Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belastingscontrole tot op de draad

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belastingscontrole tot op de draad

Hallo,

Gisterenmorgen mocht ik het leuke schrijven ontvangen van de dienst belastingen." Ik heb de eer u mede te delen dat ik zonder tegenbericht van uwentwege mij op ******* kom aanmelden voor een controle......."
    Dan volgt er een lijstje van dingen die ik moet kunnen voorleggen. Dan dingen die ik moet opsturen voordat ze komen....
    Ik word hier moe van. Enkele jaren geleden hadden wij een zaak die we stopgezet hebben omdat het sop de kolen niet waard was. Maar de reden speelt eigenlijk geen rol. Het vreemde is dat de zaak is stopgezet halverwege 2009 en ik moet nu alles kunnen voorleggen van aanslagjaar 2009 en 2010. Vreemd. Alles is al afgerond en afgesloten van mei 2009. En ze moeten alles weten. Daar ben ik wel even zoet mee om alles terug op te zoeken, kopietjes maken, sorteren... Van mij mogen ze zoveel controleren als ze willen. Wij hebben alles volgens de regeltjes gedaan (met een boekhouder). Volgens velen ben ik veel te braaf geweest (ik heb helemaal niet het onderste uit de kan gehaald, misschien zelfs niet hetgene waar ik recht op heb), maar daar mekker ik niet over. En nu komen ze mij lastigvallen. Ik heb toen ook al controle gehad van de sociale inspectie omdat mijn vrouw meewerkende echtgenote was. En waar je dan al ongeveer 260 euro sociale bijdrage per kwartaal voor afdraagt. Dan een half jaar geleden kwamen die van Recupel ook nog eens een controle op afstand doen waar ik weer enkele uren zoet mee ben geweest en waar mijn postzegels voor kopieën op te sturen meer kostte dan ik ooit aan hen heb moeten betalen in die twee jaren dat wij actief waren. En al die papieren waren in een vreemde taal (en ik heb het niet over Frans, Engels, Duits ofzo). Die verstonden daar geen jota van. Maar ze hadden hun papierkes en dan hoorde ik er niets meer van. Ik had hen al gezegd dat ik die papieren niet op mijn kosten ging laten vertalen.
    Allee, ik heb genoeg gezaagd. Maar ik vroeg me af of er nog zijn die al dergelijke controle hebben gehad. Ze mogen de draad van mijn broek vragen, ik sta recht in mijn schoenen en heb niets te verbergen maar dat ze zo achter mij aanzitten geeft mij het gevoel van dat ze er sowieso van uit gaan dat ik dingen doe die niet koosjer zijn. Dat stoot me tegen de borst. Beetje het verhaaltje dat elke zelfstandige een foefelaar is. Ik wil wel eens weten welke zot er nog zoveel uren gewerkt heeft en er zo weinig mee verdiend heeft. We hebben ons te pletter gewerkt en er veel energie en geld ingestoken en geld verloren....
    (Desondanks heb ik zeker geen spijt dat we dat gedaan hebben want anders hadden we het nooit geweten. En je moet durven dromen en dingen ondernemen. En tja soms loopt dat niet altijd even goed af. Maar ja, dat weet je op voorhand.)
    Volgende week ga ik de inspecteur al zijn papiertjes afgeven.
    Stoom aflaten noemen ze dat zeker?

