Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nespresso

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nespresso

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
    Hallo jacky07,

Bij Nespresso is het assortiment zo uitgebreid en gevarieerd dat ik er heel zeker van ben dat je daar "jouw smaak" wel zal tegenkomen.
    Wij zijn in elk geval al een paar jaar "verkocht" ...
    Nadeel: de capsules zijn niet echt goedkoop - maar het is dan weer wel een heel gebruiksvriendelijk geheel. De gebruikte capsules mag je (gratis) retourneren naar Nespresso - ze worden gerecycleerd dacht ik.
    Nu koffie is iets persoonlijks - dit alles IMHO
    Qua apparaat, wij hebben het eenvoudigste model - enkel koffie zetten, geen melktoestanden e.d. - en dat voldoet 100%.
    Eén goede raad: heb je hard water (bij ons zeer hard), gebruik dan best geen kraantjeswater om koffie te zetten, dit ivm de levensduur van het apparaat en de ontkalkingsbeurten.

Jaja

Ja, dat is waar.
    Wij gebruiken Spa Reine om onze koffie te maken - kost iets meer, maar is bijna vrij van kalk.
    Ik heb destijds zelf eens een test gedaan met zeker 10 soorten flessenwater - laten koken in een steelpannetje: dan zie je haast onmiddellijk welke soorten er kalk nalaten.

We hebben geopteerd voor een DOLCE GUSTO = ook koffie onder druk van 15 bar.
    Volgens mij identiek aan Nespresso.

Maar Nespresso was destijds in geen enkel grootwarenhuis beschikbaar.
    Nu wel, hetzij beperkt in soorten.

Met de hete adem van Senseo in de nek is imho DOLCE GUSTO geboren: ze hebben ook een ontzettend uitgebreid gamma van smaken - méér keuze in een grootwarenhuis dan bij Nespresso, doch eveneens enkele soorten exclusief onweb.
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

1 nadeel bij DOLCE GUSTO: je moet er bij blijven; het doorlopen van het water springt niet automatisch af zoals bij een Senseo.

Maar hey, op 15 seconden is je tasje vol.
      Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ja, dat is waar.
        Wij gebruiken Spa Reine om onze koffie te maken - kost iets meer, maar is bijna vrij van kalk.
        Ik heb destijds zelf eens een test gedaan met zeker 10 soorten flessenwater - laten koken in een steelpannetje: dan zie je haast onmiddellijk welke soorten er kalk nalaten.

We hebben geopteerd voor een DOLCE GUSTO = ook koffie onder druk van 15 bar.
        Volgens mij identiek aan Nespresso.

Maar Nespresso was destijds in geen enkel grootwarenhuis beschikbaar.
        Nu wel, hetzij beperkt in soorten.

Met de hete adem van Senseo in de nek is imho DOLCE GUSTO geboren: ze hebben ook een ontzettend uitgebreid gamma van smaken - méér keuze in een grootwarenhuis dan bij Nespresso, doch eveneens enkele soorten exclusief onweb.
        Wij nemen inderdaad ook ons voorzorgen.
        We hebben een waterverzachter (met zout) staan dus hebben we weinig of geen last van kalk en daarnaast gebruiken we nog een een brita filter voor koffie, thee en drinkwater.
        Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Zelfs in een thermos zal de kwaliteit minder worden.
          De koffie koelt af plus hij wordt ook sterker van smaak.
          Dat geldt voor de senseovloeistof toch ook?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
            Dat geldt voor de senseovloeistof toch ook?
            Dat is idd. met elke koffie.
            Maar wat is het voordeel van een Senseo of gelijkaardig toestel?
            Je maakt maar één kleine hoeveelheid, één kopje.
            Of je kan er ook 2 ineens maken.

En dat kopje koffie laat je toch geen halfuur onaangeroerd niet?
            Die koffie drink je.
            Als je een liter gewone koffie maakt die blijft langer staan.
            In een familie of een klein gezelschap is die liter snel verdwenen.
            Dus de smaak zal goed blijven en de temp. ook.

Voor een arme alleenstaande zoals ik: één kopje per keer
            En telkens verse koffie.

