Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote filmtopic : tips ivm films MET sfeer & inhoud (enkel jullie 1e keuzes!)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote filmtopic : tips ivm films MET sfeer & inhoud (enkel jullie 1e keuzes!)

En dan misschien Adams Apples - Integraal op Youtube
    Maar het is een appelvla, ok!
    Last edited by Poza; 15 augustus 2012, 23:18.

Comment

Re: Het grote filmtopic : tips ivm films MET sfeer & inhoud (enkel jullie 1e keuzes!)

Hachi met Richard Gere
      Touch the Earth...Gently
      www.passionsenfrance.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
        Voor mij steekt Quentin Tarantino er met kop en schouders bovenuit:

1. Reservoir Dogs: geweldig hoe je zo'n sublieme film met maar bijna één decor kunt maken
        Dan raad ik je deze aan om te zien waar Tarantino de mosterd gaat halen.
        The taking of Pelham One Two Three
        Die is trouwens beter dan de remake.

Nog een paar titels,
        Talk Radio
        The China Syndrome

Het zijn geen topfilms, maar ik wou er een paar oudere films bijhalen.

Een echte goeie film zou je eigenlijk zonder geluid moeten kunnen bekijken en zonder beeld moeten kunnen beluisteren.

Comment

Twee van de jaren '80 die ik binnenkort met plezier terug ga bekijken:
          - The Breakfast Club
          - St. Elmo's Fire

Meer uit nostalgie dan uit filmkwaliteit wil ik nog eens Class terug zien.

Laatste film die ik in de bioscoop ben gaan zien:
          Batman, The Dark Knight Rises
          Helemaal niet slecht, two tumbs up!

Onlangs een schitterende serie ontdekt: Breaking Bad
          Maar ook de 2 seizoenen van het Deense The Killing konden mij bekoren (en de Amerikaanse remake ook, vooral omdat men geen "gladde" hoofdrolspelers heeft gekozen)

Dit oudje er ook nog bijgooien: "Say hello to my little friend"
          Last edited by Sultana; 14 augustus 2012, 20:22.

Comment

Ok, ik ga slechts eentje pluggen nu. Een feel-good movie die ik ooit in de sneak gezien heb. Dat was 1 van de betere verrassingen die ik meegemaakt heb. Britse humor en geweldige soundtrack uit de jaren '80.
            Peter's friends

Ik ben aan het kijken ondertussen

[offering to give Maggie a make-over]
            Carol: Maggie, you are a very pretty girl.
            Maggie: No, I'm not.
            Carol: Yes, you are.
            Maggie: No, I'm not.
            Carol: Yes! But you make Mother Teresa look like a hooker.
            Last edited by ccc; 14 augustus 2012, 22:29.

Comment

Aangezien ik een groot filmliefhebber ben, geen kenner omdat ik nergens iets
              van ken en dit ook niet wil zijn, kies ik gewoon een filmpje dat me nog steeds
              plezier bezorgt... en een woordje uitleg erbij waarom.

