tot ik die schoenen heb, kan zowel al een beetje opwarmen he.

En ik kreeg een priveberichtje dat ik eventueel de downloads van Start to Run kan krijgen om in mijn oren te proppen.
          facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
            H

En ik kreeg een priveberichtje dat ik eventueel de downloads van Start to Run kan krijgen om in mijn oren te proppen.
            die heb ik ook wel voor je , de 5 km
            Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sportsterpeke Bekijk bericht
              die heb ik ook wel voor je , de 5 km
              O cool... Maar staat dat dan op jullie pc?
              facebook

Comment

juist

Comment

Zie misschien ook eens of in je buurt ergens een Finse piste aanwezig is. Ik heb de indruk dat vele gemeenten dit wel op één of andere plaats voorzien. En dat is de beste ondergrond om blessures te voorkomen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Toch wel opletten met start to run. Er zijn hier een paar kine's die heel wat klanten gewonnen hebben dankzij dat programma

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Toch wel opletten met start to run. Er zijn hier een paar kine's die heel wat klanten gewonnen hebben dankzij dat programma
                      Tja als je dat zelf niet voelt aankomen dan doe je toch iets fout.

Comment

Hey Jan, (nog ene)
                        bedankt om je reactie.

Wel ik ben ook begonnen met WeightWatchers, zou graag 10 tot 15 kilo verliezen. Alleen lukt het me gewoon niet, ik heb géén disipline op zo'n vlak.
                        Dus ja, zit ik daar, de jongsten van de hoop haha. Maar ça va, we gaan ervoor.
                        Val je echt niet meer af met lopen? Als ik ook op mijn voeding let? Want 2 kilo in 10 weken...
                        Maar, ik mag me daar niet laten door ontmoedigen he, ja sorry zo ben ik dan he.
                        In combinatie met voeding moet dat wel lukken he. En mijn koffie door water vervangen.
                        Heb me een beetje laten gaan he, eigen schuld dikke bult.

Ik ga zeker iets laten weten. Maandag ga ik beginnen. En deze week kijken voor goede loopschoenen.
                        'k Begin alvast met mijn gewone. Anders is dat toch maar weer uitstellen, tot ik die schoenen heb, kan zowel al een beetje opwarmen he.

Ik heb in een ander post mijn verhaal gedaan. http://forum.belgiumdigital.com/f59/...en-431029.html

Om 1 kilo af te vallen dient er ongeveer 7000 kcal aan vet te worden verbrand. Mijn streven was twee kilo per week eraf. Dat betekent 14000/7 = 2000 kcal minder innemen dan verbranden per dag. Ik ging uit van 2400 kcal standaard verbranding. 4 maal in de week 1 uur langzame duurloop levert ongeveer 400 kcal verbranding per dag op. Dit kwam dus neer op een voedselinname van maximaal 800 kcal per dag (2 goede maaltijden, geen bier, wijn, chips, pinda's, toetjes, chocola etc).

En inderdaad, na 8 weken was ik 16 kilo kwijt. Zonder pillen,zalfjes, speciaal dieet.

Dat was 4 maanden geleden. Loop nog steeds 3 maal in de week tussen de 10 en de 15 km. Bier, wijn, chips, pinda's, toetjes, chocola zijn terug, maar in mindere mate. Blijf keurig 75 kilo.

Ik krijg vaak de vraag hoe je 15 kilometer kan lopen op een lege maag. De truuk is het tempo. Als je op 70% procent van je maximale hartslag loopt, is je lichaam in staat om alle benodigde energie door middel van vetverbranding te leveren. Als je af wilt vallen moet je dus zoveel mogelijk kilometers maken, en niet zo snel mogelijk lopen.

Jan

Comment

Hey Jan,
                          heb heel dat topic doorlezen maar zoals je zelf ook gemerkt hebt zijn die meningsverschillen wel minder he.
                          Ik ga mijzelf niet uithongeren, want dan hou ik het echt niet vol.
                          Ik heb ook nog crashdieeten gedaan en zo, maar dan flip ik gewoon.

Ik zou gewoon eens moeten kunnen berekenen hoeveel ik dan eet aan calorieeën op een dag, en hoeveel ik zou kunnen sporten.
                          Ik zie ook daar in een linkje, dat ik meer ga verbranden door te wandelen, dan te lopen.
                          Als ik twee uur doorwandel, verbrand ik blijkbaar 963 calorieën.
                          Maar dan mag ik niet meer eten dan dat aantal als ik het goed begrijp...?
                          Ik kan 5 dagen per week gaan wandelen. Of minimum 3.
                          Ingewikkeld haha!
                          facebook

Comment

Wat een interessant draadje om te volgen :-)
                            Ook ik ben zo iemand die beter wat meer zou gaan bewegen maar hardnekkig vasthoud aan het feit dat morgen de beste dag is om te beginnen.

Daarnaast heb ik een jaar geleden de eerste 13 lessen van de podcast eens gelopen van Evy Gruyaert en ik moet zeggen dat dit wel werkt.
                            Echter vind ik dat er gerust bij mag verteld worden dat schoeisel enorm belangrijk is en absoluut niet mag gezien worden als een kost maar wel ams investering in je gezondheid.
                            Daarnaast mag er ook een voorbereidend lesje bijgezet worden over het verschil van ondergronden waarop je loopt. Uit bevriende bronnen blijkt de weg de minst goede ondergrond te zijn voor niet geoefende lopers. Bosgrond en finse pistes zouden een veel betere ondergrond zijn. Ikzelf ben gestart op de weg en heb moeten opgeven omwille van stekende pijnen in mijn kuiten.

Maar na het lezen is mijn enthousiasme weer wat aangewakkerd en jawel morgen ga ik het bos een keer verkennen denk ik :-)

Groeten en sterkte aan Jill.tje

Comment

Hey Jan,
                              heb heel dat topic doorlezen maar zoals je zelf ook gemerkt hebt zijn die meningsverschillen wel minder he.

Ik ga mijzelf niet uithongeren, want dan hou ik het echt niet vol.
                              Ik heb ook nog crashdieeten gedaan en zo, maar dan flip ik gewoon.
                              Ik heb alleen mijn eigen verhaal gedaan. Ik beweer nergens dat dit de beste methode is, want ik denk dat het allerbelangrijkst is dat je de methode kiest die jouw het beste bevalt.

Ik zou gewoon eens moeten kunnen berekenen hoeveel ik dan eet aan calorieeën op een dag, en hoeveel ik zou kunnen sporten.
                              Ik zie ook daar in een linkje, dat ik meer ga verbranden door te wandelen, dan te lopen.
                              Als ik twee uur doorwandel, verbrand ik blijkbaar 963 calorieën.
                              Klopt. De afstand is bepalend. In twee uur stevig doorwandelen verbrandt je meer dan een uur rustig hardlopen.

Maar dan mag ik niet meer eten dan dat aantal als ik het goed begrijp...?
                              Nee, dat klopt niet. Als je ervan uit gaat dat je standaard 2000 kcal per dag verbruikt, mag je om 1 kilo per week af te vallen 2000 kcal per dag eten. Maar dan moet je wel elke dag die 2 uur lopen.

Ik kan 5 dagen per week gaan wandelen. Of minimum 3.
                              Ingewikkeld haha!
                              Nee hoor, als hardlopen niet bevalt is wandelen een prima alternatief
                              Succes,

Jan

Comment

Working...
                              X