Trouwens imo vind ik een padje veel properder dan een grote filter met "dras" in.
            En wat doe je daarmee?
            In de vuilbak? Zo'n doornatte filter met ex-koffie.
            Als het iets of warm weer is gaat die boel snel schimmelen.
            Een padje kan je laten drogen en dat gaat snel > veel lichter in gewicht een geen schimmel.
            Het is een hele studie he

Je kan een gebruikt padje ook in de wc kieperen...
            Als ik weet wat sommige vrouwen allemaal in de wc kieperen...dan is zo'n padje geen ramp

Zo'n duurder toestel dat zelf de koffie maalt.
            Wat doe je dan met de ex-koffie??
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

Trouwens imo vind ik een padje veel properder dan een grote filter met "dras" in.
              En wat doe je daarmee?
              In de vuilbak? Zo'n doornatte filter met ex-koffie.
              Zelf drink ik het liefst oploskoffie van de Lidl, gek genoeg misschien.
              Soms maak ik Irish Coffee dan wel met koffie uit een gewone druppelaar.
              Die dras/droes gooi ik in de tuin, katten hebben er een hekel aan een kakken niet waar die droes ligt.

Comment

Ik gebruik ne Krups T8 met koffie rechtstreeks van de koffiebrander.
                What else ?

N
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Bialetti !!

Echte espresso, zo straf als je zelf wil, en klaar in een minuutje.

Kostprijs: <20€
                  Je kan zelf kiezen welke koffie je er in doet (je hangt dus niet vast aan één merk voor je capsules of pads).
                  Neemt ook bijna geen plaats in de kast.

Ik heb het RVS model wat perfect werkt op een inductieplaat.

http://www.bialetti.com/coffee/stainless/

Goedkoop te vinden bij Amazon of zelfs de Collishop als ik me niet vergis.

Comment

Zelf ook een grote fan van de Bialetti systemen, zeker nu er ook modelletjes zijn die je op een inductiekookplaat kunt gebruiken (kon niet bij de aluminium versie). 'k heb die van mij gekocht bij Coolblue, hele goede service en gratis levering, meestal de volgende dag...
                    rechtstreekse link naar deze modellen is te vinden op http://www.koffiecenter.be/category/.../bialetti.html (en nee, 'k heb geen link met de firma, ben gewoon tevreden klant ;-)
                    Voordeel is dat je inderdaad zelf je koffie kiest, en gewoon een paar tasjes zet, super lekker (niet te vergelijken qua smaak met senseo, en omdat je zelf de hoeveelheid koffie doseert maak je hem net zo sterk als je wil)...
                    Enige nadeel is dat je niet snel een aantal tassen na elkaar kunt zetten (je moet telkens kannetje leegmaken, effe afspoelen, terug vullen en opnieuw opwarmen), maar als het alleen voor jezelf is, zie ik niet direct een probleem...

Laat hem smaken...

Bert

Comment

Oeps dubbel
                      Last edited by tklapgat; 7 november 2011, 12:08.

Comment

Ook al een paar jaar verslingerd aan de Nespresso.
                        Er zijn dacht ik 16 smaken, en die kosten gemiddeld 35 cent per pad. Ik gebruik Evian.
                        Als je 20 doosjes van 10 pads koopt, worden ze gratis thuisgeleverd. Als je in Brussel of Antwerpen gaat kopen, krijg je er één om te proeven.

De 'beste' methode als beschreven door Bouk heeft wel een zeer belangrijk verschil met espressokoffies: je krijgt de cafeïne er gratis bijgefilterd. En dat is niét interessant als je een paar uur later wil slapen.
                        Als ik na het avondeten een Nespresso drink waarin ik mijn lepel kan rechtzetten, dan heb ik géén cafeïne, en kan ik binnen het kwartier het avondjournaal missen wegens een onverwacht dutje. Nespresso heeft trouwens drie soorten décafeïné, maar dat is voor de non-believers van dat voordeel van koffie maken onder druk. Overigens hebben die drie soorten ook een goede smaak.

Bovendien blijft die sterke smaak van die Nespresso zo lang hangen, dat ik niet geneigd ben binnen de paar uur te gaan snoepen. En dat is nog een gewichtig én economisch voordeel.

Het is wat duurder dan een Senseo, maar een dikke Duitser heeft ook meer comfort dan een kleine Koreaan (nu ben ik wel efkes over auto's bezig). En als je telt dat je dagelijkse Nespresso een halve euro kost (pad, mineraalwater, afschrijving toestel) en je vergelijkt dat met andere en dan zogenaamde genotsmiddelen, dan is dat toch niets?

Niet twijfelen, ik heb twee jaar geleden ook gekocht zonder proeven.

Peter
                        Last edited by tklapgat; 7 november 2011, 11:58.

