Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belgische mayonaise

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belgische mayonaise

Wie heeft heeft het beste recept voor lekkere Belgische mayonaise ?
    Want voor mij zijn alleen fritten met deze enigszins zurige mayonaise compleet.
    Het valt mij op dat ze in België steeds vaker bij hun voorgebakken fabrieksfritten overgaan naar die Nederlandse suiker mayonaise.
    Dat dit Belgische nationaal patattenproduct aan verloedering onderhevig is heeft natuurlijk alles te maken door het ontbreken van een regering.

Re: Belgische mayonaise

recept ken ik niet, weet alleen dat de zurige smaak met de citroen te maken heeft.

Zoals je al zei: deze mayonaise vind je minder om minder in de winkel
    Mijn Blog
    D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Mayonnaise is poepsimpel om zelf te maken.

Mix gewoon wat eidooiers, Dijonmosterd, witte azijn, citroensap, beetje zout en peper met voldoende neutrale olie (maisolie, zonnebloemolie).
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik maak onze mayo zo:

1 ei, 1 eierdooier, goeie eetlepel mosterd, 2 eetlepels azijn, peper en zout en 4 dl arachide olie. Staafmixer er in op turbo en 10 sec heb je lekkere, goedkope mayo.
        Voor de liefhebbers van citroensap kan dit er uiteraard ook nog bij.

Njammie
        7D en 17-55/2.8 en 70-200 4 L IS en ext 1.4II en 430EXII

Comment

ik ga regelmatig naar eindhoven, daar staat een fabriek die echte hollandse majoneis maakt!

Onze ECHTE mayonaise: eierdooiers, azijn, olie (mais/zonnebloem), mosterd, zou en peper... (ik doe er geen citroen in, hou niet van die smaak en het werd origineel ook niet gedaan)
          Last edited by grootmogol; 1 juli 2011, 10:11.

Comment

Ik maak ze (net als onderstaande) zonder citroen. Wat ik wel op het einde nog toevoeg zijn enkele druppels Worchestersaus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
              ik ga regelmatig naar eindhoven, daar staat een fabriek die echte hollandse majoneis maakt!

Onze ECHTE mayonaise: eierdooiers, azijn, olie (mais/zonnebloem), mosterd, zou en peper... (ik doe er geen citroen in, hou niet van die smaak en het werd origineel ook niet gedaan)
              Ik snap niet wat daar zo hollands aan is, da's t zelfde recept als de Belgen gebruiken.

Wat is zoete mayonnaise ? Zit daar suiker in ?
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

ik hou het meest van joppiesaus op de frietjes.
                maar toegegeven, dat is niet zo stijlvol als zelfgemaakte mayonaise

Comment

Ik snap niet wat daar zo hollands aan is, da's t zelfde recept als de Belgen gebruiken.
                  euh ik geef inderdaad als belg, het recept van onze ECHTE mayonaise he!
                  Nederlanders noemen het majoneis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Wat is zoete mayonnaise ? Zit daar suiker in ?
                    Dat is heel lekker, maar ik weet niet of je het in Belgie officieel mayonaise mag noemen. Nederlanders zeggen overigens: mayo.
                    En wat de klacht van de ts over de Belgische pattaten betreft: Roemenie heeft sinds jaar en dag een goedbeschermde kweek. De import daarvan zit in een stroomversnelling.

Comment

Deze Hollander noemt Mayonaise nog steeds "Mayonaise" (en niet "Mayo"; dat is Popie-Jopie taal ).

Het recept lijkt me wat (te) universeel. En ook ik zou toch wel eens die ouderwetse vlaamse mayonaise of frietsaus weer eens willen proeven, die we in d ejaren '60 bij dagtripjes naar de zuiderburen bij de patat kregen.
                      Ik kan me nog herinneren, dat mijn vader de kwaliteit van de saus destijds met mijn moeder besprak, en zei "Er zit meel in, proef je dat ?".
                      Als ik het zelf te beredeneren, lijkt het me dat men daar zelf de frietsaus had gemaakt, en een meelsaus (koude hollandaise zogezegd) als verdunmiddel voor de (dure) olie gebruikte.

Heeft iemand nog een recept op die manier ?
                      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                        ....... die ouderwetse vlaamse mayonaise of frietsaus......
                        das het verschil!
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

mayonaise,

1 eierdooier, koffielepel mosterd, zout en peper al roerend met toevoeging van slaolie tot het geheel opgesteven is.
                          afwerken met witte azijn of citroen.

voor de frietjes zelf, de late bewaaraardappels zijn ideaal of zoals we zeggen de frietaardappelen de diksten uit de laatste oogst.
                          geschild en daarna gespoeld/ gewassen onder de kraan.
                          waarna ze afgedroogd worden en versneden op een dikte van 8 a 10 mm naargelang de voorkeur.
                          de versneden frietjes worden voorgebakken op 150° de eerste maal en volledig afgekoeld afgebakken op 180° in frituurolie.

smakelijk
                          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                          www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                            Dat is heel lekker,...
                            Mijn kinderen vinden dat ook heel lekker, zij vragen op hun frit van de frituur ook steeds hollandse mayonaise.
                            Persoonlijk vind ik die gewoon niet te vreten, veel te zoet...

De gewone, ouderwetse Belgische mayonaise met een lichtzurige smaak, daar gaat toch niets boven???

In mayonaise schep je geen suiker, net zoals je in koffie geen scheut azijn kiepert...

Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                              ...... net zoals je in koffie geen scheut azijn kiepert...
                              behalve......als je je schoonmoeder op de koffie krijgt)(.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X