Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2x kleine NAS of 1x GROTE NAS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2x kleine NAS of 1x GROTE NAS

Stel dat ik naar de toekomst toe in totaal 6TB aan opslagruimte wil hebben op een NAS.
    Dan zou ik voor de volgende opties kunnen kiezen bij Synology.

Mogelijkheid 1 geeft 6TB opslagruimte:
    Raid 10 bij de DS1511+ = 4x 3TB aan schijven, geeft me grote snelheidswinst maar een lange rebuildtijd.

Mogelijkheid 2 geeft 6TB opslagruimte met 2x een DS712+:
    Raid 1 bij de DS712+ = 2x 3TB aan schijven, geeft me een tragere snelheid maar een snellere rebuildtijd.

Beide oplossingen hebben hetzelfde energieverbruik (2x DS712+ is hetzelfde verbruik als 1x DS1511+)
    De kostprijs van een DS1511+ ligt +/- 250 Euro lager dan 2x een DS712+, maar ik kan al wal starten met 1 NAS DS712+ en later uitbreiden met een 2de DS712+.

Wat is nu de beste oplossing
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

Re: 2x kleine NAS of 1x GROTE NAS

De vraag is eigenlijk, waarvoor moet het dienen? Backup, streaming, ...?

Comment

Als backup in het netwerk, databank in het netwerk en om te streamen.

Mijn echte backup wordt wekelijk in een kluis extern gewisseld
      Sony A7 mkIII

Comment

Dan ben je in ieder geval goed bezig met de backups

Snelheid lijkt me niet onbelangrijk dan. Ik kan je niet zoveel advies geven in die zin dat ik ook nog op zoek ben, maar het toch nog wat ga uitstellen met de huidige prijzen van harde schijven.
        Kijk eens op deze site:
        http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/view

De snelheid hangt in grote mate af van de cpu in de nas. Meestal zie je dat ook aan de prijs. Op dit site kan je ook filteren op raid 5 write performance en dan komt deze er niet zo slecht uit.http://tweakers.net/pricewatch/24663....html#tab:info

Die heeft ook 5 bays. Je zou dus eventueel 4 disken in raid 5 kunnen zetten met 1 hotspare (denk ik). Best eens de review lezen. We hebben een oude 5200 op het werk en die userinterface is inderdaad niet zo gebruiksvriendelijk.

Comment

Ik zou voor twee boxen gaan. Als je alles op één box steekt, en de voeding of system board gaan kapot ... Verder zou ik ook kijken of ze op linux draaien. De meeste doen dit. Kwestie als binnen een paar jaar je geen spare parts meer kunt krijgen, je gewoon de disken er kunt uithalen en tenminste nog kunt lezen op een doodgewone pc. Ik gebruik zelf een Netgear als primary (2x2 Tbyte mirrored), en een Iomega als backup (2 x 1 Tbyte stripe manuele sync). Je raadt het al : als ik de Netgear upgrade, gaan de oude disken naar de Iomega
          Nikon D90

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
            Mogelijkheid 2 geeft 6TB opslagruimte met 2x een DS712+:
            Raid 1 bij de DS712+ = 2x 3TB aan schijven, geeft me een tragere snelheid maar een snellere rebuildtijd.
            Misschien trager ... als het al merkbaar is ... maar anders moet je twee servers (NAS) gaan aanspreken en verlies je toch ook tijd om te switchen tussen beiden?
            Wat toekomst gericht kies ik liever voor een RAID 1 waarvan elke schijf afzonderlijk kan uitgelezen worden ... voor het geval er later iets stuk gaat.
            Maar ieder zijn ding natuurlijk.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Wanneer ik kies voor 2x een NAS.

Dan kan ik misschien op die manier zo mijn data splitsen in Media (voor de mediaspeler) en data en documenten.
              Eerste Nas DS712+: Media = Films, video’s, afgewerkte foto’s en muziek te streamen via een mediaspeler
              Tweede Nas DS712+: Data = Documenten, originele foto’s, software, enz…
              Sony A7 mkIII

Comment

Working...
              X