Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stroomtekort komende winter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stroomtekort komende winter?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Toch ook met een hoop leds, andes heb je ofwel een heel klein huis, of het is donker.
    gewone traditionele lampen.
    en een normale eengezinswoning.
    kwestie van zuinig met energie omspringen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      gewone traditionele lampen.
      en een normale eengezinswoning.
      kwestie van zuinig met energie omspringen.
      grt,bouk.
      Maar 220W zijn nog geen 4 peertjes van 60W...
      Dat is echt wel heel weinig!

Comment

Of 20 traditionele spaarlampen van 12W....

Jan

Comment

hier in de woonkamer, 4 lampjes van elk 15 watt.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

Niet zo meteen een verstandige keuze imho, wanneer iedereen op gratis hout begint te verwarmen vallen we binnen 10 jaar allemaal dood, je mag zelf invullen waardoor...

Iedereen terug de fiets op, jaja ook door regen en wind, en geen gezeur als het ergens binnenshuis maar 20°C is, theelichtjes of kaarsen aansteken voor de gezelligheid i.p.v.
            uw ingebouwde spots te dimmen, slechts één keer per week aan de pc en niet alle dagen
            uren voor het schermpje hangen, dichtbij vakanties houden i.p.v. 1000km te overbruggen per auto of vliegtuig, enz.

Wanneer ieder van ons een heel kleine duit in het zakje doet zal de wereld er binnen 10 jaar al heel anders uitzien, toch?
            gratis hout hoeven niet direkt meubelen of vezelplaat te zijn , bij bij zit het heel anders
            maar ik kan de bron niet gaan rondbazuinen omdat dan mijn vooraad in gevaar komt.

ps wie graag de mini spaarlampen ziet ipv die grote en niet te duur moet morgen zaterdag 5 november maar eens gaan zien in de Aldi (Belgie) E14 en E27

en wat terug op de fiets rijden betreft , ik heb er ene met een Alibert bakje van 30 liter opgemonteerd om te gaan winkelen in weer en wind desnoods met z'on regenkeep.
            zelf ben ik zo enkele jaren gaan werken 13 km heen en 13 km weer en dat in alle
            weersomstandigheden (niet dat ik geen auto heb ) of dat de bus naar het werk toen
            op 200m van de deur lag.(en bijna niets koste)
            En ik moet zeggen als ge dan op het werk aankwam waart ge wakker.
            Last edited by dacale; 4 november 2011, 20:20. Reden: tekst toegevoegd
            Groeten Leon
            http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
            Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

nog een besparing ingesteld :

Internet modem en routers uit als er geen gebruikers zijn student Leuven en als tweede dochter in Brussel is.(schakelaar en tijdklok)

34 jaar oude diepvries vervangen door een gereviseerd type (Kringloop) en verbruik gekontroleerd en ook de goede werking , vertoonde alleen enkele blutjes in de deur, weggewerkt met autoplamuur en witte lak.
              Deze verdient zijn eigen terug in 2 jaar tijd door lager verbruik (Miele , isolatie dikte
              7cm , gas is vernieuwt ,en voorzien van opvulventiel, vorige toestel isolatie was maar 5 cm)
              Groeten Leon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
                34 jaar oude diepvries vervangen door een gereviseerd type (Kringloop) en verbruik gekontroleerd en ook de goede werking , vertoonde alleen enkele blutjes in de deur, weggewerkt met autoplamuur en witte lak.
                Deze verdient zijn eigen terug in 2 jaar tijd door lager verbruik (Miele , isolatie dikte
                7cm , gas is vernieuwt ,en voorzien van opvulventiel, vorige toestel isolatie was maar 5 cm)
                In de nieuwere (A +/++/+++... aanduiding) koelkasten wordt een ander soort koelgas gebruikt met een hogere druk.
                Daarom kan er een kleinere compressor in die minder stroom verbruikt. Het rendement van die compressor in combinatie met dat koelgas is bijna dubbel zo groot, daardoor verbruikt mijn nieuwe koelkast ruim 60W minder. Dat is het verbruik gemeten terwijl de compressor draait, door de betere isolatie draait de koelkast dan ook nog veel minder dan de vorige (mijn nieuwe koelkast/diepvriezer-combinatie is groter, en verbruikt minder dan de helft van de vorige).

