Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke vogel ? ==> Nijlgans, een gans die eigenlijk een eend is :)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke vogel ? ==> Nijlgans, een gans die eigenlijk een eend is :)

Ik weet niet goed waar ik deze moet plaatsen.
    Dus doe ik het hier, kan ik zeker niks verkeerds doen !

Misschien moeten we een identificatie gevraagd forum openen ofzo

Ik kwam deze vogel/eend/gans gisteren tegen in een wei.

Er zaten er zo verschillende tussen de canada ganzen, ze zijn iets kleiner en een stuk schuwer.

Foto is 100% crop want ik kon niet echt dichtbij komen.

Last edited by Grf; 20 april 2007, 13:03. Reden: Vogelsoort is uitgevogeld :)
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

Re: Welke vogel ?

Nijlgans.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

ik denk dat mijn boeken wat oud zijn want die stond daar niet tussen de wilde vogels !

Maar ik zie dat het geen inheemse soort is, vandaar waarschijnlijk.

Overzichtelijke informatie over de nijlgans, waaronder een overzicht van kenmerken, een foto, geluid en een duidelijke omschrijving van de vogel.

bedankt voor de hulp !
      As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
      like.no.other

Comment

En uwe Vogelvisie is ook niet meer up to date : intussen trekken ze niet meer, ze blijven gewoon heel het jaar door hier.
        Hun jong kunnen tot zeven, acht stuks bedragen, ze hebben nagenoeg geen vijanden (zeker niet in vosarme streken) zodat die vrijwel allemaal opgroeien en een eigen stek zoeken.
        Bijgevolg verdelen ze de broedgebieden onderling met de Canadezen en kunnen wij stillekesaan de riet- rot- brand- en grauwe ganzen in de dierentuin gaan bekijken
        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          Bijgevolg verdelen ze de broedgebieden onderling met de Canadezen en kunnen wij stillekesaan de riet- rot- brand- en grauwe ganzen in de dierentuin gaan bekijken
          Zo ook de Turkse Tortels, die floreren blijkbaar ook bijzonder goed...
          Maar wat is de oplossing ? Massaal eieren gaan schudden ? Of is dit te drastisch ?
          Greetz, Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            Zo ook de Turkse Tortels, die floreren blijkbaar ook bijzonder goed...
            Maar wat is de oplossing ? Massaal eieren gaan schudden ? Of is dit te drastisch ?
            Greetz, Kariboe
            Ik ben ook tegen het eieren schudden, al weet ik dat het in sommige streken massaal gedaan wordt bij de Canadezen. Ik heb er ook geen pasklare oplossing voor, ik stel alleen vast.
            Vijf jaar geleden was een Nijlgans een zeldzaamheid. Twee jaar geleden woonden er verschillende koppels in de streek waar ik rondtoer. Een jaar geleden telde één koppel zeven jongen en een ander negen. De jonge zijn allemaal gebleven.
            Een grauwe gans komt ge nog tegen, dit jaar heb ik welgeteld één rietgans gezien, brandganzen gelukkig wat meer, evenveel als de grauwe.
            Boereganzen gedijen dan weer wel goed, laten zich door hun grootte net als de grauwe ganzen minder intimideren door de Canadezen.
            En de Canadezen, tja : 150 koppels op een paar hectare is geen zeldzaamheid meer
            Mss off topic, maar het ging toch over de vogel opzich en niet over de foto?
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              Mss off topic, maar het ging toch over de vogel opzich en niet over de foto?
              Helemaal niet off topic, 't is hier tenslotte Chit Chat
              Het is natuurlijk wel zo dat die Nijlgans een mooie vogel is, maar het zou toch bijzonder jammer zijn, mocht de - pas op, ik ga nu een geleerd woord gebruiken - biodiversiteit verdwijnen. We hebben hier onze streken (en zeker al niet in Z-W-Vlaanderen ) al niet veel variatie meer in het flora- en faunabestand - hetgeen we hebben, zouden we toch moeten kunnen houden...
              Ik weet het natuurlijk niet echt, maar "eieren schudden" lijkt mij toch een mogelijkheid met een redelijke kans op succes en de minst storende naar de dieren toe ! Of zie ik iets over het hoofd...
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Het is de meest diervriendelijke methode om de soort in de hand te houden, maar wie gaat bepalen wat, waar en hoeveel ?
                Van het moment dat je gaat "regelen" kan het mislopen natuurlijk.
                De muskusrat was wijd verspreid in onze regio, heb zelf nog kanjers van een paar kilo in de handen gehad (dood wel te verstaan ). De vos is teruggekeerd, gewild of niet, en de muskusrat is verdwenen. De laatste twee jaar geen enkele levende muskusrat nog gezien. Nu kan je zeggen : die hoorden hier niet thuis, en dat klopt, maar is het compleet verdwijnen ervan positief ? Ik weet het niet.
                De konijnen vielen elk jaar in augustus in massa dood op de dijken, tot er in de winter begonnen werd met gericht te fretten. De ziekte is er nog, maar verspreid zich minder snel en het aantal kadavers vermindert drastisch. Nochthans blijven er nog genoeg gezonde konijnen over, en die die toch ziek worden ruimen de buizerds wel op. Ik constateer ten andere een merkbare toename van het aantal buizerds, en ik kan me niet ontdoen van de indruk dat dit samengaat met een gezonder konijnenbestand.
                fotosite

Comment

Ik vind de discussie verre van O/T, en zelfs heel interesant !

