Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

    Ik rij met een Astra Break 1.9CDTI (bwj. 2006). Deze morgen (en gisterenavond eigenlijk al) merkte ik op dat het mij in de lage toeren aan kracht ontbreekt (weinig koppel). Starten vanuit stilstaand in 1ste komt heel traag op gang tot ik op een bepaald toerental kom en de turbo inschakelt. Hernemen in bv. 2de bij indraaien straat, zelfde fenomeen. Ook heb ik de indruk dat bij het uitschakelen van de motor hij een 'secondje' langer draait.

    Kan dit eventueel aan de diesel liggen ? Misschien wat vuil in tank ; ik tank al jaren bij DATS24 (vorige week echter volgetankt in de UK bij een BP-station, maar ondertussen al weer getankt bij DATS).
    Of ligt het mogelijk aan iets anders ?
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

    Ik heb er zeker niet veel kennis van,
    maar een mede-leider op de chiro,
    had met zijn astra (wel ouder model) hetzelfde probleem,
    maar enorm... alle kracht was daar weg (normaal rijden was constant plankgas)
    en die had blijkbaar te weinig olie, en daardoor heel wat slijtage...

    geen idee of dit bij jou hetzelfde is natuurlijk,
    ik zou alleszins niet te lang wachten en toch eens een garage opzoeken...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

      Ik ken wel ietsje van auto's, maar niet genoeg om echt te zeggen wat het is.

      Als ik zo hoor (weinig kracht) zou ik zeggen:
      - iets met de luchttoevoer
      - iets met de brandstoftoevoer.

      Bij beide zou de filter vuil kunnen zijn. De luchtfilter kan je eventueel zelf wat proper maken , maar zie dat er zeker geen vuil valt in het deel dat naar de motor gaat, dan krijg je ook problemen.
      (Als je zelf niet veel van auto's kent ga je beter naar de garage)

      Opel heeft nogal eens last van problemen met de EGR-klep (in geval van diesel). Deze klep zorgt ervoor dat een deel van de uitlaatgassen terug naar de inlaat gaat en zo opnieuw verbrandt word. Dit om de uitstoot te beperken. In die uitlaatgassen zit roet en als je een kalme (lees: zuinige) chauffeur bent, dan kan dat in die klep beginnen aanslaan en krijgt de motor dus minder lucht en bijgevolg een slechtere verbranding = minder vermogen. De turbo pompt er dan weer wat bij en dan gaat het weer beter.


      In ergste geval een injector die stuk is of niet (goed) verstuift.
      De turbo zelf kan kapot zijn (door te weinig olie,...) al twijfel ik hieraan.
      De brandstofpomp kan ook problemen hebben. (Maar dan ga je ergere symptomen zien denk ik)

      Zelf heb ik de ervaring dat de diesel van Dats24 niet de beste kwaliteit is.
      Ik rij zelf met een Opel 1.7 CDTI en die klatert heel erg bij koude motor, heeft weinig vermogen en ik rij minder kilometers als ik Dats tank. (ik doe dat dus niet meer)
      Het kan dus zijn dat jij en je motor gewoon zijn van betere kwaliteit te rijden (BP)
      Als dat nu zo snel gewend weet ik ook niet.
      Feit is dat de computer van de motor constant 'leert' en zich aanpast aan de omstandigheden.

      Ik redeneer maar wat, het kan zijn dat hier dingen instaan die niet voor jou van toepassing zijn.

      Best is om een garage op te zoeken voor je meer schade krijgt.
      Vraag om je te contacteren als de kosten boven de ... euro's liggen.
      Vaak gaan ze de auto aan de computer hangen en zien ze wel waar er een probleem is.
      Ook die diagnose kost geld natuurlijk.
      Als je naar de garage gaat moet je ook niet gaan zeggen van : 'kan het dat of dat zijn'
      Laat hen het maar uitzoeken, zij zijn de specialisten en je betaald hen ervoor.

