Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen crisis of geen motivatie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geen crisis of geen motivatie?

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Waar zijn die jobs??

Ik zou het zelfs durven omdraaien: waar zijn die werkzoekenden?

Er zijn zo veel knelberoepen, en daar wordt niemand voor gevonden.
    Ieder ziekenhuis is op zoek naar verplegend personeel, en dat moeten niet allemaal A1's zijn hé. Met wat goede wil om je om te scholen heb je snel werk.

Ik ken in mijn vriendenkring iemand die 6 jaar geleden als lasser ontslagen werd.
    Omdat die man ook wat interesse heeft in horeca is hij bij de VDAB opleidingen gaan volgen, en heeft hij een paar stages gedaan in cafés en brasserieën.
    En nu zit hij thuis. Iedere keer als hij moet solliciteren is het ofwel te ver, ofwel is er geen parkeerplaats, ofwel moet hij één dag in het weekend werken... en dat wil hij niet. Moeten we ons daar dan slecht over voelen?
    Iedere keer zegt hij dan, als "ZE" willen dat ik werk, dan moeten ze mij maar werk geven.

Alle respect voor die man, maar ik zou hem ook niet aanwerven. Ik vrees gewoon dat er zo nog te veel rondlopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Als ik in noodgevallen niet flexibel wil zijn; dan krijgen sommige patienten hun levensreddende medicatie misschien niet op tijd...
      Begrijp ik Thierry.
      En ik hoop echt dat er zo meer mensen zijn zoals gij.
      Soms is het niet nadenken of alles opzij zetten en doen zoals het betaamt of hoort.

En ik hoop dat uw staf er waardering voor heeft.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Als ik in noodgevallen niet flexibel wil zijn; dan krijgen sommige patienten hun levensreddende medicatie misschien niet op tijd...
        En je kan nadien tot je tachtigste fototoestellen adviseren die je zelf niet kan betalen, want ze hebben daar precies volk te kort.
        Ik geef ondertussen hier nu en dan wat gratis uitleg aan de moeilijkste klanten. Dat komt er meestal op neer dat ze zonder geld geen winkel moeten binnenstappen om toestellen te bepotelen waar ze geen verstand van hebben.

Comment

Het klinkt flauw maar ik ga op tijd winkelen
          Ik begrijp wel dat dit niet lukt voor iedereen.
          Voilà ... daar haal je het aan.
          Waarom zijn winkels anders tot 20u00 open denk je? Inderdaad, om mensen die niet vroeger kunnen winkelen de kans te geven ook te komen.

Ik werk op 100 km van die winkel en ben gemiddeld anderhalf uur onderweg en kan daar in de week dus niet zo snel zijn ... daarom kies ik dan ook een winkel dat tot 20U00 open is.
          Zoals aangehaald werden we 20 minuten voor sluiting al terug buiten gestuurd, ik had net 10 minuutjes gehad om het nodige te zoeken in de winkel mits toegekomen om 19u30.
          Gisteren na het werk terug gegaan ... kwam er terug toe om 19u30 en wou het nodige direct gaan halen mits ik het nu al wist liggen.
          Pech dus ... nu hadden ze dus nog vroeger dan de vorige keer de rekken leeggehaald en stond het materiaal al in de stock om 19u30 ... weer werd gezegd dat ik maar moet terugkomen.

Ge moogt dat nu draaien en keren zoals ge wilt, als je 100 km zit te crossen om er te komen, een half uur voor sluiting in de winkel bent en enkel moet vastpakken wat je nodig hebt ... dan moet dat toch mogelijk kunnen zijn zeker?
          Dat ze vooraf de rekken al leegmaken is voor mij geen probleem, maar dan moeten ze het tot sluiting voor u toch even gaan halen zeker?
          Als ik zelfs om 19u55 dat dozeke kan vastpakken, dan nog ben ik voor 20u00 buiten.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht

Ieder ziekenhuis is op zoek naar verplegend personeel, en dat moeten niet allemaal A1's zijn hé. Met wat goede wil om je om te scholen heb je snel werk.

