Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen crisis of geen motivatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Geen crisis of geen motivatie?

Als een product goed is, dan interesseert het me inderdaad niet waar dat gemaakt werd.
    Maar een Dacia spreekt me toch niet echt aan hoor. Een Skoda zie ik dan weer wel zitten.

Maar grotendeels worden europese auto's toch in europa geproduceerd hoor. Tenzij je er Japan en Korea wil bij trekken, maar dat zijn geen lageloonlanden meer.
    Chinese auto's hebben het nog niet echt gemaakt hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Het probleem is gewoon dat er meer werkzoekenden dan jobs zijn.

De oorzaken :

- de industrie wordt geautomatiseerd, of wijkt uit naar het buitenland (lageloonlanden)
      - alles draait om een groeiende economie, terwijl we beter zouden consuminderen
      - de mensen kopen terug veel kinderen
      - mensen kopen liever bv een Dacia uit Roemenie dan een Opel die in Antwerpen geproduceerd wordt. Waar iets geproduceerd wordt, speelt geen rol, enkel de prijs
      Het behouden van winst en het nog meer winst halen, is ook een oorzaak Johan.

We hebben dat toch goed gemerkt toen Japan onze economie bedreigde.
      Made in Japan had zelfs een slechte naam, er werd zelfs mee gelachen in het begin.

Ik herinner me nog dat je meer kreeg voor hetzelfde geld i.v.m. een bijv. Europese auto.
      Opties bij Europese wagens waren standaard voorzien bij bijv. Toyota.
      En in België werden er behoorlijk wat wagens geassembleerd en van verschillende merken.
      (gezamenlijk gezien een grote werkgever)
      Dus die merken moesten volgen omwille van de concurrentie.
      En heel dat geval ging ten koste van het personeel, zelfs als het management in de fout ging.
      Komt daar idd. bij wat jij zegt > automatisering en verhuis naar het buitenland.
      Bij automatisering heb je dus minder personeel om hetzelfde te produceren zonder rechtstreeks voordeel voor de gebruikers & de kopers qua aankoopprijzen.
      Bij verhuis valt alles weg.
      Wie wint hier bij denk je?

Een economie kan ook niet blijven groeien met hetgeen er is of kunstmatig in leven wordt gehouden

Het geboortecijfer in België zou 10 kinderen zijn per 1000 inwoners, voor dit jaar dus...niet echt geweldig.
      Zou ook interessant zijn te weten wie (en waar) die kinderen "koopt"
      Ik zie ook niet in wat de impact zou zijn op dit moment.
      Wat wel kan is dat die mensen méér zullen nodig hebben dan mensen zonder.
      OF dat diezelfde mensen het met minder moeten doen.
      Als er minder en minder jobs zijn en als die jobs niet meer worden opgevuld dan heb je idd. een probleem.

Tja, auto's en prijzen
      Vanaf het jaar 2000 zag je dat al bijv. in Spanje & Tenerife enz.
      Meer Skoda of Dacia i.p.v. Volkswagen of Opel.
      (taxi's en huurwagens)
      Of dat nu de miserie heeft veroorzaakt in Spanje op dit ogenblik durf ik niet beweren
      Seat is toch een puur Spaans merk dat ook niet massaal gekocht wordt door de Spanjaarden..
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Maar grotendeels worden europese auto's toch in europa geproduceerd hoor.
        Steeds minder: in de Daciavestiging van Pitesti was er onlangs een staking voor een gemiddelde bruto maandloon tot 436 euro ipv 288. De reactie van Renault is dat ze uitwijken naar Marokko.
        Als ge op Top Gear ziet met wat voor bakken de andere Roemenen rondrijden is het moeilijk te geloven dat ze daar nog 19000 sterke jongen mannen hebben gevonden die het gewoon zijn honger te lijden.
        Last edited by Poza; 4 oktober 2012, 15:38.

Comment

Het probleem is gewoon dat er meer werkzoekenden dan jobs zijn.
          Net even de site van VDAB bekeken en enkel voor Vlaanderen.
          Gevonden: 98014 jobs

Klopt misschien wel dat er meer werlozen zijn dan jobs, alleen is het toch raar dat die openstaande vacatures niet opgevuld kunnen worden.
          En dit zijn dan alleen nog maar deze dat via de VDAB aangeboden worden, er zijn er nog vele andere.

Wij hebben hier eens meer dan 2 jaar gezet om 5 mensen in dienst te nemen (propere job met vaste uren in de week) maar bijna alleen die dat door de VDAB verplicht werden kwamen eens af en de meesten durfden vragen om snel dat blad te tekenen (zonder eerst naar het voorstel te luisteren) opdat ze in orde zouden zijn.

