Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Chitchat wordt vzw-leden-only

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Chitchat wordt vzw-leden-only

Hallo allemaal,

Ook ik heb de nieuwe forumstructuur, zoals die door een werkgroep was voorbereid, mee goedgekeurd op de AV: de wijzigingen zijn trouwens niet afzonderlijk gestemd, maar in zijn totaliteit. Ik ben daar niet verlegen voor. Ik deed dat trouwens in géén geval uit egoïsme. Van wie toen tegen stemde, kan ik in de archieven geen kritiek terugvinden op het chitchatverhaal

Er zijn naast chit-chat nog een aantal wijzigingen waarbij ik persoonlijk twijfel had of ze uiteindelijk beter functioneren, maar dan kan je alleen weten als je het PROBEERT. Het zou mij trouwens sterk verwonderen indien de leiding van BD deze genomen beslissingen halsstarrig zouden volhouden indien ze binnenkort in de praktijk niet de gehoopte verbeteringen zouden brengen. Een forumstructuur is ALTIJD in beweging. Dit is zeker niet de laatste wijziging in de forumstructuur van BD.

Ik heb hier al héél veel posts gelezen van mensen die nu al hun bezorgdheid of goed- of afkeuring uitdrukken over de beslissing over chit-chat, meestal is dat omwille van principiële redenen. Heel veel gefundeerde stof tot nadenken!

Ik heb ook eens geprobeerd om de praktische kant te bekijken: hoe zou BD (en dat zijn volgens mij nog altijd de 5.XXX actieve leden) er uit zien zonder chit-chat?

Ik heb een willekeurige bladzijde opengeslaan in chit-chat (bij mij staan ze per 25). 25 is niet dadelijk representatief, maar geeft wel een richting.

Wat valt er op?

- 17 topics vragen raad over iets wat niet fotogerelateerd is, van die zeventien zijn er een vijftal pc-problemen
    - 3 leden die vragen om feedback over hun nieuwe website
    - 5 topics konden ook perfect, zelfs beter geplaatst worden in resp. "waarheen vandaag", "reisfotografie" en "software".

Het toeval wil dat er op deze pagina geen "fun" staat, een moppentopic, een joetoepke, een woordspelleke, ze horen er ook bij in chit-chat.

In 2008:

- is er voor 5 van deze topics dus geen probleem;
    - kunnen de topics met vraag voor feedback over een (foto)website naar "algemeen"

Het probleem zit bij de 17 topics die je zou kunnen omschrijven als "Raad gevraagd" of "Heeelp" of zo iets. De forumleden zullen deze vragen, maar ook de tips die er gegeven worden, moeten missen. De vzw-leden krijgen nog de gelegenheid om die vragen te stellen, maar de kans op goede hulp zal volgens statistici zowat beperkt blijven tot één tiende van wat ze nu is. Speciaal voor deze soort topics vrees ik dat zowel forumleden als vzw-leden er op achteruit zullen gaan. Misschien een te overwegen rubriek? Kan misschien ook alleen voor geregistreerde gebruikers of zo?

Groetjes
    K@rel
    Last edited by k@rel; 6 december 2007, 12:57.
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      Ja het is een fotografie forum waar je vooral met reply's als 'knappe foto' 'mooi' 'schitterend' enz...op geposte foto's iets opsteekt
      Chit-chat kon je soms toch eens nuttige info vinden.

mir
      Nee het is een forum waar een schat aan informatie te vinden is over materiaal, software, bewerkingen,... en waar je kwaliteitsvolle foto's kan bewonderen én waar je bovendien in fotodiscussie tips en hulp krijgt om je te verbeteren als fotograaf.
      En waar chit chat een heel leuke manier is om elkaar beter te leren kennen en elkaar te helpen met niet fotografisch gerelateerde onderwerpen.

Maar zoals Vanslycken reeds aanhaalde, zijn er nog andere 'fotofora' waar chitchat voor de informatie en de fotografie gaat

Ik vind chit chat ook heel leuk en ik zever er hier ook lustig op los. Jammer dat er hier een einde aan zal komen.
      Maar om nu de betalende leden af te schilderen als hautain, egoïstisch Dat vind ik laag.

Er werd al een hele tijd geroepen om verandering van bv. fotodiscussie. Bij de nieuwe forumstructuur wordt dat gewijzigd en daar hoort men niemand over spreken.
      Bij de wijziging van de forumstructuur zijn er vele positieve veranderingen en daarom vind ik het spijtig dat er enkel over dat ene negatieve punt spreekt.
      Maar ja, tegenwoordig wordt er makkelijker kritiek gegeven dan schouderklopjes.