2001… mysterieus en majestueus

Helaas behoor ik niet tot het kransje mensen die de symboliek en psychologie
              in deze film grondig heb zitten uitspitten. Als maker en schrijver zelf verklaren
              mislukt te zijn wanneer iemand hun prent begrijpt, hoeven ze van mijn kant
              wat dit betreft niet op veel steun te rekenen.
              De kracht van de film is voor mij namelijk dat het zo’n overweldigend, visueel
              spektakel is. De beelden van de ruimte, de kosmonauten en traag wielewalende,
              wegglijdende, of zich openende ruimteschepen gekoppeld aan Straus’ Alzo sprach
              Zarachustra en een andere Straus zijn Blauwe Donau, in een vrijwillig langzaam
              gehouden tempo geven de film zijn poetische kracht en schoonheid. Het is een
              ruimtesymfonie en een bijna religieuze ervaring.
              Wellicht had Kubrick ook nog een en ander te vertellen over de dehumanisering
              van de mens door technologie, maar dat moet dan helaas al voordien gebeurd zijn,
              want echte mensen van vlees en bloed lopen er in zijn film niet rond.
              Wat die beroemde “The Down of Man” opening betreft die zowat 15 minuten duurt
              en waar in aapachtige wezens een zwarte monoliet vinden, dit zou een overblijfsel
              kunnen zijn van een buitenaardse technologie, maar net zo goed een metafoor voor
              ons onvermogen om zelfs maar de meest simpele dingen te begrijpen.
              Hoe dan ook, de apen leren er uit ze elkaar met beenderen de hersens kunnen inslaan,
              alsof Kubrick insinueert dat nieuwe vondsen (uitvindingen) altijd eerst al wapens
              gebruikt worden, (waaruit je weer kan afleiden dat de mens een gevaar voor zichzelf is)
              alvorens er iets nuttigs mee te doen. Moet je dus eerst even wat wapengekletter
              uitvinden om de sterkste te zijn en te overleven, alvorens je je de luxe van de kunst
              kunt permitteren?
              Gelukkig krijgen we wel mee dat Dr. Floyd op weg naar de maan is om die vreemde,
              zwarte monoliet die daar ondekt is te onderzoeken. De monoliet zendt een signaal
              in de richting van Jupiter, maar niemand weet waarom. Zoals we eigenlijk ook niet
              weten of het dezelfde is die ooit op de aarde door onze voorouders gevonden is en
              wat die daar lag te doen. Gemakshalve kun je ze misschien beschouwen als keutels
              van de Goden die vroeger kosmonauten waren… Maar in ieder geval is het bestaan
              ervan een zaak van nationale veiligheid geworden.
              Vandaar gaan we aan boord van de Discovery dat, vastbesloten het geheim van de
              monoliet te ontcijferen, op weg is naar Jupiter. Hier stuiten we onder andere op
              Kubrick’s wantrouwen tegenover technologie met HAL 9000. Je weet wel, de
              voorloper van IBM. Eenmaal dat de crew in de gaten heeft dat de computer onstabiel
              (Bill Gates was nogthans niet in de buurt) is geworden, trachten ze hem te deactiveren.
              Maar Hal verzet zich natuurlijk. Dramatisch en grappig tegelijkertijd. Het meest menselijke
              deel van de film en eindelijk iets met een kloppend hart.
              Het laatste en vierde deel (Jupiter en het oneindige) roept misschien nog wel de meeste
              vragen op. Het enige wat ik er zo’n beetje uit kan concluderen is dat Kubrick ons misschien
              een lesje in bescheidenheid wil leren? In zijn ogen bedachten we ons sowieso onnodig
              vaak goddelijke eigenschappen toe, terwijl we eigenlijk weinig of niks voorstellen.
              Wel vinden ze een veel grotere monoliet dan deze op de maan die in de ruimte rondzweeft.
              Als het ruimteschip hem tracht te achtervolgen wordt het een ruimte / tijdstunnel of iets
              dergelijks in gecatapulteerd naar een plaats waar Bowman de rest van zijn leven mag blijven.
              Met iets deugdelijks te roken in de buurt kom je tot een psychedelische ervaring die het
              beste werk van Jimi Hendrix evenaart. Maar Bowman sterft er en wordt er prompt weer
              herboren. Wie weet of dit een verwijzing is naar de volgende stap in onze evolutie, of
              misschien werd het (en alle ruimtegereis) door Kubrick als noodzaak gezien om te overleven,
              zoals die apen ooit beenderen nodig hadden…
              In ieder geval neemt de film niet (zoals de meeste films) op het einde mooi alle draden samen
              om je een of andere sluwe oplossing aan te bieden, maar spint nog wat meer draden en smeert
              je zo je menselijke onmacht om ergens ook maar iets van te begrijpen, onder je neus en rest ons
              niets dan het mooie in de kunst om ondertussen van te genieten.
              Met andere woorden: het blijft een raadsel en per keer dat je kijkt heb je alleen nog maar meer
              vragen.

Comment

Een geheimpje. Ik hou van stomme films. Ik bewonder ze. En ik wil deze kennis
                even met u delen. Of tenminste een paar films meegeven die ik graag zie en herzie.
                Ik kon me niet beperken tot 1 film, dat zou belachelijk zijn. Vandaar maar van de
                eerste keer een stuk of wat die nog zeer de moeite zijn...

Zo eens om het jaar ongeveer hou ik mijn eigen kleine festival van de stomme film.
                Deze kleurloze, hoewel soms getinte pareltjes van eergisteren, weten me nog altijd
                te boeien, te charmeren en te ontroeren; en omdat ik nu eenmaal niet meer verlang
                van een film...