Re: Belastingscontrole tot op de draad

Oorspronkelijk geplaatst door bali Bekijk bericht
    Hallo,

Gisterenmorgen mocht ik het leuke schrijven ontvangen van de dienst belastingen." Ik heb de eer u mede te delen dat ik zonder tegenbericht van uwentwege mij op ******* kom aanmelden voor een controle......."
    Dan volgt er een lijstje van dingen die ik moet kunnen voorleggen. Dan dingen die ik moet opsturen voordat ze komen....
    Ik word hier moe van. Enkele jaren geleden hadden wij een zaak die we stopgezet hebben omdat het sop de kolen niet waard was. Maar de reden speelt eigenlijk geen rol. Het vreemde is dat de zaak is stopgezet halverwege 2009 en ik moet nu alles kunnen voorleggen van aanslagjaar 2009 en 2010. Vreemd. Alles is al afgerond en afgesloten van mei 2009. En ze moeten alles weten. Daar ben ik wel even zoet mee om alles terug op te zoeken, kopietjes maken, sorteren... Van mij mogen ze zoveel controleren als ze willen. Wij hebben alles volgens de regeltjes gedaan (met een boekhouder). Volgens velen ben ik veel te braaf geweest (ik heb helemaal niet het onderste uit de kan gehaald, misschien zelfs niet hetgene waar ik recht op heb), maar daar mekker ik niet over. En nu komen ze mij lastigvallen. Ik heb toen ook al controle gehad van de sociale inspectie omdat mijn vrouw meewerkende echtgenote was. En waar je dan al ongeveer 260 euro sociale bijdrage per kwartaal voor afdraagt. Dan een half jaar geleden kwamen die van Recupel ook nog eens een controle op afstand doen waar ik weer enkele uren zoet mee ben geweest en waar mijn postzegels voor kopieën op te sturen meer kostte dan ik ooit aan hen heb moeten betalen in die twee jaren dat wij actief waren. En al die papieren waren in een vreemde taal (en ik heb het niet over Frans, Engels, Duits ofzo). Die verstonden daar geen jota van. Maar ze hadden hun papierkes en dan hoorde ik er niets meer van. Ik had hen al gezegd dat ik die papieren niet op mijn kosten ging laten vertalen.
    Allee, ik heb genoeg gezaagd. Maar ik vroeg me af of er nog zijn die al dergelijke controle hebben gehad. Ze mogen de draad van mijn broek vragen, ik sta recht in mijn schoenen en heb niets te verbergen maar dat ze zo achter mij aanzitten geeft mij het gevoel van dat ze er sowieso van uit gaan dat ik dingen doe die niet koosjer zijn. Dat stoot me tegen de borst. Beetje het verhaaltje dat elke zelfstandige een foefelaar is. Ik wil wel eens weten welke zot er nog zoveel uren gewerkt heeft en er zo weinig mee verdiend heeft. We hebben ons te pletter gewerkt en er veel energie en geld ingestoken en geld verloren....
    (Desondanks heb ik zeker geen spijt dat we dat gedaan hebben want anders hadden we het nooit geweten. En je moet durven dromen en dingen ondernemen. En tja soms loopt dat niet altijd even goed af. Maar ja, dat weet je op voorhand.)
    Volgende week ga ik de inspecteur al zijn papiertjes afgeven.
    Stoom aflaten noemen ze dat zeker?
    Stoom aflaten is soms eens nodig hé... en voor de staat is het veel eenvoudiger het bij de kleintjes te gaan zoeken dan bij de hele groten. Die schuilen achter boekhouders en advocaten die alles beter kennen/weten dan de inspecteurs!
    Jean Pierre.

Comment

Hard werken, en toch weinig verdienen, dat geloven ze op de belastingen niet.
      Daarom dus die controle.

Als je recht in je schoenen staat heb je weinig te vrezen, maar ik begrijp,dat je gefrustreerd bent over het extra nutteloze werk.

Comment

U bent 1 van de goeie en dat wil de belastingdienst bewijzen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik zag gisteren op het journaal dat in België jaarlijks voor meer dan 30 miljard euro aan belastingen ontdoken wordt en dat de belastingdienst nu strenger gaat controleren. Net als in Nederland zullen ze hoofdzakelijk de kleintjes aanpakken want dat gaat eenvoudiger dan de grote met hun peperdure adviseurs die elke maas in de wet weten te vinden.

Comment

Vorig jaar ook belastingscontrole gehad. De, overginds heel vriendelijke dame, moest de voormiddag afsluiten en ging mijn dossier afsluiten als: niet productief.