De post van Kodachrome van vannacht is mooi geformuleerd...niet beledigend, maar correct...
      Last edited by Ticor; 6 december 2007, 13:05.
      Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
        Er werd al een hele tijd geroepen om verandering van bv. fotodiscussie. Bij de nieuwe forumstructuur wordt dat gewijzigd en daar hoort men niemand over spreken.
        Bij de wijziging van de forumstructuur zijn er vele positieve veranderingen en daarom vind ik het spijtig dat er enkel over dat ene negatieve punt spreekt.
        Dit topic gaat eigenlijk alleen over chitchat --> vzw leden only... over de andere forumbeslissingen heb ik op zich geen probleem, maar het valt mij wel op dat de RVB geen verdere discussie wil met de niet-vzw-leden want het meldingstopic "wijzigingen Forumstructuur BD" in BD-Medelingen staat gesloten...

Het enige trouwens van alle BD meldingen... Ik kan daaruit concluderen dat als ze melden dat ze trots zijn om genomineerd te zijn voor Site van het Jaar dat ze graag schouderklopjes willen ontvangen.

Maar ze voelden de donderwolk op voorhand hangen en besloten het topic "Wijzigingen Forumstructuur BD" te sluiten voor er daar commentaar op komt... niet-vzw-leden moeten maar lid worden willen ze iets te zeggen hebben over het forum... en de scheiding forum <-> vzw is hier nu wel duidelijk verbroken.

De andere forumbeslissingen kunnen altijd aangepast worden zonder schadelijke gevolgen. Chitchat afsluiten voor niet-vzw leden lijkt me wel schadelijk (ik en veel anderen ga er niet speciaal lid voor worden!).
        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Jammer...

Ik vond het leuk hier in ChitChat allerlei raad (over andere dingen dan fotografie) te kunnen lezen.
          Zo herinner ik me enkele topics over laptops die héél nuttig waren.
          Ze waren klaar en duidelijk, zonder teveel in "vakjargon" te vervallen, zoals dat op een pc-forum het geval zou geweest zijn.
          Het voordeel van BD tov veel andere fora is dat er hier toch redelijk wat verstandige en volwassen mensen samen zitten. Het gezever viel hier eigenlijk nog goed mee...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
            Maar diegenen die kwaad zijn over de sluiting van de chit-chat mogen hun pijlen richten op diegenen die het goedgekeurd hebben. Zij zijn zéér gemakkelijk te herkennen aan hun groene bol. En hun egoïstische houding.
            Niemand verbiedt anderen ook lid te worden en ook te gaan stemmen.
            Anderen laten betalen en stemmen, zelf niet deelnemen maar wel komen klagen.
            Ik vraag mij af waarom al die tegen zijn niet konden doen zoals jij ... komen tegenstemmen. Ah neen, dan zouden ze eerst moeten betalen voor iets waar nu een ander voor opdraait. Dat is pas egoïstisch.
            Dat ge klaagt over iets dat u geld kost kan ik begrijpen maar voor iets gratis (niet betalende leden) heb je geen recht op klagen, wel recht op een mening.
            Ik heb helemaal niets tegen niet-betalende leden, betalen is trouwens geen verplichting en ieders vrije keuze.
            Eveneens heb ik niets tegen het feit dat mensen eerlijk hun mening geven maar dat sommigen er steeds in slagen het spel te komen verkl*ten dat gaat wel ver.
            Maar ik heb uw boodschap begrepen ... volgend jaar betaal ik geen lidgeld meer, zo ben ik geen egoïst meer. Als alle betalende leden dit eens zouden doen, dan is er niet lang nadien geen BD meer wegens gebrek aan inkomsten.
            Maar ja, dan zullen weer dezelfde klagen dat wij zo egoïstisch zijn om hun gratis forum niet meer te sponsoren zekers?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
              Ik vind chit chat ook heel leuk en ik zever er hier ook lustig op los. Jammer dat er hier een einde aan zal komen.
              Maar om nu de betalende leden af te schilderen als hautain, egoïstisch Dat vind ik laag.
              Je ziet dat er ook mensen zijn die op een normale en vriendelijke manier hun mening kunnen geven zonder ruzie te stoken of het spel te komen verkl*ten door iedereen tegen elkaar op te zetten.
              Thanks Ticor voor deze post.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Ik kan niks anders dan Verseg bijtreden. Die aanval naar deze "met een groene bol" is er toch over. Nee, ik was er niet bij (buitenland) maar betaal voor dit forum zodat het kan blijven bestaan en me info aanbieden om me beter te laten worden in mijn hobby.

