Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duikboot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Duikboot

In het dorpsschooltje hebben ze zich ingeschreven voor wedstrijd : "bouw een "ding" dat in een aquarium (met water) naar beneden zakt en na 2 minuten (liefst exact) weer boven komt"
    Geen batterijen, geen afstandsbediening, geen verbinding met boven,....

Het lukt niet zo goed en dan komen ze bij mij

Ik zit voorlopig te denken aan een bruistablet of aan een dobber, gecombineerd met een lekkend systeem dat eronder hangt, een ballon met water vb.
    De fantasie op BD is grenzeloos.... nog ideeën ????

Re: Duikboot

je hebt normaal wel ergens papier dat oplost in water? (van dat eetbaar papier of andere consoorten? )
    testen hoe lang 1tje nodig heeft om op te lossen. (om te weten hoeveel je ongeveer nodig hebt).

Dan in dat papier gewicht leggen.
    Papier bevestigen aan een dobber.

en dat moet lukken?

(ik zeg nu papier in mijn voorbeeld, maar ik denk dat oplosbare dingen als wat ik in gedachten heb, zo moeilijk niet kunnen zijn? )
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

(papier: http://www.abcwinkeltje.nl/Webwinkel...ar-papier.html )
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

kweet nu wel niet of dit toegelaten is
        in ieder geval beslis je zelf wanneer dat ding weer naar boven komt ^^

grtz david
        Last edited by TrsH; 26 september 2012, 16:03.

Comment

Gewoon een PET fles met bruiswater, in de dop een klein gaatje (zodat het water kan ontsnappen) deze plat in het aquarium
          met langs de onderkant iets verzwaring zodat ze plat blijft hangen, het koolzuur doet de rest.
          Het timen op twee minuten zal afhangen van factoren als gewicht en temperatuur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Gewoon een PET fles met bruiswater, in de dop een klein gaatje (zodat het water kan ontsnappen) deze plat in het aquarium
            met langs de onderkant iets verzwaring zodat ze plat blijft hangen, het koolzuur doet de rest.
            Het timen op twee minuten zal afhangen van factoren als gewicht en temperatuur.
            Dan moet er toch ook druk op de fles zijn?
            ik kan mij volledig vergissen, maar het lijkt mij dat het water anders niet uit de fles zal gaan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Dan moet er toch ook druk op de fles zijn?
              ik kan mij volledig vergissen, maar het lijkt mij dat het water anders niet uit de fles zal gaan?
              Het koolzuur maakt een gasbel en drukt zo het water naar buiten onder de waterspiegel in de fles, verder de wet van Archimedes, simpel toch.

Probleem is wel dat dat koolzuurgehalte niet bij alle spuitwaters gelijk is, en dat het na een paar keer niet meer zal werken.

En als je het heel ver wil gaan zoeken, iets maken naar de wet van Galileo, verschillende vloeistoffen en met de temperatuur gaan spelen,
              maar ik vrees dat ze ook de temperatuur niet zullen mogen beinvloeden.
              Last edited by Guest42; 27 september 2012, 06:32.

Comment

Even de fysicawetten oprakelen ..
                1) Maak iets dat juist zweeft onder water. Lees ZWEEFT en breng het op de bodem van een aquarium gevuld met water.
                2) Na 2 minuten giet je een kilo zout in het water. Je duikboot gaat naar boven. Dit komt omdat op dat ogenblik het soortelijk gewicht van je boot kleiner wordt dan de vloeistof erom heen.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  Even de fysicawetten oprakelen ..
                  1) Maak iets dat juist zweeft onder water. Lees ZWEEFT en breng het op de bodem van een aquarium gevuld met water.
                  2) Na 2 minuten giet je een kilo zout in het water. Je duikboot gaat naar boven. Dit komt omdat op dat ogenblik het soortelijk gewicht van je boot kleiner wordt dan de vloeistof erom heen.
                  Ik denk dat dit niet toegelaten is volgens de gegevens van de TS

Comment

Even iets vermelden .

Bij karperhengelen wordt soms ook een soort van plastiek gebruikt dat oplost in water.
                    Misschien is dit iets sterker dan het papier.

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                      Even iets vermelden .

Bij karperhengelen wordt soms ook een soort van plastiek gebruikt dat oplost in water.
                      Misschien is dit iets sterker dan het papier.

Johan
                      Dat noemt men pva, een stukje touw (komt ook in de vorm van zakjes) dat oplost in het water. Oplostijd is afhankelijk van de temperatuur van het water en welke soort pva je juist gebruikt.

Comment

Hang een zouttablet onder de "duikboot". Dat zout lost op, en je duikding komt naar de oppervlakte. Deze techniek werd gebruikt door dranksmokkelaars tijdens de Prohibition ofte drooglegging (1919-1933 dacht ik), en prachtig geïllustreerd in Sergio Leone's "Once upon a Time in America"
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Je maakt iets dat zo goed als net drijft (bijvoorbeeld plastiek potje met wat lucht of water in), onderaan maak je een klein houdertje (dat vrij in het water kan hangen) en daar bevestig je suikerklontjes of bruistabletten of zo aan (iets dat oplost in water), na een tijd zal het gewicht afnemen en zal uw potje naar boven komen.
                          De verdeling van alles zal wat uitproberen zijn.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Working...
                          X