Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnend fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beginnend fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Er wordt gezegd eventueel een langere lens te gebruiken om kleinere scherptediepte te verkrijgen. Wil de fotograaf dan een voortand en neusgat op de foto of gaat hij achteruit om terug een volledig portret te maken waardoor hij de invloed van de brandpuntsafstand opheft?
    Dan neem ik aan dat ze hier ook fout zijn:

While a 50mm f/1.4 may be costly, you can get same (apparent) DoF using a 200mm f/9! Of course there is a catch. The images captures with different focal length lenses are completely different and in true sense there is no increase in DoF but if you try to capture the same subject by adjusting subject distance the result will have much shallower depth of field for higher focal length mainly because of the zooming effect. Users of point and shoot who normally don't have any access to aperture can exploit this by zooming all the way out and moving away from the subject a bit to achieve a shallow depth of field! Figure below shows a comparison - one taken with 18mm lens with f/3.5 and another at 55mm with f/5.6 - The 55 mm lens appears to have shallower depth of field even though the aperture is smaller than that of 18mm!
    Met de wijze waarop het hier staat ben ik het eens:
    Scherptediepte is een belangrijk concept in de fotografie, maar er bestaat heel wat verwarring over. We leggen het helemaal uit.

Het enige verschil, met dat andere document, is dat er daar de parameter "afstand tot object" niet in rekening is genomen. Dus het klopt met dezelfde settings.
    Last edited by anonymous; 16 april 2013, 13:05.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
      1 Met de wijze waarop het hier staat ben ik het eens:
      Scherptediepte is een belangrijk concept in de fotografie, maar er bestaat heel wat verwarring over. We leggen het helemaal uit.

2 Het enige verschil, met dat andere document, is dat er daar de parameter "afstand tot object" niet in rekening is genomen. Dus het klopt met dezelfde settings.
      1 Hier staat de fout dat het sensorformaat de scherptediepte niet beïnvloed. Een schromelijke vergissing, de scherptediepte neemt toe met dezelfde factor als de vergroting van je sensor. Oftewel: een 1.5x cropcamera heeft met dezelfde settings een 1.5x kleinere scherptediepte. Eigenaardig genoeg zegt het deel 'hoe ontstaat scherptediepte' niets over hoe scherptediepte ontstaat.

Een derde van de scherptediepte ligt voor het scherpstelpunt, twee derde ligt erachter
      Dit is ook fout. bij alle lenzen en afstanden is op f/1 (als dat bestaat) de spreiding voor en achter 50%. De scherptediepte neemt dan vooral aan toe aan het deel na het focuspunt op een complexe wijze die ook sterk afhangt van de ander factoren die de scherptediepte beïnvloeden.

2 je kan niet over verschillen in scherptediepte spreken zonder afstand tot object in rekening te nemen. Die afstand maakt deel uit van de formule.
      Last edited by putor; 16 april 2013, 13:46.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        denk, dat ts al lang is afgehaakt.
        grt,bouk.
        Waarom er zijn nog mensen die niet 24/24u op het forum hangen ???

Comment

1 Hier staat de fout dat het sensorformaat de scherptediepte niet beïnvloed. Een schromelijke vergissing, de ...
          Nu heb je het over sensorformaat... We hadden het over brandpuntsafstand.
          2
          Dan staat het fout op de site van Shoot.be - dacht dat dit door professionals was geschreven.
          Daar ga ik me verder niet over uitspreken.

In elk geval weet ik wat de praktijk mij geeft.
          Als ik een kabouter fotografeer met mijn 30mm en met mijn 85mm, beiden ingesteld op bijvoorbeeld f 2.8, dan heb ik mooier resultaat met mijn 85mm, qua scherptediepte en qua bokeh.
          Nu goed, ik had niet de bedoeling om hierover te discussiëren, enkel om die beginner een beetje basis bij te brengen.

Dat het volgens jou op verschillende plaatsen fout staat beschreven, is jouw zaak. Daar ga ik mij niet verder in bemoeien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
            Waarom er zijn nog mensen die niet 24/24u op het forum hangen ???
            ts was vanmorgen nog op de site, en als je hier dan toch een vraag stelt...?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Moderator Note: Het probleem is dat een "beginnersvraag" hier maar al te vaak ontaardt in een discussie tussen wijsneuzen, die het echt wel beter weten, hoor, maar dat zelf ook al maar te goed beseffen. Volgens mij hoeft dit soort van vaak hoogoplopende technische discussies niet meteen in "Algemeen".
              Graag on topic, aub, en antwoord op de vraag van TS.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Moderator Note: Het probleem is dat een "beginnersvraag" hier maar al te vaak ontaardt in een discussie tussen wijsneuzen, die het echt wel beter weten, hoor, maar dat zelf ook al maar te goed beseffen. Volgens mij hoeft dit soort van vaak hoogoplopende technische discussies niet meteen in "Algemeen".
                Graag on topic, aub, en antwoord op de vraag van TS.
                mijn excuses Les, ik kan er gewoon niet tegen als beginners die het allemaal nog moeten leren naar verkeerde informatie gestuurd worden.