Dat sommigen dan problemen hebben met een groene bol, tja, ik zie het als persé miserie willen zoeken. Betalen met en Visa kaart kan ook door anderen geïnterpreteerd worden als hautain want hij heeft er één en ik niet. Een Makro kaart, de één heeft er, de andere niet. Het is toch geen tattoonummer op je arm???

Dan even uit nieuwschierigheid wat in "dat andere fotoforum" geschreven wordt gaan lezen en dat steeds maar bashen op alles wat BD is (groene bollen, RvB, VZW, ...) begint er toch clowneske vormen aan te nemen. Sommigen hebben echt last van schizofrenie. Hoe ze hier reageren en dan weer ginds is lachwekkend.

Ik ben daarover héél kort. Staat het je hier niet aan dan zijn er alternatieven. Kijk dan niet steeds achterom en wees gelukkig op je nieuwgevonden plek.

Het moest er maar even uit!

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Niemand verbiedt anderen ook lid te worden en ook te gaan stemmen.
                Anderen laten betalen en stemmen, zelf niet deelnemen maar wel komen klagen.
                Ik vraag mij af waarom al die tegen zijn niet konden doen zoals jij ... komen tegenstemmen. Ah neen, dan zouden ze eerst moeten betalen voor iets waar nu een ander voor opdraait. Dat is pas egoïstisch.
                Dat ge klaagt over iets dat u geld kost kan ik begrijpen maar voor iets gratis (niet betalende leden) heb je geen recht op klagen, wel recht op een mening.
                Ik heb helemaal niets tegen niet-betalende leden, betalen is trouwens geen verplichting en ieders vrije keuze.
                Eveneens heb ik niets tegen het feit dat mensen eerlijk hun mening geven maar dat sommigen er steeds in slagen het spel te komen verkl*ten dat gaat wel ver.
                Maar ik heb uw boodschap begrepen ... volgend jaar betaal ik geen lidgeld meer, zo ben ik geen egoïst meer. Als alle betalende leden dit eens zouden doen, dan is er niet lang nadien geen BD meer wegens gebrek aan inkomsten.
                Maar ja, dan zullen weer dezelfde klagen dat wij zo egoïstisch zijn om hun gratis forum niet meer te sponsoren zekers?

Comment

Ik heb daar nooit echt achting op gehad, op die groene bollen. En nu ik er omwille van deze discussie wel wat op let, moet ik vaststellen dat zo 'n bol niet veel verandert aan hoe een persoon reageert. Egoïsme zou ik alle groene bollen dus niet durven toeschrijven. Er zijn er zelfs een aantal die het eveneens jammer vinden dat chitchat privé wordt.

Daaruit blijkt dat de discussie niet ten volle werd gevoerd—op zo 'n vergaderingen komen waarschijnlijk ontzettend veel topics aan bod, je bent niet altijd even opmerkzaam en je wil foto's gaan maken. Mogelijk heeft deze thread ook een aantal belangrijke nieuwe argumenten aangebracht die het mogelijk maken dat ene puntje even intern te herbekijken. (Of is dat "carrément non"?) 't Is maar een suggestie.

BTW: even zeggen dat al de rest van die nieuwe forumstructuur er wel bijzonder goed uitziet. Een thread als dit doet dat misschien even vergeten.
                  Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                    Dat sommigen dan problemen hebben met een groene bol, tja, ik zie het als persé miserie willen zoeken. Betalen met en Visa kaart kan ook door anderen geïnterpreteerd worden als hautain want hij heeft er één en ik niet. Een Makro kaart, de één heeft er, de andere niet. Het is toch geen tattoonummer op je arm???
                    Ik vraag mij af wat zo'n mensen doen als ze een auto moeten kopen?
                    Mag daar dan geen merk op staan?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

@vicberger
                      Met alle respect maar de nieuwe forumstructuur is ruim voor de vergadering meegedeeld, en er is over geschreven in het VZW forum.
                      Een aantal mensen waren tegen en waarschijnlijk staan er ook een aantal onverschillig tegenover.
                      Maar de meerderheid heeft z'n akkoord gegeven.
                      Zelfs de betalende leden die niet aanwezig konden zijn op de AV konden hun mening kwijt voor de AV op het VZW forum maar daar was weinig van te merken (dus ook een minderheid)
                      Ik denk dan ook dat het beter is af te wachten en de hele zaak te evalueren na een aantal maanden.