Een hervulde koelkast is altijd een risico. Het koelgas ontsnapt meestal door een heel klein lekje dat niet op te sporen is. Ze zal net na het vullen wel prima draaien, maar als ze een klein percentage van het koelgas verloren heeft dan gaat het rendement ook weer flink achteruit, de compressor moet dan veel langer draaien om de gewenste temperatuur te behalen. Je merkt pas zelf dat er te weinig gas op zit als de temperatuur te hoog begint op te lopen.
                Lekjes repareren in een koelkast is meestal niet mogelijk, omdat die gewoonlijk op een plaats zitten waar je niet bij kan, of omdat het lek in een aluminium deel (verdamper) zit dat gewoonweg niet degelijk terug dicht te maken is.

Mijn ervaring (ik ben al 30 jaar koeltechnieker) is dat een schräderventieltje (opvulventiel) ook wel durft lekken, daarom gebruiken wij op het werk al jaren Loctite om de dopjes van schräderventieltjes beter af te laten dichten (de koeltechnieker die er later aan moet werken heeft dan wel een steeksleuteltje van 11mm en een tang nodig om het dopje weer los te draaien).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

Wanneer ieder van ons een heel kleine duit in het zakje doet zal de wereld er binnen 10 jaar al heel anders uitzien, toch?
                  Zolang we ons geen geboortebeperking opleggen komt het nooit meer goed ..
                  't klinkt bizar , maar je moet er toch eens over nadenken als je ziet hoeveel
                  mensen er iedere 50 jaar bijkomen !!
                  grts Peter
                  BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    In de nieuwere (A +/++/+++... aanduiding) koelkasten wordt een ander soort koelgas gebruikt met een hogere druk.
                    Daarom kan er een kleinere compressor in die minder stroom verbruikt. Het rendement van die compressor in combinatie met dat koelgas is bijna dubbel zo groot, daardoor verbruikt mijn nieuwe koelkast ruim 60W minder. Dat is het verbruik gemeten terwijl de compressor draait, door de betere isolatie draait de koelkast dan ook nog veel minder dan de vorige (mijn nieuwe koelkast/diepvriezer-combinatie is groter, en verbruikt minder dan de helft van de vorige).

Een hervulde koelkast is altijd een risico. Het koelgas ontsnapt meestal door een heel klein lekje dat niet op te sporen is. Ze zal net na het vullen wel prima draaien, maar als ze een klein percentage van het koelgas verloren heeft dan gaat het rendement ook weer flink achteruit, de compressor moet dan veel langer draaien om de gewenste temperatuur te behalen. Je merkt pas zelf dat er te weinig gas op zit als de temperatuur te hoog begint op te lopen.
                    Lekjes repareren in een koelkast is meestal niet mogelijk, omdat die gewoonlijk op een plaats zitten waar je niet bij kan, of omdat het lek in een aluminium deel (verdamper) zit dat gewoonweg niet degelijk terug dicht te maken is.

Mijn ervaring (ik ben al 30 jaar koeltechnieker) is dat een schräderventieltje (opvulventiel) ook wel durft lekken, daarom gebruiken wij op het werk al jaren Loctite om de dopjes van schräderventieltjes beter af te laten dichten (de koeltechnieker die er later aan moet werken heeft dan wel een steeksleuteltje van 11mm en een tang nodig om het dopje weer los te draaien).
                    Thanks Black B@ndit voor de fijne technische veklaring.

