Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In het "zak" gezet bij ShoeDiscount

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: In het "zak" gezet bij ShoeDiscount

De koop is toch pas definitief als beide partijen alle verplichtingen hebben voldaan!?
    Dus product geleverd, prijs betaald = koop definitief.
    Omdat in dit geval geen product kan worden geleverd (het voldoet niet aan de "normale" kwaliteitsvereisten) is er geen (ver)koop.
    De koop gaat niet door.
    Het geld moet teruggegeven worden want de leverancier kan niet voldoen aan zijn verplichtingen.
    IMHO
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Wet op de garantie (In het uiterste geval dat de koop als voldaan wordt aanzien.)

Welke gebreken worden beoogd?
      De non-conformiteit van het product, d.w.z. wanneer het geleverde goed niet overeenkomt met het gevraagde of bestelde goed. => Hier van toepassing want je kan er niet vrij mee rondlopen waar je wil zoals eigenlijk wel moet.

Wat moet de consument doen wanneer hij een gebrek vaststelt?
      De verkoper zo spoedig mogelijk informeren. => Dit is dus ter plaatse gebeurd en de verkoper heeft het zelf bevestigd.

Welke rechten geniet de consument?
      Men kan een hiërarchie opstellen van de middelen die ter beschikking van de consument worden gesteld:

Hij heeft het recht de kosteloze reparatie of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is). => Mits laatste paar is vervanging niet mogelijk en herstellen kan indien ze wat moeite doen.
      Enkel ingeval de reparatie of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de consument het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract te eisen. => Hier zegt de verkoper dat hij er niets kan aan doen, dus zou de klant de verkoop kunnen laten ontbinden.
      De ontbinding van het contract kan niet worden geëist indien het om een klein defect gaat. De consument kan eventueel nog een schadevergoeding krijgen. => Als je dit als een klein defect zou kunnen aanzien, dan had je ook een schadevergoeding kunnen eisen en toch je goederen houden.

Samengevat :
      De verkoper had uw aankoop moeten vervangen door een ander exemplaar binnen een redelijke termijn of het nodige doen om deze te laten herstellen binnen een eveneens redelijke termijn.
      Maar blijkbaar was hij tot geen van beiden bereid => dus ontbinding van verkoop mogelijk.
      Eventueel kan het defect als een klein mankement aanzien worden als je er verder normaal mee kan lopen, dus zou hij bij wijze van commerciële geste die vergoeding in de vorm van een korting kunnen gegeven hebben. Misschien was je hier wel mee akkoord gegaan?
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Los van alle wetgeving is het idioot van de winkel in dit geval het geld niet terug te geven.
        Een andere oplossing die ze hadden kunnen voorstellen was even bellen naar andere vestigingen of er daar nog zo'n paar schoenen in die maat waren en die laten afkomen naar de winkel. (als dat past voor de klant uiteraard)

Mijn ervaring in die dingen is dat je meestal wel bereikt wat je wil (terugbetaling in dit geval) als je maar even vol houdt.
        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Ooit in een soortgelijke situatie beland.

Had iets besteld, was na veel te lange tijd zogezegd binnen. Dus ik ga het oppikken (had al voorschot betaald), blijkt het een heel ander product te zijn.

- Dus ik zei van neen, dat wil ik niet.
          - Ok, we gaan je voorschot teruggeven in een tegoedbon.
          - Eh.... neen. Ik ben niet van plan hier ooit nog iets te kopen en op die manier verplicht je me.
          - Ja maar volgens onze regels mogen we geen cash teruggeven, enkel bonnen.
          - Dat zijn jullie regels, die staan niet boven de wet.
          - Maar meneer dat mogen we echt niet doen, het staat in onze huisregels!
          - Dan eventjes een telefoon gepleegd naar een bevriend advocaat, die zei dat ik recht in mijn schoenen stond. Dus ik blijven aandringen. Er mag vanalles staan in de huisregels, maar sowieso telt de wet.
          - Zij blijven volhouden.
          - Hen laten bellen naar de shopmanager, die ook bleef volhouden.
          - Maar de aanhouder (ik dus) wint, dus lang na sluitingsuur heb ik mijn voorschot teruggekregen. Het helpt ook als er nog wat extra volk in de winkel staat.

Eigenlijk stom dat je zoveel moeite moet doen, maar doet wel deugd om dan toch je gelijk te halen.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Ooit in een soortgelijke situatie beland.

Had iets besteld, was na veel te lange tijd zogezegd binnen. Dus ik ga het oppikken (had al voorschot betaald), blijkt het een heel ander product te zijn.
            als je een leveringdatum overeen komt en ze kunnen daar niet aan voldoen stond je gewoon in je recht.
            en als dan ook nog blijkt dat het niet het juiste product is...
            maar ja....je recht halen is soms moeilijk.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
            X