Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Miserie, miserie miserie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Miserie, miserie miserie

Oorspronkelijk geplaatst door Jurgenspictures Bekijk bericht
    Ik zou het in eerste instantie niet te duur gaan zoeken. Toen ik nog op verplaatsing draaide had ik voor noodgevallen altijd een ongeaarde kabel bij (dan zijn meteen ALLE aardingsproblemen van de baan), maar meestal volstond het om een goede geluidskaart te gebruiken.

En dat hoeft niet duur te zijn. Met goed bedoel ik gewoon "beter dan wat standaard in een PC zit". Dus geen soundblaster of zo. Da's goed voor kleine luidsprekers of games, maar zeker niet voor muziek in hifi kwaliteit.

Kijk eens naar een Lexicon of Focusrite USB geluidskaart. Die heb je voor minder dan 200 Euro. Zelfs een ESI Maya 44 volstaat waarschijnlijk wel en die kost nog geen 100 EUR. Verwacht geen studio kwaliteit, maar een degelijk kaartje dat gewoon zijn werk doet. Geloof me, ik heb zo'n ding jaren mee op de baan genomen en je vindt niks beter voor dat geld.

Een DI box is nog goedkoper. Zo'n kastje zet een ongebalanceerd signaal om in een gebalanceerd signaal, alleen moet je versterker dan XLR of gebalanceerde Jack inputs hebben, wat bij hifi versterkers eerder uitzonderlijk is. Zo'n kastje heeft meestal een ground lift, wat problemen met de aarding oplost. http://nl.wikipedia.org/wiki/D.I._box

Besluit: aarding is een geweldig ding voor de veiligheid, maar in de geluidswereld is het vaak een bron van frustraties.
    Jurgen, hartelijk dank voor al die info en voor jouw moeite!
    Ik had een foutje in mijn tekst: het moest natuurlijk gebalanceerd zijn

Die ground lift heb ik nodig omdat ik niet wil riskeren dat er iets misloopt met mijn pc.
    (in het verleden ook wat materiaal vernield door piek-spanningen...staat nu een
    spannings-beveiliger)

Ik heb ook geen aparte versterker Jurgen.
    Ik heb wel twee actieve boxen van Quad dus die versterking is daar ingebouwd he.
    Die boxen hebben elk een stroom-aansluiting.
    Zie tekening hier:

Bij de input zie je duidelijk balanced en unbalanced.
    Die balanced heb ik dus nodig he.
    VRAAG 1 : hoe sluit ik die TWEE boxen aan op zo'n DI-box.
    VRAAG 2 : hoe sluit ik de geluidskaart & module aan
    .... en de juiste kabels

Wil graag een externe geluidskaart & module, geen gepruts meer in de pc zelf
    En dat zal hoogstwaarschijnlijk (prachtig woord hahaha) via USB moeten.

Als ik dat weet dan is het opgelost denk ik
    Kopen is gemakkelijk...maar ik wel iets goeds hebben zodat ik er van af ben en
    gerust ben.

** de geluidskaarten die je aanbeveelt zal bestuderen nu
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ah Ok... ik had erover gelezen dat je actieve speakers hebt. Ik zie nu op de foto dat je speakers gebalanceerde ingangen hebben. Dat is alvast een voordeel.

De Cambridge DAC Magic lijkt me dan ook een ideale oplossing. Ik heb er enkele reviews op nagelezen en die zijn goed tot zeer goed. Het toestel heeft ook gebalanceerde uitgangen.

Je kan de DAC magic dus via USB aansluiten op je PC zodat hij als externe geluidskaart werkt. Van de gebalanceerde uitgangen ga je dan met XLR kabels naar je speakers. Je moet dan wel het volume in je OS of achter op de speakers regelen, want de DAC Magic heeft blijkbaar geen volumeknop.

Let op: ik heb de DAC magic zelf nooit getest en kan je ook niet garanderen dat hiermee het storingsprobleem is opgelost, maar klanktechnisch zal het een hele verbetering zijn.

Een ground loop switch zorgt enkel voor een galvanische scheiding tussen de in- en outputs. Hierdoor vermijd je storingen.