Het toestel heeft een half jaar garantie meegekregen en nu weet ik wat ik moet in de
                    gaten houden , het toestel heeft aan de buitenzijde via gewone led aanduiding de temperatuur weer van -18 tot -32 per 3 graden.(heb hem al gekontroleerd met energie
                    meter en met ronde diepvries tempmeter en ook vergeleken met mijn spikspinternieuwe
                    AEG diepvrieskast,nofrost)
                    Stand van Miele staat zoals AEG op 2 en beide hebben een temp van -22 graden,dit zal
                    ik moeten in de gaten houden samen met de opgenomen kWh gespreid over bv 24h,
                    en op regelmatige tijdstippen in de garantieperiode.

Meten en weten is mijn hobby , was vroeger ook mijn werk bij Ford Genk.

Compressor is opgevuld met gas R600 door koeltechniekers van het recyclagecentrum
                    van de Kringloop (ik weet niet waar die zich bevinden of wie dat zijn).

Het wordt in ieder geval niet in Genk gedaan (Houthalen of Heusden-Zolder ?)
                    Last edited by dacale; 8 november 2011, 20:04. Reden: tekst edit
                    Groeten Leon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht

Compressor is opgevuld met gas R600 door koeltechniekers van het recyclagecentrum
                      van de Kringloop (ik weet niet waar die zich bevinden of wie dat zijn).

Het wordt in ieder geval niet in Genk gedaan (Houthalen of Heusden-Zolder ?)
                      Als er R600 inzit, dan is ze nog niet zo heel erg oud.
                      De koelkast die ik zo'n anderhalf jaar geleden heb vervangen, daar zat nog R12 in.
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                        Zolang we ons geen geboortebeperking opleggen komt het nooit meer goed ..
                        't klinkt bizar , maar je moet er toch eens over nadenken als je ziet hoeveel
                        mensen er iedere 50 jaar bijkomen !!
                        Live world statistics on population, government and economics, society and media, environment, food, water, energy and health. Interesting statistics with world population clock, forest loss this year, carbon dioxide co2 emission, world hunger data, energy consumed, and a lot more

vandaag al : 273 .400 tot 18.00 uur , minus 116.900 doden...
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

Comment

Als er R600 inzit, dan is ze nog niet zo heel erg oud.
                          De koelkast die ik zo'n anderhalf jaar geleden heb vervangen, daar zat nog R12 in.
                          Het gaat hier wel om diepvrieskasten.

Bij de energiekontrole van vandaag met de stroomkostenmeter GT PM 04 geeft de Miele
                          diepvrieskast van 228 liter een verbruik van 16,5 watt/h (gemeten over 5h).

En dit is meer dan 50% beter dan de nieuwe nofrost AEG van 254 liter van dit jaar.
                          AEG verbruikt 40 watt/h , maar dit zal wel liggen aan het verbruik van de luchtventilator in de nofrost kast.

Ge ziet kringloop hoeft niet altijd minderwaardig te zijn en slecht werkend.

of topic : 6 dagen geleden GT PM 04 stroomkostenmeter Aldi gratis opgestuurd wegens defekt naar teknihall en vandaag splinternieuw toestel ontvangen (3 jaar garantie).
                          En het werkt ook nog prima.
                          Groeten Leon

Comment

In diepvriezers en koelkasten worden doorgaans dezelfde koelgassen gebruikt, zeker als het een koelkast met een vriesvak is, want dat vriesvak moet dezelfde lage temperatuur halen als een diepvriezer.

De verbruikskosten zijn ook sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij een lagere omgevingstemperatuur is er minder warmteverlies, en tegelijk is de condensatietemperatuur van het koelsysteem lager, waardoor het rendement van de compressor hoger wordt.
                            Je kan dus niet zomaar de cijfertjes met elkaar vergelijken als de rest van de parameters niet 100% dezelfde zijn.

Als ik op het werk een prototype van een persluchtdroger test, dan moeten ik ook uitgaan van vaste parameters, elke afwijking zal de testresultaten beïnvloeden (inlaattemperatuur, omgevingstemperatuur, luchtdebiet...).

