Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe pc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nieuwe pc

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
    Die case voeding is 350w, ik twijfel of dat voldoende zou zijn...

Die scratch disks hebben wel invloed, maar als je 4gb of 6gb ram hebt steken zul je deze amper gebruiken... om hier een specifieke disk voor te gaan kopen lijkt me wat extreem, als je er vanuit gaat dat je ze zoveel nodig gaat hebben, steek je beter voor dezelfde prijs 4Gb ram-geheugen extra.

op een andere disk zetten blijft wel nuttig natuurlijk.
    photoshop gebruikt altijd een scratch disk, van zodra je een file openmaakt, dit kan je in ram alleen opvangen als je je scratch disk op een ramdisk zet, maar dan heb je veel ram nodig... Adobe raadt trouwens aan om een raid 0 te gebruiken voor de scratch disk...

zie hier een artikel van adobe...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      photoshop gebruikt altijd een scratch disk, van zodra je een file openmaakt, dit kan je in ram alleen opvangen als je je scratch disk op een ramdisk zet, maar dan heb je veel ram nodig... Adobe raadt trouwens aan om een raid 0 te gebruiken voor de scratch disk...

zie hier een artikel van adobe...
      artikel gaat over Creative Suite versie 2...

Over CS4 schrijven ze:
      When your system does not have enough RAM to perform an operation, Photoshop uses a proprietary virtual memory technology, also called scratch disks. A scratch disk is any drive or drive partition with free memory. By default, Photoshop uses the hard drive on which the operating system is installed as the primary scratch disk.
      'k zie dus toch meer baat/performantie in 6gb ram, dan hetzelfde geld besteden aan een disk...
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

artikel gaat over Creative Suite versie 2...

Over CS4 schrijven ze:

'k zie dus toch meer baat/performantie in 6gb ram, dan hetzelfde geld besteden aan een disk...
        vlug eventjes getest...

ik heb 8gb ram.... ik open twee files... Photoshop gebruikt 1.2gb ram... heb er nog nieks mee gedaan... en maakt onmiddellijk een scratch file aan van 1.5gb...

de files zijn respectievelijk 680mb en 256mb groot

doe een surface blur op één van de foto's en de scratch file gaat naar 2,1gb
        geheugen loopt op tot 1.9gb...

met andere woorden... PS CS4 gebruikt ze allebei constant
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Vergeet dan wel niet om met een 64-bit OS te werken zoals men in #18 schreef.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Je kent nochtans de spreuk "An Apple a day keeps the doctor away"
            Ja, maar er alleen mee werken is niet voldoende, he. Je zult 'm dan wel moeten opeten. Eet smakelijk!

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Ok jongens dat was een grapje, zwijg er nu verder over hé.
            Oeps. Te laat gezien. Sorry!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              met andere woorden... PS CS4 gebruikt ze allebei constant
              Best mensen,

Toch nog een vraagje rond dit diskmanagement.
              Omdat PS baat heeft bij een scratch disk zit ik met twee scenario's:

Scenario 1

* 1TB Spinpoint
              * 320Gb Spinpoint dedicated als scratchdisk voor PS en lightroom.

Ik heb gekozen voor de 320 GB Spinpoint omdat die meer ram heeft dan de 160 GB en ik dus denk dat die rapper gaat zijn. Voor een snelle raptor schijf ligt het budget te hoog. (ik heb een budget vastgelegd)

Scenario 2
              * 2 X 750GB Spinpoint in raid 0.
              Dit zou de schijven versnellen. Voor raid 0 heb je blijkbaar best 2X dezelfde schijf.
              Dan heb ik wel geen dedicated scratchdisk, maar zijn mijn schijven wel sneller.

Welk scenario vinden jullie het best?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                Best mensen,

Toch nog een vraagje rond dit diskmanagement.
                Omdat PS baat heeft bij een scratch disk zit ik met twee scenario's:

Scenario 1

* 1TB Spinpoint
                * 320Gb Spinpoint dedicated als scratchdisk voor PS en lightroom.

Ik heb gekozen voor de 320 GB Spinpoint omdat die meer ram heeft dan de 160 GB en ik dus denk dat die rapper gaat zijn. Voor een snelle raptor schijf ligt het budget te hoog. (ik heb een budget vastgelegd)

Scenario 2
                * 2 X 750GB Spinpoint in raid 0.
                Dit zou de schijven versnellen. Voor raid 0 heb je blijkbaar best 2X dezelfde schijf.
                Dan heb ik wel geen dedicated scratchdisk, maar zijn mijn schijven wel sneller.