      Hopelijk is het maar een 'prul'
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

      Comment


      • #4
        Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

        Is je verbruik het zelfde gebleven of heb je het idee dat je wagen meer "dorst" heeft dan anders ook? Ik had het nl ook en bleek een lek te zijn in brandstoftoevoer.
        Webstek in opbouw

        Comment


        • #5
          Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

          Nee, niet meer verbruik dan anders. En DATS24 tank ik al jaren (enkel bij uitzondering eens een ander merk zoals een tweetal weken geleden in de UK).

          Zal maar eens naar de garage gaan vanavond...
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #6
            Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

            Niet gehinderd door enige technische kennis van zaken maar door een ervaring uit het verleden zou ik een probleem met de luchtmassameter durven vermoeden.

            Bob

            Comment


            • #7
              Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

              Even samenvatten: mogelijke storingsbronnen zijn de luchtfilter en de EGR klep, Lekke brandstoftoevoer lijkt me erg onwaarschijnlijk, dat zou je ruiken. Defecte injector is mogelijk, maar dan draait de motor onregelmatig/bonkerig/rook.
              Verstopt brandstoffilter is een andere piste, bij lage toeren komt er genoeg door en draait de motor normaal, bij hogere regimes is de toevoer afgeknepen.
              Een dure mogelijkheid is een defecte turbo. Compressieverlies kan ook, meerdere oorzaken hier: lekke koppakking tussen 2 cilinders, tussen cilinder en olieleiding, tussen cilinder en koelvloeistof, tussen cilinder en buitenlucht.

              Mijn advies: ga onmiddellijk naar de garage, en rij tot dan erg rustig, probeer niet uit je motor te halen wat er nu niet in zit. Hou je dashboard in de gaten, temp, oliedruk...

              Ik heb nog niet zo lang geleden 2 jaar aan de receptie gewerkt bij Renault, en heb een niet-afgewerkte A1 autotechniek "op zak" (niet dus)
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

                Ok, thx
                Panasonic Lumix FZ2000

                Comment


                • #9
                  Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

                  Laat je iets weten ?

                  Thx

                  (En : "Hope for the best, but prepare for the worst")
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

                    Zelf heb ik ook geen technische kennis maar als ik zo lees doet me dat denken aan een probleem die wij jaren geleden hebben gehad !

                    Was ook steeds van gas geven maar geen response van de motor, zelf zo erg dat er amper 70 km op de teller kwam !

                    Na controle bleek het de carburator te zijn die kapot was en de toegang/uitlaat blokkeerde, kostenplaatje ongeveer 1000€ zonder werkuren!
                    Gelukkig werd ik 1 week later eigenaar van m'n nieuwe bolide en dus de kosten niet meer gedaan

                    Groetjes,

                    Sebastien
                    Heb geen ervaring maar al doende leert men

                    https://www.facebook.com/DegrooteSeb...ografie?ref=hl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

                      't is een diesel, en die zijn erg zeldzaam met een carburator
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

                        Vorige weel in UK getankt en nu hier?
                        Is dan normaal hé ... ge hebt diesel die links draait gemengd met diesel die rechts draait.

                        Heb al twee keer iets dergelijk gehad ... de ene keer was het een verstopte brandstoffilter en de andere keer een defecte EGR-klep.
                        Resultaat was bij beiden net hetzelfde.

                        Maar het kan zoveel zijn, best even naar de garage gaan en laten nazien.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

                          Hoeveel km staat er op de teller ? Vandaag kan een blok makkelijk 400.000 km draaien voor revisie, er zijn uitzonderingen, soms al schade na enkele 10.000den, of, zoals een kennis van mij met dezelfde Berlingo vracht 2.0 HDI (90pk) als ik, nu +900.000 km, wel in de tweede carrosserie (aangereden na 400.000, motor overgebouwd in een recentere met verwaarloosde motor (olievrij rijden werkt niet lang...)
                          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

                            EGR-klep is zeer goed mogelijk
                            My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kosten op komst ? - vraagje voor autotechneuten

                              @mnoach : 125000 km

                              @Bottie : over welk bedrag zouden we het dan hebben ?
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment

                              Working...
                              X