Comment

Ben ik volkomen mee eens, Putor... Alleen is de vraag hoeveel TS heeft aan jullie echt niet helemaal offtopic discussie; jullie (niet alleen jij maar ook sommige van je mede-discussiënten -tiens, zou ik daarmee de Van Dale halen? ) hebben meestal gelijk hoor, maar die discussies schrikken onze beginners vaak af.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Dan staat het fout op de site van Shoot.be - dacht dat dit door professionals was geschreven.
                    Daar ga ik me verder niet over uitspreken.
                    Als je het hele artikel op de website leest, zal je merken dat ons verhaal helemaal klopt. Of het door professionals geschreven is of niet, doet er dan weinig toe.

Erik Derycke (van Shoot)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdr Bekijk bericht
                      Als je het hele artikel op de website leest, zal je merken dat ons verhaal helemaal klopt. Of het door professionals geschreven is of niet, doet er dan weinig toe.

Erik Derycke (van Shoot)
                      Wel, ik was ook van mening dat die informatie klopt.

Enkel denkt Putor hier anders over (zie #17):
                      Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.
                      Last edited by anonymous; 16 april 2013, 16:32.

Comment

Moderator Note: En nu proberen opnieuw echt on topic te raken. Samengevat: TS kan via verschillende wegen aan de nodige info/cursussen/opleiding komen, de ene bron is al beter dan de andere. Veel zelfstudie wordt aanbevolen, en zeker vergelijken van verschillende bronnen. Een vergissing ivm klein of groot diafragma (vooral omwille van de breuk!) of trage of snelle sluitertijd (idem!) is snel gemaakt. Hier op BD kun je altijd met je vragen terecht, maar ook daar dien je zelf vaak het kaf van het koren te scheiden. Eerst leren kruipen, dan rechtop lopen, en pas daarna aan de Olympische Spelen denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Ben ik volkomen mee eens, Putor... Alleen is de vraag hoeveel TS heeft aan jullie echt niet helemaal offtopic discussie; jullie (niet alleen jij maar ook sommige van je mede-discussiënten -tiens, zou ik daarmee de Van Dale halen? ) hebben meestal gelijk hoor, maar die discussies schrikken onze beginners vaak af.
                          dan gaan we met dat artikel naar een ander topic.

Comment

Bon, en wat was de vraag ook weer ?
                            Ah, ja, beginnend fotogra(a)f(e) met problemen voor wat belichting betreft. De foto's zijn te donker ...

3 items die belangrijk zijn bij fotografie:
                            1) gevoeligheid aan licht: ISO
                            2) hoevelheid licht die ter beschikking staat. Deze wordt bepaald door de tijd die je toelaat om je sensor te belichten (belichtingstijd) en 3) de grootte van de lensopening. Hoe groter dat gat, hoe meer licht er binnen komt. We spreken hier over het diafragma-getal.

Door met deze drie items te spelen beïnvloed je de gehele opname. Een goed belichte foto betekent dat alle drie de parameters goed zijn ingesteld ... In een formule geeft dat een constante. Wanneer je steeds deze constante hebt, in in theorie je foto goed belicht.
                            Om een wazige achtergrond te verkrijgen (lukt niet altijd) moet je diafragma klein zijn. Hoe kleiner dit getal, hoe GROTER de lensopening. Hierdoor komt er meer licht binnen, verkleint je scherptediepte. Om de hierboven aangehaalde constante te verkrijgen zal je dus iets moeten aanpassen. ISO (gevoeligheid) lager of een kortere belichtingstijd.
                            En zo kan je met deze drie volgens mij meest belangrijke factoren spelen en testen. Hoe die formule er nu juist uit ziet is andere kaas, maar dat heb je echt niet nodig. Het weten ervan met de bijhorende spelregels is meer dan voldoende, zeker wanneer je er rekening mee houdt. Klinkt allemaal veel moeilijker dan het in feite is.

En zo kan ik nog uren door gaan, maar, doen is beter dan lezen en zien hoe je het kan doen is nog beter. Misschien nuttig om even te horen van waar je bent.... Als dat dicht in de buurt is, wil ik er wel eens een paar uurkes uit trekken om je daar in te helpen en de leercurve is dan beter en steiler dan het geschrijf waar toch steeds weer fouten in sluipen en waar je dan wordt op afgerekend. Zelfs schrijffouten worden berispt....
                            Dus, misschien even je woonplaats en dan zien we hier wel op BD wat we voor jou kunnen doen.
                            Last edited by Wim.Vanmaele; 17 april 2013, 07:07.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
                            X