Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stroomtekort komende winter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stroomtekort komende winter?

haha... begin dan maar al meteen met het uitschakelen van jullie PC (inclusief mezelf) om stroom te besparen...
    Tijdje terug was hier een andere discussie gaande waar ik schreef over de blunders in dit paradijs op aarde en kreeg serieus tegenwind van enkele BD'ers...

wel, dat we komende winter met stroomtekorten te maken krijgen is weer zo eentje en mag aansluiten in het toen door mij opgesomde lijstje (en er zullen er nog vele volgen)
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      haha... begin dan maar al meteen met het uitschakelen van jullie PC (inclusief mezelf) om stroom te besparen...
      Tijdje terug was hier een andere discussie gaande waar ik schreef over de blunders in dit paradijs op aarde en kreeg serieus tegenwind van enkele BD'ers...

wel, dat we komende winter met stroomtekorten te maken krijgen is weer zo eentje en mag aansluiten in het toen door mij opgesomde lijstje (en er zullen er nog vele volgen)
      Toestellen voortdurend uit- en inschakelen is ook niet zo goed.
      Het aantal elektrische wagens groeit ook dus die moeten ook stroom hebben en waar
      gaan ze die dan halen.

Zolang die tegenwind niet stinkt dan gaat het nog

Weet je dat men elk jaar zo'n 20% van onze broden, broodjes en dergelijke gewoon weg gooit.
      Wat heeft dat er nu mee te maken?
      Die afval is pure energie. Vermeng die fijngemalen met houtafval en zo kan je
      een centrale stoken....en stroom winnen.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Het is steeds hetzelfde. Wordt een individu voor een keuze gezet dan gaan alle principes overboord. Ook ik schreef, net als Kirsten, dat mensen hun levensstijl niet willen aanpassen, dat er verwarming of AC moet zijn als de temperatuur thuis en op kantoor niet precies 22°C (of welke temp dan ook).
        Leuk om het land af te rijden langs elke bakkerij om broden op te halen, gelukkig dat dit zonder extra energie kan

Iedereen weet dat er energieproblemen komen maar 90% kijkt naar andere om het probleem op te lossen zonder zichzelf in vraag te stellen. Men wil 0.0% inboeten aan hun persoonlijke comfort maar gaat wel stijgeren bij nieuws over hoe energie verspild wordt bij anderen.
        Een PC moet nu 2 schermen hebben, worden voedingen van 800VA gestoken (OK, die verbruikt niet continue het volle vermogen, ...

Comment

Ik heb hier al lang overal spaarlampen ingedraaid, en mijn pc verbruikt als die niet te hard moet werken zo'n 70W (als ik hier op het forum rondhang dus). Bij dat verbruik is het beeldscherm (LG IPS 236) met led-achtergrondverlichting inbegrepen.
          De koelkast is een A++, wasmachine een AAA (toen ik die kocht waren er nog geen met ++).

En wat de rest van mijn energieverbruik betreft, ik probeer zo weinig mogelijk met de auto te rijden (ik heb dit jaar tot nu toe meer kilometers gefietst dan met de auto gereden).
          Ik heb geen airco, maar wel centrale verwarming (anders wordt het toch echt te koud in huis), de oude brander heb ik net vervangen door een condensatieketel. Ik ben benieuwd of ik het verschil zal zien bij de volgende jaarlijkse afrekening. Waarschijnlijk zal er wel een redelijk verschil zijn, ook al omdat de vorige brander een waakvlam had (die tijdens de zomer alleen maar brandde als ik warm water nodig had). Maar het grootste verschil merk ik nu al in de badkamer, omdat de oude brander lucht aanzoog uit de badkamer was er uiteraard een verluchtingspijp voorzien om verse lucht binnen te laten. Aan de ene kant van de badkamer was er dus die verluchting, aan de andere kant een brander die verse lucht nodig had, op die manier werd de warme lucht continu terug uit de badkamer gezogen door de brander. In de winter was het daar nooit echt warm te krijgen. De nieuwe brander zuigt verse lucht aan door de buitenste schouwbuis, en voert de verbrandingsgassen af door de binnenste buis. Daardoor krijg ik geen "trek" meer in de badkamer.

Ik doe dus wel een beetje moeite om minder energie te verspillen...