Birth of a Nation, D.W. Griffith (1915)
                Ondanks alles, de film is namelijk politiek even correct als de politiek is, blijft dit
                toch een van de eerste grote langspeelfilms uit de geschiedenis die bovendien nog
                altijd voor de nodige controverse zorgt.
                Zowel wat betreft de regie: was Griffith de eerste die gebruik maakte van close-ups,
                cross cuts, of m.a.w., de vader van de moderne cinema. Als inhoudelijk: de prent is
                sentimenteel en zelfs walgelijk racistisch, maar eveneens meeslepend en uitdagend,
                zoals de aanval van de Ku Klux Klan op de tonen van Wagners Ride of the Valkyries.

The Kid, Charlie Chaplin (1921)
                Een vroeg meesterwerkje van Chaplin. De zwerver ontfermt zich over een in de steek
                gelaten jongetje. 5 jaar later wil de moeder haar kind terug. Het kind is de Kid, een
                briljante Jacky Coogan.
                Dit is zo’n film van een lach en een traan die wél werkt, zelfs na al die jaren nog
                Geschreven, geproduceerd, hoofdrol en muziek van Chaplin.

Greed, Erich von Stroheim (1925)
                Aangrijpende, genadeloze studie over de gevolgen van het winnen van het goede
                lotje in een loterij. De film gaat over een mijnwerker die tevens tandarts is, zijn
                kibbelzieke vrouw en zijn beste vriend. Hun hebzucht is hun ondergang. Met een
                bloedstollende finale in Death Valley.
                Nog altijd zijn zo’n 7 uren van dit meesterwerk zoek. Mooi is dat in de originele
                zwart-wit print alle goud gerelateerde voorwerpen (zoals munten, tandvullingen,
                een gouden tand, een gouden bed-einde, een gouden vogelkooi, een kanarie en
                goud zelf) allemaal frame-by-frame met de hand goud getint waren.

Battleship Potemkin, Sergei Eisenstein (1925)
                Eisenstein brengt zijn beroemde montage theorie in volle glorie in de praktijk.
                Een van die grote klassiekers, waar zoals zo vaak, iedereen wel al over
                gehoord heeft, maar daarom nog niet gezien.
                Naar een waar gebeurd verhaal over de muiterij op de Potemkin die uitmondde
                in straatprotest, wat een massa-slachting tot gevolg had. (Met dé trappenscene,
                een van de beroemdste scenes uit de filmgeschiedenis.)
                Aangrijpend, nog altijd. Een grootste film, nog altijd.

Napoleon, Abel Gance (1927)
                Legendarische film over de Franse generaal, Bonaparte. Vanaf zijn prille jeugd
                tot zijn triomfantelijke intocht in Italie. Cinemascope, tripple screen (triptych
                images), MTV-achtige montages, rijdende camera’s, enz. Voor al diegenen die
                er aan twijfelen of film kunst is. En voor de anderen ook.
                Bekijk de scene maar eens als Rouget de l’Isle de menigte, die verzamelt is
                in de Club des Cordeliers, de Marseillaise leert. Of liever: bekijk de hele film
                maar en huiver en ween want zoveel moois en geniaals valt niet vaak te
                bewonderen.

Metropolis, Fritz Lang (1927)
                Klassieke sci-fi film. (Ik hou vooral van de versie met muziek van disco koning
                Giorgio Moroder. Een perfecte synthese tussen beeld en geluid.)
                Over de mooie Maria die een opstand van ondergrond-werkers leidt in een
                toekomstige fabriek. Met spectaculaire sets, een ongeëvenaarde visie op de
                toekomst, symbolische en religieuze verwijzingen. In een van de vele
                indrukwekkende scenes zien we hoe de toren van Babel wordt gebouwd,
                terwijl even later de zeven hoofdzonden in de gedaante van geraamtes dansen.

Modern Times, Charlie Chaplin (1936)
                Sociale kritiek op zijn Chapling verpakt in een grandioze komedie. De zwerver
                tracht te overleven in een geïndustrialiseerde samenleving.
                Met tal van beroemde scenes, zoals met de moersleutels waarin Charlot, nadat
                de machines allang zijn stil liggen het niet meer kan laten alle moeren die hij
                op zijn weg tegenkomt nog een kwartslag aan te spannen.
                Ooit omschreven als pessimistisch wat de gemeenschap betreft en optimistisch
                wat de menselijkheid betreft. Hier sluit ik me graag bij aan.

Allen kijken... graag. Of niet.

Comment

Working...
                X