Een "no frost" vriezer kan wat meer verbruiken omdat er een ventilator inzit + een ontdooisysteem (anders zou de verdamper na een tijdje één blok ijs worden en dan is het gedaan met koelen). Maar door die ventilator is het temperatuurverschil tussen de temperatuur in de vrieskast en de verdampingstemperatuur lager, en daardoor zal het rendement van de koeling wel wat hoger worden.

Wat de voorspelde stroomtekorten tijdens de wintermaanden betreft, daarover kan je in den Humo van deze week wat meer lezen.
                            De energieleveranciers pakken gewoon zoveel mogelijk winsten, en investeren zo weinig mogelijk van die winst in een degelijk netwerk. Zij liggen er blijkbaar niet wakker van dat het mis gaat, zolang ze maar hun stroom zo duur mogelijk kunnen blijven verkopen.
                            Het is wat dat betreft zoals met de banken, zoveel mogelijk poen pakken, en als het ooit mis gaat, dan zullen de gewone gebruikers de kosten wel betalen om de boel weer op te lappen.
                            Als de stroom deze winter een paar keer uitvalt, dan hebben ze een reden om de prijs weer te verhogen, omdat ze zogezegd meer geld nodig hebben om extra investeringen te doen.

Zorg maar dat je zaklampen + batterijen en een voorraadje kaarsen bij de hand hebt...

Je kan proberen te besparen zoveel je wil, als ze minder stroom kunnen verkopen dan zullen ze wel een andere reden vinden om de prijs per KWh te verhogen. De grote verbruikers kunnen veel lagere tarieven krijgen, maar de kleine verbruikers (alle gezinnen) betalen de maximale prijs,en die kunnen daar helemaal niet onderuit.
                            Last edited by Black B@ndit; 9 november 2011, 20:32.
                            BD0338BE

Comment

Wat de voorspelde stroomtekorten tijdens de wintermaanden betreft, daarover kan je in den Humo van deze week wat meer lezen.
                              De energieleveranciers pakken gewoon zoveel mogelijk winsten, en investeren zo weinig mogelijk van die winst in een degelijk netwerk. Zij liggen er blijkbaar niet wakker van dat het mis gaat, zolang ze maar hun stroom zo duur mogelijk kunnen blijven verkopen.
                              Het is wat dat betreft zoals met de banken, zoveel mogelijk poen pakken, en als het ooit mis gaat, dan zullen de gewone gebruikers de kosten wel betalen om de boel weer op te lappen.
                              Als de stroom deze winter een paar keer uitvalt, dan hebben ze een reden om de prijs weer te verhogen, omdat ze zogezegd meer geld nodig hebben om extra investeringen te doen.

Zorg maar dat je zaklampen + batterijen en een voorraadje kaarsen bij de hand hebt...

Je kan proberen te besparen zoveel je wil, als ze minder stroom kunnen verkopen dan zullen ze wel een andere reden vinden om de prijs per KWh te verhogen. De grote verbruikers kunnen veel lagere tarieven krijgen, maar de kleine verbruikers (alle gezinnen) betalen de maximale prijs,en die kunnen daar helemaal niet onderuit.
                              Dat artikel heb ik ook gelezen. Ik moet oppassen wat ik zeg om niet in een politiek discours te komen. Toch dit, verschrikkelijk hoe die "vrije" markt draait!
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                                Dat artikel heb ik ook gelezen. Ik moet oppassen wat ik zeg om niet in een politiek discours te komen. Toch dit, verschrikkelijk hoe die "vrije" markt draait!
                                De energiemarkt vrij maken is inderdaad het domste wat ze ooit hebben kunnen doen, nu krijgen de grote spelers helemaal vrij spel.
                                En als je toch energie koopt van een "kleine" leverancier, dan blijkt die deel uit te maken van een of andere buitenlandse multinational die allerlei truukjes uithaalt om ervoor te zorgen dat je toch nog zoveel mogelijk betaalt...

Het nu alleen nog maar om winst, de zekerheid dat de gezinnen niet letterlijk in de kou komen te staan tijdens de wintermaanden, daar liggen ze niet van wakker.
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X