Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Computer vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Computer vraagje

Wie kan me helpen,

Eerst even de situatie uitleggen. Ik heb een netwerk camera die buiten op onze oprit gericht is. Deze camera heeft een ip adres 192.168.xxx.xxx . Deze hangt dus aan de router.
    Op de router hangt ook een nas met een ip in dezelfde range. De webcamera slaat bij beweging beeldjes op in een map op de nas. Dit is de huidige situatie.
    Mijn probleem is dat die nas daarvoor 24/24h moet aanstaan en nogal veel stroom verbruikt.

Ik wil dus iets anders, ik dacht eerst aan een netwerkschijf maar deze zijn nogal duur.

Nu heb ik hier al een mini laptop draaien voor mijn weerstation en mijn monitoring van de zonnepanelen. (verbruikt 10W).
    Het is mijn bedoeling dat die netwerkcam bij beweging de beeldjes op die mini pc zet. Ik heb in die mini pc een map gedeeld in mijn netwerk. Als ik nu in verkenner vanaf mijn desktop pc bij netwerk kijk zie ik inderdaad de map op de mini pc waar ik mijn beeldjes wil opslaan van de camera. Probleem is echter dat die locatie in verkenner : \\Eeepc\d\camhek noemt en dus niet een adres is 192.168. enz...

Ik kan dus onmogelijk de locatie \\Eeepc\d\camhek ingeven in de settings van mijn webcam. Ik moet het ip adres van de mini laptop ingeven. Maar als ik naar het ip adres van die mini laptop surf krijg ik foutmelding dat pagina niet kan weergegeven worden.

De fire wall staat uit op de mini laptop. En de mini pc heeft xp als operating system.

Wie kan me helpen?

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Re: Computer vraagje

hoe kiest hij dan de map op de nas als je alleen maar een ip adres ingeeft, misschien dezelfde weg volgen voor de minipc.

Ruud
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Wilde gok...Port forwarding misschien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
        hoe kiest hij dan de map op de nas als je alleen maar een ip adres ingeeft, misschien dezelfde weg volgen voor de minipc.

Ruud
        Dat komt omdat ik op de nas ftp protocol aan heb gezet.

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          Dat komt omdat ik op de nas ftp protocol aan heb gezet.

mir
          Een FTP-server-softwareke laten draaien op je laptop dan
          My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
            Een FTP-server-softwareke laten draaien op je laptop dan
            Wel dat heb ik net geprobeerd maar krijg het niet in orde.
            Ik heb filezilla ftp server geinstalleerd. Dan vraagt hij bij opstart om te verbinden met server. standaard staat daar 127.0.0.1 poort 14147. Ik laat alles zo staan. Ik maak een user en paswoord aan.
            Als ik dan met een andere pc wil inloggen met filezilla client op 127.0.0.1 lukt het me niet.

mir

Comment

Wel dat heb ik net geprobeerd maar krijg het niet in orde.
              Ik heb filezilla ftp server geinstalleerd. Dan vraagt hij bij opstart om te verbinden met server. standaard staat daar 127.0.0.1 poort 14147. Ik laat alles zo staan. Ik maak een user en paswoord aan.
              Als ik dan met een andere pc wil inloggen met filezilla client op 127.0.0.1 lukt het me niet.

mir

tuurlijk niet, de 127.0.0.1 is de localhost, dus gewoon zichzelf.
              My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

Comment

Vul i.p.v. //eeepc/***** //192.168.123.123/ ***** in. Het IP van de eeepc dus, de 123.123 zijn fictief...
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

Comment

Hoorde er bij de ip cam geen software?
                  Ik heb zo ooit 4 van die dergelijke ip camera's aangesloten in een bestaand netwerk in een winkel.
                  Er was een aparte pc aanwezig speciaal voor de opnames van die camera's met voor die tijd een belachelijke grote HD (500 GB).
                  Ik kon toen voor een hele week de beelden opslaan van die vier camera's.
                  Op die pc was een programma geinstalleerd die zocht naar ip's van dergelijke camera's, en dat ging voor de rest belachelijk simpel.
                  Je kon dan zelfs op alle pc's in het netwerk toegang krijgen tot dat programma en zag dan eventueel 1,2,3 of 4 camera beelden.
                  Je kon dan ook terug zien wat er opgenomen was en ook de opname's verwijderen, de camera's configureren kon ook.
                  Maar je kon ook rechtstreeks inloggen op het ip adres van de desbetreffende camera. Ik ben helaas de naam van het programmaatje vergeten.
                  Ik praat dan ook over 9 jaar terug. Dus ik neem aan dat er nu nog wel zoiets bestaat.