Comment

Jammer(?) dat enkel vzw-leden het kunnen raadplegen maar het
                        Huishoudelijk Reglement geeft misschien een oplossing.

Ik raad hen aan om artikel 2.2 nog eens heel goed te lezen.

"Elk onderwerp dat schriftelijk wordt voorgedragen door 20 effectieve leden,
                        moet eveneens op de agenda worden vermeld. Dit onderwerp moet tenminste
                        drie werkdagen voor de vergadering aan de voorzitter van de Raad van Bestuur overhandigd zijn".
                        Items die op de agenda staan moeten behandeld worden....

Moet er nog meer pap zijn...?...

Ook ik dacht aanvankelijk: "20 effectieve leden?"
                        En wat met het individu?
                        Is dan mijn&de persoonlijke, individuele mening niks waard?
                        Ik DACHT dat....nu zeg ik het

Het gaat hier niet over "dikke-nek ikke".
                        Mijn zorg gaat hier uit naar iedereen.

Stel dat er dan 222 individuele voorstellen voorliggen....
                        Dat zou veel werk en tijd kosten om die tijdens een AV allemaal
                        te behandelen...
                        Neemt niet weg dat dit goed mogelijk zou zijn.
                        Maar ik begrijp heel goed dat het bijna onbegonnen werk is.

Daarom zei ik ook eerder in dit topic:
                        "Maar ik zie een AV liever niet als een geanimeerde daguitstap.
                        De zaken liggen veel te ernstig en om daar problemen te vermijden
                        of om niet in tijdnood te geraken enz."

Zo'n AV afhandelen doe je niet in 20 minuten (bij wijze van spreken)
                        om daarna 2 uren gaan te dineren (voor de liefhebbers) en dan
                        foto's gaan nemen en daarna nog wat gezellig keuvelen.
                        Ik begrijp dat wel en ik gun dat wel iedereen.

Dus om chit chat te behouden zoals het is heb je nu alles in handen.
                        Meer is niet mogelijk.

En toch.....
                        Zelf heb ik een paar maanden geleden voorgesteld om chit chat
                        volledig af te schaffen...en voor iedereen dus.
                        Dat betekende voor mij een soort van "opoffering" voor de goei zaak

Neen, neen; ik "werk" niet achter de schermen, ik geef wel heel sporadisch
                        commentaar.

Sinds de laatste sluiting van chit chat gaat het nu wel beter
                        en lijkt de huidige beslissing drastisch.
                        Maar er blijft nog iets over, in het andere geval bleef niks over.

Op andere forums worden topics of commentaren zonder pardon gewist.
                        Daar moet je ook niet afkomen met "vragen" waarom dit gedaan werd.
                        Dus het is daar "weg!!", met wat niet door de beugel kan.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Ja het is een fotografie forum waar je vooral met reply's als 'knappe foto' 'mooi' 'schitterend' enz...op geposte foto's iets opsteekt
                          Chit-chat kon je soms toch eens nuttige info vinden.

mir
                          Persoonlijk vind ik het jammer dat mensen die constant mooie foto's
                          produceren, mensen met talent, echte pro's enz. enz.;
                          weinig of geen commentaar geven.
                          Let op, er zijn er wel die dat doen.
                          Maar ik, wie ben ik, kan niemand verplichten he mir.
                          Je vindt er ook een paar terug op MSN maar die durf ik niet meer aanspreken.

Dit heeft echter helemaal niks te maken met BD.
                          Wel met mensen zoals ze zijn...
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ik vraag mij af wat zo'n mensen doen als ze een auto moeten kopen?
                            Mag daar dan geen merk op staan?
                            't Is dat ons ma altijd zei: "Je moet begrip hebben".
                            "actief lezen en luisteren"
                            Alles heeft zijn oorzaken en zijn redenen...
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Hallo zeg, 30€ voor een beetje te mogen zeveren .
                              als ge dat vergelijkt met PBase 23$ & Photo-net 25$ is het verdorie veel geld

Last edited by HAMC; 6 december 2007, 17:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
                                Hallo zeg, 30€ voor een beetje te mogen zeveren .
                                als ge dat vergelijkt met PBase 23$ & Photo-net 25$ is het verdorie veel geld
                                Ik zit bij Telenet en heb 50 mb.
                                Kom ik mee toe hoor.

Voor zelfstandige fotografen ligt dat natuurlijk anders he HAMC.
                                Denk ook dat deze mensen gezien hun werk, weinig tijd hebben om te zeveren

Ik zie dat het de eerste keer is dat je hier bent.
                                Hoe heb je "ons" gevonden als ik vragen mag?
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X