Comment

Ik zet mijn koffie op 4 verschillende manieren en Nespresso is een ervan. Vorig jaar heb ik een opleiding Barista in avondonderwijs gedaan, waar we o.a. het volledige proces van espresso geleerd hebben. Dus van ruwe bonen malen tot verse koffie. Omdat ik het niet echt zag zitten om 5000€ neer te tellen voor een professioneel espressoapparaat om thuis te gebruiken, ben ik voor een Nespresso gegaan. Qua smaak komt die het dichts in de buurt van 'the real deal'. Bovendien is het systeem heel handig en heb je enorm veel keuze in smaak en sterkte, zeker als je er speciale dingen wil mee doen. De Ristretto gebruik ik voor cappuccino, Arpeggio voor latte & latte macchiatto, Roma voor gewone macchiatto en espresso con panna en Capriccio en Livanto om gewoon te drinken. En dan heb ik van de meeste anderen nog een doosje liggen als er gasten komen of om mee te experimenteren.

In het weekend neem ik wel wat meer tijd voor mijn koffie en is het 's morgens vaak de bialetti die uit de kast komt, uiteraard met vers gemalen bonen. Daar schiet je echt van wakker! In de namiddag en voor de fijnere smaken is het vooral de Chemex die ik gebruik. Fantastisch ding, handig in gebruik en een hele zachte smaak. Nadeel is dat je echt exact moet werken. Dus koffie tot op de gram afwegen, het water perfect doseren,... Een gram koffie en 25ml water meer, en je hebt een totaal andere koffie.

Op het werk is het vooral de french press die ik gebruik. Snel en goed en je kan er grotere hoeveelheden mee maken. Meestal neem ik gewoon voorgemalen koffie van Lavazza, Douwe Egberts of wat ik tegen kom. Soms ook bonen die ik 's avonds maal en dan in een pot meebreng. Kwestie dat ze het hier op het werk niet erg appreciëren dat ik verse bonen sta te malen

Ik een koffiefreak? Hoezo?

Comment

Dank u voor de reactie's allemaal!
                            Deze namiddag heb ik eens kunnen proeven (bij Vandenborre) van een nespresso (pixie) demonstratie model. Ik had gevraagd om een niet te sterke koffie (de smaak weet ik niet meer, wel een lichte kleur van capsule). Ik had een kleine tas gekregen (met linkse knop toestel). En ik moet zeggen: heel lekkere koffie met véél smaak maar redelijk sterk (ligt wat op mijn maag). Nu denk ik wel als ik hetzelfde zou doen met een grote tas dit veel beter zou zijn.
                            Canon

Comment

Als je hem te sterk vindt, kan je beter een kleine tas maken en daar heet water (niet kokend!) bij doen. Een grote tas met eenzelfde hoeveelheid koffie maar waar dubbel zoveel water is doorgeperst, kan namelijk ook nog behoorlijk sterk zijn. Door zuiver water toe te voegen maak je hem wel zachter. Vind je hem iets te bitter, doe er dan een half of een kwart klontje suiker in. Een wereld van verschil. Na verloop van tijd wen je daar aan. 3 jaar geleden dronk ik alleen koffie met melk en suiker, nu neem ik met momenten een dubbele espresso om 8u ' s morgens...

Om het bondig samen te vatten:

- Americano: 1 espresso + 1 deel water
                              - Lungo: 1 espresso maar met dubbele looptijd, dus 2 delen koffie (Nespresso heeft ook een specifieke lungo-reeks)
                              - Dopio: 2 espresso's in een tas.

Als je nog vragen zou hebben, stel ze gerust!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                                ...redelijk sterk (ligt wat op mijn maag). Nu denk ik wel als ik hetzelfde zou doen met een grote tas dit veel beter zou zijn.
                                Heel soms heb ik ook wat last van te sterke koffie op een (lege?) maag. Dat blus ik gewoon door een beetje water te drinken, en het branderig gevoel is weg.
                                Ik zie in Zuid-Frankrijk dat men daar op een terrasje vanzelf een glas water serveert bij zo'n mokkaatje.
                                Ik denk toch wel dat het de bedoeling is dat water voor of na de koffie te drinken, en niet om de koffie al te veel te verdunnen. Je kan zo'n straffe Ristretto in een grote tas natuurlijk 6 keer te veel water geven, maar dan zijn we ineens over thee bezig.

Peter

Comment

Working...
                                X