Volgens mij zitten tussen die werkzoekenden ook veel lamzakken.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Net even de site van VDAB bekeken en enkel voor Vlaanderen.
            Gevonden: 98014 jobs

Klopt misschien wel dat er meer werlozen zijn dan jobs, alleen is het toch raar dat die openstaande vacatures niet opgevuld kunnen worden.
            En dit zijn dan alleen nog maar deze dat via de VDAB aangeboden worden, er zijn er nog vele andere.

Wij hebben hier eens meer dan 2 jaar gezet om 5 mensen in dienst te nemen (propere job met vaste uren in de week) maar bijna alleen die dat door de VDAB verplicht werden kwamen eens af en de meesten durfden vragen om snel dat blad te tekenen (zonder eerst naar het voorstel te luisteren) opdat ze in orde zouden zijn.

Cross-checken zou een oplossing kunnen zijn.
            Die gast zijn papier is door uw firma getekend.
            Als ik de VDAB was zou ik en uw firma en die gast vragen wat er gebeurd is.
            Ben dan eens benieuwd
            ================================================== =========
            Zoek bij de VDAB een keer op voltijdsjobs.
            Last edited by theokus; 4 oktober 2012, 15:16.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Ongetwijfeld. En ook mensen die mentaal niet in staat zijn voor de meeste jobs. Of geen doorzettingsvermogen hebben, zichzelf niet kunnen verkopen, extreem verlegen zijn, zichzelf niet verzorgen, n drankprobleem hebben etc ...

Anderzijds vragen veel firma's heel veel maar bieden heel weinig.

Zo mocht mijn broer bij n firma beginnen (heeft 7e jaar electronica gedaan), waar ze ongeveer verlangden dat hij de job van ingenieur deed (leiding geven, overuren doen,aankopen doen, thuis bijstuderen, op de hoogte blijven van marktevoluties, manuals etc), maar hem het loon van een arbeider gaven.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ongetwijfeld. En ook mensen die mentaal niet in staat zijn voor de meeste jobs. Of geen doorzettingsvermogen hebben, zichzelf niet kunnen verkopen, extreem verlegen zijn, zichzelf niet verzorgen, n drankprobleem hebben etc ...

Zo mocht mijn broer bij n firma beginnen (heeft 7e jaar electronica gedaan), waar ze ongeveer verlangden dat hij de job van ingenieur deed (leiding geven, overuren doen,aankopen doen, thuis bijstuderen, op de hoogte blijven van marktevoluties, manuals etc), maar hem het loon van een arbeider gaven.
                Olé
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Dat is toch gewoon "flexibiliteit"!?
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Dat is toch gewoon "flexibiliteit"!?
                    Die broer van Johan die wilt niet werken
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Die gast zijn papier is door uw firma getekend.
                      Ik vrees dat je het daar wel verkeerd hebt.
                      Valsheid in geschrifte noemen ze dit als je zou tekenen zonder ook maar een gesprek te hebben en daar wordt niet aan meegedaan.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Er is geen noemenswaardige opvolgingsprocedure voor je 13de maand werkloosheid. En bij de langdurigen zitten zij die van de ziekenkas zijn geflikkerd omdat ze niet konden bewijzen dat hun afgezette ledematen niet terug waren aangegroeid.

Comment

Ik vrees dat je het daar wel verkeerd hebt.
                          Valsheid in geschrifte noemen ze dit als je zou tekenen zonder ook maar een gesprek te hebben en daar wordt niet aan meegedaan.
                          Ahhh.
                          Ik ging verder op jouw zin > "...en de meesten durfden vragen om snel dat blad te tekenen".
                          Dat is dan niet gebeurd
                          Ik snap het nu.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Het is soms moeilijk om een aanbieding te weigeren; zeker als je -om welke reden dan ook- geen "sterk" profiel hebt. Uiteindelijk loont het wel om te blijven zoeken naar een positie waar je 100% achter staat.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Het is soms moeilijk om een aanbieding te weigeren; zeker als je -om welke reden dan ook- geen "sterk" profiel hebt. Uiteindelijk loont het wel om te blijven zoeken naar een positie waar je 100% achter staat.
                              Gelijk heb je
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Daar zitten veel "dubbels" tussen, soms zelfs 3 of 4 keer dezelfde vacature, maar dan telkens via een ander kanaal. Het werkelijk aantal vacatures ligt dus veel lager.
                                David Leemans
                                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Working...
                                X