Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Niet echt, want als ze mekaar daar ook zo tegenspreken wat gaat hij dan leren? Wie moet hij dan geloven. Beter maar 3 reacties die hetzelfde zeggen dan 6 waarvan 50% mekaar tegenspreekt.
Ik heb voor beide voordelen gekozen , er is ook nog quatro hé .
Los van wat nu beste is, voorwiel, achterwiel, winterbanden of niet heb ik vorige winter vastgesteld ( en ik doe wel wat baan wees gerust ) dat als er ergens file was dat dit in 90% van de gevallen veroorzaakt werd ofwel door Mercedessen en BMW's of vrachtwagens en bestelwagens. Een vaststelling meer niet.
Stelde ik ook vast, was mijn grootste vrees voor achterwielaandrijving... en vroeger mijn grootste argument om bmw af te breken. (haat en liefde ligt kort bij elkaar, iedereen die bmw ooit afgebroken heeft eindigt in 1 )
De eerste winter 100kg zout en winterbanden... ondertussen ben ik erachtergekomen dat het zout niet echt nodig is... Meer geeft wel een veiliger gevoel.
porsche Boxster Cayman
renault Clio V6, Toyota MR2, Honda NSX
lotus exige
tvr ...
nee , daar zit de motor achteraan en niet in 't midden.
ok , misschien net voor de achteras , maar dan heb je
nog steeds niet de voordelen van een 50-50 in het
midden liggende motor.
trouwens , als je naar een voorwielaangedreven auto kijkt
zit het grootste deel van de motor ook achter de vooras
dus eigenlijk hetzelfde dan dat hij achteraan ligt..
Daarom heb ik een 4x4 gekocht met banden 50 % baan en 50 % veld goed op de baan als er sneeuwt of ijzel ligt en hebben echt grip ,kan bij uiterste nood nog altijd 4x4 constant inschakelen .
De veiligheid van jezelf en je medeweg gebruikers heb je ten eerste in eigen handen pas je aan de weersomstandigheden aan en je komt er wel .
En niet iedereen heeft plaats genoeg om nog eens een extra stel velgen op banden weg te leggen ,tenslotte heb je ook (4+1 reservewiel=)5 winterbanden en 5 zomerbanden nodig .
Grtz
Ardesign
Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .
Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500DBekijk bericht
ik denk dat je juist meer druk nodig hebt en dat dat een voordeel is bij traction-avants omdat die daar ook het gewicht van de motor mee hebben.. (voortractie)
Zoals ik zei ... zodra je begint op te trekken vermindert de druk op de voorwielen (snuit gaat ophoog), bij achterwielaandrijving neemt de druk toe (gat wordt omlaag gedrukt bij optrekken).
Nu bij een deftige wagen is de gewichtsverdeling goed, bij BMW is dat vaak zo goed als 50/50 ... je hebt dus nooit "meer" gewicht vooraan dan achteraan.
Ik heb het wel enkel over optrekken hé.
Zoals ik zei ... zodra je begint op te trekken vermindert de druk op de voorwielen (snuit gaat ophoog), bij achterwielaandrijving neemt de druk toe (gat wordt omlaag gedrukt bij optrekken).
Nu bij een deftige wagen is de gewichtsverdeling goed, bij BMW is dat vaak zo goed als 50/50 ... je hebt dus nooit "meer" gewicht vooraan dan achteraan.
Ik heb het wel enkel over optrekken hé.
Daar moet ik je toch in tegenspreken denk ik.
Bij een voorwiel aangedreven auto zit de motor al boven de voorwielen en geeft zo dus extra gewicht op de trekkende wielen.
Bij droog weer zal de tractie groot zijn zonder spinnen tenzij je veel pk hebt en een zware voet natuurlijk, bij sneeuw zal het omhoog trekken van de auto al totaal niet voorkomen door het gebrek aan tractie.
De auto die vanachter trekt zal met droog weer zijn gat wel wat naar beneden drukken maar bij glad weer zal hij bijna geen tractie hebben omdat zijn gat te weinig weegt en tractie gewoon omzet in wielspin.
Vooral BMW en Mercedes staan daar voor bekend, niet de enige overigens hoor er zijn er nog vele.
Ik heb zowat met vanalles gereden (beroepshalve) maar ook prive en om nu te zeggen voortractie is beter dan achtertracie het heeft beide voor en nadelen in mijn ogen.
Ook van merk tot merk zit er verschil op.
Ook de gewichtsverdeling is bijna nooit 50/50 de meeste auto's wegen waar de motor zit een pak meer als aan de andere kant en komt betere gewichtsverdeling alleen voor bij de duurdere types.
Idelaal in de winter is 4X4 bv quatro maar bedenk ook dat als het glad is je ook grip nodig hebt om te kunnen stoppen.
D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR
daar moet ik je toch in tegenspreken denk ik.
Bij een voorwiel aangedreven auto zit de motor al boven de voorwielen en geeft zo dus extra gewicht op de trekkende wielen.
Bij droog weer zal de tractie groot zijn zonder spinnen tenzij je veel pk hebt en een zware voet natuurlijk, bij sneeuw zal het omhoog trekken van de auto al totaal niet voorkomen door het gebrek aan tractie.
De auto die vanachter trekt zal met droog weer zijn gat wel wat naar beneden drukken maar bij glad weer zal hij bijna geen tractie hebben omdat zijn gat te weinig weegt en tractie gewoon omzet in wielspin.
Vooral bmw en mercedes staan daar voor bekend, niet de enige overigens hoor er zijn er nog vele.
Ik heb zowat met vanalles gereden (beroepshalve) maar ook prive en om nu te zeggen voortractie is beter dan achtertracie het heeft beide voor en nadelen in mijn ogen.
Ook van merk tot merk zit er verschil op.
Ook de gewichtsverdeling is bijna nooit 50/50 de meeste auto's wegen waar de motor zit een pak meer als aan de andere kant en komt betere gewichtsverdeling alleen voor bij de duurdere types.
Idelaal in de winter is 4x4 bv quatro maar bedenk ook dat als het glad is je ook grip nodig hebt om te kunnen stoppen.
Zoals ik zei ... zodra je begint op te trekken vermindert de druk op de voorwielen (snuit gaat ophoog), bij achterwielaandrijving neemt de druk toe (gat wordt omlaag gedrukt bij optrekken).
Nu bij een deftige wagen is de gewichtsverdeling goed, bij BMW is dat vaak zo goed als 50/50 ... je hebt dus nooit "meer" gewicht vooraan dan achteraan.
Ik heb het wel enkel over optrekken hé.
niet akkoord , zet de BMW's maar eens as per as op de weegbrug..
net als elke auto met motor voor en tractie achter !!!
mening is herzien..
is wel redelijk recent hee, en niet voor iedereen weggelegd..
maar ik denk dat daar alleen BMW mee bezig is , niet ?
BMW fan ?
Heb er ook lang mee gereden 525TD en 525D (en MB ML die ik ook nog heb) en ben nu een paar jaar naar Volvo overgestapt (voortractie) Bmw was toen ramp in de sneeuw..
is wel een verschil , maar toch zeer tevreden van Volvo...
En voor de prijs moest ik het niet doen...
Btw. ze hebben dan toch mooie research en werk verricht daar bij de Bayerische Motoren Werke..
Comment