Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand met kennis van nucleaire straling ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand met kennis van nucleaire straling ??

Hoi,

Japan.....
    Vreselijk wat er gebeurd is en hoe de mensen er daar voor staan.
    Ik heb echter een vraag hieromtrent wat betreft fotografie....

Sendai Japan ligt op 90km van een kerncentrale die er alles behalve goed voorstaat.
    In hoever neemt bv een fototoestel gemaakt in die fabriek straling op?
    Neemt plastic straling op? metaal? in hoeverre is dit dan actief?

Een fototoestel houd je nu eenmaal zeer dicht bij je hoofd. . .
    Dit is een seriueze vraag en men moet dit ook niet zien als 'ofdat hetgeen is wat de mensen daar bezig houdt momenteel'

Als materiaal dit ook effectief opneemt dan stuikt de hele japanse economie ook ineen....
    Auto's, nikon, sony, etc etc

Grtz
    G
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

Re: Iemand met kennis van nucleaire straling ??

Vandaag vernomen via CNN dat Japan 40% van de wereldproductie in handen heeft
    van de elektronica: chips, toestellen enz.

Er werd wel niet verteld of die totale productie in Japan zelf gebeurt.

Er zijn wel grote plant' s van Toyota, Canon en Sony enz.
    ================================================== ================
    ** Had me deze vraag ook al gesteld.
    Last edited by theokus; 17 maart 2011, 14:29.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ja en neen. Iets dat bestraald is, zal zelf geen straling uitzenden. Radioactieve straling bestaat eigenlijk uit kleine deeltjes die met een zeer hoge energie weggeschoten worden uit een radioactief materiaal (bijvoorbeeld plutonium of uranium). De hoge energie van die deeltjes zorgt ervoor dat je schade ondervindt bij blootstelling.
      Een ander verhaal krijg je natuurlijk als je blootgesteld wordt aan radioactief stof. Dat zijn dan resten radioactief materiaal die in de lucht vrijkomen (bijvoorbeeld bij een ontploffing). Als je dit inademt, dan nestelen die deeltjes zich in je longen en gaan daar continu straling uitzenden. Dit proberen ze ook op te sporen op de beelden die je nu in het nieuws ziet waar ze mensen screenen. Als mensen besmet zijn met radioactief materiaal, ga je ook andere mensen in je nabijheid gaan bestralen.

Maar ik dacht dat de meeste elektronica geproduceerd worden in clean rooms (stof vrije kamers). Daar zou dus geen radioactief stof binnen kunnen.
      Stel dat dit toch zou gebeuren, kan er nog altijd gereinigd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
        Sendai Japan ligt op 90km van een kerncentrale die er alles behalve goed voorstaat.
        In hoever neemt bv een fototoestel gemaakt in die fabriek straling op?
        Neemt plastic straling op? metaal? in hoeverre is dit dan actief?
        Straling is als dusdanig niet besmettelijk, het zijn partikels met radionucliden (in dit geval Cesium en Jodium) die bepaalde voorwerpen, oppervlaktes of personen kunnen besmetten. In principe kunnen besmette zaken zonder al te grote problemen gedecontamineerd worden. Het grootste probleem is wanneer personen radioactief jodium binnenkrijgen: dat kan (en zal) zich opstapelen in de schildklier. Daarom dat er jodiumtabletten rondgedeeld worden: zo wordt de schildklier verzadigd met "koud" jodium.

In ieder geval, ik denk niet dat er momenteel veel export gebeurt vanuit gebieden met een verhoogde radioactieve straling. De mate van besmetting kan trouwens zonder problemen gemeten worden.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