Bij de meeste nieuwbouwwoningen worden de plafonds tegenwoordig vol spotjes gestoken. Ik heb al van sommigen gehoord dat er op heel wat plaatsen voor meer dan 1000W aan halogeenspotjes voorzien is in hun woning.
          Dat is volgens mij pas energieverspilling.
          Maar als alle verlichting aan is, dan moet de verwarming wel wat minder werken...
          In de zomer moeten ze wel de airco laten draaien als ze s' avonds hun spotjes willen laten branden.
          Last edited by Black B@ndit; 1 november 2011, 07:46.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Ik doe dus wel een beetje moeite om minder energie te verspillen...
            Wetten, die nageleefd worden kunnen mensen veranderen Bart.
            En zeker de aanslagen op hun portemonnee
            Voor mij is dit ook een kwestie van het milieu (natuur ed).

Als je ziet, leest en hoort hoe de maatschappij tekeer gaat tegen minderheden,
            dan verbaast het me niet dat milieu ook gekortwiekt wordt en zelfs geen kansen krijgt.
            Iedereen leeft op zijn eilandje, iedereen heeft gelijk.
            Bewust leven met een beetje verantwoordelijkheid zit er niet in omdat dit lastig is
            en een inspanning vraagt.

Ik doe wat ik kan
            Maar mensen die dit het hoogst nodig hebben kunnen dit soort sparen niet betalen...
            Last edited by theokus; 1 november 2011, 08:28.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Bij de meeste nieuwbouwwoningen worden de plafonds tegenwoordig vol spotjes gestoken. Ik heb al van sommigen gehoord dat er op heel wat plaatsen voor meer dan 1000W aan halogeenspotjes voorzien is in hun woning.
              Maar als alle verlichting aan is, dan moet de verwarming wel wat minder werken...
              In de zomer moeten ze wel de airco laten draaien als ze s' avonds hun spotjes willen laten branden.
              15 jaar geleden, toen wij aan een nieuwbouw begonnen was er nog maar weinig sprake van energie besparen. Alles wat verlichting betreft was toen spot. In onze living alleen al hangen er zo 11 + dan nog een luchter met een 12-tal gloeilampjes. In alle andere ruimtes zijn eveneens spots voorzien. Ik heb al tests gedaan met led's, maar er zijn er tegenwoordig geen die hetzelfde rendement geven en bovendien de sfeer kunnen evenaren van de huidig spots. De dag dat er een degelijk alternatief is zullen wij de nodige stappen zetten, maar er is ook nog zoiets van gezelligheid en zin voor esthetiek.
              Anderzijds proberen wij zoveel mogelijk energie te besparen waar het kan.
              Nog zoiets, een tuinverlichting, in die tijd was het normaal dat je een tuinverlichting voorzag. Een sproei-systeem om je planten te bevochtigen indien nodig. Of dat nodig is ?? Zeker niet, maar er was niemand die zich daar toen vragen over stelde.
              Anders gaan leven ... dit zal de enige oplossing zijn om iets aan de overconsumptie te gaan doen. En dat geldt niet alleen voor energie.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                15 jaar geleden, toen wij aan een nieuwbouw begonnen was er nog maar weinig sprake van energie besparen. Alles wat verlichting betreft was toen spot. In onze living alleen al hangen er zo 11 + dan nog een luchter met een 12-tal gloeilampjes. In alle andere ruimtes zijn eveneens spots voorzien. Ik heb al tests gedaan met led's, maar er zijn er tegenwoordig geen die hetzelfde rendement geven en bovendien de sfeer kunnen evenaren van de huidig spots. De dag dat er een degelijk alternatief is zullen wij de nodige stappen zetten, maar er is ook nog zoiets van gezelligheid en zin voor esthetiek.
                Anderzijds proberen wij zoveel mogelijk energie te besparen waar het kan.
                Nog zoiets, een tuinverlichting, in die tijd was het normaal dat je een tuinverlichting voorzag. Een sproei-systeem om je planten te bevochtigen indien nodig. Of dat nodig is ?? Zeker niet, maar er was niemand die zich daar toen vragen over stelde.
                Anders gaan leven ... dit zal de enige oplossing zijn om iets aan de overconsumptie te gaan doen. En dat geldt niet alleen voor energie.
                Met alles ben ik het eens.