Ik ben zelf ook geen groot kenner van DI's (ik was DJ en geen PA'man), maar de bedoeling van een DI is om een ongebalanceerd apparaat of instrument aan te sluiten op een mengtafel. Ik vrees daarom dat het uitgangs-signaal van een DI te zwak gaat zijn om rechtstreeks op je actieve speakers aan te sluiten. Als ik fout ben mag iemand mij gerust corrigeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jurgenspictures Bekijk bericht
        Ah Ok... ik had erover gelezen dat je actieve speakers hebt. Ik zie nu op de foto dat je speakers gebalanceerde ingangen hebben. Dat is alvast een voordeel.

De Cambridge DAC Magic lijkt me dan ook een ideale oplossing. Ik heb er enkele reviews op nagelezen en die zijn goed tot zeer goed. Het toestel heeft ook gebalanceerde uitgangen.

Je kan de DAC magic dus via USB aansluiten op je PC zodat hij als externe geluidskaart werkt. Van de gebalanceerde uitgangen ga je dan met XLR kabels naar je speakers. Je moet dan wel het volume in je OS of achter op de speakers regelen, want de DAC Magic heeft blijkbaar geen volumeknop.

Let op: ik heb de DAC magic zelf nooit getest en kan je ook niet garanderen dat hiermee het storingsprobleem is opgelost, maar klanktechnisch zal het een hele verbetering zijn.

Een ground loop switch zorgt enkel voor een galvanische scheiding tussen de in- en outputs. Hierdoor vermijd je storingen.

Ik ben zelf ook geen groot kenner van DI's (ik was DJ en geen PA'man), maar de bedoeling van een DI is om een ongebalanceerd apparaat of instrument aan te sluiten op een mengtafel. Ik vrees daarom dat het uitgangs-signaal van een DI te zwak gaat zijn om rechtstreeks op je actieve speakers aan te sluiten. Als ik fout ben mag iemand mij gerust corrigeren.
        Jurgen, dit zou een oplossing kunnen zijn:

Die ground lift zal veel oplossen...
        Last edited by theokus; 1 maart 2011, 23:27.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Zo zou het inderdaad moeten lukken volgens mij. Ik zou wel voor iets anders kiezen dan Behringer. Ik beb niet zo'n goede ervaringen met dat merk omdat de allergoedkoopste componenten gebruiken en dat durf je al wel eens horen.

Ik twijfel nog over het uitgangsvolume van de DI naar de speakers. Maar daar kan de verkoper van de DI je waarschijnlijk wel mee helpen.

Veel succes!

Comment

ff opletten, die Behringen verwacht phantom power of een batterij. En zonder PA-mengtafel ben je dus aangewezen op een 9V batterij'tje.

Over het signaal verlies met DI-boxjes: 1) Passive => verlies (ik dacht gemiddeld -20db) 2) Active => no loss
            +Active hebben normaal ook ground-lift, terwijl passive dit niet altijd heeft
            Ook zijn de meeste DI-boxjes mono, dus heb je er 2 nodig, of eentje met 2 kanalen zoals hierboven al staat.

Alles boven een soundblaster is voor audiofielen of mensen met specifieke wensen. Dus als je hier aan voldoet, go ahead en ga voor een meervoud van die prijs iets kopen. Maar ik denk dat er niet veel te winnen valt daar voor jou probleem. Die DI-boxen lijken mij een oplossing die het probleem directer aanpakt. Verder heb ik persoonlijk geen problemen met behringen/yamaha/roland stuff voor thuisgebruik.

Ik zie dat je boxen helemaal op max staan, wat gebeurd er als je deze bv: in de helft (of minder) draait en dan je windows geluid vol-open draait. Ik gok dat je geluid in windows heel zacht staat nu?

ps: achter veel soorten "geluidsinstallaties" te hebben (van standaard 2.0 logitech pc-speakertjes tot cerwin vega's voor de betere thuisfeestjes) ben ik nu aanbeland bij een denon versterker met wat KEF IQ speakers, zoveel mogelijk digitaal aangesloten: geen storingen en geen verlies op kwaliteit door de kabels (enkel op het laatste: versterker -> speaker, aangezien deze analoog blijven). Aanrader!
            Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dredalious Bekijk bericht
              ff opletten, die Behringen verwacht phantom power of een batterij. En zonder PA-mengtafel ben je dus aangewezen op een 9V batterij'tje.

Over het signaal verlies met DI-boxjes: 1) Passive => verlies (ik dacht gemiddeld -20db) 2) Active => no loss
              +Active hebben normaal ook ground-lift, terwijl passive dit niet altijd heeft
              Ook zijn de meeste DI-boxjes mono, dus heb je er 2 nodig, of eentje met 2 kanalen zoals hierboven al staat.