Ruud
                  Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Vul i.p.v. //eeepc/***** //192.168.123.123/ ***** in. Het IP van de eeepc dus, de 123.123 zijn fictief...
                    Even van in het begin. Ik heb dus filezilla server interface gedownload. Kan ik dat gebruiken om die mini pc als server te doen werken?
                    Bij het opstarten zie je connect to server, je krijgt dan een venster waar je het server adres poort en admin paswoord kan invullen.

Ik heb dus begrepen dat ik die 127.0.0.1 (local host) moet veranderen naar het ip adres van die laptop ? 192.168.0.xxx ? Wat vul ik in bij port ? staat standaard op 14147 ?

Als ik dit allemaal doe krijg ik could not conect to server.

mir

Comment

Nee : je server draait lokaal op je pc. En die gebruikt die local host om in te loggen (lokaal) op de ftp-server om je settings te doen (daarvoor gebruik je poort 14147 standaard).
                      Dat inloggen doe je normaal enkel vanop je server (in jou geval dus je laptop).
                      Eigenlijk heb je de FTP-server (dat is een aparte service), dan een grafische gui (die filezilla server interface) waarmee je de settings kan doen (daarvoor moet je inloggen op die 127.0.0.1 en poort 14147).
                      Om via een andere pc op die ftp-server te geraken moet je dus connectie maken naar het ip van je laptop en ftp-poort 21). Normaal gebruik je daar een ftp-client voor (maar het kan evengoed met explorer). Je kan het ook op de server-pc zelf testen door een ftp client te gebruiken door in te loggen op je localhost en poort 21 te gebruiken.
                      Wat je wel nog moet dan is een user aanmaken in die ftp-server, eventueel met paswoord en daar je directory aan koppelen waarin de files staan die via die ftp toegankelijk moet zijn.
                      Last edited by polleke_cgc; 21 juli 2012, 10:19.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Ok ik probeer het.

Ik heb ondertussen eens getest met webcam7 maar dat programma doet niet wat het moet doen (opnemen bij beweging). Soms wel soms niet ik kijk nog wel wat verder.

mir

Comment

Probleem is echter dat die locatie in verkenner : \\Eeepc\d\camhek noemt en dus niet een adres is 192.168. enz...

Ik kan dus onmogelijk de locatie \\Eeepc\d\camhek ingeven in de settings van mijn webcam. Ik moet het ip adres van de mini laptop ingeven. Maar als ik naar het ip adres van die mini laptop surf krijg ik foutmelding dat pagina niet kan weergegeven worden.

De fire wall staat uit op de mini laptop. En de mini pc heeft xp als operating system.

Wie kan me helpen?

mir

Die Eeepc heeft toch ook een IP adres ? Om dat te achterhalen: Start --> Run --> cmd --> ipconfig
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Polleke, het is gelukt ik maakte de grote fout om ipv ftp:// http:// te gebruiken.
                            Als mijn camera nu beweging ziet plaatst hij de beelden in een map op de mini laptop. Ik kan vanaf mijn pc hier op mijn bureau die map ook bereiken en de beelden bekijken.
                            Nu wil ik ook graag die beelden bekijken vanop een andere locatie. Ik moet dus kunnen inloggen op die mini laptop vanop een andere locatie.

Ik heb in mijn router virtual server aangezet met het ip van die mini laptop en poort 21.
                            Allemaal ok, maar nu komt het. Ik heb hier ook een draadloze modem van telenet. Om mijn camera rechtstreeks te kunnen bekijken moest ik in het verleden in die telenet modem mijn ip adres van mijn eigen router ingeven en een poortnummer. Op die manier kan ik dus als ik van ergens anders mijn ip adres ingeef en het juiste poortnummer erachter mijn webcam bekijken.

Nu wil ik hetzelfde doen voor die mini laptop dus ik dacht ik moet poort 21 openzetten maar hier gaat het mis poortnummer moet tussen 1023 en 65536 liggen .

mir

Comment

Allé : sluit telenet nog altijd die poorten af onder 1024...
                              In de instellingen van je ftp-server kan je normaal die poort instellen (dus die "listen on these ports"). Voor FTP is dat standaard 21, maar je zou er bv. 2121 kunnen van maken, en dat dan ook zo gebruiken.

Aan die http: <-> ftp: had ik niet zo direct gedacht...
                              Het makkelijkste voor ftp is een client gebruiken (zoals ook die filezilla). Verkenner lukt ook, maar is minder handig.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X