Ik ken in mijn vriendenkring iemand die 6 jaar geleden als lasser ontslagen werd.
            Omdat die man ook wat interesse heeft in horeca is hij bij de VDAB opleidingen gaan volgen, en heeft hij een paar stages gedaan in cafés en brasserieën.
            En nu zit hij thuis. Iedere keer als hij moet solliciteren is het ofwel te ver, ofwel is er geen parkeerplaats, ofwel moet hij één dag in het weekend werken... en dat wil hij niet. Moeten we ons daar dan slecht over voelen?
            Iedere keer zegt hij dan, als "ZE" willen dat ik werk, dan moeten ze mij maar werk geven.

Alle respect voor die man, maar ik zou hem ook niet aanwerven. Ik vrees gewoon dat er zo nog te veel rondlopen.
            Kan volgen Tommie.
            En sorry dat ik het zeg maar met knelpuntberoepen worden we ook dood geslagen he.

Beroepen die goed geld opbrengen en nog min of meer voor werkzekerheid zorgen wil de jeugd ook niet meer.
            Tijdens de vakantie een maand of twee maanden zelfs, gaan werken in bijv. de horeca, is heel iets anders dat voltijds
            in dat beroep actief te zijn.
            Wie wil nog bakker worden of gaan boeren.

Dit is geen antwoord op jouw opmerking Weet dat wel.
            Ik zei al eerder dat ik géén 18 jaar meer wil zijn in deze tijd.
            Dat onze jeugd massaal aan de antidepressiva zit heeft ook zijn redenen.

Als alles klopt Tommie en beide partijen redelijk zijn dan zie ik geen reden.
            Er is idd. een groot tekort aan verplegend personeel of in de totale zorg sector.
            Als je als werknemer niet anders kunt zou ik in het andere geval het weren als de pest...
            Tegenwoordig moet ALLES opbrengen, winst maken. Zie maar naar de rusthuizen.
            En wie betaalt dat? De patiënten en het personeel, letterlijk als figuurlijk.
            Plus dan is het nog niet bewezen dat die patiënten krijgen wat ze nodig hebben, wil zwijgen van het personeel,
            personeel dat ook de eerste klappen krijgt.

En ja idd. moet je gelijk geven: werk word je niet gegeven, je kan het wel krijgen
            En dan mag er ook eens gerust over gepraat worden wat je daarvan overhoud aan centen.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Waarom zijn winkels anders tot 20u00 open denk je? Inderdaad, om mensen die niet vroeger kunnen winkelen de kans te geven ook te komen.

Ik werk op 100 km van die winkel en ben gemiddeld anderhalf uur onderweg en kan daar in de week dus niet zo snel zijn ... daarom kies ik dan ook een winkel dat tot 20U00 open is.
              Zoals aangehaald werden we 20 minuten voor sluiting al terug buiten gestuurd, ik had net 10 minuutjes gehad om het nodige te zoeken in de winkel mits toegekomen om 19u30.
              Gisteren na het werk terug gegaan ... kwam er terug toe om 19u30 en wou het nodige direct gaan halen mits ik het nu al wist liggen.
              Pech dus ... nu hadden ze dus nog vroeger dan de vorige keer de rekken leeggehaald en stond het materiaal al in de stock om 19u30 ... weer werd gezegd dat ik maar moet terugkomen.

Ge moogt dat nu draaien en keren zoals ge wilt, als je 100 km zit te crossen om er te komen, een half uur voor sluiting in de winkel bent en enkel moet vastpakken wat je nodig hebt ... dan moet dat toch mogelijk kunnen zijn zeker?
              Dat ze vooraf de rekken al leegmaken is voor mij geen probleem, maar dan moeten ze het tot sluiting voor u toch even gaan halen zeker?
              Als ik zelfs om 19u55 dat dozeke kan vastpakken, dan nog ben ik voor 20u00 buiten.
              Allemaal juist en het klinkt logisch.
              Dus? Praat eens met die baas he
              Stuur hem een berichtje anders. Dat wordt zeker gelezen.
              Beantwoord.... is nog iets anders
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oefen uw ultiem recht uit. Koop ergens anders!
                Voor welke unieke spullen rij jij 2 keer 200 km?
                Kan je dat echt niet dichterbij vinden? Of is het prijsverschil zo groot?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                  En je kan nadien tot je tachtigste fototoestellen adviseren die je zelf niet kan betalen, want ze hebben daar precies volk te kort.
                  Ik geef ondertussen hier nu en dan wat gratis uitleg aan de moeilijkste klanten. Dat komt er meestal op neer dat ze zonder geld geen winkel moeten binnenstappen om toestellen te bepotelen waar ze geen verstand van hebben.
                  Ik weet niet echt waarover het gaat hier maar echt klantvriendelijk lijkt dit ook niet he Poza
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Als je moest weten hoeveel zaterdagen winkelpersoneel moet werken en aan welk hongerloon ! Zeker in de electronica of supermarkten !
                    Bij mijn weten wordt elke bediende op een zaterdag minstens evenveel betaald als op een andere werkdag en in bepaalde gevallen krijgen ze er nog een premie bij ... de job die ze trouwens zelf aanvaard hebben.

