Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groene lening

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groene lening

Hier nog mensen die een groene lening hebben aangevraagd ?
    Wij hebben serieus geïnvesteerd in isolatie voor onze woning en daarvoor een groene lening aangegaan.
    Probleem is dat de facturen max. 2 maand oud mogen zijn. De eerste werken werden al uitgevoerd in oktober 2010 maar we moesten wachten tot nu om de laatste factuur van de gevelisolatie te krijgen.

De eerste facturen zijn nu natuurlijk vervallen. Ik kan aan de aannemers vragen om hun facturen te crediteren en een nieuwe op te maken met een recente datum (hoewel dit misschien moeilijk wordt als hun boekjaar al afgesloten is). Maar als zij hier niet op ingaan, zitten we wel min of meer in de penarie.
    Iemand tips of ervaringen ?
    Panasonic Lumix FZ2000

Re: Groene lening

Ik ben van plan er eentje aan te gaan, volgens KBC heb je 6 maand om facturen in te dienen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
      volgens KBC heb je 6 maand om facturen in te dienen?
      Van ons via verzekeringsmakelaar, bij Axa. Volgens Axa stipuleert de wet een maximum van 2 maand. Ofwel is Axa verkeerd ofwel kennen ze bij KBC de wet niet...

Edit : heb je ergens een link ?
      Last edited by Kaneda; 9 maart 2011, 10:55.
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Even in de woongids gekeken, bij het hoofdstuk groene leningen, er staat dat de gelden kunnen opgenomen worden tot 6 maanden na de eerste opname.

Ik zou even goed navragen, maar kan me niet inbeelden dat KBC een boek van 180 paginas uit brengt zonder dat goed te controleren? Maar je weet nooit.

Contact opnemen met minfin.fgov anders?

Comment

Ik heb het over de factuurdatum. Facturen zouden normaal niet ouder mogen zijn dan 2 maand op het moment dat je de lening aangaat en de facturen indient... Het geleende bedrag wordt ook in één keer vrijgegeven, aldus onze agent...
          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

aaah, op die manier. Dat weet ik niet maar lijkt me logisch.
            Wij doen het zo:
            -offertes vragen en aannemer vastleggen
            -lening aangaan

Comment

Met je offerte ben je niks - behalve dat je min of meer het bedrag van de lening kan schatten.

Facturen heb je nodig

Comment

Lening aanvragen op basis van de offerte, en dan geld opvragen met de facturen.

Bij Dexia dien je een copie van de factuur in, met een zelf ingevuld formulier waarop je vraagt een bepaald bedrag (maximum het factuurbedrag) te betalen aan de aannemer.
                Zo heb ik het gedaan voor mijn zonnepanelen.
                In 2 keer betalen (een stuk bij de plaatsing en een 2e stuk bij de keuring) is op die manier geen probleem.

Of zij accepteren dat je nog leent voor facturen van Oktober is een andere zaak.

Comment

Met je offerte ben je niks - behalve dat je min of meer het bedrag van de lening kan schatten.

Facturen heb je nodig
                  awel ja ik zeg toch: offertes vragen en dan aannemer vastleggen! Dus?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    Probleem is dat de facturen max. 2 maand oud mogen zijn. De eerste werken werden al uitgevoerd in oktober 2010 maar we moesten wachten tot nu om de laatste factuur van de gevelisolatie te krijgen.
                    Zijn de vervallen facturen van oktober nu wel of niet betaald ? Waarvoor moest je wachten ? Om alles ineens te betalen ?
                    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Eerste factuur was van isolatiechappe, tweede van dakisolatie, nog één van isolatie platformdak, en laatste van gevelisolatie. Op die laatste hebben we moeten wachten tot nu. De andere zijn al allemaal meer dan twee maand oud en al betaald. Ken geen enkele aannemer die zo lang op z'n geld zal wachten.
                      We hebben een heel huis verbouwd. Je kan moeilijk verwachten dat de klus op twee maand geklaard is...
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Eerste factuur was van isolatiechappe, tweede van dakisolatie, nog één van isolatie platformdak, en laatste van gevelisolatie. Op die laatste hebben we moeten wachten tot nu. De andere zijn al allemaal meer dan twee maand oud en al betaald. Ken geen enkele aannemer die zo lang op z'n geld zal wachten.
                        We hebben een heel huis verbouwd. Je kan moeilijk verwachten dat de klus op twee maand geklaard is...
                        Ik neem aan dat je voor je gestart bent toch een offerte gevraagd hebt??? Op basis daarvan had je een lening moeten vragen, en dan had je factuur per factuur door de bank vanuit de lening kunnen laten betalen.

Ga met je facturen eens naar een bank of 3, en je zal snel weten of het nog kan.

Maar als alles al betaald is, waarom wil je dan een lening?
                        Blijkbaar had je de centen liggen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Maar als alles al betaald is, waarom wil je dan een lening?
                          Blijkbaar had je de centen liggen...
                          Dat ontgaat me ook. Een (groene) lening is altijd duurder want je betaalt intresten en de belastingsaftrek van 40% slaat enkel op de betaalde intresten, niet op het leningsbedrag.

Je mag trouwens meerdere groene leningen aangaan. Het ontleende bedrag moet minstens 1 250 euro bedragen, maar is begrensd tot 15 000 euro. Deze bedragen gelden per kalenderjaar, per woning en per kredietnemer.
                          Dus je mag tot 15.000 EUR lenen in 2010 en nog eens 15000 in 2011 en als je met 2 bent, geldt dit voor elke kredietnemer apart.

Nog even opmerken dat bovenstaande los staat van de aparte belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven.
                          Last edited by filipo; 10 maart 2011, 12:29. Reden: Aanvulling in laatste deel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                            Dat ontgaat me ook. Een (groene) lening is altijd duurder want je betaalt intresten en de belastingsaftrek van 40% slaat enkel op de betaalde intresten, niet op het leningsbedrag.

Ik heb hier verleden week een simulatie laten maken ivm. een groene lening voor het plaatsen van zonnepanelen.

In brute cijfers, lening van 15.000€, ingeschreven als hypothecair krediet, kost je (bij Dexia niet de goedkoopste) 18.000€ aan terugbetaling + eventueel schrijfkosten (1070€) = 19.070 € daarvan kan ik in mijn geval jaarlijks 670 € terugkrijgen via belastingen, dat over een looptijd van 10 jaar is dat 6.700 €.

Conclusie een groene lening is goedkoper dan je eigen geld investeren, want je betaald netto maar 12.370 € terug.

Indien je nog een hypothecaire lening lopende hebt hoef je die schrijfkosten zelfs nog niet te betalen, wat je nog eens 1070 € bespaard. Zelfs als je huis reeds is afbetaald kan het zijn dat je hypotheek nog actief staat, daar dit in termijnen van 15 jaar loopt, daarvoor best eens polsen bij je bank.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              daarvan kan ik in mijn geval jaarlijks 670 € terugkrijgen via belastingen, dat over een looptijd van 10 jaar is dat 6.700 €.
                              Krijg je die effectief volledig terug of gaat het om een fiscaal voordeel op die 670 EUR (en dus netto een stuk minder) ?

Als je bvb 870 EUR pensioenspaart, mag je die 870 EUR op je belastingsbrief invullen maar krijg je een effectieve belastingvermindering tussen de 261 EUR en de 348 EUR (fiscaal voordeel tussen 30% en 40%) maar geen 870 EUR.

Comment

Working...
                              X