Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tijd voor een nieuwe GPS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tijd voor een nieuwe GPS

Jij bent Nederlander, wij Vlamingen (nou ja, ik niet echt, maar kom). Dat maakt het verschil. Vroeger, en ik spreek van vóór de komst van de Vlaamse commerciële televisie, keken velen van ons naar Nederlandse zenders; persoonlijk heb ik nog heimwee naar de VPRO met Freek De Jonghe, Koot & Bie, enz.
    Maar vandaag de dag wordt er, vanuit Vlaanderen, niet meer zo vaak naar de NL televisie gekeken, en verdwijnt die 'gewenning'. Dat NL van over de grens (en ik woon ongeveer even ver van de NL grens als jij) is ons vreemd geworden. Je merkt het ook aan NL TV-programma's die hier worden uitgezonden en vandaag de dag ondertiteld worden voor Vlamingen!
    Ik neem aan dat -tenminste als er Vlaamse programma's op de NL televisie worden uitgezonden- het vice versa evengoed het geval is?
    En er is heel duidelijk een verschil tussen Vlaams en Nederlands. Ik heb trouwens jaren op een taalafdeling gewerkt, en mocht af en toe Vlaams naar het Nederlands vertalen voor een collega uit Utrecht!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Ik neem aan dat -tenminste als er Vlaamse programma's op de NL televisie worden uitgezonden- het vice versa evengoed het geval is?
      Natuurlijk. Niet omdat we het niet zouden kunnen verstaan*) maar uit wraak voor het ondertitelen van onze programma's.

*) M.u.v. sommige interviews van Jambers

Comment

Nu we toch al off-topic aan het gaan zijn...

In die Nederlandse programma's hoor je ook opvallende scheldwoorden: zeikerd, klotewijf (met een zeer tweeklankerige 'ij') en noem maar op. Dat valt me toch altijd op als ik naar pakweg Flikken Maastricht kijk (of vroeger Baantjer).

Als je naar Code 37 kijkt (ik heb er een paar afleveringen van gezien) natuurlijk hoor je ook dergelijke taal (op z'n Vlaams), maar erg aangenaam vind ik het niet. Je vloekt en scheldt in het dagelijkse leven natuurlijk ook wel eens, maar soms vind ik het een beetje van het goede teveel .
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
          met een zeer tweeklankerige 'ij'
          Hoe klinkt zoiets dan?

Comment

Er is een behoorlijke kans dat als je nu voor jezelf 'schijf' zegt, dat je die 'ij' als een mooie diftong uitspreekt . Het is de standaarduitspraak (zo heb ik het geleerd toen ik nog toegepaste taalkunde studeerde), maar wij Vlamingen zullen het niet zo snel gebruiken. Buiten de professoren op HUB heb ik nog maar zelden iemand zo horen spreken .
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
              Er is een behoorlijke kans dat als je nu voor jezelf 'schijf' zegt, dat je die 'ij' als een mooie diftong uitspreekt .
              Kan me niet voorstellen dat dat standaardtaal is. Maar er zijn vele manieren, van schaif tot schèf, afhankelijk waar je vandaan komt.

Comment

Working...
              X