En misschien moeten de werknemers hun kinderen wel in de creche ophalen. Als ze elke dag n half uur langer moeten blijven, kan dat fors oplopen qua kinderopvang. Zeker als n begonnen half uur voor n volledig uur telt.
                    En als een ander altijd een halve dag verlof moet nemen om naar een winkel te kunnen gaan wanneer het de verkoper past, dat kost ook veel.
                    Om een half uur vroeger te zijn moeten de meesten wel minstens een halve dag nemen.
                    Trouwens, als die op een zaterdag werkt ... dan is die op een andere dag van de week thuis waarop die zeker geen kinderopvang moet zoeken, is voor iedereen hetzelfde hoor.
                    Ik denk ook niet dat mijn werkgever tevreden zou zijn mocht ik elke dag een half uur vroeger stoppen met werken om op tijd ergens te zijn.

Ik sta altijd als eerste aan de winkel, ipv als laatste !
                    Ik ga altijd naar de Delhaize rond 9 u of 12.30, dan is er het minste volk.
                    Ja, dat kunt ge dan doen als ge niet werkt of gepensioneerd bent.
                    Als ge 11 tot 12 uur per dag van huis weg bent om te gaan werken, elke avond thuis komt als de meeste winkels al gesloten zijn, dan ben je tevreden als je om 19u30 al eens een winkel haalt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Ik denk dat je verkeerd gelezen hebt ... ik werk op 100 km van mijn woonst.
                      De winkel is kort bij mij thuis en dus moet ik na mijn werk 100 km bollen voordat ik er ben.
                      Ik doe dus echt niet zoveel km om iets gaan te kopen maar wel om naar huis te komen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oefen uw ultiem recht uit. Koop ergens anders!
                        Was in voorraad? Direct beschikbaar?

Tegenwoordig is het vrij normaal dat mensen iets kopen en dit direct in handen willen hebben.
                        Sommige sites werken zoal: vandaag bestellen en kopen en 's avonds wordt het geleverd aan huis.
                        Kost wel extra maar de klant heeft er een mogelijkheid bij en is nog meer tevreden
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Kan volgen Tommie.
                          En sorry dat ik het zeg maar met knelpuntberoepen worden we ook dood geslagen he.

Beroepen die goed geld opbrengen en nog min of meer voor werkzekerheid zorgen wil de jeugd ook niet meer.
                          Tijdens de vakantie een maand of twee maanden zelfs, gaan werken in bijv. de horeca, is heel iets anders dat voltijds
                          in dat beroep actief te zijn.
                          Wie wil nog bakker worden of gaan boeren.

Dit is geen antwoord op jouw opmerking Weet dat wel.
                          Ik zei al eerder dat ik géén 18 jaar meer wil zijn in deze tijd.
                          Dat onze jeugd massaal aan de antidepressiva zit heeft ook zijn redenen.

Als alles klopt Tommie en beide partijen redelijk zijn dan zie ik geen reden.
                          Er is idd. een groot tekort aan verplegend personeel of in de totale zorg sector.
                          Als je als werknemer niet anders kunt zou ik in het andere geval het weren als de pest...
                          Tegenwoordig moet ALLES opbrengen, winst maken. Zie maar naar de rusthuizen.
                          En wie betaalt dat? De patiënten en het personeel, letterlijk als figuurlijk.
                          Plus dan is het nog niet bewezen dat die patiënten krijgen wat ze nodig hebben, wil zwijgen van het personeel,
                          personeel dat ook de eerste klappen krijgt.