Maar de vraag is natuurlijk of we wel moeten proberen om alles te houden zoals het vroeger was.

Heel de natuur en de biodiversiteit (om dat geleerde woord opnieuw te gebruiken) is een gevolg van veranderingen.

Akkoord die nijlgans is dan misschien geen inheemse vogel maar op den duur zal die zijn eigen plaats wel vinden in onze fauna.

ik denk dat er in de geschiedenis genoeg diersoorten zijn die op minder natuurlijke wijzen van punt A naar punt B zijn geraakt.
                  Maar op langere termijn vinden die hun plaatsje wel, dat daar soms andere soorten voor moeten verdwijnen/veranderen is gewoon een gevolg van evolutie niet ?

Greg

PS : hier staat oa ook dat er reeds een stagnering van de aantallen wordt waargenomen
                  Vogelbescherming Nederland: bescherming van in het wild levende vogels, vogels kijken, meer vogels in uw tuin, vogelgids en deskundig advies optiek.
                  Last edited by Grf; 20 april 2007, 13:20. Reden: link toegevoegd
                  like.no.other

Comment

Re: Welke vogel ? ==> Nijlgans, een gans die eigenlijk een eend is

Hier vlakbij zit een koppel nijlganzen, en ook een koppel bergeenden, maar ik woon héél ver van de Nijl, en bergen zijn er hier ook al niet .

En elke dag kom ik nog voorbij drie canadese ganzen als ik naar het werk rij...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Re: Welke vogel ? ==> Nijlgans, een gans die eigenlijk een eend is

Nijlganzen hebben op zicht al niks met hun naam te maken !
                      De nijlgans komt oorspronkelijk alleen voor in Jordanië, Israël en enkele delen van Afrika ten zuiden van de Sahara.

En daarbovenop zijn het nog eenden ook, geeneens ganzen

Wat ik bedoel dat we ons ook de vraag moeten stellen of het verkeerd is dat onze fauna veranderd. Dat is altijd al zo geweest, als je hier 1000 jaar geleden zou komen kijken dan zag het er heel anders uit. Andere planten andere dieren etc.

En of die dieren nu naar hier komen door tijdens een ijstijd met een ijsberg mee te varen of op een stoomschip van leopold I, misschien is dat verschil wel kleiner dan wij denken.

PS : begrijp me niet verkeerd he ik ben een natuurliefhebber en ben tegen alle beschadiging maar de laatste tijd ben ik me wel beginnen realiseren dat wij (mensen) gewoon een deel zijn van de aarde en van de evolutie.
                      Het is een feit dat wij voor veranderingen zorgen maar er zijn volgens mij al verschillende diersoorten (of het nu ganzen of mensen of nog iets anders zijn) geweest die een overwicht hadden en die verandering gezorgd hebben.
                      Maar de natuur op zich heeft die altijd overleefd en zal die ook altijd blijven overleven, het is juist door deze evolutie dat 'het leven' zo krachtig is.
                      like.no.other

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
                        ik denk dat er in de geschiedenis genoeg diersoorten zijn die op minder natuurlijke wijzen van punt A naar punt B zijn geraakt.
                        Maar op langere termijn vinden die hun plaatsje wel, dat daar soms andere soorten voor moeten verdwijnen/veranderen is gewoon een gevolg van evolutie niet ?
                        Ik moet in dit veband denken aan een foto van Thomas Marent in zijn boek regenwoud. Nadat hij enkele foto's had genomen van een zeldzame blauwe hagedis waar naar hij 4 dagen op zoek was geweest, kwam er een basilisk die de nek van de hagedis brak. De basilisk was daar door de mens geïntroduceerd met als gevolg dat die hagedissen wellicht zullen uitsterven.

Nog enkele door de mens geïntroduceerde soorten die problemen veroorzaken: japanse duizendknoop, berenklauw, amerikaanse rivierkreeft, halsbandparkiet, veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje, ...

Het probleem met deze soorten is dat ze een ecologische niche innemen waartoe inheemse soorten al in leven. Deze exoten hebben hier vaak geen vijanden, in tegensteling tot de inheemse soorten en kunnen deze wegconcurreren. Dit is inderdaad evolutie, maar geen natuurlijke evolutie.

Er zijn ook exoten die niet door de mens geïntroduceerd zijn, maar door natuurlijke migratie. Hierbij speelt de opwarming van de aarde een grote rol. Ik kan hierbij op het moment alleen aan de tijgerspin en de zwervende heidelibel denken. Het probleem is hier dat de soorten wel verschuiven, maar de bij de noordelijke soorten gaat dit niet meer.

Jorgen
                        Canon 350D, sigma 105 mm macro, sigma 28-135 mm

Comment

Working...
                        X