Welk scenario vinden jullie het best?
                zeker scenario 2 niet kiezen... Raid 0 versnelt je systeem, maar verdubbelt het risico. Een raid 0 is moeilijk te recoveren. Raid 0 alleen maar inzetten indien het geen critische data is, of dagelijks gebackupt wordt... anders Raid 1 of Raid 5 voorzien.
                Ik kocht voor mezelf gewoon een tweedehands raptor diskje aan 40€

je kan eventueel spinpoints nemen en ze NIET in raid zetten, je systeem op de ene drive en je scratch op de andere, je kan eventueel je foto's op de tweede zetten, die worden dan alleen maar gebruikt bij inladen... je laat je applicaties, photoshop en lightroom met de lightroom database op de systeem drive

idealiter ga je toch nog op zoek naar een klein snel drive-je voor je scratch

Comment

Bedankt.
                  De raptor maakt blijkbaar wel veel lawaai, heeft mogelijk nog een koeler nodig, dus denk gewoon voor 2X 750GB Spinpoints (niet in raid) te gaan.
                  Misschien iets minder snel, maar ik wil geen lawaaierig systeem.
                  Heb er al genoeg gehad en wil nu ook het nodige (geluids)comfort.

Comment

Bedankt.
                    De raptor maakt blijkbaar wel veel lawaai, heeft mogelijk nog een koeler nodig, dus denk gewoon voor 2X 750GB Spinpoints (niet in raid) te gaan.
                    ik hoor 'm totaal niet... geeft geen kik

2x750 is een degelijke oplossing!

Comment

Mijn PC voor mijn huidige had ik custom samengesteld en daar zetten ze dan gratis een OS op.
                      Het installeren bedoel je ? Krijg je dan ook een CD mee met het OS erop of recovery cd's ?

Zoniet ben jij ferm illegaal bezig, en die verkoper nog meer.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Bedankt.
                        Een raptor IS een koeler http://www.macplus.net/magplus/IMG/j...aptor-pers.jpg
                        Mijn foto's

Comment

Amai mijn oren, dus de Vistaversie bepaalt hoeveel ram kan worden gebruikt in jullie pc of heb ik dat verkeerd voor?
                          Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Het installeren bedoel je ? Krijg je dan ook een CD mee met het OS erop of recovery cd's ?

Zoniet ben jij ferm illegaal bezig, en die verkoper nog meer.
                            Was een misconceptie. De prijs zit in het pakket verwerkt, maar dan wel onder de vorm van een OEM versie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
                              Amai mijn oren, dus de Vistaversie bepaalt hoeveel ram kan worden gebruikt in jullie pc of heb ik dat verkeerd voor?
                              't is niet zozeer de versie maar de architectuur waarom de versie gemaakt zijn: XP en Vista (32 bit versie) zijn beperkt tot 3.8Gb ofzo

Xp 64bit & vista 64bit kunnen meer aan, maar ik meen dat de goedkoopste versie van VistaHome 64bit ook beperkt is:

(eerste limiet betreft 32Bit mode, dan 64Bit mode)
                              Windows Vista Ultimate 4 GB - 128 GB
                              Windows Vista Enterprise 4 GB - 128 GB
                              Windows Vista Business 4 GB - 128 GB
                              Windows Vista Home Premium 4 GB - 16 GB
                              Windows Vista Home Basic 4 GB - 8 GB
                              Windows Vista Starter 1 GB - Not applicable

bron: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx
                              Mijn foto's

Comment

'k heb net nog een tip gelezen die je performantie van Photoshop en Vista de hoogte in kunnen drijven, steek ipv 4 of 6gb ram er gewoon 12gb of 16gb (ook weer niet zo duur), en creeer hierop een "Ramdisk" van 6Gb, waarop je je primaire swap files plaatst, secundaire swap files zet je op een tweede schijf...

Nu heb je een dedicated swap partitie in je RAM geheugen, ik denk echt niet dat het sneller kan ....

ps. enkel mogelijk met 64bit OS
                                Last edited by RikH; 20 januari 2009, 14:16.
                                Mijn foto's

Comment

Working...
                                X