Alles boven een soundblaster is voor audiofielen of mensen met specifieke wensen. Dus als je hier aan voldoet, go ahead en ga voor een meervoud van die prijs iets kopen. Maar ik denk dat er niet veel te winnen valt daar voor jou probleem. Die DI-boxen lijken mij een oplossing die het probleem directer aanpakt. Verder heb ik persoonlijk geen problemen met behringen/yamaha/roland stuff voor thuisgebruik.

Ik zie dat je boxen helemaal op max staan, wat gebeurd er als je deze bv: in de helft (of minder) draait en dan je windows geluid vol-open draait. Ik gok dat je geluid in windows heel zacht staat nu?

ps: achter veel soorten "geluidsinstallaties" te hebben (van standaard 2.0 logitech pc-speakertjes tot cerwin vega's voor de betere thuisfeestjes) ben ik nu aanbeland bij een denon versterker met wat KEF IQ speakers, zoveel mogelijk digitaal aangesloten: geen storingen en geen verlies op kwaliteit door de kabels (enkel op het laatste: versterker -> speaker, aangezien deze analoog blijven). Aanrader!
              Die foto van de box..... (vertel het niet verder > is niet van mij) dus die max bij het volume betekent niks. Bij mij staan die nauwelijks open "of ik ga lopen", of de buren
              staan aan mijn deur.

Onder de foto van de DI-box zie je een aanzicht van de Roland SD-50 soundmodule.

Mijn kennis was tot eergisteren nihil....wat DI-boxen betreft.
              En zo'n DI-box/splitter is moeilijk te vinden.
              Wel zijn er veel modellen met meerdere uitgangen, dus meer dan twee.
              Als deze modellen kwalitatief beter zijn zeg het mij dan.
              Maar een "ground lift" moet er op zitten he.

Aan kwalitatieve kabels kan ik me dood kopen

Wil ik echt iets goeds hebben.... dan kan ik nog de studio induiken.
              En werken met echte muzikanten, echte instrumenten en echte partituren
              Zo ken ik (reeds lang) een studio in het gezellige Diepenbeek...
              Dat kost me wel enkele honderden euro per dag... zonder de muzikanten en
              al de nodige rest.

En wat met nu raakt & treft & opvalt, is dat ik nooit gevraagd heb hoe dat zit
              met zijn materiaal.... hoe dommer kan je zijn he
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

het kan natuurlijk nog altijd aan je kaart liggen.
                Mss een andere proberen voor je van alle andere zaken gaat kopen?
                Een tijd geleden heb ik hier ook een draadje gelanceerd om er eentje te vinden.
                Het is uiteindelijk de pci emu 0404 geworden, alleen denk ik dat die nu niet meer gemaakt wordt, wel nog de pci-e versie.
                Wel wat problemen gehad om ze aan de praat te krijgen vanwege geen drivers voor win 7 64 bit.
                Zit in een Shuttle barebone die ik gebruik als tv,radio, (online) muziek speler, en heeft geen last van nare bij geluiden.
                Moest een pci kaart zijn wegens maar 2 slots (1 pci en 1 pci express, pci-e bezet door dual tv tuner kaart) beschikbaar.
                Jo.
                Last edited by jwllms; 2 maart 2011, 21:21.
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                  het kan natuurlijk nog altijd aan je kaart liggen.
                  Mss een andere proberen voor je van alle andere zaken gaat kopen?
                  Een tijd geleden heb ik hier ook een draadje gelanceerd om er eentje te vinden.
                  Het is uiteindelijk de pci emu 0404 geworden, alleen denk ik dat die nu niet meer gemaakt wordt, wel nog de pci-e versie.
                  Wel wat problemen gehad om ze aan de praat te krijgen vanwege geen drivers voor win 7 64 bit.
                  Zit in een Shuttle barebone die ik gebruik als tv,radie, (online) muziek speler, en heeft geen last van nare bij geluiden.

Jo.
                  Bedankt Jo voor de info.
                  Maar ik ga intern (in de pc) alles laten zoals het is.
                  Wel dus met een externe sound-module (via usb of firewire).
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Bedankt Jo voor de info.
                    Maar ik ga intern (in de pc) alles laten zoals het is.
                    Wel dus met een externe sound-module (via usb of firewire).
                    Intussen contact opgenomen met J&R in Hasselt.
                    Ze zeggen dat de problemen verdwijnen met een externe geluidskaart...
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Working...
                    X