een nieuwe flits die licht geeft zonder batterijen .... waauw

eerst zullen ze wel de nikon fabriek in sendai mogen heropbouwen

hun probleem zal eerder stof zijn dan partikels

Our group companies, including Sendai Nikon Corporation, Natori, Miyagi Pref., Miyagi Nikon Precision Co., Ltd., Zao-machi, Katta-gun, Miyagi Pref., Tochigi Nikon Corporation, Otawara, Tochigi Pref., Tochigi Nikon Precision Co., Ltd., Otawara, Tochigi Pref., and other subsidiaries as well as our Plants suffered damage to some part of the equipment and buildings. We are suspending operations there and continuing to evaluate further details of the damage. We are unable to announce how soon the operation will resume due to the regional interruption of life-lines although endeavor for restoration are under the way by some of our maintenance personnel.
          maar misschien dat je Japan kunt steunen door een nieuw lensje te kopen
          Last edited by devid; 17 maart 2011, 15:02.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomant Bekijk bericht
            Ja en neen. Iets dat bestraald is, zal zelf geen straling uitzenden. Radioactieve straling bestaat eigenlijk uit kleine deeltjes die met een zeer hoge energie weggeschoten worden uit een radioactief materiaal (bijvoorbeeld plutonium of uranium). De hoge energie van die deeltjes zorgt ervoor dat je schade ondervindt bij blootstelling.
            Een ander verhaal krijg je natuurlijk als je blootgesteld wordt aan radioactief stof. Dat zijn dan resten radioactief materiaal die in de lucht vrijkomen (bijvoorbeeld bij een ontploffing). Als je dit inademt, dan nestelen die deeltjes zich in je longen en gaan daar continu straling uitzenden. Dit proberen ze ook op te sporen op de beelden die je nu in het nieuws ziet waar ze mensen screenen. Als mensen besmet zijn met radioactief materiaal, ga je ook andere mensen in je nabijheid gaan bestralen.

Maar ik dacht dat de meeste elektronica geproduceerd worden in clean rooms (stof vrije kamers). Daar zou dus geen radioactief stof binnen kunnen.
            Stel dat dit toch zou gebeuren, kan er nog altijd gereinigd worden.
            Bedankt dit is een degelijke uitleg.
            Als ze dus de kledij van besmette mensen verbranden is dit omdat er 'radioactief stof' inzit?
            Hoe kan je radioactiviteit 'reinigen' ?
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

Comment

Hoe is jouw Duits?

En google dan verder op Igor Kostin.
              Kijk naar zijn beelden, foto's.
              Gaat over Tjernobil.
              ================================================== ===========
              Zomaar een tussendoortje: in Duitse centrales zijn er ook ontploffingen geweest
              van waterstof, lekkende leidingen enz. enz.
              Werd netjes in de doofpot gestopt.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Als ze dus de kledij van besmette mensen verbranden is dit omdat er 'radioactief stof' inzit?
                Het blijft wel niet in de kleren zitten he.
                Er is ook geen drager nodig om niet besmet te geraken.

Radioactiviteit reinigen?
                Leuke vraag
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  Straling is als dusdanig niet besmettelijk, het zijn partikels met radionucliden (in dit geval Cesium en Jodium) die bepaalde voorwerpen, oppervlaktes of personen kunnen besmetten. In principe kunnen besmette zaken zonder al te grote problemen gedecontamineerd worden. Het grootste probleem is wanneer personen radioactief jodium binnenkrijgen: dat kan (en zal) zich opstapelen in de schildklier. Daarom dat er jodiumtabletten rondgedeeld worden: zo wordt de schildklier verzadigd met "koud" jodium.

In ieder geval, ik denk niet dat er momenteel veel export gebeurt vanuit gebieden met een verhoogde radioactieve straling. De mate van besmetting kan trouwens zonder problemen gemeten worden.
                  Volgens CNN ligt de export stil.
                  Dagelijks verlies > 1,5 miljard dollar.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

is het niet zo, dat eens je radioactiviteit inslikt of inademt bijvoorbeeld via besmette groenten uit de tuin, of via stof in de lucht, dat die partikels zich in je lichaam nestelen en je ze bijna niet kwijt geraakt?
                    bangelijk vind ik het hoor.

Comment

Dat kun je niet, je kunt wachten tot radioactiviteit vervallen is (en dat is afhankelijk van de halfwaardetijd van het isotoop). In de praktijk wordt de activiteit die meegedragen wordt in de lucht op termijn zo sterk verdund dat ze niet meer relevant is.

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                      is het niet zo, dat eens je radioactiviteit inslikt of inademt bijvoorbeeld via besmette groenten uit de tuin, of via stof in de lucht, dat die partikels zich in je lichaam nestelen en je ze bijna niet kwijt geraakt?
                      Cfr. verzadiging van schildklier met "koud" jodium.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik denk niet dat ze radioactieve kledij gaan verbranden (toch niet ongecontroleerd). Bij die verbranding ga je anders opnieuw radioactieve as krijgen die zich makkelijk kan verspreiden. Besmet materiaal zal normaal verzameld worden en in afgesloten vaten worden opgeslaan.

Eigenlijk is radioactieve straling (toch de straling van een kernreactor zoals deze) op zich niet gevaarlijk. De uitgestraalde deeltjes zijn relatief zwaar, en kunnen moeilijk ergens doorheen. Een blad papier of de huid is genoeg om de straling tegen te houden.
                        Wat wel gevaarlijk is, is het radioactief stof. Eenmaal in het lichaam kan de straling wel door de verschillende weefsels en daar zal het schade aanrichten (zogenaamde stralingsziekte).