Ik had en blijf het er moeilijk mee hebben met die titel. Er was niks te vinden bij mij, alles gebeurt dan ook volgens de regels der wet, maar dat de belastingen zoiets "niet productief" moeten noemen , omdat ze geen boete hebben kunnen uitschrijven, geen papiertje gevonden waaruit blijkt dat ik niet 1 van de foefelaars ben, ...

Heel raar blijf ik het vinden.
            Succes met je belastingscontrole.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              ... die elke gaatje in de wet weten te vinden.
              dan is het toch niet ontduiken..?
              grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Ik zag gisteren op het journaal dat in België jaarlijks voor meer dan 30 miljard euro aan belastingen ontdoken wordt en dat de belastingdienst nu strenger gaat controleren. Net als in Nederland zullen ze hoofdzakelijk de kleintjes aanpakken want dat gaat eenvoudiger dan de grote met hun peperdure adviseurs die elke maas in de wet weten te vinden.
                ... en de dreiging van een sluiting met massaal ontslag als zwaard van Damokles.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  U bent 1 van de goeie en dat wil de belastingdienst bewijzen.
                  grt,bouk.
                  Lol..
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Hard werken, en toch weinig verdienen, dat geloven ze op de belastingen niet.
                    Daarom dus die controle.

Als je recht in je schoenen staat heb je weinig te vrezen, maar ik begrijp,dat je gefrustreerd bent over het extra nutteloze werk.
                    En ik ken nog plaatsen waar ze dat niet geloven.
                    Maar gelukkig zijn er nog nuchtere lieden ook.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb ook ooit een zaak gehad en deze in 2002 gestopt en 2 jaar later een controle gehad , en ja ze moesten nog wat geld hebben .Onze wagen was in 2003 aangereden langs achter ( was 10 jaar) door een vrachtewagen en total loss .er werd een schatting gemaakt wat hij nog waard was en ze moesten een stukje BTW terughebben.Ik ben blij dat er nu 10 jaar verlopen zijn.

Comment

Jij zegt nu wel ter goeder trouw te zijn, maar stel je voor dat er geen controles zouden zijn...

Het probleem is wel dat ze zich bezig houden met zoiets, en dat terwijl de grote vermogenden sjoemelen tegen 500 per uur en het zich kunnen permiteren, want er is invloed genoeg om niet of toch maar licht nagekeken te worden (cfr. Kareltje De Gucht nu)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                          Jij zegt nu wel ter goeder trouw te zijn, maar stel je voor dat er geen controles zouden zijn...
                          tja..als belastinginspecteurs op TV gaan vermelden, dat lang niet alles te controleren is, werk je toch het sjoemelen in de hand hè.
                          grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            tja..als belastinginspecteurs op TV gaan vermelden, dat lang niet alles te controleren is, werk je toch het sjoemelen in de hand hè.
                            grt,bouk.
                            De beste belastingscontroleurs zijn toch deze die in het privé circuit gewerkt hebben. Ze kennen het klappen van de zweep. Trouwens wat is sjoemelen. ik ken een vakbondslei(ij)der die zelfs sjoemelt. Maar dat noemt hij geen sjoemelen, "het is vermijden dat zijn familieleden niet veel belastingen moeten betalen".
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

In 1956!! hebben we in Stuttgart een Oostduitser uit Leipzig ontmoet die op bezoek was bij zijn zoon die naar de Westzone gevlucht was.
                              Deze man,oorlogsinvalide met arm geamputeerd, uit Leipzig vertelde toen(maar keek telkens over zijn schouders of hij niet afgeluisterd werd)hoe hij als kleine zelfstandige tot in de kleinste details gecontroleerd werd.Over zijn banktegoedjes was hij ook niet meester maar wel de staat.

We zijn hier dus goed op weg naar zulke toestanden..
                              Flickr PBase
                              Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Working...
                              X