En ja idd. moet je gelijk geven: werk word je niet gegeven, je kan het wel krijgen
                          En dan mag er ook eens gerust over gepraat worden wat je daarvan overhoud aan centen.
                          Theo,

in uwe jongen tijd, werden rusthuizen (als ze al bestonden) en ziekenhuizen gerund door nonnekes. Die werkten waarschijnlijk 80 uur per week aan een hongerloon. Waarschijnlijk hadden ze niet veel anders te doen, of was dat voor hun het hoogste. (werken van barmhartigheid)
                          Alle respect voor die nonnen, maar wie werd er toen uitgebuit?

Ik heb kinderen die tussen de 15 en 20 jaar zijn. Stevig gemotiveerd, en niet vies van een inspanning. Ik heb er alle vertrouwen in dat die nog ergens gaan geraken hoor. Zo negatief zie ik het niet in voor de jeugd.

En wat je laatste zin betreft: zodra je iets meer verdient dan een hongerloon wordt je gewoon LOODZWAAR belast hier, wat voor velen het verschil tussen werken en werkloosheid belachelijk klein maakt, en waardoor een extraatje (of een betaald overuur) echt wegbelast wordt.

Comment

Ik denk dat je verkeerd gelezen hebt ... ik werk op 100 km van mijn woonst.
                            De winkel is kort bij mij thuis en dus moet ik na mijn werk 100 km bollen voordat ik er ben.
                            Ik doe dus echt niet zoveel km om iets gaan te kopen maar wel om naar huis te komen.
                            Ja dat is wraakroepend.
                            Zou me ook lastig maken in eerste instantie.
                            Kan je vrouw dat niet gaan halen.
                            (of weet ik te weinig in dit geval)
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Dat vind ik maar raar, als je in de horeca wil werken, weet je toch dat dat ook en vooral in t weekend is ????

Toen ik begon bij de Nmbs dacht ik dat ik n administratieve job in dagdienst in t Centraal Station zou hebben, maar t was in de haven waar je zonder wagen bijna niet geraakte.

Nu werk ik 30 km van huis, ga meer zaterdagen werken dan niet, soms ook op zondag, altijd in shiften, onregelmatige shiften dan nog wel. Verlof kan afgepakt worden als er zieken zijn. Als ik n zware fout maak met ongevallen tot gevolg kan ik het op de rechtbank komen uitleggen en ben ik burgerrechterlijk aansprakelijk. Als ik eens 1 dag ziek ben, staat de controledr gegarandeerd aan de deur.

Ik krijg onder mijn vijs van de klanten (kaaifirma's die op hun wagons wachten), bazen (die altijd meer willen doen met minder volk), ondergeschikten (die liefst zo weinig mogelijk willen doen)

Maar ondanks alles doe ik het nog heel graag.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Theo,

in uwe jongen tijd, werden rusthuizen (als ze al bestonden) en ziekenhuizen gerund door nonnekes. Die werkten waarschijnlijk 80 uur per week aan een hongerloon. Waarschijnlijk hadden ze niet veel anders te doen, of was dat voor hun het hoogste. (werken van barmhartigheid)
                                Alle respect voor die nonnen, maar wie werd er toen uitgebuit?

Ik heb kinderen die tussen de 15 en 20 jaar zijn. Stevig gemotiveerd, en niet vies van een inspanning. Ik heb er alle vertrouwen in dat die nog ergens gaan geraken hoor. Zo negatief zie ik het niet in voor de jeugd.

En wat je laatste zin betreft: zodra je iets meer verdient dan een hongerloon wordt je gewoon LOODZWAAR belast hier, wat voor velen het verschil tussen werken en werkloosheid belachelijk klein maakt, en waardoor een extraatje (of een betaald overuur) echt wegbelast wordt.
                                Dat laatste klopt zeker.
                                Dat van die nonnetjes wist ik ook wel hoor
                                Werken = werken maar profiteren van ne mens daar kan ik helemaal niet tegen.

We kunnen nog een stapje verder. Dat vrijwilligerswerk... en wie is daar uiteindelijk goed mee?
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X