Dus eigenlijk is er voor elektronica geen gevaar. Een groter probleem is bijvoorbeeld besmet voedsel. Stel dat er radioactief stof wordt meegevoerd een uitvalt (dit kan perfect 1000km verder zijn). Dat stof valt daar neer op gras dat een koe opeet. Nadien wordt die koe geslacht en geëxporteerd. Dan heb je dus een radioactieve biefstuk Maar, voor alle duidelijkheid, zover zijn we dus nog lang niet. Heb trouwens al gehoor dat het agentschap voor de voedselveiligheid gestart was met preventieve controles op radioactiviteit van uit de regio geïmporteerd voedsel. Voor ons zou ik me dus nog geen zorgen maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                          Die verstoort direct jouw "bio".
                          De (lichaams-)cellen worden aangetast...
                          Bij een erge besmetting word je na een tijdje moe, slap enz.

We zijn ferm OT aan 't gaan maar het is en blijft belangrijk.
                          Bekijk de beelden bijv. van Igor Kostin. (is een fotograaf he).
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Voor zover ik met deconaminatie van radio-actieve stoffen te maken heb gehad (via medisch-wetenschappelijk onderzoek) kan je radio-actief materiaal niet verwijderen door verbranden, kleren of andere kleinere voorwerpen worden meestal in speciale zakken gestoken en voor x-jaren in quarantaine gehouden, afhankelijk van de halfwaardetijd.

Bij decontaminatie breng je eigenlijk de contaminerende stof (radio-actieve stof in dit geval) over naar iets anders (meestal via een vloeisof). Maar de middelen die gebruikt zijn om te decontamineren zijn daarna wel radio-actief (hebben de radio-actieve stoffen opgenomen), en die moeten vooralsnog opgeslagen worden in speciale en beveiligde omgeving tot het moment dat het kan vrijgegeven worden (weer afhankelijk van halfwaardetijd van isotoop).
                            De gedecontamineerde voorwerpen mogen, wanneer de besmetting laag genoeg is, weer vrijgegeven worden.

In ieder geval, voor zover ik me herinner, heel erg duur, zo'n decontaminatie.

Maar de vraag is of een fabriek op 90km afstand nog last heeft van een te hoge besmetting door radio-actieve isotopen, het is niet omdat je één isotoop op je fototoestel hebt dat je moet panikeren, er is sowieso altijd achtergrondstraling, het gaat erom dat je boven bepaalde grenzen uitkomt.
                            Hoever was de "no-go"-zone van Tsjernobil?
                            In principe wordt een voorwerp met een besmetting die als "te hoog" beschouwd wordt niet in de openbaarheid vrijgegeven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomant Bekijk bericht
                              Ik denk niet dat ze radioactieve kledij gaan verbranden (toch niet ongecontroleerd). Bij die verbranding ga je anders opnieuw radioactieve as krijgen die zich makkelijk kan verspreiden. Besmet materiaal zal normaal verzameld worden en in afgesloten vaten worden opgeslaan.

Eigenlijk is radioactieve straling (toch de straling van een kernreactor zoals deze) op zich niet gevaarlijk. De uitgestraalde deeltjes zijn relatief zwaar, en kunnen moeilijk ergens doorheen. Een blad papier of de huid is genoeg om de straling tegen te houden.
                              Wat wel gevaarlijk is, is het radioactief stof. Eenmaal in het lichaam kan de straling wel door de verschillende weefsels en daar zal het schade aanrichten (zogenaamde stralingsziekte).

Dus eigenlijk is er voor elektronica geen gevaar. Een groter probleem is bijvoorbeeld besmet voedsel. Stel dat er radioactief stof wordt meegevoerd een uitvalt (dit kan perfect 1000km verder zijn). Dat stof valt daar neer op gras dat een koe opeet. Nadien wordt die koe geslacht en geëxporteerd. Dan heb je dus een radioactieve biefstuk Maar, voor alle duidelijkheid, zover zijn we dus nog lang niet. Heb trouwens al gehoor dat het agentschap voor de voedselveiligheid gestart was met preventieve controles op radioactiviteit van uit de regio geïmporteerd voedsel. Voor ons zou ik me dus nog geen zorgen maken.
                              Sorry ben ik het niet mee eens.
                              Tjernobil "werkt" nog altijd en heeft nog invloed en vooral op ons voedsel.

Maar ik ga het hierbij laten
                              Last edited by theokus; 17 maart 2011, 15:53.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X