Wel schandalig dat enkel de bevolking anders moet gaan leven.
                En dit wordt hun af en toe ook nog goed onder hun neus gewreven.
                (heb het NIET tegen jou hier he Pol)
                Wij moeten sparen en zuinig zijn met energie. Elke week vinden we wel een folder
                in de bus met advies.
                Wat doet de energie-nijverheid?
                Zelfs hun afval kunnen wij nog betalen.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Wel schandalig dat enkel de bevolking anders moet gaan leven.
                  Wie bedoel je Theokus?

Comment

Ik heb wat verbouwd, en mijn plafonds hangen nu ook vol GU10 spotjes, maar wel allemaal Leds van 3 W per stuk.
                    Er hangt nog een halogeen op een dimmer met 2 lampen van 160W ..... Die zal er binnenkort ook aan geloven, want die lamp alleen verbruikt meer dan deverlichting in de rest van het huis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Ik heb wat verbouwd, en mijn plafonds hangen nu ook vol GU10 spotjes, maar wel allemaal Leds van 3 W per stuk.
                      Er hangt nog een halogeen op een dimmer met 2 lampen van 160W ..... Die zal er binnenkort ook aan geloven, want die lamp alleen verbruikt meer dan deverlichting in de rest van het huis.
                      En wat vind je van de kleur van het licht? Er loopt daar al een ander draadje over, maar als we ooit een huis kopen zou ik ook voor zo een led spotjes gaan in combinatie met indirect verlichting.

Comment

als we hier in huis, alle lampen aan doen, gebruiken we 225 watt.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                          Maar als elke burger een inspanning levert en de verkwisting wat in de hand probeert te houden zullen wi al een hele stap vooruit gaan.
                          Maar dat speelt ook in de kaart van de alleenheerser. Een mooie verantwoording om de prijzen nog wat meer in de hoogte te jagen na een al nooit geziene opslag van het laatste jaar.
                          ik ben alvast begonnen , grote houtkachel geinstalleerd en die werkt op gratis hout op dit moment.(sommige indirekte verwarmingen niet meer nodig of minder)

diepvries vervangen door een jonger type.(besparing 350 kw /jaar)

3 toestellen die in standby stonden uitgeschakelt, worden alleen ingeschakelt als nodig is
                          besparing 170 Kw per jaar (tijd klok schakelt toestellen 1 maal per dag tussen 2 en 3h in
                          om instelling verlies van HD recorder Medion te voorkomen)
                          Groeten Leon
                          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                            Wie bedoel je Theokus?
                            De gewone sterveling, Jan met de Pet.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                              Over een alternatief nagedacht?

Jan
                              Yep, maar de sossen kunnen er niet mee leven... zal mij een worst wezen. Freya heeft ook eerst haar oud-herenhuis laten isoleren om nadien de subsidies te verlagen...
                              BD0910BE

Comment

Ik zie het zo al voor mij. De eerste uitval omwille van niet genoeg kunnen leveren.
                                ALS (idd, als) dit al zou gebeuren zie ik de politiekers zich niet snel genoeg afstand te nemen van het gebeuren:
                                * wij hebbben voor het langer open blijven van de kerncentrales gevraagd maar de anderen wilden deze gesloten hebben
                                * wij hebben gevraagd naar alternatieven maar de andere hebben geen budget vrij gemaakt
                                * het is de schuld van Electrabel
                                * het is de schuld van de hoge olieprijzen
                                * het is de schuld van de Walen
                                * nee, de Vlamingen
                                * nee, Dexia
                                * nee, de immigranten

En zo zitten we nog steeds in het donker ...
                                Ik hoop van harte dat bepaalde partijen een nog grotere pandoering krijgen dan bij de laatste verkiezing en er eens echt beslissingen genomen durven te worden. Als de NV België een land was was er geen klant die er iets aan kocht. De NV België weet zelf niet meer wat het verkoopt.

Nee, België moest en zou het voortouw nemen met de vrijmaking van de energiemarkt omdat Robert de beste van de klas wou zijn maar beter in zijn café had blijven staan. Wie kan in godsnaam een bedrijf (Electrabel, Nuon, ...) met de vinger wijzen want een prive bedrijf is gemaakt om winst te maken?

Toch voor iedereen een warme winter gewenst voor de meest gunstige prijs

Comment

Working...
                                X